Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tomcat
#2226949
Hoi,

Onze Tom (2 jaar) doet het prima op barf. Eet alles, is levendig, zit strak in zijn pak en oogt zeer gezond. Is in augustus jl toen hij in het dierenasiel zat gevaccineerd tegen kattenziekte en niesziekte.  Had daar afgezien van een gebroken poot geen gezondheidsklachten.
Af en toe heeft hij eens een niesbui (varierend van 1 keer per twee dagen tot 1 keer per maand), waarbij de bloedspetters in het rond vliegen :-X
Hij lijkt er totaal geen last van te hebben, geen snot geen uitvloeiing uit zijn ogen en volkomen normaal gedrag. Eet goed, speelt graag, niets bijzonders opgemerkt. Iemand enig idee ?

Ninin
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2227110
Bloed niesen heb ik tot nu toe alleen gezien bij katten in het asiel die al een tijdje zitten te snotteren dus als het slijmvlies echt kapot gaat (beetje vergelijkbaar met de tijden wanneer ik ook een bloedneus krijg ::) ) maar zomaar een bloedneus bij een kat terwijl hij verder niet echt tekenen van niesziekte vertoond vind ik niet heel normaal. Tom is toch die kat die een ongeluk heeft gehad voor hij in het asiel kwam en een poot mist? Misschien dat er bij dat ongeluk ook iets met zijn neus is gebeurd. Ik zou voor de zekerheid het even na laten kijken door de dierenarts denk ik...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2227204
Als ze hier bloed niezen, zit ik acuut bij de dierenarts.
Ik vind 1x in de maand niesaanval ook best veel. Ik zou het even verder laten onderzoeken.
Door *Flip*
#2227273
koekje schreef: Als ze hier bloed niezen, zit ik acuut bij de dierenarts.
Ik vind 1x in de maand niesaanval ook best veel. Ik zou het even verder laten onderzoeken.
helemaal mee eens!
Door Tomcat
#2227887
Na de eerste keer heb ik ook acuut de dierenarts gebeld, omdat Tom verder helemaal niet ziek is vond men het niet nodig dat ik langs zou komen. Zou ws een geknapt bloedvaatje zijn van een harde nies. Als hij naast nu en dan één bloederig niesje ziekig werd moest ik maar eens terugkomen. Ik ben toen dus niet bij de DA langsgegaan.
Omdat hij af en toe blijft niezen, het betreft dan één harde nies en verder niets, behalve die helderrode bloedspetters dan, dacht ik dat jullie met misschien herkenden als iets dat bij een of andere aandoening past.
Hij heeft ook nooit bloed aan zijn neus oid.
Mss toch iets tgv zijn ongeluk ? Hij heeft ws wel ook een klap tegen zijn kop gehad, zijn ene oog is ook kleiner dan het andere, hij ziet er wel mee. Spinnen met geluid doet hij ook niet, wel voel je soms heel lichtjes de vibraties van het spinnen als hij bij je ligt en je hand langs zijn hals legt. Hij is ws aangereden door de trein of een auto.
Ninin
Gebruikersavatar
Door koekje
#2227902
Er is maar 1 manier om de dingen duidelijk te hebben en dat is toch naar de dokter voor grondig en uitgebreid onderzoek. Normaal denk ik bij bloedneus bij katten aan poliepen of kanker namelijk. Ik weet niet of het nu nog steeds mogelijk is om dergelijke nawerkingen te hebben tgv het ongeluk.
En ik vind dat hij teveel niest. Dat kan duiden op een poliep of chronische nies. Poliep kan verholpen worden en hoeft zo niet uit te groeien tot iets wat mogelijk kwaadaardig is.

Zacht spinnen hoeft geen mechanisch probleem te zijn, maar kan misschien wel. Hier spinnen ze ook wel eens erg zacht, maar soms gaat ook motor vol open.
Door Mevroi Kruim
#2228451
Klopt, van dat spinnen, ze hebben allemaal een ander geluid. De een is een langsrijdende tractor en bij de andere moet je echt aan de buik voelen oftie het doet. En Karel had een piepspin  :biggrin2:
Door Tomcat
#2229139
Vandaag de hele dag thuis geweest en natuurlijk geen enkele nies kunnen waarnemen. Tom is intussen ondeugend as usual. Ik wacht dus maar even af en de eerste keer dat het weer gebeurt, ga ik met Tom naar de DA.  Ik wil dan toch weten wat het is. Gezien zijn jeugdige leeftijd maak ik me over tumoren nog niet zo druk, maar een poliep zou kunnen natuurlijk en dan moet hij natuurlijk wel behandeld worden.  Wordt vervolgd dus......
Ninin
Door Tomcat
#2237726
Vandaag met Tom naar de DA geweest. Gistermiddag zat hij in de achtertuin steeds zijn borst/bef te likken, hem binnen gelaten omdat hij helemaal nat was aan de voorkant. We waren thuis en bezig met van alles, pas tegen half zes viel het me ineens op dat Tom niet om zijn eten kwam bedelen, normaalgesproken struikle je om 4 uur al over hem als je een voet in de keuken zet.......  Tom wilde geen eten,  eendspiervlees is hij normaal gek op. Wilde geen rauw ei en zelfs gen likje yoghurt. Dat ben ik niet gewend van onze kliko, hij was ook nog of al weer kletsnat op zijn borst. In zijn bek niets te zien, geen gekwijl maar hij was duidelijk niet OK. Dat hij nu heel ziek was kon je ook niet zeggen. Omdat het 17.25 was DA gebeld, na even overleg tussen DA en ass, mocht ik wel langskomen maar omdat het inmiddels 17.31 was moest ik dan wel dubbeltarief betalen, werd mij stralend meegedeeld door de ass. Om 17.30 sluiten ze, ik woon om de hoek en ben een goede klant daar. Ik heb aangegeven dat ik dus niet zou komen als ik echt dubbel tarief moest betalen, kon er om 17.33 uur al wel zijn. Er viel niet over te praten dus ik ben niet gegaan. Heb vanochtend weer gebeld (inmiddels had Tom een paar brokjes (had nog wat applaws staan) gegeten en had ik gezien dat hij ook wel dronk) gezegd wat ik van de gang van zaken gisteren vond en een afspraak gemaakt voor vandaag.
Zijn bloederige niesjes af en toe achtte ze geen probleem, ws niest hij zo krachtig dat er dan een bloedvaatje kan springen.  Omdat hij mss eens in de 4 a 6 weken 1 keer niest, geen uitvloeiing uit neus en ogen heeft en ook helemaal niet ziek oogt/ zich anders gedraagt oid raadde ze nader onderzoek van neus en ademwegen af.
Dat laten we dus maar even voor wat het is.

Wat betreft het likken, de natte plek en het ineens niet meer willen eten was de uitslag van het nader onderzoekje wel heel bijzonder. Met zijn bek en keel leek niets mis, de natte plek werd ook niet veroorzaakt door kwijlen, maar door likken en hij had de paar brokjes die ik had neergezet voordat ik aan het werk ging en in de loop van de dag opgegeten en zijn orgaanmixje (lekker zacht) ook opgegeten even voor we ri DA vertrokken.  Even ruiken aan de plek (had ik zelf natuurlijk niet gedaan, was niet eens op het idee gekomen) en het probleem was duidelijk: sterke geur van frituurvet c.q. vetbollen om vogels mee te voeren.
Meneer heeft ws bij een van de buren in de tuin een vetbol voor de vogels gevonden en deze meegesleept naar de tuin en daar lekker opgegeten.  Zijn buik was soepel, maar zat duidelijk voelbaar helemaal vol met eten, hij had geen koorts en probeert dus gewoon zijn vacht schoon te likken omdat daar dus vet in zit......vandaar die nattigheid en hongerig zal ie de komende dagen beslist niet zijn ;D Grote kans dat hij nog wel even flink aan de schijterij zal gaan van al dat vet wat ie naar binnen heeft gewerkt.
Iemand nog een luminues idee om het vet uit zijn vacht te krijgen ? DA zei wassen met afwasmiddel, maar ik vrees dat dat me niet gaat lukken bij Tom, dan kan ik daarna zelf naar de HA om mijn handen te laten verbinden ;)
Ninin
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2237774
;D ;D ;D ik weet dat ik bij ons met Angel moet oppassen met vetbollen maar de katten heb ik ze nog nooit zien eten, zelfs vuilnisvat Berlioz niet, gekke kat! Jij blij dat je niet voor het dubbele tarief gegaan bent... tsss, goede klantenservice, NOT!!

Ik heb van die schoonmaak handschoenen (heb je ook wel bij de ah,maar laatst bij de blokker waren ze speciaal voor hondjes) die je nat kan maken en dan kan gebruiken, in dit geval zou ik inderdaad dan met sopje doen. Voordeel van de handschoen: zijn je handen meteen beschermd... Anders Tom maar in een handoek wikkelen ::) maar da's ook levensgevaarlijk omda tje wel bij zijn borst moet en zijn voorpoten zijn zo vrij als je niet oplet...
Door Tomcat
#2237856
Met het normale tarief is deze vetbol ook al dik betaald zullen we maar zeggen.....
De wasbeurt laat ik tot morgen wachten, dat lukt me in mijn eentje nooit. Die handschoenen is mss nog niet zo gek.
Door smulpaap
#2237861
Mijn inmiddels overleden kater heeft ook eens bloed zitten te niezen op de vensterbank , oorzaak ? Onverteerde grassoort , dat was gaan ontsteken in zijn keelholte
Gebruikersavatar
Door koekje
#2237877
Kat wassen kan je ook met een washand doen. Zo heb ik Sien wel eens uit het schoorsteenkanaal zien komen. Het is heel raar als je een rood poesje verwacht en ineens een zwarte ziet.
Eerst 'was' je hem met een droge washand zonder iets erop, dus aaien. Tom zal dat ook als aaien voelen.
Daarna maak je de washand wat nat met handwarm water. Weer aaien, bij voorkeur gelijk ook de vieze plek.
Als deze aardig nat is, beetje schoonmaakmiddel (Dreft zou ik ook niet zo snel doen, maar het ontvet wel goed) erop doen. Geen middelen op harsbasis (St Marc, Dettol, etc) gebruiken! Kat aaien met washand met het spul en gelijk ook de plek een beetje. Dan met natte washand met alleen water de plek goed aaien, zodat het middel goed kan inwerken. Washand weer uitspoelen en meerdere keren met natte washand met alleen water zo de vacht uitspoelen.
Als laatste weer aaien met een droge washand. Dan kan je gelijk ook kijken of het meeste vet eruit is en ook al het schoonmaakmiddel.
Je kat hoeft zo geen kraan te zien en hoeft ook niet onder stromend water of in een sopje.
Door Tomcat
#2237887
Koekje, wat een goed idee van die washand. Zo ga ik dat "varkentje" maar eens even wassen morgenochtend.
Gelukkig was er niets ernstigs aan de hand, ook niet met het bloed niezen. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door