Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2241173
Sinds mijn pup nu een weekje op barf zit, redt hij het niet met de 7 tot 10 % van zijn gewicht want dat zou dan tussen de 314 en 450 gram per dag zijn ( in 4 porties ) . Ik heb dat een paar dagen gevoerd maar hij schiet vet te kort, ik maakte me ook wat zorgen over zijn groei.
Ik ben toch op het oog gaan voeren en sinds zaterdag kan ik wel stellen dat het beter gaat, hij zit nu per dag zeker op 6-7 ons per dag verdeeld over 4 porties. Ik heb er nu een veel beter gevoel over, het is een enorm hongerlap en ik denk dat hij ook wel wat in te halen heeft.
Hoe denken jullie hierover ? Hoor graag jullie mening.. hij is gekomen met 4, 3 kilo, was na 3 dagen kvv terug naar 4 kilo en zit nu weer op de 4,5. Ik vermoed dat het percentagete laag was voor een duitse herder van 8 weken ? Morgen gaan we naar de da, ik verwacht dat hij ook wel weer goed ontwormt moet worden en hij ruikt ook wat uit zijn bek als is dat laatste veel beter nu.
Poepen, plassen, slapen alles gaat verder heel goed.
Door Martine-Tom
#2241183
Medische dingen even buiten beschouwing gelaten klopt het, als de pup afvalt voer je meer en als hij te zwaar word minder.
Op het oog is beter dan via tabellen, tabellen zijn een hulpmiddel en richtlijn, geen gebod  ;)
#2241191
Hij zal wel even moeten bijkomen, nu hij verhuisd is. Maar is 4,3kg niet een beetje licht voor een herder van 8 weken?

Was hij bij de fokker broken gewent?

Het is normaal dat je dan op vlees even een tijd veel meer moet voeren dan volgens de standaard richtlijn. Het lichaam moet erg wennen aan de vertering van vlees. Als zijn spijsvertering op BARF staat ingesteld, zul je zien dat hij over een paar weken wel weer minder mag/kan.

Zorg er wel voor dat je nu niet teveel voert. Bij moet wel groeien, maar mag dit ook weer niet te snel in gewicht. Probeer daar de balans tussen te vinden.

4x een beetje is voor een jonge pup ook veel beter dan nu al 1 of 2 maaltijden. Ik weet niet hoe jij dit doet. Maar met meerdere porties per dag kunnen de enzymen in zijn lichaam ook meer voedingstoffen uit het voer halen. En zal hij straks toch weer wat redelijker richting de richtlijn gaan met zijn aantal grammen per dag.

Op het oog voeren is zowiezo goed. Een tabel is leuk als richtlijn.
#2241227
boris2009 schreef: Sinds mijn pup nu een weekje op barf zit, redt hij het niet met de 7 tot 10 % van zijn gewicht want dat zou dan tussen de 314 en 450 gram per dag zijn ( in 4 porties ) . Ik heb dat een paar dagen gevoerd maar hij schiet vet te kort, ik maakte me ook wat zorgen over zijn groei.
Ik ben toch op het oog gaan voeren en sinds zaterdag kan ik wel stellen dat het beter gaat, hij zit nu per dag zeker op 6-7 ons per dag verdeeld over 4 porties. Ik heb er nu een veel beter gevoel over, het is een enorm hongerlap en ik denk dat hij ook wel wat in te halen heeft.
Hoe denken jullie hierover ? Hoor graag jullie mening.. hij is gekomen met 4, 3 kilo, was na 3 dagen kvv terug naar 4 kilo en zit nu weer op de 4,5. Ik vermoed dat het percentagete laag was voor een duitse herder van 8 weken ? Morgen gaan we naar de da, ik verwacht dat hij ook wel weer goed ontwormt moet worden en hij ruikt ook wat uit zijn bek als is dat laatste veel beter nu.
Poepen, plassen, slapen alles gaat verder heel goed.
Een Duitse Herder van 8 weken oud is wel heeeeeeeeeeeeeeeeel licht met 4,3 kg! In mijn ogen had hij op 8 weken allang iets van 8 kg moeten wegen, misschien zelfs wel 9 kg (een Dalmatier pup weegt met 8 weken al gemiddeld 8 kg). Ik denk dat hij wel tussen de 600 en 800 gram nodig heeft nu. Het percentage van 7% a 10% is niet te laag, zijn gewicht is te laag. Ik zou voorlopig maar uit gaan van het ideaal gewicht en niet van zijn huidige gewicht.
#2241238
bedankt voor jullie reacties, inderdaad wij vinden hem ook licht en vanwaar ook onze zorgen, hij leek vorige week wel helemaal leeg, ik voer in 4 porties en de tussendoortjes zijn ook een klein stukje kip of een klein hapje van zijn eigen voer en vandaar ook deze post.

Natasha ik wist niet dat het normaal was dat je dan meer moet voeren, kan ik dat hier vinden op barfplaats ? Ik vind dit wel waardevolle info voor elke pupeigenaar die overstapt van brok naar vlees. Het stelt me wel gerust in ieder geval, dus dank daarvoor.

Ik voer niet teveel  ;), ik kijk het aan van week tot week, maar zijn eerste week is gewoon niet zo goed gegaan en ik ben blij dat mijn gevoel nu bevestigd is, ik hou het voorlopig op het oog voeren.

Lizzy dank je wel voor je reactie, we hebben er zelf ook geen goed gevoel over en naar ons idee had hij ook veel zwaarder moeten zijn, we gaan even kijken of we vanmiddag terecht kunnen
#2241347
Door hier veel to[pics te lezen, heb ik daar wel uit kunnen halen dat veel honden die van brok naar vers gaan ( ook volwassen honden) in het begin meer nodig lijken te hebben. Na een paar weken stabiliseert dat.
Maar er zijn ook honden die gelijk volgens de richtlijn krijgen en dat is dan gelijk genoeg.

Mijn eigen honden eten allemaal anders. Allemaal RR. 1 eet 200gr minder per dag als zou mogen volgens de richtijn. 1 eet precies de richtlijn. 1 eet 200gr meer als de richtlijn. En pup van 7 maand eet 700gr meer als de richtlijn van 2% lichaamsgewicht waar ik vanuit ga.

Puur op het oog voeren. Kijk naar zijn lichaam, gewicht en vooral de poep. Gaat hij heel veel poepen, maar komt hij in verhouding niets bij, dan krijgt tie teveel voer. Je zo dan naar 6 porties kunnen gaan ( weer het verhaal van de enzymen) Soms haalt dat nog wat uit.

Bij ons zijn de RR pups met 8 weken tussen de 7,5 en de 9 kg. onder de 6kg zou ik persoonlijk nooit een pup mee durven geven. Vandaar dat ik ook vroeg naar het 'normaal' gewcht van een herderpup.Vraag anders ook even aan je fokker wat de rest van het nest woog. Ligt nl ook aan het aantal pups wat het nest telt of ze lichter of zwaarder zijn. Zij zal het wel weten neem ik aan.
#2241365
ik gebruik de tabel puur als richtlijn, maar uiteindelijk krijgt hij wat hij op kan/wil
dat is een tijdje erg weinig geweest, maar dat kwam omdat hij carnibest gewoon heel slecht at (Eyck vond het eerder carnibah)  sinds hij op andere voeding staat en deels barft eet hij meestal meer dan de tabellen aangeven ,
hij mag momenteel in theorie een 921 gram mogen hebben, hij eet er tussen de 1100 en de 1300 en is netjes op gewicht
als de groei er straks wat uit is is het vrijwel onbeperkt eten ook wel gedaan, maar tot die tijd, laat maar gaan :)


edit : even de gram,men aangepast, ik liep achter  ;)
Laatst gewijzigd door Sonnee op ma 30 jan 2012, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#2241586
Natascha, ik vind dat je daar wel een punt hebt dat er onder een bepaald gewicht gewoon geen pup de deur uit zou mogen. We hebben hem bij een particulier nestje vandaan, het was wel een constant nestje, deze was wel iets lichter. Nooit verwacht dit zo .
Vanmiddag zijn we bij de da geweest en deze vermoed voor 90% een behoorlijke worminfectie, ze vond er ook weinig glans opzitten, ze gaf ook aan om voeding te geven voor een pup van 7-8 kilo en een extra voerbeurt in te lassen, dus 5 keer omdat het grasveldje van de darmen schijnlijk wel aangetast en kaalgevreten zou zijn door de wormen ( zo vertelde ze dat ons ). Dus heeft hij vanmiddag een wormenkuur gehad en dit kan wel een a twee weken duren voordat hij weer goed groeit. Mocht dit het niet zijn dan heeft hij wat anders onder de leden. Maar daar ga ik maar niet vanuit.
Bedankt voor jullie tips en advies en gewone feiten !

Sonnee, hij is een enorm hongerlap en dat snap ik ook best, maar om hem zijn gang te laten gaan zou ik wel willen maar durf ik niet, volgens mij eet hij tot hij ploft en van de zomer heeft onze vorige herder een maagdraaiing gehad, ik ben uiterst strikt met voeren en rust met deze.
Laatst gewijzigd door boris2009 op ma 30 jan 2012, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2241785
Als het hele nest zo was, dat scheelt dan weer. Als hij de enige frummel was zou ik me meer zorgen maken. Kan heel goed de wormen zijn hoor. Mijn ouders hadden een hondje uit Oekraine 'gered'. Ook vol wormen  :( en VIES dat die wormen waren, hij poepte 4 dagen alleen maar spoelwormen  :-X Daarna had hij ook niet zo'n honger meer als eerst. Niet zo gek. Veel 'mee eters' waren er tenslotte uitgepoept.
ik hoop dat het alleen de wormen zijn. Ga anders gelijk beginnen met weerstand verhogen. dmv eginea force door zijn drink water. En evt tijdelijk extra multi vitamine. Hij is zo'n kriel kippie. Lekker die weerstand omhoog. Dan kan hij straks zonder verdere ongemakken wel weer doorgroeien!
De extra vit. ed niet te lang blijven geven. Als je ziet dat tie lekker groeit en bijkomt haalt hij weer alles uit de voeding en kan je ook stoppen met de extra's.

succes met je guppie. enneh...we willen natuurlijk wel foto's zien van de gup he  ;)
#2241845
ik heb de fokster aan de lijn gehad net en ze heeft haar pup ( 5,5 kg ) en de laatste twee ( 4,7 en 5,2 kg ) meteen gewogen. Die van ons is 4,9 kilo.m
Ze schrok wel van mijn bericht, ze zijn het laatste 14 of 15 januari ontwormt en volgens haar allemaal eerder teveel dan teweinig.

We kijken het even aan, wat extra echinacea force kan inderdaad geen kwaad

foto's moet ik even op mijnalbum zetten  ;)
#2241988
Ik ben het met Lizzy eens, 4.9 kilo is veel te licht. Bij mijn nest hovawart pups, was de lichtste met 7,5 weken 5600 gram en de zwaarste 7500 gram. Bij ons in de vereniging mogen de pups pas het nest verlaten bij 5 kilo.

Ik zou het percentage wat omhoog doen en verdelen over meerdere maaltijden . Bij mij kregen de pups met 7 weken al  700 gram Carnibest per dag.

Ik zou eerst het wormen probleem oplossen.
#2242019
bij echte hongerlappen waar geen rem op zit is het idd niet zo handig om zonder grens te laten eten, maar ik zou in ieder geval de hoeveelheid wel flink verhogen zolang hij niet spekkig is/word
meer voerbeurten is idd ook een goeie als ze te licht zijn, want de hoeveelheid die er in 1 voerbeurt in gaat is bij kleintjes toch wat beperkt natuurlijk
#2242061
Als ik het goed begrijp is de pup (bij aanvang van het topic) 8 weken en 1 week geleden bij jullie komen wonen. Oftewel, de pup is op 7 weken verhuisd en woog toen iets meer dan 4 kilo. Een Flatcoated pup kan ook prima 4 a 4,5 kilo wegen op de leeftijd van 7 weken (7 kilo kan ook, maar het zegt niks over het uiteindelijke formaat, noch de gezondheid) dus dat vind ik zelf niet verontrustend.

Dat een puppy na de verhuizing wat afvalt is zeker niet ongebruikelijk, ongeacht welke voeding of veranderingen daarin. Het is nogal wat, om als babyhondje je thuis te verlaten en alleen, bij onbekenden, in nieuwe omgeving, de wereld te gaan ontdekken!
Ik heb m'n pupkopers zelf allemaal de pup thuis meteen laten wegen (dan wisten ze het gewicht op hun eigen weegschaal) en op het hart gedrukt dat dit de eerste dagen of zelfs week best kan afnemen, zolang het puppy vitaal is en daarna het gewicht herstelt en toeneemt (met aanvankelijk tenminste 3/4 kilo per week) is er niks aan de hand.
Om die reden ook de eerste week pup tijd geven om thuis te raken (ook al lijken ze meteen 'gewend' te zijn). Dus niet de hele buurt uitnodigen om puppy te bewonderen, ze bewaren maar even hun geduld. Eerst maar eens de eerste dagen gewoon onder elkaar zijn, de hele dag is immers aanvankelijk vanzelf al 1 groot avontuur! Leren zonder nestgenoten en mama te zijn, leren alleen te slapen, in dit geval andere voeding gaan eten, nieuwe mensen om mee te leven en die leren kennen en begrijpen. Bij het zindelijk maken, oftewel mee naar buiten nemen, komen er vanzelf allerlei andere nieuwe 'avonturen' op zijn pad: andere mensen, andere honden, de omgeving zoals begroeiing en verkeer.
Als ik jou goed begrijp, is pup gedurende de eerste drie dagen 300 gram afgevallen (van 4,3 naar 4 kilo), maar daarna al weer bijna een kilo aangekomen (van 4 naar 4,9). Gedurende de eerste week is pup dus ondanks alle stress die onvermijdelijk gepaard gaat bij de nieuwe indrukken maarliefst 0,6 kilo (15%) gegroeid!

De hoeveelheid voeding bepaal ik altijd met ogen en handen: het hondje niet te dik, maar ook niet te mager laten worden. Voor mij betekent dat, dat ik de ribbetjes makkelijk kan voelen, maar wel een aangenaam dun laagje onder de huid voel en de ribben bij stil stand niet kan zien. En dat wat daarvoor nodig is, is de juist portie. Ze hebben zich hier nog nooit aan de richtlijn gehouden, zit daar niet over in ;)
Als ik je beschrijving lees, gedraagt het puppy zich hartstikke gezond: goed vitaal, prima ontlasting en lekkere eetlust. Daarnaast goed gegroeid. Volgens mij gaat het prima?
#2242157
dank je dat je relativeert parelridder, want het is ook een enorme stap in dat leventje van zo'n uk ( is het heel erg als ik hier beken dat er een mandje in ons bed ligt  ;)  juist ook omdat hij naar ons idee wat extra nodig heeft  ) hij is inderdaad gegroeid als je het zo stelt, ik heb eigenlijk de focus op een hoger gewicht omdat hij zo licht is. Wat ik nog wel toe wil voegen is dat de vacht ook en stuk doffer oogt dan dat hij kwam.
Vanmorgen zag ik stukjes worm in zijn ontlasting, dus is hier het verhaal en-en.
En ik heb vorige week wat dagen tekort gevoerd en hij heeft een worminfectie, beide zijn/worden aangepakt dus we hopen dat hij nu verder goed gaat ontwikkelen. Hij krijgt nu 5 x per dag een portie, voorlopig doen we dat, daarna kijken we weer verder.
Leuk flatcoated's, wij hebben een Boris die een mix is met een collie, het is het zwarte hondje in mijn avatar  ;)
#2242373
Een pup die hier geen 5kg haalt op 7 weken vertrekt niet eens :s
Alle ja ik heb dan wel rotties, maar de lichtste was op haar 7 weken 5.6 kg, zij weegt nu ook nog steeds maar 10.9kg. (ze is sinds 19/01 terug bij mij - toen woog ze net geen 8kg ...)
Haar zus die hier woont weegt nu: 14kg (ze is 12 weken nu :p).
Ik voer hier 5% (toch wat ons Kaëthé betreft, Kiruna zit wat hoger omdat ze wat in te halen heeft..)
Je moet gewoon naar je pup kijken. Ik ben van mening dat een pup best wat puppyvet mag hebben, maar niet te veel, anderzijds moeten ze ook geen honger lijden ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door