Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Flip*
#2209410
weet niets van dit virus hoor, maar over het algemeen zijn virussen erg diersoortspecifiek en meestal zelfs nog orgaanspecifiek (ja er zijn uitzonderingen). Zij hebben de levende cel van hun gastheer nodig hebben om zich te kunnen vermeerderen en vaak specifieke aanhechting en penetratie mechanismen voor 1 bepaalde celsoort. De virussen die dit wel kunnen zijn veelal zoonosen en dit virus schijnt geen zoonose te zijn.

Gezien het vlees dat wij aan onze dieren geven al best een tijd dood is, lijkt mij dat de kans dat het virus nog 'leeft' en plots in de hond/kat gaat vermenigvuldigen erg klein  Maarja, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen...
Door Lizzy
#2209437
Ja, klein maar ze zijn er wel. En dan zijn ze vaak in z'n geheel niet leuk. Neem bijv de ziekte van Aujeszky. Een virus dat vooral voorkomt bij het varken (herpes virus) maar de hond raakt wel degelijk besmet door het eten van vlees van dode besmette varkens. De hond is dan wel dead-end-host. En vlees, besmet met Aujeszky, kun je 10 weken in de vriezer leggen, dood gaat het er niet van maar je hond of kat wel. Vandaar dat wij ook afraden om bijv. varken te voeren, ondanks dat Nederland Aujeszky-vrij is.

Er is inmiddels wel wat meer bekend over dit schapenvirus:

En ineens is daar een ‘nieuw’ virus. Dat vooralsnog enkel is aangetroffen bij dieren. Maar hoe groot is het risico voor mensen? Hoewel er nog weinig bekend is, kan op een aantal vragen wel antwoord gegeven worden:

Wat is het Schmallenbergvirus?
Het Schmallenbergvirus is een nieuw virus waarmee we in Nederland en Europa nog geen ervaring hebben. Het is in november voor het eerst ontdekt bij koeien in Duitsland.

Bij wie komt het virus voor?
Vooral bij schapen en runderen.

Wat doet het virus?
Het virus veroorzaakt diarree, koorts en waarschijnlijk is het ook verantwoordelijk voor misvormingen bij schapenlammeren. De meeste misvormde lammeren worden dood geboren. Levend geboren lammeren zijn niet levensvatbaar.

Kan het virus kwaad voor mensen?
Het risico op infectie bij mensen wordt door het RIVM ingeschat als gering.

Komt het virus ook in de melk of het vlees terecht?
Er zijn geen aanwijzingen dat het virus in de melk of het vlees terecht komt.

Moeten er nu ook bedrijven geruimd worden?
Nee. Het ruimen van besmette dieren heeft meestal het doel om verspreiding van een ziekte te voorkomen. De infectie van de dieren heeft al een paar maanden geleden plaats gevonden en er zijn geen aanwijzingen dat het virus zich nu verspreidt. Staatssecretaris Bleker van Economisch Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) heeft deze week wel een meldplicht ingesteld voor houders van dieren die misvormde schapen- of geitenlammeren of kalveren baren.

Is er een vaccin of medicijn?
Nee, op dit moment is er geen vaccin of medicijn. De mogelijkheid voor een vaccin wordt
wel onderzocht.

Bron: Rijksoverheid.nl

En:

1. Is dit een nieuw virus?
Het virus is nog nooit eerder vastgesteld.

2. Bij welke diersoorten komt dit voor?
Het virus is gevonden in lammeren en virusfragmenten zijn tot nu toe alleen gevonden in monstermateriaal van zieke volwassen runderen.

3. Vindt er samenwerking met Duitsland plaats?
Ja, informatie-uitwisseling en FLI heeft de door hen ontwikkelde test aan Nederland ter beschikking gesteld.

4. Kunnen mensen ziek worden van het Akabanevirus?
Het Akabanevirus is geen zoönose en er zijn geen aanwijzingen dat het Schmallenbergvirus een zoönose is. Er is dus geen aanleiding om te denken dat mensen er ziek van kunnen worden.

5. Komt het virus ook in de melk terecht of het vlees?
Er zijn geen aanwijzingen dat het virus in de melk of in het vlees terecht komt.

6. Is nu het raadsel van de diaree koeien in Duitsland opgelost?
Zowel de Nederlandse- als de Duitse problemen zijn veroorzaakt door het Schmallenbergvirus.

7. Waar komt het Akabanevirus eigenlijk vandaan en hoe komt het dan in Nederland?
Het is onbekend waar het Schmallenbergvirus en gelijkende Akabanevirus vandaan komt. Het is een nog onbekend virus; dit soort virussen kennen we niet in de Europese Unie.

8. Is het Schmallenbergvirus de Europese variant van het Akabanevirus?
Ze vallen beide onder de Orthobunya virussen en zijn dus verwant aan elkaar.

9. Kunnen er testen gedaan worden om te weten of de ongeboren vrucht besmet is? Zijn er testen beschikbaar? En hoe betrouwbaar zijn de testen?
Nee, op dit moment zijn er geen testen beschikbaar die daarvoor geschikt zijn. Omdat het virus nog nooit was beschreven. Waar gebruik van word gemaakt is een nieuwe test, maar de resultaten tot nu toe zijn behoorlijk eenduidig.

10. Wat kan er door de autoriteiten worden gedaan?
Onderzoek faciliteren en voorlichting geven.

11. Worden er preventieve- of bestrijdingsmaatregelen genomen?
Op dit moment is dat niet mogelijk omdat er nog geen gegevens zijn over infectieroute en verspreiding. Er is geen (Europese) aangifte en of bestrijdingsplicht voor dit virus.

12. Wordt uitval en lagere melkgift vergoed?
Nee.

13. Waar moeten veehouders opletten?
Op problemen zoals die tot nu toe zijn gezien: diarree en zieke koeien op misvormingen bij pasgeboren kalveren en lammeren. Bij moeilijke geboortes alert zijn op eventuele misvormingen.

14. Wat moeten ze doen als lammeren en kalveren misvormd geboren worden?
Dierenarts bellen; hulp bij verlossingen; zorgen dat veekijker wordt geïnformeerd. Niet levensvatbare dieren netjes laten euthanaseren.

15. Er is kan op verspreiding? En hoe verloopt deze verspreiding?
Het is nog onduidelijk waardoor het virus wordt overgedragen. Valt het virus wel onder de groep vector overdraagbaar; dan is er nu weinig activiteit van vectoren. Eerdere uitbraken op andere continenten duurde 1 seizoen. Vaccinatie als bron, daar is geen enkele aanwijzing voor. Of insecten en door welk soort insecten een rol spelen in de verspreiding is ook onbekend.

16. Gaat het alleen om lammeren en kalveren of ook om koeien, paarden, geiten, kippen en varkens?
Nu in Nederland alleen meldingen bij schapen en runderen. Het Akabanevirus is beschreven bij herkauwers en er zijn a-symptomatisch infecties gevonden bij paarden, buffels, herten en honden. Niet bij varkens. Andere Orthobunya virussen zijn wel beschreven bij andere diersoorten, maar dat lijkt nu niet aan de orde.

17. Zit er onderling verschil tussen de sectoren in gevoeligheid?
Mogelijk, maar het is te vroeg om daar iets over te zeggen.

18. Kan publiek toegelaten worden op de bedrijven?
Er zijn geen aanwijzingen voor volksgezondheidsrisico's er zijn geen aanwijzingen voor virusverspreiding op dit moment.

19. Wat is de verwachting voor komend lammerseizoen?
Het is te vroeg om daar gefundeerde uitspraken over te doen. Het is van belang de ontwikkelingen goed te monitoren. Daarom is het van belang verdachte gevallen zo snel mogelijk te melden bij de Gezondheidsdienst.

20. Wat zal de impact zijn voor de melkveehouders en schapenhouders en hun vee?
Nog onduidelijk.

21. Is er mogelijk gevaar voor omwonenden/mensen?
Er zijn geen aanwijzingen dat Schmallenbergvirus virus een zoönose is. Veehouders waren niet ziek, niet op bedrijven met misvormde lammeren noch op de bedrijven met koeien met diarree.
Het Akabanevirus, waarop Schmallenbergvirus virus het meest lijkt is geen zoönose.

22. Waar moeten veehouders opletten?
Op problemen zoals die tot nu toe zijn gezien: diarree en zieke koeien, op misvormingen bij pasgeboren kalveren en lammeren. Bij moeilijke geboortes alert zijn op eventuele misvormingen.

23. Worden dezelfde beelden gezien in Duitsland?
Tot nu toe niet gemeld; wel 1 melding van schapenbedrijf uit België.

Bron: http://www.ltonoord.nl/templates/dispat ... d=25222799
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 30 dec 2011, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Flip*
#2209889
Lizzy schreef: Ja, klein maar ze zijn er wel. En dan zijn ze vaak in z'n geheel niet leuk. Neem bijv de ziekte van Aujeszky. Een virus dat vooral voorkomt bij het varken (herpes virus) maar de hond raakt wel degelijk besmet door het eten van vlees van dode besmette varkens. De hond is dan wel dead-end-host. En vlees, besmet met Aujeszky, kun je 10 weken in de vriezer leggen, dood gaat het er niet van maar je hond of kat wel. Vandaar dat wij ook afraden om bijv. varken te voeren, ondanks dat Nederland Aujeszky-vrij is.

Er is inmiddels wel wat meer bekend over dit schapenvirus:
Tja, dat is helemaal waar. Ik dacht wel dat herpesvirussen de enige virussen zijn die hele leven latent aanwezig  blijven, omdat ze in zenuwcellen gaan zitten en deze worden niet vernieuwd.

Ben wel benieuwd hoe dit weer afgaat lopen. Zo te lezen weten ze nog maar bar weinig over het virus, dus valt er idd nog niets over de gevolgen te zeggen... :-\
Door Behendige hovi
#2210102
Dit is het nieuws op tv drenthe over het schapenvirus


Schmallenbergvirus op schapenbedrijven in Roswinkel en Drijber
  31-12-2011

ROSWINKEL/DRIJBER - Op twee schapenbedrijven in Drenthe is het Schmallenbergvirus vastgesteld. Het gaat om bedrijven in Roswinkel en Drijber. Dat heeft staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw bekendgemaakt.

In totaal waren in Drenthe zeven schapen- en runderbedrijven verdacht. Op twee verdachte bedrijven met runderen is besmetting niet aangetoond. Op twee bedrijven in de provincie loopt het onderzoek nog. In één Drents geval is het virus niet gevonden.

In heel Nederland is de besmetting vastgesteld op 27 bedrijven. Sinds 20 december zijn boeren die een vermoeden van besmetting hebben, verplicht dat te melden. Het Schmallenbergvirus veroorzaakt misvormde lammeren en wordt overgedragen door een insect als de knut. Het is onwaarschijnlijk dat het virus kan worden overgedragen op mensen. Er is nog geen vaccin.
Door evds
#2212087
Ik hoop dat het hier meevalt, schapen gaan maart/april lammeren. Maar vind het super triest die misvormingen :-\  :'(
Bereid me er maar op voor dat ik enkele(?) pas geboren lammeren uit hun lijden zal moeten verlossen.

Voorheen ga ik doodgeboren of na de geboorte gedode lammeren altijd aan de honden .... nu weet ik het nog niet.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2212124
Heftig zeg, om ze uit hun lijden te verlossen.
En zeker dilemma om ze wel/niet te voeren aan de honden.

Sterkte! Hoop dat het mee valt met misvormingen.
Door Lil
#2238096
evds schreef: Ik hoop dat het hier meevalt, schapen gaan maart/april lammeren. Maar vind het super triest die misvormingen :-\  :'(
Bereid me er maar op voor dat ik enkele(?) pas geboren lammeren uit hun lijden zal moeten verlossen.

Voorheen ga ik doodgeboren of na de geboorte gedode lammeren altijd aan de honden .... nu weet ik het nog niet.
Ik duim voor jullie!

Uit de tekst van Lizzy:
16. Gaat het alleen om lammeren en kalveren of ook om koeien, paarden, geiten, kippen en varkens?
Nu in Nederland alleen meldingen bij schapen en runderen. Het Akabanevirus is beschreven bij herkauwers en er zijn a-symptomatisch infecties gevonden bij paarden, buffels, herten en honden.

Ik geloof dat ik de honden er niet van liet eten.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2238131
Lil schreef: Ik duim voor jullie!

Uit de tekst van Lizzy:
16. Gaat het alleen om lammeren en kalveren of ook om koeien, paarden, geiten, kippen en varkens?
Nu in Nederland alleen meldingen bij schapen en runderen. Het Akabanevirus is beschreven bij herkauwers en er zijn a-symptomatisch infecties gevonden bij paarden, buffels, herten en honden.

Ik geloof dat ik de honden er niet van liet eten.
Hoe moet je nu weten welk slachtafval / barfspul goed of niet goed is? Dat is toch niet te controleren?

En wat wordt er bedoeld bij a-symptomatische infecties bij oa honden? Zijn dat al die vage maag/darmklachten die overal de kop op steken?
Door *Flip*
#2238375
Claudia N schreef: Hoe moet je nu weten welk slachtafval / barfspul goed of niet goed is? Dat is toch niet te controleren?

En wat wordt er bedoeld bij a-symptomatische infecties bij oa honden? Zijn dat al die vage maag/darmklachten die overal de kop op steken?
a-symptomatisch is denk ik hetzelfde als subklinisch, het dier 'doet het niet optimaal' (vb koe die minder melk geeft dan normaal) maar vertoont verder geen ziektesymptomen. Vage maag-darm klachten zijn wel ziektesymptomen, alleen kan da nogal veel oorzaken hebben.
Dit is inderdaad niet zelf te controleren. Je mag hopen dat er, iig voor menselijke consumptie, op gecontroleerd wordt in slachthuizen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2238401
De lammeren die misvormd geboren worden, die worden gedood en gaan toch naar de destructie? Die komen dan toch niet meer in de voedselketen terecht, ook niet als diervoeder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door