Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Aradia
#2238597
Onze "turken" krijgen sinds een klein jaar barf, onze hond van bijna 3 al ruim 2,5 jaar.
Nu krijgt onze poes van bijna 10 ineens steeds vaker klitten in haar vacht, terwijl ze die nooit gehad heeft.

Mist ze dan iets in de voeding? Kan ik iets toevoegen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2238602
Ik zou even bij de DA geriatrisch bloedonderzoek laten doen, gewoon voor de zekerheid. En ook even na laten kijken op stijfheid etc, waardoor zelf wassen en vacht verzorgen moeilijker kan worden.
Verder voor de vacht zelf voldoende ei (of kuikens) en vette vis (niet teveel wegens laxerende werking).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2238685
Sprot is toch een soort mini-haring? Haring is een vette vissoort.
Maar voor de oude poes die ineens is gaan klitten, zou ik binnenkort (komende week ofzo) toch even bloedonderzoekje laten doen, zo'n onderzoekje wat ze ook doen voordat bejaarden onder narcose gaan. Daarmee meten ze even wat standaardwaarden voor nieren en lever en misschien nog iets.
Bij een oudere kat (10 is niet piepjong meer) die ineens andere vacht krijgt (klitten valt daar onder) denk ik namelijk in eerste instantie aan iets met de nieren of schildklier. Heb je bij een versgevoederde kat natuurlijk minder risico op, maar toch gewoon even voor de zekerheid.
Sommige katten kweken wat eerder artrose en dat zorgt voor een pijnlijke stijve kat en die kan zich moeilijker wassen en zelf de vacht onderhouden. De dierenarts zou artrose oid kunnen bevestigen, misschien wat testjes doen.
Door Rianne145
#2240335
Ik zou ook even bij de dierenarts langs gaan. Kans is groot dat het medisch is. Ik zou ook laten kijken naar het gestel, kans is groot dat ze er zelf niet meer bij kan. Succes!
Door miik
#2246670
Ik zou wat rijstzetmeel bestellen. Bij bv van der Pigge.
Hier de vacht mee insmeren en daarna uit borstelen.
De vacht wordt heerlijk zacht en er komt een laagje om de haren waardoor het een tijd lang niet klit.
Dit wordt veel bij show katten gebruikt,.
Door fem fatale
#2246711
Ik reageer even hier, want heb een vraag over hetzelfde onderwerp.

Kai is nu letterlijk knetterstatisch, het knettert echt als ik hem aai (ik ben er op de een of andere manier heel gevoelig, en doe zelfs aan vlammetjes en Kai is ook snel statisch, dus de combinatie is nogal heftig), maar schiet daardoor snel in de klit. Ik kan hem nu ook niet kammen want dan laadt ik hem op.

We hebben al radiatorbakjes, maar wat kan ik nog meer doen? Kan ik iets in zijn vacht doen tegen het statische?

Jet is ook halflangharig nu, maar helemaal niet statisch, zij heeft ook een andere vacht, maar weet niet of dat uitmaakt (mijn broer heeft kort haar en wij kunnen vaak niet eens bijelkaar in de buurt komen zonder dat er vlammen overschieten), Plien en de fretten ook niet, dus Kai lijkt er echt erg gevoelig voor te zijn.
Door Limpy
#2247962
Misschien even in de tuin door de sneeuw laten banjeren/rollen?
(iig van kai weet ik dattie een flinke jas aan heeft en daar wel tegen moet kunnen)
Door flin
#2248111
hier helemal nergens last van...
ook ik loop regelmatig in fleece en alle kattenlappen zijn ook fleece...
'k heb geen hygrometer meer helaas, dus weet niet hoe al-dan-niet vochtig t hier in huis is

de temp zwerft hier (binnen  :)  ) rond de 18 graden,

zou t ook iets met ontvetten/ wassen te maken kunnen hebben?
'k krijg de indruk dat vettigheid minder geleid...

nu ga je je beessies niet direct insmeren met olie oid, maar misschien heel weinig/iets wat aan je handen blijft hangen, in de vacht smeren??
Door fem fatale
#2248538
Limpy schreef: Misschien even in de tuin door de sneeuw laten banjeren/rollen?
(iig van kai weet ik dattie een flinke jas aan heeft en daar wel tegen moet kunnen)
Dat kan hij prima en dan komt hij dolgelukkig vol ijsklonten binnen (hij gaat ook gewoon op de vijver in de sneeuw liggen, hij gaat sowieso veel in de sneeuw liggen, hij heeft de indruk dat hij daar in een mooie hinderlaag voor de vogeltjes ligt), maar een uur later lijkt hij nog statischer dan ervoor.

Ik las in barplaats iets over cemespoeling verdund, maar ik doe niet aan cremespoeling en mijn ouders ook niet en hun hondencremespoeling was op, dus dat moet even wachten. Tot die tijd blijf ik maar van hem af denk ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door