Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chanty
#2237483
Hallo,

Mijn katten krijgen sinds kort vlees maar sindsdien is mijn jongste echt heel vervelend. Hij pakt mijn jongste hond en mijn poes. Hij springt er dan op en geeft ze klappen en bijt ze.

Iemand enig idee hoe dit kan? Bepaalde stoffen die hij te veel krijgt ofzo? Mijn poes wordt er echt helemaal gek van. Hiervoor waren ze dikke vrienden.

Ze krijgen van alles door elkaar. KVV en soms wat Barf producten.
Door *Flip*
#2237525
heb je wel eens aan mensen op dieet gevraagd hoe zij zich de eerste dagen voelde, zonder suikers & koolhydraten... Kan best zijn dat meneer aan het afkicken is.

Zijn er bepaalde momenten waarop dit gebeurd (rond etenstijd?), hebben ze tijdens het eten ook wel eens mot? Hoelang ben je al over op vers?
Door Chanty
#2237586
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik voer eigenlijk op het oog. Het gekke is dat niet alles altijd opgaat. Misschien lust hij het dan niet, ik moet nog elke keer wennen aan het feit dat een hond wel alles eet uit honger maar een kat niet altijd. (ben meer een hondenpersoontje).

Dus jullie denken dat het honger is? Tijdens het eten vechten ze totaal niet. Dan zitten ze lief samen uit een bakje te eten. Vooral s nachts hoor ik mijn poes schreeuwen en dan kijk ik en dan rent hij haar achterna en springt dan boven op der. Terwijl ze voor ik ga slapen altijd eten krijgen.
Ik ga eens proberen meer te geven. Eigenlijk klinkt het wel logisch dat hij uit honger rare dingen kan gaan doen.
Ik dacht dat er in vlees misschien bepaalde stoffen extra zitten waardoor dit kan gebeuren.
Ik ga de komende dagen eens ruim boven de nodige hoeveelheid vlees zitten voor ze en dan alleen dingen die hij graag lust, ben benieuwd of het minder wordt dan.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2237593
Om te beginnen ze apart gaan voeren. Zo weet je precies wie wat eet en ook hoeveel. Ik denk dat je kater door het rauwe voer lekker actief is geworden en dat wil uiten. katten spelen graag, maar dat ziet er niet zo zachtzinnig uit. Poes heeft geen zin en laat dat weten door de keel open te zetten. Speel dan samen met je kater en geef hem uitdagende dingen om te doen.
Door Limpy
#2237608
Hoeft niet persé honger te zijn.
Maar zou ze idd ook aparte bakjes geven.
Mijn 2 jongsten zijn ook een stuk actiever maar die entertainen mekaar gelukkig goed want zelfde energielevel.
Door Chanty
#2237820
Ok goede tip, ga er mee beginnen,

Frustrerend is dit, alle problemen met honden weet ik zo makkelijk op te lossen maar als t over katten gaat....weet ik echt helemaal NIKS!!! :-\

Wat voor dingen doen jullie om je kat bezig te houden? Ik zal me eens aan gaan melden op een kattenforum, kijken of ik daar een leuk idee krijg
Door Limpy
#2237849
Neem aan dat je wel kongs in huis hebt voor je honden?
Daar zijn mijn oosterlingen helemaal wauzig van. Kun je hun vlees in doen, mijn heren krijgen ze helemaal leeg (heb maat M voor ze maar in een L kun je ook nekje en grotere stukken vlees in doen) of een dog piramid
Andere hondendenkspelletjes zijn hier ook populair (heb doggy braintrain cube)

Of deze, leuk voor kleingeknipt, gedroogt vlees:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/190109

Deze site heeft ook leuke dingen maar zijn niet echt goedkoop:
http://hondenspellen.com/products/list/16
http://hondenspellen.com/products/list/6  (aanbiedingen)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2237862
Voor speeltjes kan je het zo gek niet bedenken en voor katten hoeft het ook nog eens niet duur te zijn. Laserlampjes heb je al voor een paar euro en er zijn katten die het geweldig vinden om de rode stip te vangen. er zijn ook katten die van hengeltjes houden, sommigen juist van speelmuizen, anderen van balletjes.

Er is ook een BP'er die zelf eens een frummelbord voor katten heeft gemaakt. Houten plankje, met daarop rijtje lege wasbollen vastgezet, rijtje wcrollen op hun kant, etc. Daar tussen strooi je wat kleine snoepjes en laat poeslief maar frummelen. Je kan zoiets ook maken met een eierdoosje waar je een gaatje in hebt geknipt. Gaatje groot genoeg om de snoepjes eruit te laten vallen of zelfs om een poot in te steken.
Sommige katten vinden clickeren leuk.

Aangezien jij als moeder toch niet altijd zin hebt om mee te spelen, is het ook raadzaam voldoende uitraasmogelijkheden in huis te hebben. Grote krabpaal, ding waar hij goed op kan klimmen en rennen (stukje van de trap bekleden met kokosmatten bv), mezelbollen in de tuin zodat hij tv kan kijken, etc.
Voor alle katten ook genoeg en verschillende en lekkere en beschutte rustplekjes. Na spelen hoort immers ook ontspanning en rust.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2237919
Hoe oud is hij?
Ik zou eerder denken dat het toeval is en niet met het vlees te maken heeft.  Hij kan ook plots besloten hebben dat het tijd is om de hoogste plaats in de rangorde op te eisen.  Dominantiestrijden kunnen bij katten erg heftig zijn, maar zijn in den regel van overgaande aard.  hangt een beetje van de andere kat af natuurlijk.
En anders kan het ook gewoon puberstreken zijn. Dan gaan ze gewoon klieren. Door het vlees zal hij wel wat extra energie krijgen en dat kan alles nog wat heftiger maken natuurlijk.
In beide gevallen zou ik ook veel met hem spelen en niet ingrijpen als ze ruzie hebben. Tenzij er bloed zou vloeien natuurlijk.
Door ollybeausteffy
#2238295
Voor leuke voorbeelden voor spelletjes voor de kat kun je ook ff googelen op katzen fummelbrett dan ff op afbeelding zoeken krijg je hele leuke voorbeelden. en makkelijk na te maken met huis tuin en keuken materiaal....
Door Limpy
#2238358
pearlsofpassion schreef: .............Hij kan ook plots besloten hebben dat het tijd is om de hoogste plaats in de rangorde op te eisen.  Dominantiestrijden kunnen bij katten erg heftig zijn, maar zijn in den regel van overgaande aard.  hangt een beetje van de andere kat af natuurlijk...............
Katten hebben geen absolute rangorde zoals honden dat in een roedel hebben, dus dominantie-strijd zal wel meevallen.
Als ik de katers bekijk die ik heb of had spelen die behoorlijk hufteriger dan poezedames, wat ook snel op een gevecht kan lijken. En gillen tijdens spel is leuk omdat je mens dan een rolberoerte krijgt  :D
Door *Flip*
#2238383
ik kan het gemist hebben, maar is meneer nog intact?
Limpy schreef: Katten hebben geen absolute rangorde zoals honden dat in een roedel hebben, dus dominantie-strijd zal wel meevallen.
zolang er voldoende voedsel is kunnen katten met redelijk veel op een bep oppervlakte leven, zodra er te kort is wordt het het lot van de sterkste.

Een absolute rangorde ken ik ook niet bij katten, wel tijdsgebonden. Ik zie hier dat de 2 katten van de buuv en Flip de schutting delen, 's middags zie je enkel Flip er op, maar van 5u enkel nog de katten van de buuv.
Flip mag ook in hun tuin, althans dat doet hij. Ik heb de andere katten nog nooit in mijn Flips tuin gezien, Flips vriendje mag hier wel komen en Flip ook bij hem. Er zijn dus zeker wel 'omgangsregels', maar volgens mij niet in de zin van dominantie.
Ze worden alle 3aan de goede kant van de straat gehouden door de kat van de overburen (buuv noemt hem klotekat). Die kat heb ik weer nog nooit achter gezien.
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 27 jan 2012, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door