Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2244890
Heb een vraagje omtrent zeewier. Dit voer ik standaard aan de paarden, maar vroeg me af of dit een goede aanvulling aan het menu van de hond zou zijn en of je dan degene van de paarden ook aan de hond kunt voeren of zit hier verschil tussen? En hoeveel en hoevaak zou je kunnen geven.
Door Sonnee
#2245213
je kan het ook prima bijvoeren aan de hond, maar persoonlijk geef ik zeewier er nooit standaard bij maar hooguit een paar weken als kuurtje bij het ruien
of in de zomer bij schrale weide (bij de paarden dan he ;)  )
zeewier is een fijn supplement, maar het bevat ook flink wat jodium wat aardig belastend is voor de schildklier, daarom raad ik het altijd af als standaard toevoeging , en aan als kuurtje ter ondersteuning in bepaalde periodes 
nu spreek ik weer over paarden btw, daar heb ik heel wat meer kennis over dan hondenvoeding ;)  maar ik ga bij dit soort dingen gewoon van de zelfde principes uit
Door jara
#2245760
ik geef 2 a 3 keer in de week een eetlepel gemalen zeewier door het voer ... ik merkte verschil in de vacht...werd zachter, en t was net of de kleur wat lichter werd
Door 202Spots
#2245783
Sonnee schreef: zeewier is een fijn supplement, maar het bevat ook flink wat jodium wat aardig belastend is voor de schildklier, daarom raad ik het altijd af als standaard toevoeging , en aan als kuurtje ter ondersteuning in bepaalde periodes 
Kelp/zeewier in kleine hoeveelheid, werkt ook op lang ternijn als ondersteuning voor de schildklier..
zie eerder topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 0#msg71971
Door Cupcake
#2245922
Ik koop het gewoon bij de lokale voerboer voor de paarden. Geef het alleen in de winter aan de paarden bij (een eetlepel per dag), tegen mest eten en merkt wat dat betreft wel verbetering, maar kan je het dus ook teveel/ telang geven??
En hoe zit dat precies bij honden?? (stimuleer je de schildklier waardoor hij te hard zou werken oid??)
Door Sonnee
#2245942
202Spots schreef: Kelp/zeewier in kleine hoeveelheid, werkt ook op lang ternijn als ondersteuning voor de schildklier..
zie eerder topic:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 0#msg71971
het word gebruikt(naast aanvulling op vit/min) om overgewicht tegen te gaan en langzaam werkende schildklier te ondersteunen  haal ik uit de info op verschillende sites , dat is ook wat ik weet van het gebruik van zeewier bij de paarden, goed voor de vit/min, maar,
op het moment dat een schildklier normaal functioneert zou ik zeewier dus niet als standaard supplement adviseren maar hooguit als kuurtje van een beperkt aantal weken, of als supplement wat je een max aantal dagen per week bijgeeft om een aanvulling in vitaminen en mineralen te realiseren.

het risico op versnelde werking van de schildklier die normaal functioneert bij veelvuldig of langdurig gebruik is voor mijn gevoel gewoon te hoog.

dus ja, het word gebruikt om de schildklier te ondersteunen, maar dan wel met de indicatie dat de schildklier te traag is , niet om een gezond werkende schildklier te ondersteunen.
Laatst gewijzigd door Sonnee op vr 03 feb 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2245981
Sonnee schreef: dus ja, het word gebruikt om de schildklier te ondersteunen, maar dan wel met de indicatie dat de schildklier te traag is , niet om een gezond werkende schildklier te ondersteunen.
En waar heb je dat gevonden dan?
This is a brown marine plant that is high in minerals and contains vitamins A, B, E, D and K. It also contains sodium alginate (algin), which helps remove heavy metals from the dogs system. It has gels called carrageenan and agar that aids dogs with IBD and colitis by easing digestion. Kelp is a good source of iodine that helps promote good thyroid function.
scroll down to Kelp:
http://www.b-naturals.com/newsletter/gr ... efits-dogs

"Kelp is a good source of iodine that helps promote good thyroid function"
vertaal ik als  "Kelp is een goede bron van jodium dat helpt de bevordering van goede schildklier functie"
Maar hoe vertaal jij het dan?
En waarom denk je dat alleen een NIET goed functionerende schildklier waarde van kelp heeft?
Ik denk dat het elke schildklier ondersteund,en ik zie er ook echt helemaal geen risico in om het dagelijks te geven
en zie helemaal niet dat the schildklier opeens vlugger gaat werken door toevoeging van de zeewier..
Dosage Small dog - 1/8 teaspoon Medium dog - 1/4 teaspoon Large dog - 1/2 teaspoon,
en ik heb het niet eens over 'n 1/2 thee lepel per dag geven, 'n mespuntje vind ik al meer dan genoeg.


**Aanvulling van Mary Straus site, zegd ook dat kelp goed voor de "normale" schildklier is, en alleen met veel te hoge hoeveelheid kan leiden tot hypothyroidism...hypo is traag wekende schildklier,hyper is snelwerkende schildklier.
dus wanneer je TE grote hoeveelheid kelp zou geven,dan zou je 'n traagwerkende schildklier kunnen veroorzaken..geen snel werkende.

Adding a small amount of kelp to the diet can be good for the thyroid because of the iodine it contains, but if your dog has thyroid disease, he will need to be treated with a prescription thyroid replacement, adding kelp is not going to cure a thyroid problem unless it was caused by an iodine deficiency, which is unlikely. Selenium deficiency may also contribute to hypothyroidism, so it may be worthwhile to try supplementing with small amounts (no more than about 75 mcg per day for a large dog, proportionately less for smaller dogs) However, supplementing with kelp, and feeding a raw diet, may reduce the amount of thyroid supplementation needed. If you do make such a change to your dog's diet, be sure to monitor his thyroid to see if the dosage needs to be adjusted. Also, be aware that too much iodine (from over-supplementing kelp) can actually lead to hypothyroidism. http://www.dogaware.com/health/hypothyroid.html
Laatst gewijzigd door mahuni op za 04 feb 2012, 06:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sonnee
#2246572
@ 202spots : als je alleen al via google even op kelp zoekt, eventuele in combinatie met het woord schildklier krijg je sowieso een flink aantal resultaten waarin gewaarschuwd word voorzichtig te zijn met extra jodium bijgeven, zeker bij een slecht werkende schildklier, dit omdat een schildklier erg gevoelig is voor jodium.

het word als supplement ook nog al eens aangeraden bij afvallen, omdat het de schildklier stimuleert, dus sneller laat werken.
bij een langzaam werkende schildklier kan dit idd goed zijn, maar een normaal functionerende schildklier zou je niet onnodig op moeten jagen  allemaal extra belasting die niet nodig is . uiteindelijk kan dit leiden tot een traag werkende zodra je stopt met de supplementen
althans, dat is wat logica mij laat denken , 
heb er ergens nog wat linkjes van , van verschillende onderzoeken, maar die zou ik even op moeten graven, die staan namelijk op mijn eigen laptop en die is in reparatie

feit is in ieder geval dat je niet zomaar standaard van alles bij moet gaan geven, baat het niet dan schaad het niet , is gewoon vaak genoeg niet van toepassing ,
zolang je een dier van een goed dieet voorziet waarin alle voedingstoffen aanwezig zouden moeten zijn, kun je op moeilijkere momenten idd eens een kuurtje van het 1 of ander bijgeven (zeewier tijdens de rui etc) maar ik zou het gewoon nooit als langdurig supplement aanraden bij mens of dier ivm de risico's van beïnvloeding van de schildklier welke gewoon echt schade kan toerichten


iets als schapenvet etc is natuurlijk een ander verhaal, maar ik denk dat je met iets als zeewier niet hetzelfde kan doen als bijvoorbeeld schapenvet
Door 202Spots
#2246673
Sonnee schreef: iets als schapenvet etc is natuurlijk een ander verhaal, maar ik denk dat je met iets als zeewier niet hetzelfde kan doen als bijvoorbeeld schapenvet
@sonnee..ik heb 2 honden met hypothyroidism gehad, ik heb 't zelf ook en ik denk dat ik me huiswerk aardig heb gedaan wat de schildklier functie betreft.
En nadat 1 van m'n honden, Pancreatitis heeft gekregen omdat de lamsribben die ik had gegeven TE veel vet er aan had, ben ik begonnen om van alle vleesbotten
het meeste vet eraf te halen,en dat doe ik nogs steeds.
Dus ik geef 100 x liever 'n mespuntje kelp door 't eten dan dat ik 1 x extra schapenvet door 't eten zal doen. :-X
Maar goed.. ik ben 't dus helemaal niet met je eens, en jij hoeft het niet met me eens te zijn hoor.
Wanneer jij geen zeewier wil gebruiken dan doe je het niet, en wanneer jij extra schapenvet wil geven dan doe je dat wel.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 04 feb 2012, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2246766
Cupcake schreef: Heb een vraagje omtrent zeewier. Dit voer ik standaard aan de paarden, maar vroeg me af of dit een goede aanvulling aan het menu van de hond zou zijn en of je dan degene van de paarden ook aan de hond kunt voeren of zit hier verschil tussen? En hoeveel en hoevaak zou je kunnen geven.
Ik geef 2 keer per week een snufje zeewier. Dat koop ik bij de reformwinkel. Ik geef ook niet teveel want te is ook weer niet goed. Maar er zijn weinig andere voedingsmiddelen die onze honden krijgen waar jodium (bijv., want er zit nog meer in zeewier) in zit.
Door Cupcake
#2247986
Ah bedankt, als ik het goed begrijp zou je dit als toevoeging 1-2x per week kunnen voeren en/of tijdens de rui als kuur? Maar er is dus geen verschil tussen 'paardenzeewier' of 'hondenzeewier'?
Gebruikersavatar
Door pike
#2248060
Cupcake schreef: Ah bedankt, als ik het goed begrijp zou je dit als toevoeging 1-2x per week kunnen voeren en/of tijdens de rui als kuur? Maar er is dus geen verschil tussen 'paardenzeewier' of 'hondenzeewier'?
Je hebt verschillende soorten zeewier. Maar bij "Dursy Dog" (= Paardendrogist) is het zeewier voor de hond dezelfde soort als het zeewier voor de paarden (Fucus vesiculosus).
Door 202Spots
#2248061
zeewier is zeewier is zeewier,maar ik weet niet of de paarden zeewier grover is?
Wanneer het vrij grof is dan zou ik 'n fijner maken, wat ik geef is meer poeder achtig.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door