Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bieke
#2245661
Ik heb sinds een maand of vier 2 katjes bij mijn honden. Dat gaat prima. De oudste heeft een dag wat groen van een plant gespuugd. Sinds vanmorgen spuugt ze slijm met wat bloed er in. Vanaf gisteravond heeft ze niets gegeten. Mijn honden geef ik dan een dag geen voer. Wat moet ik met het katje. Ze eet vanaf 9 weken vers. Ze is nog niet uitgedroogd. Kan ik haar okugest geven? En zo ja hoe veel en hoe vaak?
Door fem fatale
#2245671
Hoe oud is ze?

Het klinkt alsof ze rond de 6 maanden is, dan zou ik nog even de dierenarts bellen wat nu wijsheid is. Mijn Plien heeft met 10 maanden een keer zo hard geschrokt dat ze er maagklachten van kreeg, ze at wel, maar alles kwam eruit. De dierenarts vond toen dat ze 2 dagen geen eten binnenhield geen probleem, maar vond het risico dat ze veel vocht kwijt zou raken wel heel groot.
Tegen spugen is een prikje, en dan kun je bij de dierenarts een blikje A/D voer meenemen en haar heel langzaam voeren, 1 theelepel per 2 uur ofzo. Op een gegeven moment geeft ze dan aan dat ze meer wil en kan ze weer richting barf. Voordeel van A/D is dat het de maag niet irriteert en dat het heel erg stinkt dus dat ze het wel willen eten als ze niet zo lekker zijn.

Met Plien durfde ik 2 dagen te wachten, omdat ze verder gewoon rondstuiterde in huis, en omdat ze 10 maanden was. Met 6 maanden zijn ze veel kwetsbaarder en zou ik sneller naar de DA gaan. (En op vrijdagmiddag ga ik ook sneller dan op maandag).


En wanneer is dat groen gegeten, van welke plant? Als het ooit een keer was, was er niets aan de hand, dat doen katten nou eenmaal om makkelijk haarballen op te geven. Als het gisteren of vandaag was, zou ik even zoeken of die plant niet giftig was, en dan zou ik heel snel naar de DA gaan. Want als de plant niet giftig is, en het opgeven van een haarbal lukt niet, dan zou ik bang zijn voor verstopping.

Barfplaats wordt gesponsord door