Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door zhiva
#2235767
Hallo allemaal,

nadat onze heerlijke mechelse/husky kruising van 1,5 jr eigenlijk van begin af aan moeilijk doet met brokken eten ben ik om.
Het enige wat ik erin kreeg is rodi schijven. alle soorten brokken van heel duur naar heel goedkoop laat de dame staan.
Als je denkt slim te zijn en er iets overheen/door doet (rodi, yoghurt of whatever) sabbelt ze de brokken af en spuugt die vervolgens terug in de voerbak!
Ik ben me al enige tijd aan het inlezen over het zelf samenstelling van voeding en schema's etc. Ik heb wel door...
ik moet nog heeeeeel veeeel leren, maar al doende komen we er wel.

Vandaag de markt over geweest (Sneek) omdat ik hier heb gelezen dat de poelier wel het 1 en ander had. Tevens enkele slagerijen aan gedaan en ik mag zeggen : het resultaat is echt teleurstellend! Na veel gezoek ben ik thuis gekomen met kippevleugels, kipgehakt, kippenniertjes/ levertjes/hart combi, lamshartjes en runderenkel botten ( ja, ik weet dat dragende botten geen optie waren voor een beginner maar aangezien Kaya vrij regelmatig al botten kreeg dit toch maar gedaan)
gelukkig wel op internet een leverancier gevonden in wolvega, en ik kan op bestelling het 1 en ander krijgen bij de slager.

Ik heb dus vanmiddag heerlijk alles lopen snijden en mixen en Kaya heeft na dat ze vanmiddag heerlijk een enkel heeft verschalkt echt genoten van de maaltijd vanavond! Alleen heeft ze de groentes laten liggen, dus die morgen ook maar pureren ( ja mijn fout was ik vergeten dus ik heb ze er maar zo doorgegooit. en dat wordt dus direct door Kaya afgestraft)

nu is mijn vraag : moet je echt elke dag iets anders geven? en als je nu een mix maakt/ haalt van bijvoorbeeld 8 verschillende dieren?
kan je hier dan niet dagelijkse pakketjes van maken? of moet ik bijvoorbeeld een dag gevogeltemix, de volgende geit/lam mix en die daarna rund/hertmix doen?

en nu krijgt ze dus gewoon botten met vlees eraan, ze moet per dag 250 gram vleesbot krijgen. Nu kan ik bij een leverancier een botmix krijgen, moet ze dan daar 250 gram van hebben? of reken ik het dan verkeerd?

eieren, liever rauw of gekookt?  en hoe vaak per week?

ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

alvast ontzettend bedankt!
Door Lizzy
#2236078
zhiva schreef: Hallo allemaal,

nadat onze heerlijke mechelse/husky kruising van 1,5 jr eigenlijk van begin af aan moeilijk doet met brokken eten ben ik om.
Het enige wat ik erin kreeg is rodi schijven. alle soorten brokken van heel duur naar heel goedkoop laat de dame staan.
Als je denkt slim te zijn en er iets overheen/door doet (rodi, yoghurt of whatever) sabbelt ze de brokken af en spuugt die vervolgens terug in de voerbak!
Ik ben me al enige tijd aan het inlezen over het zelf samenstelling van voeding en schema's etc. Ik heb wel door...
ik moet nog heeeeeel veeeel leren, maar al doende komen we er wel.

Vandaag de markt over geweest (Sneek) omdat ik hier heb gelezen dat de poelier wel het 1 en ander had. Tevens enkele slagerijen aan gedaan en ik mag zeggen : het resultaat is echt teleurstellend! Na veel gezoek ben ik thuis gekomen met kippevleugels, kipgehakt, kippenniertjes/ levertjes/hart combi, lamshartjes en runderenkel botten ( ja, ik weet dat dragende botten geen optie waren voor een beginner maar aangezien Kaya vrij regelmatig al botten kreeg dit toch maar gedaan)
gelukkig wel op internet een leverancier gevonden in wolvega, en ik kan op bestelling het 1 en ander krijgen bij de slager.

Ik heb dus vanmiddag heerlijk alles lopen snijden en mixen en Kaya heeft na dat ze vanmiddag heerlijk een enkel heeft verschalkt echt genoten van de maaltijd vanavond! Alleen heeft ze de groentes laten liggen, dus die morgen ook maar pureren ( ja mijn fout was ik vergeten dus ik heb ze er maar zo doorgegooit. en dat wordt dus direct door Kaya afgestraft)

nu is mijn vraag : moet je echt elke dag iets anders geven? en als je nu een mix maakt/ haalt van bijvoorbeeld 8 verschillende dieren?
kan je hier dan niet dagelijkse pakketjes van maken? of moet ik bijvoorbeeld een dag gevogeltemix, de volgende geit/lam mix en die daarna rund/hertmix doen?
Dat kan ook prima. Als je maar aan minimaal 4 verschillende diersoorten komt.
Maar, ga je het malen? BARF is namelijk eigenlijk ongemalen vleesbot, spiervlees, orgaanvlees. Dat is beter voor de spijsvertering dan gemalen.
en nu krijgt ze dus gewoon botten met vlees eraan, ze moet per dag 250 gram vleesbot krijgen. Nu kan ik bij een leverancier een botmix krijgen, moet ze dan daar 250 gram van hebben? of reken ik het dan verkeerd?
Zie boven. Ik vind gemalen handel helemaal niks. En ik zou dan ook gewoon vleesbot gaan geven, in z'n geheel. Want wat die leverancier in die botmix stopt en in welke verhoudingen: niemand die het weet, behalve de leverancier. En het idee achter BARF is dat je weet wat je geeft en zelf verantwoordelijk bent voor wat je geeft en zoveel mogelijk ongemalen handel, dat gewoon beter is voor de spijsvertering (vleesbot en vlees in grote stukken).
eieren, liever rauw of gekookt?  en hoe vaak per week?
Rauw. Stuk of 2 per week.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2236359
Ik wil nog graag een dingetje over de runderbotten zeggen, als aanvulling op Lizzy.
Runderbotten zijn ook voor gevorderde barfers niet geschikt. Ze schijnen moeilijk te verteren (er zijn hier al eens enge verhalen geweest) en zijn ook nog eens keihard, waardoor er risico op kapotte tanden is. Je kan wel het vlees eraf snijden en dat geven, of je trekt er een ongezouten bouillon voor de hond.

Hoe jij je menu indeelt, mag je zelf weten. Het is wel handig om te kijken naar de hond en hoe de reactie erop is. Zo vind ik het zelf erg prettig om iedere dag een vleesbotje te geven en de ene dag met orgaan en de andere dag met spiervlees (katten eten geen groentemix).
Op de voorpagina staan ook verschillende praktische handleidingen.

Barfen is helemaal niet moeilijk, het is alleen even weten hoe en wat en dan gaat het bijna vanzelf. En het is ook heel leuk, zelf een lekker en leuk menuutje maken voor je huisdier en deze er dan van zien genieten  :)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2236377
Dank je Lizzy, hier kan ik wat mee.
Ik had begrepen dat ik bij het omschakelen van brok naar rauw eerst de boel moest verkleinen. (m.a.w. alles in de keukenmachine gemikt) het ziet er nu een beetje uit als dat hele dure kattevlees, echt die stukjes. Het mengt ook de verschillende dieren makkelijker. Ik weet namelijk niet zo goed hoe ik anders 75 gr orgaanvlees van minimaal 4 verschillende diersoorten ga krijgen. Natuurlijk ik kan overal wel natuurlijk een stukkie vanaf snijden, is dat is dan beter? En spiervlees hetzelfde  maar dan dus 125 gr.

ze zou nu moeten krijgen :
vleesbot 50 %  = 250 gr 
groentes 10 %  = 50 gr
orgaanvlees 15% = 75 gr
spiervlees 25% = 125 gr

nu snap ik alleen niet zo goed hoe het met het spiervlees en vleesbot verhouding zit. Het vlees op het bot is toch ook spiervlees?
Ze heeft bijvoorbeeld gisteren 2 kippenvleugels gehad ( welke ze keurig eerst aan gort heeft gekauwd en daarna pas doorgeslikt  ;D ik helemaal blij) en een runder enkel. Dit maal ik dus niet en ook de runderenkel is zeer weinig nog van over. Koekje ik weet nu dus sinds kort dat deze niet geschikt zijn, maar ik wist voorheen niet beter, sorry.  Is het de bedoeling dat ze die helemaal opeet? Kaya laat namelijk altijd wel iets van een bot liggen om mee te spelen maar opeten doet ze het dan niet meer.
Grappig detail : de ontlasting was echt in 3 gedeeltes. gewoon, wit en wat drappig.  (restje brok, bot en orgaanvlees?)

De botmix welke ik bij herby vers kan bestellen = Eend/konijn/haas, gemalen karkas. Verhouding ca 70% bot 30% vlees.
Ik begrijp je punt dat ik dus geen idee heb of dit orgaan of spiervlees is, maar jij adviseert dus echt gewoon alleen hele botten begrijp ik.

Eerlijk is eerlijk, ik vind het nu nog een heel gedoe maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik hier in Sneek gewoon moeilijk aan de juiste ingredienten kan komen. Misschien meer Sneekers hier, of in de buurt met hetzelfde probleem?

En als laatste vraag, omdat Kaya dus gewoon bijna weigerde te eten de laatste maanden en haar verder medisch gezien niets mankeert. (Ja, ze is meerder keren uitgebreid gecontroleerd omdat wij eerder zowel giardia als kennel- zweepworm in huis hebben gehad.) Is ze erg mager geworden. Is het dan ook een probleem om haar iets meer vettig vlees/ vis te geven om aan te komen?
Of kan ik beter gewoon voeren volgens het normale principe en de tijd haar werk laten doen?

nog even voor Koekje, ik weet dat mijn katten niet sporen maar ze zijn allemaal gek van doperwten en worteltjes!  :biggrin2:

O, ja toch nog een vraagje, hoe krijg ik een foto bij het berichtje? Ik zou jullie Kaya graag willen laten zien! Maar heb daar dus totaal geen verstand van, ben al aan het googlen geweest met Afbeelding maar zelfs dan lukt het met niet....  :'( :'(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2236383
Er staat een handleiding op de voorpagina om foto's te plaatsen.

Ik voer zo'n 250 gram per week orgaan per kat, geen pens, want dat eten katten niet zo. Ik deel dat ongeveer door 4 (nier, hart, lever, maagjes), maar hou wel rekening met de natuurlijke verhoudingen in een prooidier, dus de lever is het grootst etc. Ik ontdooi gedeeltelijk dan een kilo van het eea en haal daar een gedeelte vanaf, bv de helft verder ontdooien en de andere helft terug in de vriezer. Dat pond portioneer ik dan in porties, bv porties van 50 gram (in het geval van kippenmaagjes). Deze porties gaan per stuk in boterhamzakje en alle boterhamzakjes in 1 zipzak. Op dinsdag eet Sien een portie kippenmaag. Dezelfde handeling herhalen voor de overige orgaansoorten. Als alle porties op zijn, ontdooi ik de 2e helft van de kilo en portioneer deze. Als het allemaal op is, koop ik nieuwe.

Ik heb zelf geen honden, maar als er hier een stukje bot overblijft, hebben ze teveel gekregen of is dat stukje te hard.

Hier rekenen we met vleesbot, want dat is ook de vorm hoe je het voert. Een vleesbot bestaat voor de helft uit bot en voor de andere uit vlees wat eraan zit, idealiter in een verhouding van 50/50. Het kan zijn dat de botmix van Herby voor 70% uit kaal bot bestaat. Hier zouden ze dan niet meer kunnen kakken.
Een ander nadeel van voorgemalen mixjes is dat je de kwaliteit niet meer kan beoordelen.

Aankomen zal ze vanzelf wel doen met een goed menu. Voor nu zou je iets meer kunnen voeren. Vette dingen voeren kan ook juist diarree opleveren en daar zit je niet op te wachten.

Ik heb overigens hier een kat die graag tofu en linzen eet. Helemaal geen kattenvoer, maar zij vindt het lekker.
Door Wendi
#2236738
zhiva schreef:
Eerlijk is eerlijk, ik vind het nu nog een heel gedoe maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik hier in Sneek gewoon moeilijk aan de juiste ingredienten kan komen. Misschien meer Sneekers hier, of in de buurt met hetzelfde probleem?
Ik heb altijd teveel voorraad en ben as zondag bij mijn zusje in Sneek.
Als je wilt kun je wel wat overnemen. Ik kan bijvoorbeeld een pakketje met allerlei verschillende dingen voor je maken, dan kun je uitproberen. En dan de vraag en aanbod in de gaten houden. Er komt zeer regelmatig allerlei leuks langs dat ook in Friesland komt. :D
Als straks het seizoen weer begint zal ik regelmatig op woensdagavond in Jubbega te vinden zijn voor het baanrennen met de honden. Ik kan dan spullen uit Drenthe voor je meenemen. Runderpens en nieren heb ik sowieso altijd wel voor je. Maar ik denk vooral aan de prachtige biologische kipkarkassen van Antonia. Sietie, Leeuwarden, heeft paardenvlees. Lida S. rijdt met haar wagen volgeladen :D elke maand van Groningen naar Den Haag over...de afsluitdijk ;)

Kortom, best veel mogelijkheden, vooral als je goed de Vraag&Aanbod in de gaten houdt. Laatst is er zelfs konijn uit Belgie naar het Noorden gekomen en as zondag komt er wat uit Limburg deze kant op. Barfplaats is een plek waar niets onmogelijk is tot het tegendeel bewezen is ;D
Laatst gewijzigd door Wendi op wo 25 jan 2012, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2236879
Wendi schreef: Ik heb altijd teveel voorraad en ben as zondag bij mijn zusje in Sneek.
Als je wilt kun je wel wat overnemen. Ik kan bijvoorbeeld een pakketje met allerlei verschillende dingen voor je maken, dan kun je uitproberen.

wij moeten zondag naar deventer op en neer om de kleine man weer naar huis terug te brengen maar ik weet niet hoe laat je in sneek bent? anders zou het zeker een optie zijn.

En dan de vraag en aanbod in de gaten houden. Er komt zeer regelmatig allerlei leuks langs dat ook in Friesland komt. :D

had al het 1 en ander gezien wat via leeuwarden komt. dat zal ik ook even in de gaten houden. morgen moet ik zelf naar leeuwarden en zal daar de slagerij (atlas) eens even onveilig maken.

Als straks het seizoen weer begint zal ik regelmatig op woensdagavond in Jubbega te vinden zijn voor het baanrennen met de honden. Ik kan dan spullen uit Drenthe voor je meenemen. Runderpens en nieren heb ik sowieso altijd wel voor je. Maar ik denk vooral aan de prachtige biologische kipkarkassen van Antonia. Sietie, Leeuwarden, heeft paardenvlees. Lida S. rijdt met haar wagen volgeladen :D elke maand van Groningen naar Den Haag over...de afsluitdijk ;)

goeie tip! ik houd het in de gaten!



Kortom, best veel mogelijkheden, vooral als je goed de Vraag&Aanbod in de gaten houdt. Laatst is er zelfs konijn uit Belgie naar het Noorden gekomen en as zondag komt er wat uit Limburg deze kant op. Barfplaats is een plek waar niets onmogelijk is tot het tegendeel bewezen is ;D
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2236972

Hier rekenen we met vleesbot, want dat is ook de vorm hoe je het voert. Een vleesbot bestaat voor de helft uit bot en voor de andere uit vlees wat eraan zit, idealiter in een verhouding van 50/50.
tot zover volg ik je, maar als ik per dag 250 gr vleesbot moet voeren, waarvan de helft dus 125 gr spiervlees is.
moet ik er dan alsnog 125 gr spiervlees bij voegen of moet ik die van het bot erbij rekenen?
Het kan zijn dat de botmix van Herby voor 70% uit kaal bot bestaat. Hier zouden ze dan niet meer kunnen kakken.
Een ander nadeel van voorgemalen mixjes is dat je de kwaliteit niet meer kan beoordelen.
nee dan zou ik dus extra orgaan moeten gaan bijvoegen. maar ik weet niet wat hier verder inzit dus staat al op een zijspoor
Aankomen zal ze vanzelf wel doen met een goed menu. Voor nu zou je iets meer kunnen voeren. Vette dingen voeren kan ook juist diarree opleveren en daar zit je niet op te wachten.
Ik heb overigens hier een kat die graag tofu en linzen eet. Helemaal geen kattenvoer, maar zij vindt het lekker.
dat lust ik zelf niet eens  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#2236992
zhiva schreef: tot zover volg ik je, maar als ik per dag 250 gr vleesbot moet voeren, waarvan de helft dus 125 gr spiervlees is.
moet ik er dan alsnog 125 gr spiervlees bij voegen of moet ik die van het bot erbij rekenen?
Nee, 250 gram vleesbot per dag voeren is 250 gram vleesbot. Bv 250 gram kippenvleugels (gewrichten even insnijden), of goedbevleesde karkasjes. Als je een vleesbotje van 250 gram zou ontleden, zou je idealiter 125 gram spiervlees en 125 gram kaal bot hebben. Maar we voeren geen kale botjes, dus rekenen daar ook niet in. We rekenen zoals we het voeren; vlees met een botje erin (of een botje met vlees eraan, hoe je het ook wilt zien).
zhiva schreef: dat lust ik zelf niet eens  ;D
Nix mis met goede linzen en goede tofu. Puylinzen uit Frankrijk en verse tofu van de Chinese toko. Sien lust ook van die kinder tofuworstjes van Tivall, waar ik van moest kokhalzen. Sommige katten zijn een beetje raar.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2237012
Nee, 250 gram vleesbot per dag voeren is 250 gram vleesbot. Bv 250 gram kippenvleugels (gewrichten even insnijden), of goedbevleesde karkasjes. Als je een vleesbotje van 250 gram zou ontleden, zou je idealiter 125 gram spiervlees en 125 gram kaal bot hebben. Maar we voeren geen kale botjes, dus rekenen daar ook niet in. We rekenen zoals we het voeren; vlees met een botje erin (of een botje met vlees eraan, hoe je het ook wilt zien).
bedankt, nu is het voor mij geheel duidelijk!  :) dus en vleesbot en daarnaast gewoon spiervlees toevoegen.
Nix mis met goede linzen en goede tofu. Puylinzen uit Frankrijk en verse tofu van de Chinese toko. Sien lust ook van die kinder tofuworstjes van Tivall, waar ik van moest kokhalzen.
sorry, ik sla even over  ;)
Sommige katten zijn een beetje raar.
nee hoor, valt best mee. (zei zij terwijl er een kat met een bloedgang door de kamer heen stuitert achter een 'iets' aan :2funny:)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2237047
Wendi schreef: moet om 15u in Sneek zijn
dat is heel krap, wij moeten rond die tijd weg, en zijn dan tegen 7 uur weer terug.
wat vraag je voor het pakketje? zou ik het eventueel aan je over kunnen maken en dan alsnog later bij je zus kunnen ophalen of zo?
Door Wendi
#2237356
zhiva schreef: dat is heel krap, wij moeten rond die tijd weg, en zijn dan tegen 7 uur weer terug.
wat vraag je voor het pakketje? zou ik het eventueel aan je over kunnen maken en dan alsnog later bij je zus kunnen ophalen of zo?
Ik kan er wel een half uurtje eerder zijn hoor :) Heb geen idee wat het kost, moet de vriezers nog induiken en daar heb ik pas zaterdagmiddag/avond tijd voor. Als je me je telefoonnummer even pbt (liefst vast ivm kosten) dan bel ik je wel even als ik wat beter weet wat ik voor je kan meenemen en kunnen we even overleggen. Goed plan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door