Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door shredder8
#2241994
melasse wordt gebruikt als vissen aas voor veevoer en voor menselijke consumptie als stroop etc.
maar wordt dit natuurzuivere voedingsmiddel (kan ik eenvoudig aankomen) ook gebruikt door barfers
#2242171
Sonnee schreef: ikzelf zou het niet gebruiken, melasse is een bijprodukt van suikerproductie en bevat veel suikers
Niet verstandig om dat te geven aan een hond. Melasse bevat 50% suiker. Ik zie het eerder als een afvalproduct van de suikerindustrie. En net als vele andere afvalstoffen stopt men dat dan maar in veevoer. En men maakt er alcohol van.
#2243032
ik weet dat het in veel paardenvoeders zit, tis ook dramatisch om een goed krachtvoer te vinden voor de paarden (goed als in minimale hoeveelheid/geen granen en geen bha, bht, etoxyquine, melasse, propylgallaat etc) 
het word gebruikt bij het persen van brok als bindmiddel en over muslie etc als stofvanger en smaakmiddeltje...
ik voer het ook niet aan mijn paard btw, maar voor honden lijkt het me ook ongeschikt
het is een afvalprodukt/bijprodukt van  het raffineren van suiker, de suikergehaltes liggen bij melasse nog steeds erg hoog en het voegt verder eigenlijk vrij weinig toe...
buiten korte Koolhydraatketens (snelle energie) en een vergrote kans op tandsteen en bederf... 

het word trouwens ook wel gebruikt om brood donkerder te kleuren, dan ziet het er nog gezonder uit , maar ook als zoetstof in zoete recepten uit de oven , daarom noem ik het ook eerder een bijprodukt ipv een afvalstof omdat het absoluut wel gebruikt kan worden, maar niet als volwaardige voedingstof en al helemaal niet als diervoeder
#2243381
Sonnee schreef: het is een afvalprodukt/bijprodukt van  het raffineren van suiker, de suikergehaltes liggen bij melasse nog steeds erg hoog en het voegt verder eigenlijk vrij weinig toe...
Er is de z.g blackstrap molasses dat 3 x is ontsuikerd, en leuk in de keuken is te gebruiken.
ik zou het niet perse aan de honden geven,maar het is beslist geen afval,en heeft als bijproduct beslist wel waardes.
Nutrients in Blackstrap Molasses
2.00 tsp (13.67 grams)
Nutrient%Daily Value
manganese18%
copper14%
iron13.2%
calcium11.7%
potassium9.7%
magnesium7.3%
vitamin B6 (pyridoxine)5%
selenium3.4%
Calories (32)1%
dit en meer over molasses: http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid ... =foodspice
http://www.naturalnews.com/026296_molas ... sugar.html
#2243512
• Suiker
Ook suiker wordt als smaakstof gebruikt. Het kan de maag en ingewanden irriteren en maakt de honden enorm dorstig waaroor ze zoveel drinken dat ze kunnen gaan braken en erg veel gaan urineren waardoor mineralen het lichaam verlaten.


• Koolhydraten
Koolhydraten zijn korte of langere ketens van suikers en kennen we als ‘snelle’ energieleveranciers. De snelste energieleverancier onder de koolhydraten is bekent onder de naam druivensuiker. Honden hebben koolhydraten niet echt nodig, omdat ze via hun eigen stofwisseling in staat zijn andere voedingsstoffen in bijvoorbeeld glucose om te zetten. Toch zijn koolhydraten goede energieleveranciers. Bovendien bevat voeding waarin natuurlijke koolhydraten zijn verwerkt voedingsvezels, die van belang zijn voor een goede darmwerking

Ik denk niet dat ik het zou gaan gebruiken behalve in kleine hoeveelheden om inderdaad de voedingsstoffen uit bovenstaande post in het voer toe te voegen. Ik denk niet dat je met kleine hoeveelheden je hond tekort doet
#2244354
202Spots schreef: Er is de z.g blackstrap molasses dat 3 x is ontsuikerd, en leuk in de keuken is te gebruiken.
ik zou het niet perse aan de honden geven,maar het is beslist geen afval,en heeft als bijproduct beslist wel waardes.
Nutrients in Blackstrap Molasses
2.00 tsp (13.67 grams)Nutrient%Daily Value
manganese18%
copper14%
iron13.2%
calcium11.7%
potassium9.7%
magnesium7.3%
vitamin B6 (pyridoxine)5%
selenium3.4%
Calories (32)1%
dit en meer over molasses: http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid ... =foodspice
http://www.naturalnews.com/026296_molas ... sugar.html
Maar die 2 theelepels van samen 13,67 gram bevatten nog steedds 8,31 gram  koolhydraten, dat is ruim 60%, waarvan ruim 5,85 gram suiker.
ter vergelijking: 2 suikerklontjes wegen 8 gram. Oké, die bevatten geen mineralen. Lijkt me dat je die heel goed met andere, gezondere voedingsmiddelen  kan binnenkrijgen  ;)
#2244448
pike schreef: Maar die 2 theelepels van samen 13,67 gram bevatten nog steedds 8,31 gram  koolhydraten, dat is ruim 60%, waarvan ruim 5,85 gram suiker.
ter vergelijking: 2 suikerklontjes wegen 8 gram. Oké, die bevatten geen mineralen. Lijkt me dat je die heel goed met andere, gezondere voedingsmiddelen  kan binnenkrijgen  ;)
Ik kijk niet zo nauw hoor, je gebruikt maar 'n beetje, het heeft 'n aparte smaak..dus waarom zou je 't niet kunnen gebruiken voor de smaak?  ::)
#2244831
Van mij mag je hoor, natuurlijk. Maar vergeet niet dat vele beetjes een grote hoop maken. Persoonlijk zie ik er geen toegevoegde waarde in. Voor mij blijft het een afvalprodukt van de suikerindustrie, waar men op allerlei manieren probeert nog wat geld uit te slaan.  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door