Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2243003
Begin januari zijn wij met onze Donata naar Servië geweest voor de dekking met een voor ons meissie zeer geschikte reu! Het was liefde op het eerste gezicht tussen Donata en Fabian :D
A.s. donderdag 2-2 zal de echo worden gedaan om zekerheid te krijgen of ons meisje écht drachtig is!! De tekenen zijn gunstig, ze is enorm aanhankelijk, lui (normaal een giga spring in 't veld ;)) ze eet als een bootwerker, heeft enkele malen 's morgens overgegeven. Ook groeien haar tepels en veranderen deze van kleur naar roze inmiddels. Toch blijven we wel rekening houden met een eventuele schijnzwangerschap.
De vraag is nu of wij haar menu/hoeveelheid eten al moeten/kunnen aanpassen?? En als we dat nu niet moeten doen, wanneer dan wel?

Het is ons eerste nestje met onze dame, ze is een Cane Corso. De raad van onze fokker (met wie wij alles in overleg doen) was om haar langzaamaan steeds iets meer te gaan voeren. Do is door haar fokker ook volledig afgespeend op vers voer :D

De moeder van onze Do, Barf gevoerd, gaf regelmatig eten op voor haar pups. Echter zaten daar tijdens het afspenen ook soms onverteerde botfragmenten (hoofdzakelijk kip en parelhoen in die periode, dus licht verteerbaar) bij. Daarom adviseerde onze fokker afspenen op KVV, i.p.v. Barf (wat ik dan wel zelf wil gaan samenstellen/malen) Ook wij willen de pups uiteraard afspenen op vers!! Ook het overtuigen van pupkopers tot vers voeren is een factor voor ons. Wij denken dat toekomstige pupeigenaren eerder geneigd zijn om een pup in eerste instantie KVV te voeren dan Barf... Uiteraard krijgen alle pupkopers uitgebreide info mee omtrent het voeren van Barf in eerste instantie via een Puppy-boek en daarnaast KVV!! Ons idee is om zoveel mogelijk toekomstige baasjes te bewegen tot het voeren van verse maaltijden i.p.v. brok, maar wel laagdrempelig.

Wie kan met ons meedenken omtrent de voeding voor een drachtige teef en het afspenen op vers??
#2243520
Ik zou haar dan op kvv zetten. Ze moet straks veel meer gaan eten. Dan is kvv voor haarzelf makkelijker en lichtverteerbaarder waardoor ze sneller de energie uit de voedingstoffen heeft. En inderdaad wat je zelf al zegt met het opgeven van voer voor de pups. De pups kunnen dan ook meteen mee op die kvv en als de nieuwe eigenaren door willen op kvv is dat makkelijk en als ze toch willen gaan barfen is die overstap ook niet echt groot en zelfs als ze naar het verboden woord brok neigen is dat niet een hele grote overstap en je eigen teef stapt na het nest na een week of 5 toch weer gewoon terug over naar Barf
#2243538
Sultan schreef: Begin januari zijn wij met onze Donata naar Servië geweest voor de dekking met een voor ons meissie zeer geschikte reu! Het was liefde op het eerste gezicht tussen Donata en Fabian :D
A.s. donderdag 2-2 zal de echo worden gedaan om zekerheid te krijgen of ons meisje écht drachtig is!! De tekenen zijn gunstig, ze is enorm aanhankelijk, lui (normaal een giga spring in 't veld ;)) ze eet als een bootwerker, heeft enkele malen 's morgens overgegeven. Ook groeien haar tepels en veranderen deze van kleur naar roze inmiddels. Toch blijven we wel rekening houden met een eventuele schijnzwangerschap.
De vraag is nu of wij haar menu/hoeveelheid eten al moeten/kunnen aanpassen?? En als we dat nu niet moeten doen, wanneer dan wel?

Het is ons eerste nestje met onze dame, ze is een Cane Corso. De raad van onze fokker (met wie wij alles in overleg doen) was om haar langzaamaan steeds iets meer te gaan voeren. Do is door haar fokker ook volledig afgespeend op vers voer :D

De moeder van onze Do, Barf gevoerd, gaf regelmatig eten op voor haar pups. Echter zaten daar tijdens het afspenen ook soms onverteerde botfragmenten (hoofdzakelijk kip en parelhoen in die periode, dus licht verteerbaar) bij. Daarom adviseerde onze fokker afspenen op KVV, i.p.v. Barf (wat ik dan wel zelf wil gaan samenstellen/malen) Ook wij willen de pups uiteraard afspenen op vers!! Ook het overtuigen van pupkopers tot vers voeren is een factor voor ons. Wij denken dat toekomstige pupeigenaren eerder geneigd zijn om een pup in eerste instantie KVV te voeren dan Barf... Uiteraard krijgen alle pupkopers uitgebreide info mee omtrent het voeren van Barf in eerste instantie via een Puppy-boek en daarnaast KVV!! Ons idee is om zoveel mogelijk toekomstige baasjes te bewegen tot het voeren van verse maaltijden i.p.v. brok, maar wel laagdrempelig.

Wie kan met ons meedenken omtrent de voeding voor een drachtige teef en het afspenen op vers??
Geen haar op mijn hoofd die mijn drachtige teef of pups KVV gaat voeren. Echt, geen haar op mijn hoofd. Mocht blijken dat mijn teef eten opbraakt voor de pups (hetgeen natuurlijk heel normaal en prima is) voer ik haar tijdelijk gemalen vleesbot (of flink tot moes geplet). Maar de rest ga ik niet malen hoor. Nergens voor nodig en onnatuurlijk, de gemalen prakken!

De pups worden afgespeend op BARF, hoewel ik de vleesbotten in de eerste dagen/weken zal pletten met een vleeshamer. Het vlees en orgaanvlees krijgen ze in stukjes/stukken. Ik zou het dus niet malen en je dat ook niet aanraden. Maar goed, altijd nog beter dat je het zelf maalt dan het een ander laat doen :)

Ik denk dat BARF inderdaad heel erg drempelverhogend kan zijn voor pup kopers. Daarom zal ik aan de pup kopers adviseren alleen BARF te voeren als ze dat ook zien zitten en ze bij me in de leer willen. Zij krijgen ook een pupsel-barf-pakketje. Willen ze dat niet, is KVV ook goed. Ik zal de pupkopers die KVV willen voeren allemaal een pakket KVV mee geven van allerlei diverse merken en hen op het hart drukken zoveel mogelijk merken en smaken te voeren.
#2244791
Ja als je inderdaad zo bedreven bent in Barf heb jij zeker gelijk! Als ik terug kon in de tijd zou ik denk ik voor ik mijn hond had al alles over Barf hebben willen weten en ermee zijn begonnen, maar nu vind ik het allemaal toch een beetje eng omdat ik nog niet genoeg weet naar mijn zin. En dan vind ik Kvv al een stuk beter dan brok, maar je hebt helemaal gelijk: BARF is de ultieme voervorm
Door Sultan
#2247303
;D ;D ;D Jij bent scherp!! (heb gelijk maar even de topictitel aangepast)

Ja,ja, ik kan idd iets melden ;)
Onze Donata is echt drachtig!!!!!! Afgelopen donderdag was de echo. De DA en wij denken 6 vruchtjes te hebben gezien! :D A.s. woensdag hebben we nogmaals een echo om te kunnen tellen. Het aantal maakt ons niet zoveel uit, het is alleen wel handig om een indicatie te hebben (6 is een relatief klein nest bij een CC) en bovendien, zijn wij gewoon giga nieuwsgierig ;D Donata vindt een echo prima, had ze het vervelend gevonden, dan zouden we geen afspraak meer gemaakt hebben natuurlijk.
Bij de DA is de verwachte werpdatum ook al in de agenda vermeld, zodat er rond die tijd sowieso een DA standby is die direct kan komen bij onverhoopte problemen. Hier wordt dan rekening mee gehouden in het schema van de divers DA's en spoeddiensten.
We zijn ook direct na de echo aan de slag gegaan met zaken die we pas kunnen doen als de dracht definitief is. Veel dingen waren al standby, nu aan de slag met de werpkist, vloer e.d.!!
#2247529
Ik voer normaal barf maar ik heb er wel voor gekozen om mijn boxer in de laatste fase van de dracht en lactatie periode kvv te gaan voeren.
De reden is dat ze ongeveer 2,5 kilo voer per dag nodig had in de zoogperiode (9 pups)
Ik vind dat te veel om in barf vorm te geven.
Ik merkte dat ze 2,5 kilo in kvv vorm al heel veel vond, maar ze had dat echt nodig om niet te veel af te vallen.

Ik moet zeggen dat het prima is gegaan, geen problemen gehad.
De pups heb ik ook op kvv afgespeend, en de meeste baasjes zijn dit door blijven voeren.
Ik zou het de volgende keer weer zo doen.
Nu eten ze weer volledig barf, ook de pup die ik aan heb gehouden.
#2252014
Ons teefje van 6 kilo stouwt nu een kilo voer per dag weg.
Voor mijn gemak en misschien ook wel voor het hare eet ze twee keer per dag gemalen voer. In dit geval gedeeltelijk gemalen aangevuld met vlees, of net wat er nodig is, 's middags eet ze de gewone maaltijden, maar dan wat meer.
Ze geeft zeker voer terug voor de pupjes, daarom blijft ze na het voeren een tijdje weg bij de pupjes. Mocht ze toch voer terug geven, dan is het van de ochtend en avond maaltijd niet zo erg. Hoewel, van een pupje van 800 gram met een groot stuk vlees in haar bek, wordt je niet echt blij.
Na de middagmaaltijd zijn we zeker thuis en kunnen zo nodig optreden.
De pupjes worden afgespeend op energique vermengd met een eigen gemalen prakje. Ik heb een rammeldoosje met brokjes (erg, ik weet het) en dat gebruik ik om ze naar buiten te lokken, of naar de gang. Werkt als een speer, nu nog niet, net vier weken, dus dat is niet aan de orde.
Ik plet geen botgedoe voor hen, ze zijn meestal erg gulzig en slurpen nekjes enz. zo naar binnen, doen we niet.
Ze gaan weg met energique, omdat dat in 100 grams plakjes verktijgbaar is en ook nog met wat brokjes.
Tijdens de lactatie periode geef ik ik het  teefje een vit. d tabletje en wat extra gemalen eierschaal. Ik hoop, dat ik daar goed aan doe.
Waarschijnlijk kan de extra vit. d ook wel met voer verzorgd worden, of zoals ik las met levertraan. Met zo'n klein hondje zou ik een eeuwigheid met levertraan doen, dus dan maar zo.
Voordat ik weet, of ze dragend  zijn, voer ik niet extra. Ik weeg en dan worden ze ineens ietwat zwaarder. Dan zijn we blij en gaan ze wat meer eten.
Tegen het eind van de dracht eten ze zo ongeveer hun dubbele dagportie Soms eten ze aan het eind niet zo veel meer, omdat ze vol zitten.
Na de bevalling is het toch even zoeken, wat gegeten kan worden. Hier toch wel vaak wat diarree, maar met een paar dagen is alles wel weer gewoon.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door