Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#2244468
Buddy verliest enorm veel haar, al sinds ik hem heb (half jaar). Niet alleen heel veel losse haren, maar ook plukken. Als ik 's ochtends stofzuig, ligt de vloer 's avonds alweer volledig bezaaid. Hij heeft geen kale plekken. De furminator gebruik ik niet meer, borstel hem ongeveer eenmaal per week.

Hij heeft het eerste levensjaar brokken gehad, daarna 4 jaar nauwelijks iets, af en toe een boterham of een blikje 'vlees' (was 10 kg te licht toen ik hem kreeg, broodmager). Sinds ik heb hem heeft hij even gebarfd, daarna lotgering en smuldier. Sinds vier weken voer ik Alaska. Er is sinds de Alaska wel iets veranderd aan de glans, maar niet aan het verharen.

Zou het aan de voeding kunnen liggen? Moet ik aan de slag met supplementen, zoals velcote? Moet hij misschien gewoon eens goed getrimd worden? Of toch maar eens naar de DA?
Door Behendige hovi
#2244549
Hier 3 hovawarts. En alle 3 de laatste maand ontzettend aan het verharen. De stofzuiger kon ik gewoon laten staan, want de ik had gewoon een tapijtje van haar in huis iedere keer.
Misschien de tijd van het jaar.
Door Lizzy
#2246788
Stephanie777 schreef: Buddy verliest enorm veel haar, al sinds ik hem heb (half jaar). Niet alleen heel veel losse haren, maar ook plukken. Als ik 's ochtends stofzuig, ligt de vloer 's avonds alweer volledig bezaaid. Hij heeft geen kale plekken. De furminator gebruik ik niet meer, borstel hem ongeveer eenmaal per week.

Hij heeft het eerste levensjaar brokken gehad, daarna 4 jaar nauwelijks iets, af en toe een boterham of een blikje 'vlees' (was 10 kg te licht toen ik hem kreeg, broodmager). Sinds ik heb hem heeft hij even gebarfd, daarna lotgering en smuldier. Sinds vier weken voer ik Alaska. Er is sinds de Alaska wel iets veranderd aan de glans, maar niet aan het verharen.

Zou het aan de voeding kunnen liggen? Moet ik aan de slag met supplementen, zoals velcote? Moet hij misschien gewoon eens goed getrimd worden? Of toch maar eens naar de DA?
Velcote is troep. Geef dan visolie. En ik zou zeker ook een ander merk KVV proberen of afwisselen met merken, nog beter.
Door Lil
#2247525
tis duur, maar wat ook nog wel eens wilt helpen is de hond door een goede trimmer helemaal maar dan ook echt helemaal te laten uitkammen. ik ben er toen een tijd (paar maanden) van het probleem af geweest.

Maar heb het inmiddels opgegeven, Boris haart 24/7 en 365 en dit jaar zelfs 366 dagen per jaar. Het zij zo.  :-\
Door pallas
#2247534
Nox haart ook het hele jaar door. Ik ben gestopt met wekelijkse borstelbeurten. Voor het klitten hoeft het niet en ik had het idee dat ik het verharen alleen maaraan het stimuleren was.
In de tijden dat ze nóg meer verhaard (voorjaar) was ik haar één keer heel erg goed en dan de water blazererop en één goede borstel beurt. Dan is ze het ergste even kwijt.
Door Lil
#2247547
pallas schreef: Nox haart ook het hele jaar door. Ik ben gestopt met wekelijkse borstelbeurten. Voor het klitten hoeft het niet en ik had het idee dat ik het verharen alleen maaraan het stimuleren was.
In de tijden dat ze nóg meer verhaard (voorjaar) was ik haar één keer heel erg goed en dan de water blazererop en één goede borstel beurt. Dan is ze het ergste even kwijt.
precies zoals ik het nu ook doe.
Ga ik ergens met honden logeren dan krijgt Boris een borstelbeurt (gebruik de petvac, dat is een furminator aangesloten op de stofzuiger, ideaal) totdat hij niet meer haart en als hij echt in de rui is. Verder dus niet meer. Heb me erbij neergelegd dat hij nu eenmaal haart.
Gebruikersavatar
Door kira
#2247554
Voor iedere ten onrechte uitgekamde haar krijg je tig andere haren die ook automatisch uitvallen. Dus iedere week kammen zorgt voor blijvende verharing. Alleen in de rui moet je kammen/borstelen, verder eigenlijk niet, hoogstens navoelen op klitten en die verwijderen. Sinds ik de beren niet meer kam en alleen navoel op klitten verharen ze 2x per jaar super mooi, net als van die langharige koeien die in die natuurparken gehouden worden, de vacht zakt er dan echt uit.

Blijvend verharen kan ook een andere oorzaak hebben. Op de één of andere manier neemt Foppe niet voldoende vitamines/mineralen op en verhaarde hij gruwelijk. We hebben toen een vitaminen/mineralen kuur gedaan, het ging een tijdje goed en toen begon het weer. Weer terug naar de hol da die tot haar verbazing weer een tekort mat. Er kwam toen een ander preperaat uit, krijgt hij nu, zijn vacht is weer donker geel ipv wit en het haren is op een normaal labradorniveau teruggebracht. Koude oren zijn ook weg. Enige dat we nog niet voor elkaar hebben is een fatsoenlijke eelt laag op de voeten. Wellicht kijken of er nog meer vagere klachten zijn en dan op basis van het totaal plaatje iets inzetten? Kan mij voorstellen dat 4 jaar eigenlijk niets eten en totale ondervoeding het hele lichaam uit balans heeft gebracht waarbij alleen goede voeding het probleem nog niet helemaal weg neemt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2251223
pallas schreef: Nox haart ook het hele jaar door. Ik ben gestopt met wekelijkse borstelbeurten. Voor het klitten hoeft het niet en ik had het idee dat ik het verharen alleen maaraan het stimuleren was.
In de tijden dat ze nóg meer verhaard (voorjaar) was ik haar één keer heel erg goed en dan de water blazererop en één goede borstel beurt. Dan is ze het ergste even kwijt.
Dat doe je dan heel goed! Borstelen stimuleert inderdaad het verharen en moet als het even kan zo min mogelijk (liefst helemaal niet) gebeuren.
De énige echte reden om een hond te borstelen of kammen is ter voorkoming van klitten en dan liefst ook zo min mogelijk.
Door Ramses1
#2251316
Dat doe je dan heel goed! Borstelen stimuleert inderdaad het verharen en moet als het even kan zo min mogelijk (liefst helemaal niet) gebeuren.
De énige echte reden om een hond te borstelen of kammen is ter voorkoming van klitten en dan liefst ook zo min mogelijk.
Goed om te weten.  :thumbsupup:
Ik heb pas ook al eens een topic gestart over mijn Duitse Herder van ruim 1 jaar en het enorme verharen van de laatste tijd.

Nu gaf iemand mij de tip dat het ook kan komen door hormoon verandering. Mijn hond is een maand of 2 geleden d.m.v.een implantaat gecastreerd.
Ik hoop dat het nog/weer goedkomt want hij haart verschrikkelijk!!!
Ik heb 1 hond maar elke dag liggen er zoveel haren dat je zou denken dat er wel 5 honden rondlopen...

Ik borstel hem niet maar stofzuig des te meer....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door