Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2244431
Hoi,

dit is mijn toekomstig menu voor mijn duitse herder teefje
week 1
kiezebrink fazant 500g + 100g groente
rundshart 400g + 80g nier + 100g groente
kippennekken 600g
smuldier vlees niet compleet 500g + 100g groente
lupa compleet kip/rund 500g
lupa compleet kip/rund 500g
zalmkoppen 500g + 100g groente
week 2
eendenkarkas 600g
rundshart 400g + 100g groente + 80g nier
smuldier vlees compleet 500g + 100g groente
smuldier vlees compleet 500g
lupa kip/rund compleet 500g
lupa kip/rund compleet 500g + 100g groente
zalmkoppen 500g + 100g groente

en dit wissel ik dus om de week af (week 1 week 2 week 1 week 2)
Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2245059
Welkom hier!
Als ik zo naar je menu kijk, dan vrees ik dat je hond te weinig binnen krijgt.
Normaal voer je 2% lichaamsgewicht van 37kg = 750 gram per dag voor een volwassen hond.
Is je hond nog in de groei of doe je actieve sporten dan kun je het precentage verhogen.

Wat de fazantmix inhoudt, weet ik niet. Is dit enkelvoudig? Wat is de verhouding bot/spiervlees/orgaan?
En nog een tip op één dag kun je beter niet alléén maar orgaan en groente voeren, de kans op diarree is groot.
Het is belangrijk om een goede verhouding aan te houden als je (erbij) gaat barfen.
De percentages zijn als volgt verdeeld:
50 % vleesbot
25 % spiervlees
15 % orgaan
10 % groenten

Als je kvv voert dan geef je dus 750 gram per dag.
En als je barf wilt voeren... wil ik je adviseren om goed de beginners handleiding door te lezen.
Hierin staat heel veel bruikbare informatie.
Het lijkt misschien veel en ingewikkeld maar zodoende weet je precies wat je beter wel en beter niet kunt doen.
Succes ermee!
Laatst gewijzigd door luka en kira op vr 10 feb 2012, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2252920
Hoi!
ik ga ze inderdaad op iets meer grammen starten, en dan zien hoe het uitvalt, heb al vele verschillende verhalen gelezen met verschillende gewichten en voedingshoeveelheid dus dat zal wel per hond anders zijn.
fazantmix was 70/30 dacht ik dus idd wat teveel bot
dit is ook, zoals meestal wel, een probeerschema, als ze iets niet lusten, of niet verdragen, wordt dit uiteraard geelimineerd ;-)
eventueel kan ik het hart en de kiezebrink fazant nog helft om helft geven op de 2 dagen.
#2253023
Kan je eens even uitleggen waarom je er voor kiest alleen vleesbotten en orgaan toe te voegen? En waarom van orgaan enkel hart en nier, waarbij hart zoveel meer dan nier?
Ik heb geen flauw idee wat er in de mixen en de kvv zit en je lijkt te compenseren in je barf gedeelte (aangezien dat erg incompleet is), maar zit er dan al veel lever en nier in je kvv en mixen? En klopt je orgaanpercentage dan uiteindelijk nog?
Klopt je spiervlees nog?  Want in mixen en kvv zit dat in den regel toch niet met overschot?  ???
Mij lijkt het wel erg veel bot, en dan ook nog eens vaak enkel vleesbot op een dag. De kans zit er wel in dat ze daar slecht op gaat poepen.

Ik geloof ook dat je 5 van de 7 dagen enkel kip en rund voert. Als je dat zelf niet erg vind, kan het wel omdat er ook kvv die compleet gemaakt is (met premix geloof ik?) bij zit. Maar persoonlijk zou ik dit niet leuk vinden...  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 feb 2012, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2257359
Hoi,

ik ben momenteel bezig om een schema te maken dat minder mixen en meer vers vlees bevat. Je kan dit in mijn topic van de amstaff pup zien. Het schema van de pup zelf pas ik ook nog aan! Ik heb nl. nog tijd genoeg, hij komt pas eind maart.
Door fydgi
#2273601
Hoi dit zou mijn menu worden
ma Kipnek 0,53
groentenmix 0,10
di Rundsvlees 0,35
pens 0,16
sardien 0,03
ei 0,06
wo Zalmkoppen 0,53
Groentenmix 0,10
do Hazenvlees 0,35
Pens 0,16
sardien 0,00
ei 0,00
vr Kippenrug 0,53
groentenmix 0,10
za paardenvlees 0,35
Orgaanmix 0,32
zo Fazantenkarkas 0,53
groentenmix 0,10

Nu zou ik graag 1 dag pens geven, 1 dag vasten en 1 dag volledige haring geven (had gelezen dat je volledige vis ook als compleet kan zien). Nu heb ik geen idee hoe ik dit zou kunnen doen. Kan ik 1 keer per 2 weken de hoeveelheid pens van 2 weken geven? Of komt dit dan niet goed met de ontlasting? en hoe reken ik die haring in mijn percenten? en dan nog die vastendag erin krijgen...
Door Jump
#2273644
Ik zie dat je 3 dagen geen vleesbot voert maar spiervlees,vis én pens op 1 dag.
Dat zou hier nooit goed gaan,daar krijgen ze flinke diarree van.
Ik voer iig iedere dag vleesbot, 1 dag spiervlees erbij en de andere dag orgaan/pens.
En 1 zalmdagje met graat en al per week.De ontlasting is altijd goed.
Maar misschien kan jou hond hier wel tegen.
Door fydgi
#2274298
mss moet ik dan 4 dagen complete pakjes maken en dan 1dag vasten, 1dag vis en 1dag pens
en dan in de 2e week op de pensdag van de vorige week ook een compleet pakje ...
maar hoe reken ik die percentages van die vis er dan in?
#2274357
Als je volledige vissen voert.
Als je zalmkop voert, is dat vleesbot.

Je moet vis gewoon rekenen zoals je vlees rekent. Visbot is vleesbot en een volledige vis is een complete prooi.  Visfilet (maar dat is nogal duur) is dus spiervlees.

Let je wel op met je pensdag en je orgaanpercentage?
Door fydgi
#2274392
ik zou volledige haring geven, dus kann dit dan aftrekken vand e volledige weekhoeveelheid
qua pensdag denk ik niet dat ik het ga doen aangezien dat mss een diarree dag kan worden
jah ik zou dan het pensgewicht van 2 wekenop 1 dag geven, dat zou mooi uitgekomen hebben ivm mijn gewicht en percentage orgaan, maar aangezien ik vrees dat dat een diarree dag wordt, mss toch beter niet
nu nog uitzoeken hoe ik het met de vastendag ga doen,
tot nu zit ik aan maandag 600 dinsdag 600 woensdag 600 donderdag 600 vrijdag 600 zaterdag niks en zondag 600vis
maar daar moet dus nog die 600g vann de zaterdag die wegvalt bij en ik weet niet goed hoe ik die moet verdelen aangezien ze op zaterdag en zondag toch meer zou moeten krijgen?
Door fydgi
#2274457
wat denken jullie hiervan hond krijgt 4200 per week - 600vis = 3600 verdeeld 50% vleesbot, 25 spiervlees, 15 orgaan waarvan de helft pens, 10 groente
maandag: 300g vleesbot 300g spiervlees 112 groente
dinsdag: 300g vleesbot 300g spiervlees 112 groente
woensdag: 300g vleesbot 300g spiervlees 112 groente
donderdag: 300g vleesbot 270g pens 112groente
vrijdag: 600g vleesbot 270 orgaanmix
zaterdag vasten
zondag 600g vis
Door lianneke
#2274500
Mijn DH teef weegt 30 kilo, en krijgt ongeveer het menu zoals jij voorstelt, echter zonder vastendag.
Ze is zeer energiek en slank.
Ik schat in als jouw hond ook beweeglijk en energiek is, dat ze honger krijgt en mager wordt.
Ik zou, zoals jij het samenstelt, geven echter zonder vastendag dus zo,n 600 gram per week meer.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door