Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#224380
De bouvier staat bekend als een ras waarbij prostaatkanker vaker voorkomt dan bij andere rassen. Het schijnt bij dit ras zelfs 8 x vaker voor te komen dan bij andere rassen. Ook schijnt prostaatkanker vaker voor te komen bij gecastreerde reuen dan bij ongecastreerde reuen (in tegenstelling tot goedaardige prostaatvergrotingen).
Nu ken ik echter aardig wat bouviers, maar ik ken geen enkel geval van prostaatkanker. 8 x vaker klinkt natuurlijk angstaanjagend en het is voor mij een extra reden om mijn reu niet te castreren, maar deze cijfers zeggen mij niet zo veel aangezien ik niet weet hoe vaak prostaatkanker nu eigenlijk voorkomt.
Iemand enig idee?
Door Ordell
#224516
Ik wist niet dat Bouviers er vaker last van zouden hebben dan andere rassen. Maar ik heb wel in 1989 mijn (enige) bouvier laten inslapen, die had prostaatkanker met uitzaaiingen naar de lever en was 6 jaar oud... :-\

Maar mocht het wel kloppen zou het een extra reden zijn om juist wEl te castreren. Want ik heb nog steeds een beetje een schuldgevoel hierover, deze bouvier had een vergrote prostaat en ik kreeg het advies om hem te castreren, alleen ik dacht zelf dat het wel meeviel... :-\ :-[
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 15 dec 2004, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#224572
Lizzy schreef: Correctie: een gecastreerde hond heeft een grotere kans op kwaadaardige prostaatkanker als een ongecastreerde hond.
Zou best kunnen...
Maar is het dan niet zo dat wanneer de hond gecastreerd is hij ook nooit de kans heeft om een vergrote prostaat te krijgen en dus de kans op kanker verkleind? Dat is mij tenminste altijd vertelt.
Door Lizzy
#224573
Ordell schreef: Zou best kunnen...
Maar is het dan niet zo dat wanneer de hond gecastreerd is hij ook nooit de kans heeft om een vergrote prostaat te krijgen en dus de kans op kanker verkleind? Dat is mij tenminste altijd vertelt.
Nee. Dat is je dan niet goed uitgelegd. Bij het advies de reu te laten castereren (om welke reden dan ook) dient zelfs rekening te worden gehouden met het feit dat een gecastreerde reu een verhoogde kans heeft op het ontwikkelen van kwaadaardige prostaatkanker.

Dus ook bij een goedaardige prostaatzwelling is het nog steeds absoluut AF TE RADEN de reu te laten castreren (tenzij je geen andere keus zou hebben).

Ik heb inderdaad wel gevonden dat een Bouvier meer risico zou lopen op prostaatkanker. Ik heb ook gevonden dat het niet vaak voor komt, prostaatkanker, maar helaas nog nergens gevonden hoe vaak het dan voor komt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 15 dec 2004, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224577
dat is ook één van de redenen dat castratie bij een reu niet snel gedaan wordt omdat het de kans op prostaatkanker verhoogd, hoeveel hoger het is weet ik niet.
Door Ordell
#224592
Lizzy schreef: Nee. Dat is je dan niet goed uitgelegd. Bij het advies de reu te laten castereren (om welke reden dan ook) dient zelfs rekening te worden gehouden met het feit dat een gecastreerde reu een verhoogde kans heeft op het ontwikkelen van kwaadaardige prostaatkanker.

Dus ook bij een goedaardige prostaatzwelling is het nog steeds absoluut AF TE RADEN de reu te laten castreren (tenzij je geen andere keus zou hebben).

Ik heb inderdaad wel gevonden dat een Bouvier meer risico zou lopen op prostaatkanker. Ik heb ook gevonden dat het niet vaak voor komt, prostaatkanker, maar helaas nog nergens gevonden hoe vaak het dan voor komt.

Mooie eikel dan, dierenarts Rasenberg uit Berkel Enschot. Die heeft me een beetje een schuldgevoel aangepraat. Omdat ik hem toen niet liet castreren omdat zijn prostaat vergroot was zou dat volgens hem de reden zijn geweest dat de hond prostaatkanker heeft ontwikkeld..... ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224603
Ordell schreef: Mooie eikel dan, dierenarts Rasenberg uit Berkel Enschot. Die heeft me een beetje een schuldgevoel aangepraat. Omdat ik hem toen niet liet castreren omdat zijn prostaat vergroot was zou dat volgens hem de reden zijn geweest dat de hond prostaatkanker heeft ontwikkeld..... ::)
nou dan kan dat schuldgevoel nu wel de vuilnisbak in dan , in iedergeval is het dan een da die een beetje de weg kwijt is geweest in dit geval :-\
Door Ordell
#224605
sylvia schreef: nou dan kan dat schuldgevoel nu wel de vuilnisbak in dan , in iedergeval is het dan een da die een beetje de weg kwijt is geweest in dit geval :-\
Da's dan een DA waar ze zo over roepen..... ::)
Door Ordell
#224651
Lizzy schreef: Hoeveel jaar heb je nu met een schuldgevoel rondgelopen Ordell? Voel je je lichter, nu je dit weet?
Vanaf 1989, dus dan weet je het wel....... :-\
Was ook behoorlijk klote, de hele hond zag zo geel als een kanarie van de uitzaaiingen naar de lever.... :-\
Maar jij hebt mijn dag weer goedgemaakt.... 8) ;D
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 15 dec 2004, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door lekker kort
#224656
In de tijd (zo een 19 jaar geleden) was de bouvier erg populair heb ik er veel in de trimsalon gehad en in het pension mij is nooit ter oren gekomen van een klant dat de hond aan prostaat kanker is overleden.

Dat castratie de kans op prostaat kanker zou verkleinen heb ik nooit gehoord, mannen die gesteriliseerd zijn lopen ook meer kans op prostaatkanker misschien een link.
Laatst gewijzigd door lekker kort op wo 15 dec 2004, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#224740
Fritz schreef: Dat castratie de kans op prostaat kanker zou verkleinen heb ik nooit gehoord, mannen die gesteriliseerd zijn lopen ook meer kans op prostaatkanker misschien een link.
O, dat wist ik niet. :-\ Maar een castratie is toch weer iets anders dan een sterilisatie.
Door lekker kort
#224801
Sonja schreef: O, dat wist ik niet. :-\ Maar een castratie is toch weer iets anders dan een sterilisatie.
yep maar gesteriliseerde mannen zijn gevoeliger voor kwalen aan de prostaat waar onder kanker
Gebruikersavatar
Door Hitam
#224859
Ik weet niet of dat verhaal, dat gecastreerde honden meer kans hebben op kwaadaardige prostaattumoren, klopt. Ik kan me vaag herinneren dat ik het onderzoek gelezen heb en dat het niet helemaal klopte.

Volgens mij was het zo dat bij ongecastreerde reuen meer goedaardige tumoren voorkwamen en de kwaadaardige tumoren evenveel bij zowel gecastreerde als niet gecastreerde honden.
Met als conclusie dat castratie de kwaadaardige tumoren niet kan voorkomen, wel de goedaardige variant.

En bij Bouvier kwamen de kwaadaardige tumoren inderdaad wat meer voor dan gemiddeld, maar ook ik weet geen cijfers.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door