Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Leonike
#2241998
Onze Remi heeft zijn oog ontstoken. Er komt een beetje groene troep uit en is viezig.
Hij lijkt er zelf weinig last van te hebben.
Is er iets homeopatisch wat ik zou kunnen halen. (druppeltjes, zalf o.i.d.).
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2242051
Het beste huismiddeltje tegen een ontstoken oog is een gebruikt theezakje (Wel laten afkoelen natuurlijk...)... Kamille thee kan ook, is wat zachter
Je hebt ook homeopathische oogdruppels, oculoheel bijvoorbeeld  (uit mijn hoofd gezegd), maar theezakje werkt heel goed!!
Door Mevroi Kruim
#2242221
Ik heb het niet op die theezakjes eerlijk gezegd, zit mij teveel zuren in.
Similasan of Oculoheel zijn prima middelen, maar bij een echt pussig oog ging ik ff richting da.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2242251
Bij uitvloeiing die doorzichtig is, doe ik niets, behalve natuurlijk de opgedroogde korsten zachtjes wegvegen van het oog vandaan.
Bij gekleurde uitvloeiing, en dus helemaal bij groene, doen we een bezoekje aan de dokter. Ook om te kijken of er niets kapot is (beschadigd geraakt door wassen of een mep van zus).
Door Leonike
#2242327
Mevroi Kruim schreef: Ik heb het niet op die theezakjes eerlijk gezegd, zit mij teveel zuren in.
Similasan of Oculoheel zijn prima middelen, maar bij een echt pussig oog ging ik ff richting da.
Dan ga ik één van beide vanmiddag halen. (dat hebben ze toch wel bij een natuurdrogist???)
Na hoeveel dagen zou je verbetering moeten zien?
Dan kijk ik dat even aan.
Naar de DA wil ik als het kan vermijden, dat levert een angstige, gestreste kat op die nog dagen van slag is.
Door flin
#2242362
Leonike schreef: Onze Remi heeft zijn oog ontstoken. Er komt een beetje groene troep uit en is viezig.
Hij lijkt er zelf weinig last van te hebben.
Is er iets homeopatisch wat ik zou kunnen halen. (druppeltjes, zalf o.i.d.).
bij groene troep zit er echt een ontsteking,
ik zou je aanraden zsm naar de DA te gaan!

mocht er een beschadiging int oog zitten, dien je daar zo snel mogelijk bij te zijn,
ook al kun je dat zelf niet zo zien en katzels meesters zijn int verbergen van pijn
Door denise1968
#2243349
Bij wondjes kook ik altijd water en laat het dan afkoelen en dep dit met een watje om infectie te voorkomen. Mocht de infectie er zijn dan gekookt water  om het schoon te maken/houden en AB om de ontsteking/infectie weg te halen. Mijn ervaring is om daar niet teveel mee te rommelen!

Toevallig had fokke laatst nog een wond aan zijn oor. Dit heb ik ook op deze manier gedaan en het geneest goed en zijn haar op die plek komt ook weer terug.  Dat mijn kittens klein waren maakte ik hun ogen ook altijd zo schoon. Bij poes meisje meer want had ook de nies erbij. Hieronder een foto hoe poes meisje binnen kwam 2,5 jaar geleden en foto in handtekening hoe ze er nu uit ziet :-)))

Afbeelding
Laatst gewijzigd door denise1968 op wo 01 feb 2012, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2243411
Leonike schreef: Dan ga ik één van beide vanmiddag halen. (dat hebben ze toch wel bij een natuurdrogist???)
Na hoeveel dagen zou je verbetering moeten zien?
Dan kijk ik dat even aan.
Naar de DA wil ik als het kan vermijden, dat levert een angstige, gestreste kat op die nog dagen van slag is.
Similasan verkopen ze iig gewoon bij de DA-drogist hier in 't durp.
En zeker geeft een da-bezoek stress. Maar soms is het wel nodig en bij een pus-oog (groene troep) is er dus sprake van een ontsteking. Ogen zijn erg gevoelig voor ontstekingen en schade aan een oog is moeilijk te herstellen, je loopt dus het risico dat je kat (half)blind raakt.
Door *Flip*
#2243493
Als er groene troep uit het oog vloeit, dan betekent dat dat er een ontsteking zit (witte troep kan enkel irritatie zijn). Er zit waarschijnlijk meer achter/in zijn oog en dat zorgt voor drukpijn. Een oog heeft niet veel ruimte om die druk op te vangen, omdat de oogkas van bot niet bepaald mee rekt. Zenuwen komen onder druk te staan en hierom is kan het erg pijnlijk zijn! Hierbij komt ook nog de kans op schade aan het oog. Katten laten pijn over het algemeen pas merken tegen de tijd dat het te laat is.

Ik zou ook echt even naar de DA gaan, liever 2 dagen stress dan straks een kat die misschien nooit meer goed kan zien of erger...
Door Leonike
#2255744
't is weer helemaal beter.
Met een paar dagen al flink verbetering,
nu helemaal over.
Op advies van de mevrouw van de natuurdrogist heb ik de ampullen ipv het flesje gekocht.
Flesje is na opening niet zo lang houdbaar, ampullen blijven gewoon dicht als ze niet worden gebruikt.
'k heb nu dus nog een mooi voorraadje voor als 't in de toekomst nodig mocht zijn (hopelijk niet).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door