Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2236815
Hallo,

Onze Han, hkt katertje van 7 jaar, (eet al jaren barf) plaste vorige week ineens voor mijn neus twee keer op foute plekken..en de tweede keer zag ik dat zijn druppeltjes urine lichtrood waren, dus hup naar de DA. Die voelde wel wat gruis in de blaas, maar niet te veel, en vermoedde net als ik een blaasontsteking. Ze gaf me een flesje NOVOCAM, maar hij plast nog steeds heel vaak en heel weinig. Ik geef hem dat medicijn, druppeltjes solidago (had de DA nog nooit van gehoord) en af en toe wat yoghurt, omdat het zuur en vochtig is en hij er dol op is.
Ik las net dat vitamine c ook goed kan zijn? Vind het een beetje eng om zelf te gaan dokteren, maar ja, de DA zegt dat de gruis niet zo erg is en een blaasontsteking moet vanzelf overgaan? Is er iets dat de gruis die er zit helpt oplossen? MOet ik em appelazijn gaan geven mét de solidago, of alleen azijn?
Ik weet het even niet...iemand nog tips?
Heb al heel veel gezoekeld, maar kan het niet helemaal vinden.
Groet!
Inge
#2236832
NOVOCAM is toch een pijnstiller? Dat gaat niet werken tegen gruis. Kon jouw DA gruis in de blaas voelen, nog nooit gehoord dat dat kon ???
Het gruis kan de lange smale plasbuis van je kater laten verstoppen. Als je er niet optijd bij bent (paar uurtjes) kan dat een penisamputatie tot gevolg hebben.
Gruis ontstaat volgens mij niet 'zomaar' als je al jaren vers voert en daar niets aan verandert hebt.

Kleine plasjes zijn pijnlijk, zijn blaas waarschijnlijk ook, want die gaat moeilijk leeg.

Ik heb geen tips, maar voor je gaat dokteren is het misschien wel handig om te weten waar tegen. Een DA die tegen mij zegt: "ik vermoed dat dit/dat het is, stop er maar medicatie X in"  die zou ik toch om meer duidelijkheid vragen.
#2236845
*Flip* schreef: NOVOCAM is toch een pijnstiller? Dat gaat niet werken tegen gruis. Kon jouw DA gruis in de blaas voelen, nog nooit gehoord dat dat kon ???
Het gruis kan de lange smale plasbuis van je kater laten verstoppen. Als je er niet optijd bij bent (paar uurtjes) kan dat een penisamputatie tot gevolg hebben.
Gruis ontstaat volgens mij niet 'zomaar' als je al jaren vers voert en daar niets aan verandert hebt.

Kleine plasjes zijn pijnlijk, zijn blaas waarschijnlijk ook, want die gaat moeilijk leeg.

Ik heb geen tips, maar voor je gaat dokteren is het misschien wel handig om te weten waar tegen. Een DA die tegen mij zegt: "ik vermoed dat dit/dat het is, stop er maar medicatie X in"  die zou ik toch om meer duidelijkheid vragen.
Gut, daar heb je een punt, had ik helemaal overheen gelezen... kan ik me ook niet zoveel bij voorstellen... en al helemaal niet dat het dan niet zo erg zou zijn  :-\
en een paar uur langer verstopt en de nieren zijn stuk met alle gevolgen van dien, dus een verstopte kat is altijd een heel serieus spoedgeval..
#2236850
Het is al een paar dagen zo hoor..het is niet acuut, het is niet heel erg..hij is beslist niet ziek of zo..eet goed, speelt veel..

Ik weet niet of ze het gruis voelde, maar ze heeft de blaas wel uitvoerig gevoeld..ik weet niet waarom ze dat zei. Ze zei wel dat antibiotica niet meer zo snel wordt voorgeschreven omdat gebleken is dat een blaasontsteking meestal zo wel overgaat.
Stress noemde ze ook, maar Han is juist mister relaxed himself.

Meer duidelijkheid..ja, dat is waar. Ik had zelf al heel sterk het gevoel dat het blaasontsteking was en toen ze dat bevestigde was ik eigenlijk al afwezig..bovendien had ik een oppaskindje bij me en had ik haast. Anders had ik denk ik wel doorgevraagd...maar toen ze solidago niet kende en zei dat ze niet voor barf is...dan taai ik al af..
Misschien een andere da, maar deze kan ik met de fiets doen..de auto vinden ze zoooo erg..

Misschien morgen toch maar weer bellen..
Dank!
Inge
#2236909
als je urine op kan vangen kan je dat naar de DA brengen, als er gruis in de urine mee komt dan is dat te zien onder de microscoop.
Flip heeft ooit een stress-blaasontsteking gehad, dat is niet bacterieel maar meer een zweer net als stress bij mensen op de maag kan werken, dus daar helpt AB toch niet tegen. Zij heeft toen wel tegen mij gezegd: "mocht hij zich ziekjes gaan gedragen BELLEN!! al is het midden in de nacht." Want het zou ook gruis kunnen zijn, al dacht ze dat de kans klein was, omdat hij vers eet. (DA is zeker niet tegen, maar weet er ook niet veel van vers)

Hoelang geef je de NOVOCAM nu? Als het van stress is zal het met een dag, misschien 2 wel over moeten zijn. Ik heb toen trouwens ook niets aan Flip gemerkt, wij waren wel een nachtje weggeweest, die ochtend weer thuis, even kroelen en toen ging meneer plots op de kattenbak  :o (hij doet altijd alles buiten) en zag ik ook een rood plasje.
#2237056
Bij stress helpt bach bloesem remedy ook erg goed. Dit is niet schadelijk en een homeopathisch middel! Het proberen waard. Verder kun je wellicht eens kijken wat nu de oorzaak hiervan is. Ik had kattenbak korrels veranderd naar hout korrels nou nou nou wat een problemen zeg. Blaasontsteking, gruis, bankplassen de hele riedel. Wellicht heb jij ook iets verandert waardoor de kat stress heeft gekregen? Ik heb hier ook heel lang naar lopen zoeken maar van de week gevonden.
#2237190
Gruis is idd helemaal niet onschuldig, het kan de urinebuis verstoppen en ook de blaaswand irriteren zodat die gaat bloeden en kan gaan ontsteken. Dus ik snap de reactie van de da echt niet.
De pijnstiller snap ik op zich wel, als het plassen pijnlijk is kan de kat de plas op gaan houden en dan ben je nog veel verder van huis. Maar daarmee haal je de oorzaak niet weg en het kan dus steeds terug komen. AB heeft idd alleen zin als er sprake is van een bacteriele ontsteking, maar die kan best snel ontstaan als gevolg van de irritatie van de blaaswand en vooral doordat bij gruis de zuurgraad van de urine gunstig is voor bacterien.

Stress is idd vaak de oorzaak van blaasproblemen, en het vervelende van katten is dat ze bij stress vaak juist meer 'in zichzelf' kruipen en er dus van buiten relaxt uitzien. Veel katten gaan zich bij stress steeds meer op rustige plekjes terugtrekken en steeds meer slapen, waardoor het lijkt alsof ze super ontspannen zijn. Ik zou dus sowieso een grondig onderzoek starten naar mogelijke oorzaken van stress, je kat meer aandacht geven en meer met hem spelen, een Feliway stekker aanschaffen en kijken of dat uitmaakt, Bachbloesem kan ook een heel goed idee zijn. En ook zorgen dat hij veel drinkt.

Voordat je verzurende middelen als vitC gaat geven is het verstandig om eerst te kijken wat de pH (zuurgraad) van de urine is. Je kunt bij de apotheek pH-stripjes kopen die je in de urine moet steken. Daarvoor moet je dus wel een vers plasje zien te vinden. Bij sommige katten werkt het om ze een tijdje op te sluiten in een kleine ruimte met een simpele open kattenbak gevuld met aan slierten geknipte plastic draagtasjes. Daar willen ze vaak wel in plassen en dat neemt geen vocht op dus je kunt je stripje er dan zo in leggen. Werkt dat niet dan heeft de da nog plastic bolletjes als alternatief gruis.
#2237201
Mevroi Kruim schreef: Gruis is idd helemaal niet onschuldig, het kan de urinebuis verstoppen en ook de blaaswand irriteren zodat die gaat bloeden en kan gaan ontsteken. Dus ik snap de reactie van de da echt niet.
De pijnstiller snap ik op zich wel, als het plassen pijnlijk is kan de kat de plas op gaan houden en dan ben je nog veel verder van huis. Maar daarmee haal je de oorzaak niet weg en het kan dus steeds terug komen. AB heeft idd alleen zin als er sprake is van een bacteriele ontsteking, maar die kan best snel ontstaan als gevolg van de irritatie van de blaaswand en vooral doordat bij gruis de zuurgraad van de urine gunstig is voor bacterien.

Stress is idd vaak de oorzaak van blaasproblemen, en het vervelende van katten is dat ze bij stress vaak juist meer 'in zichzelf' kruipen en er dus van buiten relaxt uitzien. Veel katten gaan zich bij stress steeds meer op rustige plekjes terugtrekken en steeds meer slapen, waardoor het lijkt alsof ze super ontspannen zijn. Ik zou dus sowieso een grondig onderzoek starten naar mogelijke oorzaken van stress, je kat meer aandacht geven en meer met hem spelen, een Feliway stekker aanschaffen en kijken of dat uitmaakt, Bachbloesem kan ook een heel goed idee zijn. En ook zorgen dat hij veel drinkt.

Voordat je verzurende middelen als vitC gaat geven is het verstandig om eerst te kijken wat de pH (zuurgraad) van de urine is. Je kunt bij de apotheek pH-stripjes kopen die je in de urine moet steken. Daarvoor moet je dus wel een vers plasje zien te vinden. Bij sommige katten werkt het om ze een tijdje op te sluiten in een kleine ruimte met een simpele open kattenbak gevuld met aan slierten geknipte plastic draagtasjes. Daar willen ze vaak wel in plassen en dat neemt geen vocht op dus je kunt je stripje er dan zo in leggen. Werkt dat niet dan heeft de da nog plastic bolletjes als alternatief gruis.
en als je dat dan toch doet kan je er ook net zo goed mee naar de da om te laten kijken of het struviet is of ander soortig gruis, straks ga je de urine verzuren terwijl het oxalaat gruis is en dan ben je nog verder van huis...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door