Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door caelum
#2241957
Ik heb een Bullterrier van 9 (ongeveer 25 kilo). In februari 2011 zijn er verhoogde nierwaarden geconstateerd (volgens mij iets van Crea 211). We zijn toen begonnen met Bandit Nierdieet, en dit hielp heel goed. Ze vindt het erg lekker, en we zijn er erg te spreken over. Iedere drie maanden prikken, en het bleef heel mooi, Crea zakte zelfs naar 169, en daar waren we heel blij mee. Ons vrouwtje kreeg wel iedere dag 5 mg prednoral, vanwege allergie. Nu is er van de zomer gestart met atopica, naast de prednoral (om en om) en in oktober is het verhoogd: de ene dag 10 mg prednoral, de andere dag 5 mg prednoral + een pil atopica. Ook vanwege de heftigheid van de allergie, heeft ze een aantal dagen 25 mg prednoral voorgeschreven gekregen. Nu gingen we dus weer laten prikken, ongeveer twee weken terug, en nu zijn de waardes ineens ernstig verhoogd:
Bun was in oktober 11.3, en is nu 27.4
Cre was in oktober 183 en is nu 370
Alp was 247, is nu 387
Gpt was 21, nu 35

Ik hoorde later pas dat de prednoral blijkbaar ook heel slecht is voor de nieren. De Atopica slaat helemaal niet aan, dus daar zijn we nu mee gestopt, en vanwege dat die nieren zo slecht zijn/lijken geven we der nu nog maar 5 mg prednoral per dag (lang niet genoeg tegen de erge jeuk). Dierenarts zegt: "Het advies is om toch op een echt nierdieet of van Hills KD of van Royal Canine renal of Dechra CKD" Maar ik geef een echt nierdieet, wat haar nieren het hele jaar zo goed heeft gehouden, en nu het ineens stijgt ligt het dan zeker aan het nierdieet? Dat geloof ik niet.. Heb nu dus Fortekor erbij, maar ik weet helemaal niet of ik dat prettig vind. Hond is wel actiever, lijkt het, maar dat kan ook komen doordat ik minder prednoral geef, denk ik?

Ik zit nu te denken om "Puur Nier" te bestellen, iemand ervaring daarmee? En wat kan ik doen? Ik weet het echt even niet meer. Bovendien zit ik dan ook nog met die jeuk, ze krabt soms zo erg dat het bloed (rode nek, schubbige huid, liesjes en okseltjes af en toe rood, vaak ook last van oortjes, maar dat is nu wat beter).
Bovendien heeft de dierenarts nu weer 2 dingen voorgeschreven tegen de jeuk, maar beide bevat ook prednison. Hydrocortiderm en Surolan geloof ik. Kan ik dat gewoon wel opsmeren? Of kan dat alsnog in de huid trekken en zo negatief zijn voor haar nieren?.. Hoop niet dat dat een domme vraag is.

Vind het echt super naar, al merk je helemaal niets aan der. Ze is heel actief, speelt veel, is vrolijk en ze houdt onze oppas'pup' (reu van net een jaar) goed bij, dus ik had nooit verwacht dat die waardes zoveel hoger zouden uitvallen. Ik neem aan dat het gunstig is dat ze zo actief is. Is dit nu het begin van het einde of kunnen die waardes nog weer enigszins zakken? Ik wil haar nog lang niet kwijt...

Hopelijk weet iemand iets.
#2241986
Wat een toestanden allemaal! Wat ik persoonlijk zou doen is over een paar weken (in overleg met een DA) opnieuw bloed laten prikken. Op zich staat er in de bijsluiter van Atopica niks over nierproblemen maar ik zou zelf graag willen weten of de waardes hoog blijven of weer dalen na het stoppen met dit medicijn.

En verder zou ik je aan willen raden om naar een pro-vers dierenarts te gaan die verstand heeft van nier en huidziektes en liefst een die een wat meer holistische kijk heeft op de zaken. Want alles bij elkaar genomen vind ik dit teveel voor zelfmedicatie. En wat ik vind is dat er gewoon uitgezocht moet worden waarom deze nierwaardes verhoogd zijn. Dat is leuk, constateren dat nierwaardes verhoogd zijn, maar dat moet ergens vandaan komen. En de oorzaak van deze verhoging ontbreekt compleet in je verhaal. Daar kun jij niks aan doen maar ik zou dus met een DA of Internist willen achterhalen wat de oorzaak is van deze problemen.

Op zich zou het Bandit nierdieet uitstekend geschikt moeten zijn. Ik denk dat je daarnaast prima visolie en solidago kunt geven. Puur Nier is ook prima.
#2242292
Ja, het liefst liet ik zeg maar sowieso prikken nu 6 weken na vorige uitslag, maar dierenarts vindt dat er 3 maanden tussen moet zitten. Weet iemand hoe snel zoiets eventueel kan dalen? Heb je daar echt 3 maanden voor nodig?

Er is ook geen oorzaak in dit verhaal, en aan de hond heb ik nooit wat gemerkt. Ze had gewoon ineens te hoge nierwaarden, maar ze gebruikt wel al heel lang prednoral. Er is ook helemaal een nierecho gemaakt e.d., maar er is verder niet iets heel afwijkends te zien aan de nieren, geloof ik.

Op het urineonderzoek zei de dierenarts dit: De urine uitslag was ook iets verslechterd met name de P/C ratio was 400 is nu meer dan 500.
Ik weet verder niet wat dat betekent. Ik kan ook nog terugzoeken naar de urine uitslag (via punctie) die vorig jaar bij de tweedelijnskliniek was?

Ze krijgt nu iedere dag een halve tablet fortekor.
#2251233
caelum schreef: Ja, het liefst liet ik zeg maar sowieso prikken nu 6 weken na vorige uitslag, maar dierenarts vindt dat er 3 maanden tussen moet zitten. Weet iemand hoe snel zoiets eventueel kan dalen? Heb je daar echt 3 maanden voor nodig?

Er is ook geen oorzaak in dit verhaal, en aan de hond heb ik nooit wat gemerkt. Ze had gewoon ineens te hoge nierwaarden, maar ze gebruikt wel al heel lang prednoral. Er is ook helemaal een nierecho gemaakt e.d., maar er is verder niet iets heel afwijkends te zien aan de nieren, geloof ik.

Op het urineonderzoek zei de dierenarts dit: De urine uitslag was ook iets verslechterd met name de P/C ratio was 400 is nu meer dan 500.
Ik weet verder niet wat dat betekent. Ik kan ook nog terugzoeken naar de urine uitslag (via punctie) die vorig jaar bij de tweedelijnskliniek was?

Ze krijgt nu iedere dag een halve tablet fortekor.
Ik weet niet wat je hier mee moet..... In mijn ogen horen ze nog meer tests te doen om te achterhalen wat nou precies mis is met de nieren. Kunnen ze je niet doorsturen naar een internist?

Ze drinkt en plast niet meer dan normaal? Heb je enig idee hoeveel ze drinkt? En ze is ook niet misselijk?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door