Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kiba
#2242121
Hai,

Steeds vaker lees ik iets over geitenmelk. Maar ik kan niet precies terugvinden wat daar nou het nut van is? Ik vind voornamelijk informatie over waarom geitenmelk beter is dan koemelk, meer Vit A en D. Maar wat heeft een hond daar aan?

Dankjulliewel!
Door Kiba
#2243165
Dankjewel! Maar dan nog kan ik niet goed vinden wat het nut is van geitenmelk voor een volwassen hond?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2243273
Kiba schreef: Dankjewel! Maar dan nog kan ik niet goed vinden wat het nut is van geitenmelk voor een volwassen hond?
Ik ben van mening dat er heel veel gezonde voedingstoffen in zitten.
Door Irish
#2243290
En daarnaast zou het ook een rustgevende werking kunnen hebben.

Shaun Ellis, beter bekend als de wolvenman heeft een tijd tussen wilde wolven geleefd. Het is een tijd geleden dat ik het boek gelezen heb, maar als ik het goed onthouden heb werd er wanneer er pups waren meer zuivelproducten genuttigd omdat dit de roedel rustiger hield. Ze gingen er bewust naar op zoek. Ook aten de wolven meer plantaardige voeding. Zo hadden de pupjes meer overlevingskans
Door Parelridder
#2243338
Meen je..? Wat interessant! Had ik nooit over gehoord. En begrijp ik dan goed dat de wolven zélf, dus van nature, op zoek gingen naar melkproducten en plantaardige voeding gedurende de periode dat er welpen waren? Herinner je je in dat geval nog hoe zij dan melkproducten bemachtigden?
Door Kiba
#2243386
Doranto schreef: Ik ben van mening dat er heel veel gezonde voedingstoffen in zitten.
Maar wat dan??

Dat van die wolven is wel heel interessant. Dat zou dan inhouden dat er iets kalmerends in zit denk ik? 
Door Irish
#2243444
Ik ben het boek snel aan het doorlezen, maar kan het zo 1 2 3 niet meer vinden.
Het was wel dat de wolven het bewust aten, dat het wijfje die een nest had ze dat min of meer aanbood dacht ik.
Door Mevroi Kruim
#2243511
In geitenmelk zit het essentiële aminozuur tryptofaan en dat wordt geacht een kalmerende werking te hebben. Zit trouwens ook in koemelk, en andere dierlijke zaken als vlees en vis.
En wolven in het wild krijgen natuurlijk nooit geitenmelk of melk van welke andere diersoort dan ook, alleen wolvenmelk als ze klein zijn. De wolven van meneer Ellis zijn dan ook niet wild maar leven in gevangenschap.
Door Parelridder
#2243546
Irish schreef: Ik ben het boek snel aan het doorlezen, maar kan het zo 1 2 3 niet meer vinden.
Het was wel dat de wolven het bewust aten, dat het wijfje die een nest had ze dat min of meer aanbood dacht ik.
Zal dan waarschijnlijk hetzelfde zijn als in Zylkene (voedingssupplement) zit. Is ook een stofje uit de moedermelk wat kalmerend werkt. Maar 'k had nooit gehoord dat dit een zogende teef ook volwassen roedelgenoten laat zogen. Lijkt me interessant om te lezen wanneer ze dat doet. Ze zal toch niet al te gul kunnen zijn, dus zal vast selectief zijn tav wie/wanneer. Als je het nog tegen komt.. :)
Door *Flip*
#2243613
Parelridder schreef: Zal dan waarschijnlijk hetzelfde zijn als in Zylkene (voedingssupplement) zit. Is ook een stofje uit de moedermelk wat kalmerend werkt. Maar 'k had nooit gehoord dat dit een zogende teef ook volwassen roedelgenoten laat zogen. Lijkt me interessant om te lezen wanneer ze dat doet. Ze zal toch niet al te gul kunnen zijn, dus zal vast selectief zijn tav wie/wanneer. Als je het nog tegen komt.. :)
ik heb dat ook nooit gehoord, maar wel dat als er 1 teef pups krijgt, deze pups ook bij teven die niet drachtig zijn/pups hebben kunnen zuigen. Soort collectief moederschap. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?!
Gebruikersavatar
Door doranto
#2243702
Kiba schreef: Maar wat dan??
Als je precies de samenstelling wilt weten kun je er het beste even op googlen denk ik. Dan kom je vanzelf het een en ander tegen.
Ik denk dat het een goede aanvulling kan zijn, net als bijvoorbeeld eieren ofzo.
Maar dan zou je het naar mijn mening wel rauw moeten geven. Anders is het denk ik een stuk minder waardevol.
Laatst gewijzigd door doranto op wo 01 feb 2012, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2243709
Zylkene bevat alfa-casozepine, een stofje dat baby's wel en volwassenen niet uit melk kunnen maken. Dus als dat de truc moet wezen gaat dat iig voor volwassen wolven ook niet werken.
Door Irish
#2243763
Mevroi Kruim schreef: In geitenmelk zit het essentiële aminozuur tryptofaan en dat wordt geacht een kalmerende werking te hebben. Zit trouwens ook in koemelk, en andere dierlijke zaken als vlees en vis.
En wolven in het wild krijgen natuurlijk nooit geitenmelk of melk van welke andere diersoort dan ook, alleen wolvenmelk als ze klein zijn. De wolven van meneer Ellis zijn dan ook niet wild maar leven in gevangenschap.
Ik ben niet zo'n lezer maar heb zijn boek wel uitgelezen, maar als ik het goed begrepen heb heeft hij toch een aantal jaar tussen een groep wilde wolven geleefd en niet in gevangenschap? In gevangenschap kan namelijk ook nog behoorlijk wild zijn  :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#2243934
Irish schreef: Ik ben niet zo'n lezer maar heb zijn boek wel uitgelezen, maar als ik het goed begrepen heb heeft hij toch een aantal jaar tussen een groep wilde wolven geleefd en niet in gevangenschap? In gevangenschap kan namelijk ook nog behoorlijk wild zijn  :biggrin2:
Van zijn eigen website: "Even today, Shaun maintains a fundamental role within his captive wolf packs".
Wat ik maar wil zeggen is dat wolven in het wild geen toegang hebben tot zuivelproducten, hoe ze er ook naar op zoek gaan. Dus als ze zuivel tot zich namen in gevangenschap neem ik aan dat de zuivel door de mensen werd aangeboden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door