Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2229683
Hoi,

Ik ben nieuw hier, en heb al veel gelezen op jullie forum.

Ik heb een vraag of kittens van 5 maanden wel of geen hangbuik mogen hebben...

Sinds een aantal maanden hebben mijn vriend en ik 4 katten (we wonen niet samen)
Hij 2 katers sinds nov. en ik 2 poezen sinds dec. Na jaren twijfel over wel of geen kat aanschaffen, en na weken googlen op welk rustige ras er geschikt zou zijn op mijn appartement, zijn het blauwe russen geworden. Ik heb vriend aangestoken met mijn wens om katten te willen, dus vandaar dat we er nu allebei 2 hebben. In de weekenden zijn we samen met hele poezenspul. Kittens doen het gelukkig super samen.

Ik heb mijn poezen op versvlees gezet (HaaksBarf/Tinlo/Darf), aangevuld met af en toe een kuiken of kippennek (kuiken gaat goed, poezen eten nog geen nek, katers wel) Tussendoor krijgens ze nog kittenbrokjes (Hills). Bij de fokker kregen ze alleen Hills. Op den duur haal ik de brokjes weg en krijgen ze alleen vlees, alleen vriend wil zijn katers wel op brok houden, zodat ze de hele dag wat te eten hebben, en omdat dat (helemaal) compleet is (en advies fokker). Ze krijgen 30 gr vlees 's ochtends, en 30 gr. 's avonds (+ brok).
Nu zijn de katers enorm gegroeid. Ik vond ze al zwaar en beetje mollig toen ze kwamen, 12,5 week en 1800 gram met hangbuik. Deze fokker gaf ook verse vis, kip en vlees naast onbeperkt brok, dus ze waren wat gewend. Nu is hangbuik gevuld en wegen ze 3320 en 3370 gr. bij 5,5 maanden. Vorige week hebben ze 3 dagen niet gegeten en 3 dagen overgegeven. Volgens dierenarts was dat uit zelfbescherming en groeide ze te snel. Na dierenartsbezoek wilde ze natuurlijk wel weer eten... Nu krijgen ze ipv kittenbrok, lightbrok, en na deze zak de volwassenbrok. (ze zijn inmiddels ook gecastreerd) Na afvallen van het overgeven, zijn ze nu weer op bovenstaand gewicht.

Mijn poezen kwamen met 13 weken superslank en tenger bij mij (toch ook 1700/1800 gr.) En nu beginnen ze na een paar weken ook een hangvelletje te krijgen. De gewichten zijn 2450 en 2220 gram. (meer dan 100 gr/week aangekomen, is dat normaal?, dat deden de katers ook) Mooie gewichten, maar hoop alleen niet dat het hangvelletje zich ook vult met vet, zoals bij de katers.

Wat kunnen we doen om de gewichten op peil te houden, of langzamer te laten groeien? Ze mogen natuurlijk niet afvallen, ze zijn in de groei, maar mogen ook niet te snel groeien.
Voor katers: Meer kuikens/kippennek (om de dag 1) als vulmiddel, zodat ze wat minder eten?
Voor poezen: meer vlees, geen brok. Hoeveel mogen poezen van 5 maanden ongeveer? Of de site staat 6% voor kittens, iets minder omdat ze al wat ouder zijn? En als je kuikens/nekje geeft, geeft je dan wat minder vlees?

Op het oog voeren vind ik heel moeilijk, zeker met kittens. Ben wel geschrokken van de overgeef partijen en dat de katers te snel groeide. We gingen ook wel minder voeren omdat we zagen dat ze te dik werden, maar ze hadden honger...

Ik ben benieuwd of jullie ook kittens kennen met hangbuikjes.
"Vroeger" dacht ik dat dat alleen voorkwam bij oude gecastreede katers...

Alvast bedankt voor jullie mening/advies.

Groetjes Saskia
#2229823
Welkom!

Het verhaal van de dokter over het overgeven van de katers vind ik eigenlijk best lachwekkend. Wordt dat ook gezegd als je met een kotsende (forse) kleuter naar de dokter gaat?
Het kan overigens vanalles zijn geweest, van virusje, tot een keer gewoon niet zo lekker zijn, tot haarbal (heb je niet bij kleine kittens, maar eens moet de eerste komen).

Ik vind de gewichten van alle katten normaal klinken, helemaal niet extreem. Katers zijn meestal wat groter dan poezen. Kleine kittens komen idd gebruikelijk ruim een ons aan per week.

Hoeveel een kat nodig heeft, is per kat verschillend. Het is afhankelijk van de snelheid van de spijsvertering (dat is ook bij mensen verschillend), afhankelijk van de behoefte (wel of niet in de groei en dan ook wel of geen groeispurt op het moment) en ook afhankelijk van het niveau van fysieke activiteit (springveren hebben meer nodig dan bankaardappels).

Wij doen hier aan rauw voeren, in de vorm van barf (zelf een menu samenstellen), kvv (gemalen uit de winkel), prooi (hele beestjes) of een combinatie van de rauwe vormen. Het is voor een kat helemaal niet nodig om altijd de hele dag door eten te hebben staan. De meeste katten worden daar zelfs te dik van en dat is niet gezond.
Rauwe dierlijke voeding is voor een kat het meest natuurlijke. Een brok bevat altijd allerlei zetmelen en deze kan een kat niet eens verteren. Dit kan wel energie leveren, maar te weinig andere nodige voedingsstoffen (bv vocht) en brok geeft hierdoor (op langere termijn) risico op blaas- en nierproblemen en bovenmatig en vervroegde tandproblemen (van tandplak tot hele ontstekingen). En een brok is altijd verhit geweest. Hierdoor is het zo heel lang houdbaar en zijn er allerlei conserveringsmiddelen aan toegevoegd, waarvan een aantal niet eens voor menselijke consumptie toegestaan zijn. Door het verhitten van de brok, worden allerlei benodigde voedingsstoffen eruit gekookt en deze later weer chemisch toegevoegd. Een toegevoegd iets wordt altijd minder goed opgenomen dan iets dat via de natuurlijke weg naar binnen komt.

De maag heeft om rauwe voeding te verteren een bepaalde pH-waarde nodig, vrij zuur. Bij brok gaat de waarde van de maag omhoog. Dit kan conflicten geven in de vertering, omdat hierdoor de waarde iedere keer moet aanpassen. Het gebruikelijke gevolg is overgeven. Er wordt overigens geadviseerd om zo'n 8 uur tussen brok en hele rauwe botten te laten zitten, zodat de pH-waarde voldoende tijd heeft om te herstellen en de vertering van de rauwe botten niet in het geding komt.

Ik wil je aanraden de brokken weg te halen of op te voeren en dan geen nieuwe meer te kopen. Deze maken de katers te dik en de poezen krijgen niet de juiste voedingsstoffen binnen. Een kvv is ook compleet als dat gewoon op de verpakking staat. Twijfel je nog aan de compleet verkregen door een fabrikant (geldt zowel voor brok als kvv), ga dan zelf een menu samenstellen. Dat kost alleen wat leeswerk over hoe en wat en waarom, maar verder is het doodsimpel. Er geven hier heel veel mensen een barfmenu en voor zover ik weet is er geen enkele een raketgeleerde en niet iedereen hier heeft een universitaire studie genoten. Dan heb je zelf in de hand wat er in de katten gaat en hoef je niet te vertrouwen op de mogelijke blauwe ogen van de fabrikant. Die fabrikant is er gewoon in eerste instantie om zijn product te verkopen en op die manier geld te verdienen.

Kitten en hangbuik kom je bij de vraag uit wat is kitten en wat is hangbuik. Vergeet niet dat katten die nog verder moeten groeien, meestal een los vel hebben. En katten hebben van zichzelf een hele rekbare huid, vooral op de buik, ter rekking bij atletische sprongen.
Bij poezen wordt tijdens de castratie buikspieren etc doorgesneden. Veel poezen hebben daarom een losse huidzak daar hangen.
#2233189
Liam heeft ook nog steeds een hangbuikje, niet zo erg meer, hij is nu 8 maand oud en langzaam aan wordt
ie wat smaller, mijn andere kittens hadden dit ook en ook dit was binnen een jaar, meestal al eerder weg.

En wat betreft het kotsen, heb hier ook eens iets van een virusje gehad toen Liam nog klein was, de andere katten
waren ook aan het kotsen. Was binnen 3 dagen weer over gelukkig. Kan me echt niet voorstellen dat een dier gaat kotsen
uit zelfbescherming !!  ;D Het kan idd zoals Koekje al zei net zo goed een haarbal zijn of een virus, Liam hier gaf zijn eerste haarbal
met 5 en halve maand ook al op.
#2233212
misschien heb je hier nog wat aan:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2200410

buikflapjes (of kiel, of binnenachterbeenlelletjes  :biggrin2: ) zijn er ook met functie;
de functie is vooral, vel genoeg hebben, bij een spurt, sprong of gerekte beweging,
tis niet dat ze heel gevuld horen te zijn....

spugen omdat ze te hard groeien...nah nee!
en wat noem je dan hangbuikje?
#2235742
[quote="Saskia77"]


Mijn poezen kwamen met 13 weken superslank en tenger bij mij (toch ook 1700/1800 gr.) En nu beginnen ze na een paar weken ook een hangvelletje te krijgen. De gewichten zijn 2450 en 2220 gram. (meer dan 100 gr/week aangekomen, is dat normaal?, dat deden de katers ook) Mooie gewichten, maar hoop alleen niet dat het hangvelletje zich ook vult met vet, zoals bij de katers.


Groetjes Saskia
[/quote]

Op het hoogte punt is het hier iets meer dan 200gr per week geweest, dus ja 100gr/wk kan prima ;)  Flip is nu 2,5 en ik kan nog steeds een hand huid zijdelings van zijn buik vastpakken. Ik ga er vanuit dat dat weg trekt als hij helemaal uitgegroeid is (4jr ofzo).

Verder ga ik met de rest mee, weg met de brokken. Ter info voor je vriend, KVV kan je ook rustig laten staan hoor, knapperig korstje vinden veel katten geen probleem en bedorven vlees eten (de meeste) katten echt niet.

en Koekje heeft gelijk; jouw DA heeft wel humor :D  Brok (pH maag rond de 6) & vlees(pH maag rond 2 nodig) mengen kan wel degelijk problemen geven.
#2240523
Bedankt voor alle reacties.
Hier een fototje van het hangbuikje wat ik bedoel. Op de foto lijkt het wel mee te vallen, maar als meneer zit, is het toch een hele boel kat.

Besloten om niet zo panisch te doen en ze gewoon lekker te laten groeien. De brokjes opmaken icm kant en klaar vlees. En dan verder inlezen over barf.

Groetjes Saskia

  Afbeelding
#2240693
dit is geen vetbuik. Ik dacht dat het voornamelijk voorkwam bij gesteriliseerde poezen, omdat het dicht naaien van de buikspieren niet te doen is (te dun) en dan zakt de buikinhoud (darmen ed) naar beneden.
Nu begreep ik dat het ook bij katers voorkomt, dat zal niet door de casteratie komen ;)  Kan wel een navelscheur zijn, erg zwakke buikspieren of vocht. Het is iig niet de plek waar katten vet opslaan.
Ribben en rugwervels moet je gemakkelijk kunnen voelen, maar je mag je niet zien. Dat is de 'maatstaf' voor niet te dik/te dun

edit: probeer wel 8u tussen de brokken- en vleesmaaltijd in te laten zitten, dat voorkomt maagproblemen.
#2256582
[quote="*Flip*"]
dit is geen vetbuik. Ik dacht dat het voornamelijk voorkwam bij gesteriliseerde poezen, omdat het dicht naaien van de buikspieren niet te doen is (te dun) en dan zakt de buikinhoud (darmen ed) naar beneden.
Nu begreep ik dat het ook bij katers voorkomt, dat zal niet door de casteratie komen ;)  Kan wel een navelscheur zijn, erg zwakke buikspieren of vocht. Het is iig niet de plek waar katten vet opslaan.
Ribben en rugwervels moet je gemakkelijk kunnen voelen, maar je mag je niet zien. Dat is de 'maatstaf' voor niet te dik/te dun

[/quote]

Mijn Cuzco heeft toch echt zijn vet daar hangen hoor. En hij heeft nooit een snee in zijn buik gehad (weet ik heel zeker).  Hij kreeg het ook al als kitten (zo'n 4 maanden oud) en ik krijg het niet weg.
Bij gesteriliseerde poezen is het gewoon een lap huid waar niets in zit. Dat is bij mijn Kleintje het geval.  Bij een vetbuik op die plaats zit er een duidelijke bol vet in.  Dat is bij Cuzco dus ook. Spijtig dat ik geen foto kan nemen.
Toen hij jonger was, was het enkel daar een hangbuik, nu is hij nog wat aangekomen (staat dan ook op dieet) en is hij ook aan de zijkant (van bovenaf bekeken) wat breder en is die hangbuik nog wat groter geworden. Maar tot voor kort was dat op zijn zijkant dus niet. Dan had hij van bovenaf taille maar wel zo'n bol vet eronder hangen.

Ik denk dat het gewoon verschilt van kat tot kat. Sommigen verspreiden hun vet, anderen hangen het onderaan.  Mijn vorige kat stokeerde haar vet dan weer echt aan de zijkant van haar lichaam, niet gelijkmatig maar echt rond haar buik.
Het is per kat gewoon verschillend.
Maar je moet gewoon beide zaken in het oog houden, de ribben voelen en de hangbuik vermijden.

Kittens kunnen het inerdaad nog wat verliezen met uitgroeien, als ze plots een groeispurt doen. 
#2256748
Nou ja, ik wil je zeker niet beledigen (ik hoop dat het dat niet doet!  :-[) maar Britten zijn gewoon standaard dik. Das de bedoeling.
Toch?  :P

Een blauwe rus is wel een tikkeltje anders gebouwd en hoort eigenlijk slank te zijn, al durven ze ook wel aanleg te hebben.
Maar ik heb nog al geweten van russen die dit krijgen als kitten en het later een stuk minder hebben.
Ik ken echter ook een blauwe rus kruising met een slechte start die blijft dikker worden, maar dat zal eerder liggen aan zijn eetobsessie ten gevolge van zijn moeilijke jeugd dan door zijn aanleg. 
#2256760
Ik ken iemand die 3 britten heeft en nogal in het fokkersmilieu zit (wel zelf geen fokker) en die vind dat britten dik horen (min 5kg voor een poes).
Ale, ze gebruikt het als excuus dat haar katten te dik zijn (het zijn nu eenmaal britten). 
Nou vond ik dat ook wel onzin (al durf ik haar dat zo niet zeggen, nogal snel op haar tenen getrapt  ;D) , maar ik heb nog nooit een slanke brit gezien...  :-[ (en ken wel een paar mensen met britten, maar dan ligt het misschien aan die mensen? )
Ik vind vb die dekkaters er ook altijd zo dik uitzien, maar die zie ik alleen op foto...

Ik weet dat ze fors gebouwd zijn en daardoor sneller dik lijken dan dat ze eigenlijk zijn, daar hou ik ook rekening mee. Maar toch... Misschien komt het wel net door dat standaard hangbuikje dat ze dikker lijken...
Goed, ik wou je echt niet beledigen. Je vind niet dat britten dik horen. Ok, bedankt, dan neem ik dat mee in overweging. ;)
Ik vind dat een betere benadering dan hoor, het blijft tenslotte een kat en die horen niet dik.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 14 feb 2012, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#2256775
Uhu britten zijn niet dik. Ze horen wel rond te zijn in heel hun wezen maar dan meer in de zin.... ronde kop ronde voetjes ronde staart (punt) ronde oren enz enz. niet rond dat het tonnetjes zijn. Daarbij groeien britten nogal lang door. Met 3 jaar zijn ze pas echt klaar. Daarbij hebben ze ook een hele dikke vacht met dikke ondervacht dat maakt ze ook meteen dikker.

Katers lijken dik. alleen de katers voor de fok denk ik dat jij bedoeld. Dan krijgen ze een veel grotere dikkere kop. Dat hoort dus zo.

Daarbij poezen horen geen standaard 5 kilo te weten hoor hihiih. Ik heb er 1 die is 5 kilo. 1 van 5,5 kilo maar castraat. 1 van 4 kilo en 1 nog lichter maar nog in de groei. Die zat zo rondde 3,5 kilo maar die zal zeker de 5 kilo niet halen hoor ;D.

Katers daarin tegen zijn vaak wel wat zwaarder ja :)
#2256796
Fijn!

Ik vond het bij haar ook al onzin dat ze haar katten zo zwaar wil. Het gaat hier wel om gecastreerde poezen, maar dan nog.
Ze heeft er eentje die vanuit zichzelf niet zo veel wil eten en dan loopt ze er met een bakje de hele dag achteraan tot de kat het helemaal opgeeft. En dan is het grote paniek natuurlijk  ::)
Wordt er medicatie ingegooid om eetlust op te wekken, is de kat daar op den duur afhankelijk van en ga zo maar door. Maar ik kan haar (als 23-jarige) daar niets van zeggen, want ze heeft al een levenlang ervaring en weet het wel.  ;)

Welja, nu ik erover nadenk is dat niet zo'n referentie  ;D
Maar er is ook iemand anders met twee poezen. Die zijn nu ongeveer 4 geloof ik. En die zijn ook vreselijk dik geworden.  Ook gecastreerd weliswaar, maar toch... Die staan nu wel een beetje op dieet.
Mijn katten zijn ook gecastreerd, die hoeven daarom nog niet onbeperkt in de breedte uit te groeien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door