Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Maxine Rehl
#2241473
Hallo iedereen.

Na al maanden van interesse ben ik mij vandaag eens gaan verdiepen in kefir onder andere. Op barfplaats en hondenpage kan ik wel iets vinden, en ook via allerlei sites lees ik vanalles. Maar eerst zal ik even zeggen wat mijn honden te eten krijgen + extra's:

Voeding volgens de BARF methode:
- Vleesbot
- Spiervlees
- Groentemix (zit ook knoflook in verwerkt)
- Orgaanmix van kiezebrink (als ik zelf orgaan samenstel dan wil bailey het niet eten)

Extra:
- 2x per week vis naast de maaltijd (meestal sprot of spiering, bailey krijgt vis uit blik op waterbasis omdat ze geen hele visjes lust)
- 2x per week Notenmix (is elke keer verschillend wat ik er in stop)
- (geiten)yoghurt met koudgeslagen honing en fruit (mango, papaya, ananas en meloen) wat Bailey niet meer lust.
- (geiten)karnemelk (lust bailey ook niet meer)
- 3x per week een Rauw ei (Bailey een klein beetje, Diesel de rest)
- Diesel krijgt elke dag een mini schapenvet zeewier bonbon en elke dag een mini knoflook bonbon. Bij bailey wissel ik de smaken af en breek ik een bonbon in 3en.

Beide honden worden niet meer geënt, maar heb daardoor wel een afspraak gemaakt met een homeopaat. Deze heb ik nu altijd achter de hand. Ik heb ook een EHBO doos van haar gekregen. Diesel wordt op dit moment behandeld (eerste behandeling) met 2 middelen om zijn immuunsysteem/weerstand van binnenuit weer helemaal 100% te krijgen (afkortingen van deze middelen zijn tub en lyc, ben even de namen kwijt). Bailey heeft dit niet nodig (ontzettend hoge weerstand).

Ontwormen doe ik door ontlasting te laten checken 2x per jaar door 'het woud' en ontvlooien doe ik ook niet (ze hebben ze knoflook, karnemelk, bonbons en in de zomer heb ik een middeltje van azijn, water en tea tree olie wat ik op ze kan 'smeren' als ik het bos in ga.

Nu lees ik over kefir, chlorella, spiruline (sorry als ik het fout schrijf) etc. Wat geven jullie je honden nou allemaal? En wat zou voor mij van toepassing zijn (eventueel na onderzoek). Al die 'supplementen' en toevoegingen, ik ontdek steeds meer haha! Hoeveel geven jullie, waarom geven jullie en wat geven jullie?

Alvast bedankt!
Door Parelridder
#2241794
Ik supplementeer niks. Al wat ze nodig hebben zit in de voeding (ze krijgen wel mooie kwaliteit voeding).
Overmatig enten is onverstandig (en zinloos) maar entingen zijn niet alleen maar 'slecht', bieden ook bescherming.. Een hond kan nog voldoende beschermd zijn, vooralsnog geen nieuwe enting nodig hebben, maar ik geloof niet dat je middels homeopathie entingen overbodig kunt maken (maar misschien bedoel je het helemaal niet zo?)
Door Maxine Rehl
#2241817
Ik zal wel gaan titeren, en als daar uit blijkt dat er iets verminderd is dan zal ik gaan overleggen wat we gaan doen (aangezien Diesel heel slecht tegen spul kan wat in zijn lijf gespoten wordt).

De homeopathie heb ik achter de hand voor de problemen waar ik anders voor naar de dierenarts moet. Een bijensteek om maar als voorbeeld te nemen. Ik weet niet precies wat een dierenarts doet, maar hij zal er vast wel weer iets voor in mijn hond spuiten of iets geven. Ik heb hier nu gewoon een middeltje waardoor het op een natuurlijke manier kan. En het rare is dat ik er niet in geloofde, maar dat de praktijk mij het tegendeel heeft bewezen. Dus ik geloof!

Maar ik wil mijn honden optimaal hebben. Als die bonbons niet hoeven als ik dat bijvoorbeeld kan vervangen door de chlorella, of als ik de yoghurt en karnemelk kan vervangen door kefir etc. Ik kom er gewoon niet meer uit haha.
Door Lizzy
#2241978
Maxine Rehl schreef: Hallo iedereen.

Na al maanden van interesse ben ik mij vandaag eens gaan verdiepen in kefir onder andere. Op barfplaats en hondenpage kan ik wel iets vinden, en ook via allerlei sites lees ik vanalles. Maar eerst zal ik even zeggen wat mijn honden te eten krijgen + extra's:

Voeding volgens de BARF methode:
- Vleesbot
- Spiervlees
- Groentemix (zit ook knoflook in verwerkt)
- Orgaanmix van kiezebrink (als ik zelf orgaan samenstel dan wil bailey het niet eten)

Extra:
- 2x per week vis naast de maaltijd (meestal sprot of spiering, bailey krijgt vis uit blik op waterbasis omdat ze geen hele visjes lust)
- 2x per week Notenmix (is elke keer verschillend wat ik er in stop)
- (geiten)yoghurt met koudgeslagen honing en fruit (mango, papaya, ananas en meloen) wat Bailey niet meer lust.
- (geiten)karnemelk (lust bailey ook niet meer)
- 3x per week een Rauw ei (Bailey een klein beetje, Diesel de rest)
- Diesel krijgt elke dag een mini schapenvet zeewier bonbon en elke dag een mini knoflook bonbon. Bij bailey wissel ik de smaken af en breek ik een bonbon in 3en.

Beide honden worden niet meer geënt, maar heb daardoor wel een afspraak gemaakt met een homeopaat. Deze heb ik nu altijd achter de hand. Ik heb ook een EHBO doos van haar gekregen. Diesel wordt op dit moment behandeld (eerste behandeling) met 2 middelen om zijn immuunsysteem/weerstand van binnenuit weer helemaal 100% te krijgen (afkortingen van deze middelen zijn tub en lyc, ben even de namen kwijt). Bailey heeft dit niet nodig (ontzettend hoge weerstand).

Ontwormen doe ik door ontlasting te laten checken 2x per jaar door 'het woud' en ontvlooien doe ik ook niet (ze hebben ze knoflook, karnemelk, bonbons en in de zomer heb ik een middeltje van azijn, water en tea tree olie wat ik op ze kan 'smeren' als ik het bos in ga.

Nu lees ik over kefir, chlorella, spiruline (sorry als ik het fout schrijf) etc. Wat geven jullie je honden nou allemaal? En wat zou voor mij van toepassing zijn (eventueel na onderzoek). Al die 'supplementen' en toevoegingen, ik ontdek steeds meer haha! Hoeveel geven jullie, waarom geven jullie en wat geven jullie?

Alvast bedankt!
Kefir is zuivel en dat heeft je hond niet nodig (tenzij je hond misschien extra probiotica kan gebruiken omdat de hond een antibiotica kuur heeft gekregen ergens voor). Chlorella en spirulina kun je zien als supplementen. Maar je kunt het ook zien als voeding. Het is gewoon alg. Je kunt dat geven als je hond eens wat extra's nodig heeft. Of bijv. vies ruikt. Of je wil ze ontgiften.

Ik geef geen zuivel (meer), ik geef rauwe honing alleen als mijn honden ziek zijn en aan jonge pups.

Ik geef wel 2 keer per week (ongeveer) een vet visje (sardientjes) en 2 keer per week een rauw ei. Ze krijgen verder af en toe wat algen maar ik vind dat geen supplementen, ik vind dat voeding. Ze krijgen alleen supplementen als ze wat nodig hebben omdat ze extra's nodig hebben. Linga bijv. krijgt extra visolie, omdat zij een knie operatie heeft gehad en nierproblemen heeft gehad. Maar verder krijgen ze niks 'zomaar'.
Door Lizzy
#2242078
Maxine Rehl schreef: Mag ik dan vragen waarom je die algen erbij doet? En hoe doe je het met vlooienbestrijding?
Nee, gewoon omdat ze gezond zijn en ze sporenelementen bevatten die in mijn ogen zinnig kunnen zijn. Ik geef dat allemaal niet dagelijks, maar gewoon, af en toe. Ik neem zelf ook algen.
Door Maxine Rehl
#2242144
Oke, maar als ik waterkers door de groentemix heen doe, dan is dit in principe ook goed toch?

En dan nog mijn vraag over die vlooienbestrijding? Als die karnemelk en bonbons weg gaan, dan verlies ik toch weer een deel en heb ik alleen de knoflook in de groentemix nog over. Is dat genoeg?

In principe hoef ik dan niets bij te geven naast het BARF (waar ik standaard al vis en rauw ei bij heb) behalve eventueel de notenmix (vinden ze heerlijk hier!).

Na de antibiotica kan ik dan de kefir geven (liever kefir, geitenyoghurt of karnemelk?)
De chlorella kan ik geven als ik ze wil ontgiften (zijn hier bepaalde tekenen voor?) of als ze vies ruiken (vacht/lichaam neem ik aan?)

Verder krijgt Bailey niets omdat ze niets mankeert (gelukkig!) en Diesel zijn homeopathische middelen voor zijn weerstand van binnenuit (die had nog net even een zetje nodig wat mij niet lukte).

Dus geen bonbons meer
Geen karnemelk
Geen yoghurt met honing en fruit (ik heb wel gedroogde banaantjes altijd als snack)

Wat zou er volgens jou in een goede groentemix moeten zitten. Ik heb meestal wel groente die zowel boven als onder de grond zitten, maar heb je nog bepaalde voorkeuren voor groente die er echt in zouden moeten zitten? Ben benieuwd haha
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2242280
In de bib staat een artikel over welke groenten in een groentemix te doen.
Er staat beschreven welke je beter vermijd, welke beperkt en hoeveel van wat te combineren.
Door Maxine Rehl
#2242550
Dankjewel voor de tip! Die in de bieb had ik nog niet gelezen! Heb nu een mooie samenstelling gemaakt van:

knoflook, alfalfa, gemberwortel, bloemkool, broccoli, komkommer, waterkers, wortel, rode biet.

Elke keer weer anders, maar nu zo. Heel veel hiervan had hij er al in zitten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door