Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2241707
Hallo allemaal. Ik ben sinds nog niet zo heel erg lang heel erg geinteresseerd in Barf en ik heb geprobeerd om een menu samen te stellen nadat ik zoveel mogelijk info hier heb gelezen. Willen jullie even vertellen wat jullie ervan vinden.

Ze weegt 16 kilo dus bij 2% zou het neerkomen op 320 gr ( ze zit nu op kvv en ook 320 gr per dag)

ma
160 gr kippkarkas of kippennek                   
64 gr rundersnippers                                   
48 gr pens
48 gr groentenmix

di
160 gr lamsrib
64 gr kipfilet
48 gr runderhart
28 gr groentemix
20 gr yoghurt

wo
160 gr eendenkarkas of eendennek
64 gr lamssnippers
48 gr runderlever
48 gr groentemix
1 ei

do
160 gr lamsrib
64 gr kalfssnippers
48 gr kippenhart
48 gr groentemix

vr
160 gr kopvlees
64 gr kipfilet
48 gr lamshart
48 gr groentemix

za
160 gr konijnkarkas of haaskarkas
64 gr rundersnippers
48 gr pens
48 gr groentemix

zo
160 gr eendkarkas of eendennek
64 gr kalfssnippers
48 gr runderlever
28 gr groentemix
20 gr yoghurt
1 ei

Ik vind het moeilijk hoor zo'n menu maken ik twijfel zo of ik alles wat ik lees wel goed begrijp
#2241963
Menu voor een teef, 16 kilo. Hoeveelheid: 2% van 16 kilo = 320 gram per dag / 2240 gram per week Rauw vleesbot 45% : 144 gr. Groentes 10% : 32 gr. Orgaanvlees 20% : 64 gr. Spiervlees 25% : 80 gr.

ff de rekentabel gebruikt  :)
hoeveel % vleesbot had je berekend want die is nu te veel (mogelijkheid op te harde witte ontlasting) en spiervlees te weinig ?
yoghurt reken ik nooit bij t menu , is een extraatje evenals het ei
verder geef ik zelf op 4 dagen orgaan ,waarvan 1 dag pens (dus het totaal gewicht 448 gram door 2 delen, dus 1 dag 224 gram pens en 3 dagen 75 gram orgaan)
de teef is nu zogend hoe dun/dik is ze ?
Laatst gewijzigd door lauraV op di 31 jan 2012, 02:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2242472
Ik had
50% vleesbot
15 % groente
15 % orgaan
20% spier

Is kopvlees nou eigenlijk spiervlees of vleesbot ( misschien een domme vraag hoor)
En snippers zijn toch wel spiervlees of heb ik dat ook verkeerd begrepen?
En als je 4 dagen orgaan geeft dus je deelt de totaalbehoefte van een week door 4 krijgt ze dan de andere dagen gewoon minder?dus alleen spier vleesbot en groente maar dan wel in de berekende verhouding (80-32-144?) dan krijgt ze op die dag dus 256 gr?

Mijn teef zoogt nu niet meer. Ze is echt mooi slank maar heeft nog wel wat uiers en we zijn dus ook heel streng met de hoeveelheden voer die ze krijgt. De pups hebben belachelijk scherpe tanden en mijn teefje wil er ook echt niet graag meer bij ( alleen om hun voer te stelen) Ik heb haar altijd op royal canin gehad vanuit de fokker, maar ben me flink gaan inlezen over voer en toen zij gedekt was wilde ze haar brokken helemaal niet meer. Ik vond het toen niet verstandig om over te stappen op kvv omdat ze zwanger kon/zou zijn, maar nu de zoogtijd voorbij is krijgt ze echt enkel kvv van naturis en huismerk van naturis en dat gaat echt prima. Ze knapt er helemaal van op.

Nu benik me dus aan het orienteren op Barf en ik wil me er echt eerst flink in verdiepen, maar ik vind het zooooo mooi!

Bedankt voor je antwoord ik ga nog eens het 1 en ander aanpassen kijken wat ik er dan van bak!
Laatst gewijzigd door miruske op di 31 jan 2012, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2242539
Bijvoorbeeld

ma
144 gr kip karkas of nek
80 gr rundersnippers of runderwang
112 gr pens
32 gr groentemix

di
144 gr lamsrib
80 gr kipfilet
75 gr runderhart
32 gr groentemix
1 ei

wo
144 gr eendkarkas of nek
80 gr lamssnippers
1 viskop of lijf
32 gr groentemix
15 gr yoghurt

do
144 gr lamsrib
80 gr kalfssnippers
75 gr kippenlever
32 gr groentemix

vr
144 gr kopvlees
80 gr kipfilet
75 gr lamshart
32 gr groentemix

za
144 gr konijnkarkas
80 gr rundersnippers
112 gr pens
32 gr groentemix

zo
144 gr eenkarkas
80 gr kalfssnippers
1 viskop of lijf
32 gr groentemix
15 gr yoghurt
1 ei

Zo krijgt ze op sommige dagen meer dan 320 gr en op sommige minder of heb ik het weer verkeerd begrepen?
Ik waardeer je reacties echt heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door miruske op di 31 jan 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2242905
dus dan inderdaad 3 dagen orgaan en 4 dagen spier, maar ze dan krijgt ze toch niet de 320 gr die ze elke dag moet hebben? Wat is belangrijker? Dat ze alles wat ze per week moet krijgen verdeeld over de week krijgt? Of dat ze aan haar dagelijkse portie in gewicht komt?

Je zegt: het is maar wat je zelf het handigst vind. Dat maakt voor mij eigenlijk niks uit. Ik doe het in porties in de diepvries en of ik dan 3 of 4 of 5 zakjes of bakjes uit de diepvries moet halen zou niet uitmaken. Het gaat mij om wat het beste en lekkerste voor jamie zou zijn. Daarom vraag ik me eigenlijk ook af waarom ik maar 3 dagen orgaan en 4 dagen vlees zou geven. Is het slecht om alles over 7 dagen te verdelen?

Wat vind jij van de variatie en de onderdelen en combinaties in mijn tweede menu?
#2243531
Ik mis nog nier in je menu  :) Die zo ik van lam of geit pakken. En je had de runderlever al vervangen door een ander diersoort, toch?

Kalf zou ik niet geven als je ook al rundersnippers geef. In rund zitten meer voedingsstoffen dan in kalf. Je zit wel per week op het goede aantal diersoorten, perfect dus!

Runderhart kan je straks gaan afwisselen met geiten en lams harten.
Pens kan je ook van lam, geit of rund geven. Lekker varieren zou ik zeggen.

Ik geef zelf 6 dagen in de week BARF en de 7e dag is pensdag.
de andere dagen zijn verdeeld in alle dagen vleesbot. En 3 dagen spier en 3 dagen orgaan.
Dan kom ik idd op de orgaan dagen op minder in kg uit als dat ze zouden mogen. Die dagen geef ik dus de groentemix een ei en wat yoghurt.

Maar dat is wat ik handig vind. Als jij elke dag alles wil geven, moet je dat ook vooral doen. Maar het gaat er bij Barf om dat je in een aantal dagen op een compleet verhaal uitkomt. Dus dat hoeft niet perse iedere dag.
Zelf heb ik voor grotere porties spier en orgaan gekozen, door ze om de dag te voeren. Zodat dit grotere stukken kunnen zijn/blijven. Dus meer knaag en trekwerk.
#2243630
miruske schreef: Ik had
50% vleesbot
15 % groente
15 % orgaan
20% spier
Dat zijn prima percentages. Het groenten aandeel is iets hoog, mag je met 5% verminderen. Daarvoor in de plaats kun je 20% orgaanvlees gaan voeren, waarvan 10% pens en 10% dingen als hart, nier en lever.
Is kopvlees nou eigenlijk spiervlees of vleesbot ( misschien een domme vraag hoor)
Kopvlees is spiervlees.
En snippers zijn toch wel spiervlees of heb ik dat ook verkeerd begrepen?
Nee hoor, dat heb je goed begrepen!
En als je 4 dagen orgaan geeft dus je deelt de totaalbehoefte van een week door 4 krijgt ze dan de andere dagen gewoon minder?dus alleen spier vleesbot en groente maar dan wel in de berekende verhouding (80-32-144?) dan krijgt ze op die dag dus 256 gr?
Ik geef zelf elke dag vleesbot + groenten en dan spiervlees of orgaanvlees. Ik geef 4 keer per week spiervlees en 3 keer per week orgaanvlees (en dat is samen alle dagen van de week). De extra's reken ik niet mee.
Mijn teef zoogt nu niet meer. Ze is echt mooi slank maar heeft nog wel wat uiers en we zijn dus ook heel streng met de hoeveelheden voer die ze krijgt. De pups hebben belachelijk scherpe tanden en mijn teefje wil er ook echt niet graag meer bij ( alleen om hun voer te stelen) Ik heb haar altijd op royal canin gehad vanuit de fokker, maar ben me flink gaan inlezen over voer en toen zij gedekt was wilde ze haar brokken helemaal niet meer. Ik vond het toen niet verstandig om over te stappen op kvv omdat ze zwanger kon/zou zijn, maar nu de zoogtijd voorbij is krijgt ze echt enkel kvv van naturis en huismerk van naturis en dat gaat echt prima. Ze knapt er helemaal van op.
Fijn voor mama!
Nu benik me dus aan het orienteren op Barf en ik wil me er echt eerst flink in verdiepen, maar ik vind het zooooo mooi!

Bedankt voor je antwoord ik ga nog eens het 1 en ander aanpassen kijken wat ik er dan van bak!
Heerlijk, zo'n enthousiast iemand!!
#2243631
Ahhhh!! Daar zit natuurlijk wat in. Als je grotere botten kunt geven dan kunnen ze meer kluiven!!! Goede tip. Ik ga inderdaad nog wat nier geven en als ik er straks bedreven in ben dan ga ik natuurlijk afwisselen. Dan wordt het een kwestie van wat kun je lekker geodkoop te pakken krijgen en als dat dan in de diepvries ligt kun je mooi de verschillende harten en levers en nieren afwissen. Ook een goede tip!

Ik denk dat ik maar snel aan een vriezer ga beginnen en deze ga vullen met de onderdelen uit het laatste menu. Dan kan ik daarmee beginnen en kijken hoe dat allemaal gaat en dan zal ik er vanzelf bedreven in worden. Ik ben zo bang dat ik iets verkeerd doe waardoor zij later de duper wordt bijv teveel of te weinig kalk of iets dergelijks. Ik ben erg blij met je antwoord. Bedankt!
#2243634
[quote="miruske"]
Bijvoorbeeld

ma
144 gr kip karkas of nek
80 gr rundersnippers of runderwang
112 gr pens
32 gr groentemix

di
144 gr lamsrib
80 gr kipfilet
75 gr runderhart
32 gr groentemix
1 ei

wo
144 gr eendkarkas of nek
80 gr lamssnippers
1 viskop of lijf
32 gr groentemix
15 gr yoghurt

do
144 gr lamsrib
80 gr kalfssnippers
75 gr kippenlever
32 gr groentemix

vr
144 gr kopvlees
80 gr kipfilet
75 gr lamshart
32 gr groentemix

za
144 gr konijnkarkas
80 gr rundersnippers
112 gr pens
32 gr groentemix

zo
144 gr eenkarkas
80 gr kalfssnippers
1 viskop of lijf
32 gr groentemix
15 gr yoghurt
1 ei

Zo krijgt ze op sommige dagen meer dan 320 gr en op sommige minder of heb ik het weer verkeerd begrepen?
Ik waardeer je reacties echt heel erg bedankt!
[/quote]

Wat jij doet dat kan heel goed. Maar je maakt het jezelf vrij ingewikkeld door alles elke dag te willen geven.

Wat ik doe is het volgende:

Ik bereken via de rekenhulp de hoeveelheden per week. Dan verdeel ik het vleesbot en de groenten over 7 dagen. De groenten kun je ook over 5 dagen verdelen. Minder zou ik niet doen, want groenten levert vezels en die kunnen ze goed gebruiken. Bovendien worden anders de hoeveelheden groenten teveel. Dan verdeel ik 20% orgaanvlees over 3 dagen. En het spiervlees (20%) over 4 dagen. Ze krijgen dan dus 3 dagen per week vleesbot + groenten + orgaanvlees en 4 dagen vleesbot + groenten + spiervlees. En dat niet alle maaltijden precies even groot zijn: dat is prima!

Ik zou zelf trouwens niet zulke kleine stukken lamsrib aan een net beginnende barfhond geven. Te hard. En te weinig in volume. Ik zou je hond eerst overschakelen op barf en als alle kleine vleesbotten (van kleine dieren) goed gaan: dan pas dingen van lam en geit gaan geven.
#2243636
Lizzy

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga inderdaad de groente nog eens wat verminderen en dan het vlees iets verhogen zoals je zegt even alles verdelen zoals jij doet.. Ik moet natuurlijk ook eerst beginnen en kijken wat mijn hond er allemaal mee doet. Misschien heeft ze wel 3% van haar gewicht nodig en dan moet alles weer omhoog of misschien blieft ze bepaalde dingen echt niet. We zullen zien. Ik ga eerst maar eens beginnen met verzamelen en alles verdelen. Super!!!! Ik heb er zin in!! Ik zou bijna naast haar uit de bak gaan eten. Serieus, ik eet nog steeds varkenstaartjes en pootjes in de erwtensoep en zult ohhh heerlijk!!! En als ik dan als die honden op deze barfplaats zo lekker zie knagen............... hahahahhaha nog even en dan eten wij met de hondenpot mee hahaahah

en het mooiste vind ik nog het bereiden van dit voer. Maar met ribben zal ik goed opletten. Ze moet eerst maar eens aan de karkassen beginnen en die goed kunnen verwerken. Nogmaals Bedankt voor je antwoord. Ik ga nog eens een nieuw menu maken. Als ik dat plaats wil je het dan nog eens beoordelen? :P
Laatst gewijzigd door miruske op wo 01 feb 2012, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#2243663
Nieuwe berekening met hulp van Lizzy

Lizzy wil je dit nog eens nakijken alsjeblieft?

ma
144 gr karkas
23 gr groente
200 gr pens
1 ei

di 144 gr karkas
23 gr groente
140 gr rundersnippers
20 gr yoghurt

wo
144 gr karkas
23 gr groente
125 gr orgaanmix
1 viskop of lijf

do
144 gr karkas
23 gr groente
140 gr kopvlees
1 ei

vr
144 gr karkas
23 gr groente
140 gr runderwang

za
144 gr karkas
23 gr groente
125 gr orgaanmix
1 viskop of lijf

zo
144 gr karkas
23 gr groente
140 gr kipfilet
20 gr yogurt

* voor de dagelijkse karkassen wilde ik afwisselen in konijn, haas, kip, eend eventueel vervangen door eendennek of kippennek en als het malen van bot door mijn hond beter gaat dan 2 dagen rib van lam gaan geven
* voor de groente wilde ik 2 verschillende mixen maken en invriezen in proties van 23 gr en dan afwisselen
* voor het orgaan wilde ik een mix maken van runderhart, kippenlever en lamsnier en dan ook weer in porties van 150 gr invriezen of is het beter om een bepaalde orgaan soort per keer te geven?
* de eieren wil ik rauw geven en de vis en yoghurt zie ik als extraatjes het is een stafford dus een energieke hond waar ik 6x per dag minstens 20 minuten mee loop en ook redelijk vaak fiets en dergelijke dus dat mag ze best hebben denk ik? Als ik zie dat ze te zwaar wordt wil ik een dag karkas vervangen door vis.

Nou lijkt het ergens op? Je hebt gelijk als je het zo verdeeld is een menu veel makkelijker gemaakt!
Laatst gewijzigd door miruske op wo 01 feb 2012, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2243791
Haaskarkas is ook erg hard en kan je in het begin beter malen of nog niet geven.

Orgaan allemaal samen of verdeeld over de dagen is maar wat je zelf graag wilt. Aangezien je 3 dagen per week orgaan geeft, zou het , denk ik, het gemakkelijkste zijn telkens pens en een ander orgaan te geven.  Maar je kan ook alles in kleine stukjes doen (behalve de pens, dat is zonde, die hou je zo groot mogelijk), en dan alles mengen en steeds de mix geven. Sorry hoor, maar het is echt maar wat je zelf het handigste vind. ;)
#2243865
Nooit sorry zeggen voor je antwoord. Ik ben er blij mee. Ik denk dat ik het wat groter wil inkopen en als ik er dan gewoon zakjes per zoveel gram van maak, maakt het voor mij niets uit of er een zakje met hart of lever of nier in de dieprvies ligt of een zakje met hart, lever en nier. Dus ik ga dan denk ik toch voor het afzonderlijk voeren omdat dat voor Jamie het meest zelf scheuren en kauwen is. Maar ik ben echt al zoveel wijzer geworden nu. Ik heb in ieder geval

* de juiste percentages
* ik weet nu welke botten ik beter even mee kan wachten ( rib en haaskarkas)
* ik geef nu ook vis en eieren
* ik weet wat ik in welke hoeveelheden in moet gaan slaan om een volle maand te kunnen voeren
* ik heb een redelijk makkelijk menu

Ik denk dat de ervaren barfers hier niet eens meer een menu hebben. Die weten zelf wel wat ze welke dag voeren en in welke hoeveelheden. Ik vind het steeds mooier worden :biggrin2:

Ik blijf blij met aanmerkingen opmerkingen tips en trics!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door