Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Bieke
#2236423
ALLE HONDEN, GROOT OF KLEIN, PUPPIES, VOLWASSEN HONDEN OF OUDE HONDEN , ZE KRIJGEN ALLEMAAL 1 ML
Wie heeft daar nu eens goed over nagedacht? De farmaceutische industrie in ieder geval niet!
Waarom is die hoeveelheid genomen? Welke wetenschappelijke testen zijn daarvoor gedaan?
Dat moet al lang geleden beslist zijn, in de tijd dat iedereen nog dacht dat vaccins ongevaarlijk waren. En de hoeveelheid is sindsdien nooit bijgesteld.
Is het omdat 1ml. een aardige hoeveelheid lijkt in de spuit, zodat je denkt dat je waar voor je geld krijgt?
In die ene ml, gaat de ene keer 1 virus of bacterie of een met een cocktail 5-7 virussen of bacteriën.
De hoeveelheid is volkomen willekeurig genomen. Ze gingen en in Utrecht gaan ze er nog van uit, dat vaccinaties geen kwaad kunnen.
Je zou zeggen dat de hoeveelheid vaccin aangepast wordt aan de leeftijd of de maat van de hond. Kleine puppies weinig vaccin, pups van grote rassen meer vaccin en volwassen honden weer meer dan een pup.
Nee hoor, de hoeveelheid vaccin is voor al deze honden hetzelfde. Katten krijgen trouwens ook 1 ml. En paarden meestal ook. (Bron Fidin)
Daar klopt dus duidelijk iets niet.
Dit is een antwoord van een dierenarts.
Als we medicijnen geven, zoals wormmiddelen of antibiotica, hangt het effect af van de concentratie van de actieve stof in het lichaam van het dier. Dan is het, hoe zwaarder het dier, hoe groter de dosis moet zijn om effect te hebben.
Maar, een vaccinatie werkt niet zo. Als we een dier een dosis vaccin geven, moet dat voldoende zijn om het immuunsysteem te stimuleren een beschermend immuun antwoord te ontwikkelen..
Het immuunsysteem verlangt dezelfde graad van stimulans ongeacht het lichaamsgewicht of het ras. Daarom moeten we precies dezelfde dosis gebruiken voor iedere hond of kat.
Daar is Martin Goldstein (een holistisch werkende dierenarts met als specialiteit kanker) het helemaal niet mee eens. Hij schreef een boek “The Nature of Animal Healing", 1999. Hij gaat er van uit dat veel ziekten met elkaar te maken hebben en dat veel ziekten veroorzaakt worden door tekorten in de voeding. In dit boek leer je goed verbanden zien.
Dit zegt hij over de dosis vaccin:
"To insure efficacy, manufacturers (of vaccines) for years have made vaccines 10 times more potent than what is needed to challenge the immune system."
-- "The Nature of Animal Healing", Martin Goldstein, DVM
Moet dezelfde dosis vaccin gegeven worden aan een Chihuahua als aan een Sint Bernard?
Als je niet bekend bent met diergeneeskundige wetenschap, zou je waarschijnlijk denken, “He,
Dat is een makkelijke- natuurlijk niet.” Nou, verkeerd gedacht! Zo worden vaccins toegediend. En voor de meeste dierenartsen en alle farmaceuten is dat zo gebruikelijk, 1 dosis is voor iedereen goed” dat niemand zich dat afvraagt.
Als je navraag doet krijg je een vaag antwoord dat de antigenen in het vaccin zo klein zijn in de bloedstroom dat de grootte van de dosis geen zorgen baart. Dus krijgt een Chihuahua puppie van net een pond evenveel als een 60-70 kilo volwassen Sint Bernard. Daar zitten dan niet alleen virussen in maar ook de hele chemische santekraam. Want als vaccins geen kwaad doen, wat hindert dat dan?
Maar paarden krijgen ook 1 ml. Dat betekent dan, dat een trekpaard van rond de 1000 kilo net zo veel krijgt als een Chihuahua pup.  Zien dierenartsen hier dan de waanzin niet van in?
Als jij dat wel doet, vraag dan de dierenarts om een kleinere dosis. Dit kreeg ik als antwoord toen ik het aan een dierenarts vroeg: de fabrikant kan geen garanties over de bescherming tegen de ziekten geven als er een kleinere hoeveelheid wordt ingespoten, maar je kan dat natuurlijk altijd met je dierenarts overleggen. Maar hij vertelt je niet dat hij ook met een volle dosis geen garantie kan geven. Natuurlijk zal de dierenarts dat niet bekend maken. In Amerika kan hij zijn vergunning kwijtraken. Je moet dan wel betalen voor een volle dosis. Een kennis van mij kreeg het voor elkaar. Haar honden kregen 1/3 deel van een rabiës vaccinatie en de rest ging in de gootsteen.
Als niemand het weet en niemand protesteert, zal er niets gebeuren.

 
#2236825
Ik weet het niet.
Ik denk dat de verreiste dosis wel eens hetzelfde zou kunnen zijn ongeacht de grootte... Omdat inderdaad een immuunsysteem niet groter is in een grote hond dan in een kleine.  Het werkt gewoon hetzelfde.
Grote honden zijn tenslotte ook niet minder vatbaar voor ziektekiemen dan kleine. Das net hetzelfde. Het immuunsysteem gaat daar hetzelfde mee om.  In grote honden wordt het in de bloedbaan misschien iets meer verdunt, dus er valt iets voor te zeggen, maar erg veel zal dat niet zijn. 
Verder lijkt het mij daarin vooral van tel dat je de concentratie van antigenen bekijkt en dus de hoeveelheid antigenen die ingespoten worden.  Als de rest schadelijk is, lijkt het mij wel logisch dat dat bij kleine honden een zwaardere impact heeft dan bij grote, maar dan gaat het niet over het vaccin zelf.
Dat er standaard teveel antigenen ingespoten worden dat zou wel kunnen, maar ik geloof dat daar gewoon te weinig onderzoek naar gedaan is om iets met zekerheid over te zeggen.  Dat is trouwens wat je citaat zegt, dat er teveel ingespoten wordt. Dat spreekt het voorgaande (dat voor elk dier ongeacht de grootte hetzelfde nodig is) echter niet tegen!  Dus je conclusie over dat citaat klopt niet helemaal.

Het is wel wijs om na te denken bij inentingen en niet blind je DA te volgen. Maar om minder per keer in te enten, zou ik dan weer niet aanraden.
Beter een keertje goed zodat je zeker bent dat het werkt, dan meermaals half zodat het nog niets uitgehaald heeft.
Ik zou me eerder bezighouden met de immuniteitsduur na enting.  Die blijkt ook veel hoger dan men aangeeft, en daar zijn onderzoeken over te vinden.
Als er gefundamenteerd onderzoek is dat aantoont dat een vaccin ook werkt met minder antigenen erin, dan kan je dat toepassen en aanraden. Maar tot dan zou ik dat niet doen... Maar goed, dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk. 
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2236910
Je hebt wel een beetje gelijk. Entingsreacties komen vaker voor bij kleine honden rassen dan bij grote.
Het idee is dat je een prikkel toedient aan het immuunsysteem en dus zou de dosis niet uitmaken. Maar wat natuurlijk wel uitmaakt is de hoeveelheid toegevoegde stoffen in die ene mililiter.
Door Martine-Tom
#2236930
Toen Tom ziek werd van zijn pup-cocktail (hij woog toen net 3 kilo) melde de da dat dat volkomen normaal was bij kleine hondjes, maar als ik het nodig vond mocht ik wel een pil komen halen  :-\ Zat ik daar met een minihondje wat verging van de pijn en wat ik niet meer aan mocht raken omdat hij zoveel last had...had dan gelijk die verrekte pil erbij gegeven...
(was toen mijn gedachte, nu ent ik gewoon niet meer...nog beter :P)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2236958
pearlsofpassion schreef: Ik denk dat de verreiste dosis wel eens hetzelfde zou kunnen zijn ongeacht de grootte... Omdat inderdaad een immuunsysteem niet groter is in een grote hond dan in een kleine. Het werkt gewoon hetzelfde.
Dat is exact de reden.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2236967
Bieke schreef: Is het omdat 1ml. een aardige hoeveelheid lijkt in de spuit, zodat je denkt dat je waar voor je geld krijgt?
In die ene ml, gaat de ene keer 1 virus of bacterie of een met een cocktail 5-7 virussen of bacteriën.
Die 1 ml is het volume van het oplosmiddel, fosfaat gebufferd water, waarmee een gevriesdroogd vaccin moet worden opgelost.
Ik snap je punt niet helemaal.
Door Bieke
#2239519
En wat is fosfaat gebufferd water? Ik heb alleen gelezen dat er ook fysiologisch zout gebruikt kan worden. Wat zit er als oplosmiddel in de DP?
Het zijn inderdaad de toegevoegde stoffen die het grootste kwaad doen. Als er alleen maar sporen in zitten dan hoeft het niet vermeld te worden.
En farmaceuten nemen het niet zo nauw met de waarheid. Bij Intervet bleek  er toch Thimerosal in te zitten, terwijl het niet op de bijsluiter of bij de Fidin staat. Ik heb het op mijn computer staan.
Maar neem nu kindervaccins. Bij het griepvaccin is de dosis 0.5 ml.. Ook voor volwassenen. En voor kinderen tot 9 jaar zelfs 0.25 ml. Hoe kun je dit verklaren? Zijn mensen minder waard? Of zit er in de vaccinatie voor dieren  gewoon te veel?
Door *Flip*
#2239927
Bieke schreef: En wat is fosfaat gebufferd water? Ik heb alleen gelezen dat er ook fysiologisch zout gebruikt kan worden. Wat zit er als oplosmiddel in de DP?
Het zijn inderdaad de toegevoegde stoffen die het grootste kwaad doen. Als er alleen maar sporen in zitten dan hoeft het niet vermeld te worden.
En farmaceuten nemen het niet zo nauw met de waarheid. Bij Intervet bleek er toch Thimerosal in te zitten, terwijl het niet op de bijsluiter of bij de Fidin staat. Ik heb het op mijn computer staan.
Maar neem nu kindervaccins. Bij het griepvaccin is de dosis 0.5 ml.. Ook voor volwassenen. En voor kinderen tot 9 jaar zelfs 0.25 ml. Hoe kun je dit verklaren? Zijn mensen minder waard? Of zit er in de vaccinatie voor dieren gewoon te veel?
economisch belang, financiering van overheden dat scheelt best veel voor onderzoek. Vaccinatie schema's voor kuikens / varkens zijn ook vele malen beter onderzocht dan die voor honden en katten, dat onderzoek wordt namelijk terug verdient.

Er worden stoffen in dierlijke vaccins gestopt om de immuunrespons op te wekken die voor mensen al lang verboden is, omdat het te veel bijwerkingen heeft. Waarom, omdat onderzoek veel geld kost. Iets dat bij een hond werkt moet voor een kat apart onderzocht worden en omdat als het dan op de markt komt de gem eigenaar van het dier het vaccin dan toch te duur vindt. en er zijn veel meer (brokken)mensen die zo redeneren: "mijn honden hebben het prima gedaan op de oude vaccins, dus zo slecht kan het niet zijn".

Fabrikanten zetten zeker niet niet alles in de bijstluiter, maar dat maakt voor het gemiddelde leek niet uit, want die weten toch niet wat voor een gevolgen bepaalde stoffen kunnen hebben...
Door Bieke
#2244366
"Er worden stoffen in dierlijke vaccins gestopt om de immuunrespons op te wekken die voor mensen al lang verboden is, omdat het te veel bijwerkingen heeft. Waarom, omdat onderzoek veel geld kost. Iets dat bij een hond werkt moet voor een kat apart onderzocht worden en omdat als het dan op de markt komt de gem eigenaar van het dier het vaccin dan toch te duur vindt. en er zijn veel meer (brokken)mensen die zo redeneren: "mijn honden hebben het prima gedaan op de oude vaccins, dus zo slecht kan het niet zijn"."

Wat wordt er als oplosstof in de DP gestopt?
Welke stoffen worden er in dierlijke vaccins gestopt, die voor mensen al lang verboden zijn?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door