Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#2236428
Ik zit hier al een paar dagen te zoeken naar informatie over varkensvlees. Het is bij mij altijd een grote no geweest. Maar ik begin nu toch een probleem te krijgen in de diversiteit. Hier in Portugal eten veel honden varkensvlees dat een 15 minuten gekookt is. De auzenski (hoe schrijf je het?) zal dan wel dood zijn, maar hoe zit het bij die andere ziekte?
Nu eten ze kip, eend en kalkoen en soms als ik er aan kan komen schaap. Heb hier wel drie geiten rond lopen die bestemd waren voor de fok en de honden, maar vindt dat toch ook moeilijk om je eigen dier te slachten. Kippen en eenden heb ik niet veel moeite mee om te slachten, maar nu ik zelf steeds langzamer en minder wordt moet ik toch een andere manier zoeken, wat minder tijd en inspanning vraagt. Ook in de brokken hier zit vaak varkensvlees.
De vraag is dus doorgaan op drie diersoorten en soms (bij hoge uitzondering) een vierde, of toch varkensvlees toe te voegen.
Ik heb ook weer het boek van Eliasens doorgelezen omdat ik twee nieuwe pups erbij heb. En ook daarin hebben ze het wel eens over varkensvlees. 
Door Lizzy
#2236648
Xada schreef: Ik zit hier al een paar dagen te zoeken naar informatie over varkensvlees. Het is bij mij altijd een grote no geweest. Maar ik begin nu toch een probleem te krijgen in de diversiteit. Hier in Portugal eten veel honden varkensvlees dat een 15 minuten gekookt is. De auzenski (hoe schrijf je het?) zal dan wel dood zijn, maar hoe zit het bij die andere ziekte?
Nu eten ze kip, eend en kalkoen en soms als ik er aan kan komen schaap. Heb hier wel drie geiten rond lopen die bestemd waren voor de fok en de honden, maar vindt dat toch ook moeilijk om je eigen dier te slachten. Kippen en eenden heb ik niet veel moeite mee om te slachten, maar nu ik zelf steeds langzamer en minder wordt moet ik toch een andere manier zoeken, wat minder tijd en inspanning vraagt. Ook in de brokken hier zit vaak varkensvlees.
De vraag is dus doorgaan op drie diersoorten en soms (bij hoge uitzondering) een vierde, of toch varkensvlees toe te voegen.
Ik heb ook weer het boek van Eliasens doorgelezen omdat ik twee nieuwe pups erbij heb. En ook daarin hebben ze het wel eens over varkensvlees.
Ik zou het varkensvlees inderdaad koken, dat doodt het virus en dan ben je veilig. Helaas kun je dan alleen geen varkensbot geven.... Kun je niet ook aan vette vis komen? Dat mag je ook als 4de diersoort rekenen.
Door Mevroi Kruim
#2236654
Eliasen woont in Canada of de States volgens mij, en daar komt Aujeszky nauwelijks voor, vandaar dat hij wel varken voert.

Drie soorten is idd krapjes, maar ik denk dan maar zo, het is altijd beter dan brok. Ik heb mijn katten zeker een jaar lang alleen kip kunnen voeren en die zijn toch opgeknapt toen! Het is niet ideaal en als je vis bij kunt voeren is dat heel mooi, zowel witvis als vette vis voegen een andere eiwitbron toe, maar ik denk (Lizzy, niet slaan!) dat drie soorten vers beter is dan welke brok ook.
Door Lizzy
#2236671
Mevroi Kruim schreef: Eliasen woont in Canada of de States volgens mij, en daar komt Aujeszky nauwelijks voor, vandaar dat hij wel varken voert.

Drie soorten is idd krapjes, maar ik denk dan maar zo, het is altijd beter dan brok. Ik heb mijn katten zeker een jaar lang alleen kip kunnen voeren en die zijn toch opgeknapt toen! Het is niet ideaal en als je vis bij kunt voeren is dat heel mooi, zowel witvis als vette vis voegen een andere eiwitbron toe, maar ik denk (Lizzy, niet slaan!) dat drie soorten vers beter is dan welke brok ook.
Ja, ik vind 3 diersoorten echt te krap. Maar slaan doe ik niet (puur omdat het niet gaat hoor, door de PC heen slaan :biggrin2: :-*)

Maar met vette vis erbij, twee keer per week een rauw eitje, groenten, fruit, rauwe noten (behalve macademia's), zeewier, etc. voer je beter dan met welke brok dan ook. En zit je goed. En denk ik dat dat ook beter is dan gekookt varkensvlees.

En over de hoeveelheid diersoorten gesproken.... Waar leg je de grens he? Als je hier zegt dat 3 diersoorten voeren eigenlijk ook wel kan, gaan mensen er 2 voeren.... Als je zegt 5 diersoorten, hoop je dat mensen er minimaal 4 gaan voeren. En dan zit je in mijn ogen echt op wat je minimaal moet voeren. En neuh, zal je hond niet direct dood gaan of ziek worden van 3 diersoorten, gaat het toch om het optimaal voeren van onze honden?
Door Xada
#2236789
Van vette vis geven de grote honden over, als ze het al eten. Bij de pups wil ik het wel gaan proberen, hopenlijk reageren die er wel goed op.
Dan ga ik er toch maar goed gekookt varkensvlees bij geven, zonder bot en alleen uit noodzaak.
Want op drie soorten vlees zien de groten er wel goed uit en gedragen zich ook goed, maar wat gebeurt er in de toekomst. Eten is toch de start van de gezondheid. 
Ze krijgen hier wel iedere dag groenten, fruit, yoghurt, melk en een keer of drie een ei in de week.
Laatst gewijzigd door Xada op wo 25 jan 2012, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2236824
In Calif. geef regelmatig rauw varkens nek, de poep word er wel ietsie korrellig van,dus er moet voldoende spiervlees aan  zitten.
zoiets:

Afbeelding
Door Laura2004
#2237024
Geef jij het rauw Dory?

In Spanje hebben wij hetzelfde 'probleem', de honden krijgen kip, lamskoppen, runderpens en runderorganen, soms kalkoen (soms krijgen we konijnenkoppen, maar heel soms) en mijn vriend is zo gek om weleens kwartels te kopen, maar ik vind dat echt te duur. Ze krijgen ook wekelijks een blikje vis en regelmatig een rauw ei. En binnenkort ook extra supplementen, visolie en chlorella.

Maar over het algemeen bestaat het menu dus uit veel kip, lamskop, runderorgaan en een heel klein deel kalkoen. Dat zijn dus net vier diersoorten.

Ik merk geen enkel verschil aan de gezondheid van mijn honden, ook niet als ze soms maanden alleen maar lam, rund en kip krijgen, maar voor mijn gevoel is het niet ok. Varkensvlees is heel veel verkrijgbaar in Spanje en betaalbaar.

Maar goed, ik vind eigenlijk ook wel dat als je niets negatiefs merkt aan de gezondheid van je honden, waarom zou je dan dat risico nemen. Ik zorg dat de honden wel regelmatig groentemix krijgen.

Xada, merk jij iets negatiefs aan de gezondheid van je honden? En denk jij dat dit te wijten is aan de weinige variatie?
Door Lizzy
#2237092
Yuka 2004 schreef: Geef jij het rauw Dory?

In Spanje hebben wij hetzelfde 'probleem', de honden krijgen kip, lamskoppen, runderpens en runderorganen, soms kalkoen (soms krijgen we konijnenkoppen, maar heel soms) en mijn vriend is zo gek om weleens kwartels te kopen, maar ik vind dat echt te duur. Ze krijgen ook wekelijks een blikje vis en regelmatig een rauw ei. En binnenkort ook extra supplementen, visolie en chlorella.

Maar over het algemeen bestaat het menu dus uit veel kip, lamskop, runderorgaan en een heel klein deel kalkoen. Dat zijn dus net vier diersoorten.

Ik merk geen enkel verschil aan de gezondheid van mijn honden, ook niet als ze soms maanden alleen maar lam, rund en kip krijgen, maar voor mijn gevoel is het niet ok. Varkensvlees is heel veel verkrijgbaar in Spanje en betaalbaar.

Maar goed, ik vind eigenlijk ook wel dat als je niets negatiefs merkt aan de gezondheid van je honden, waarom zou je dan dat risico nemen. Ik zorg dat de honden wel regelmatig groentemix krijgen.

Xada, merk jij iets negatiefs aan de gezondheid van je honden? En denk jij dat dit te wijten is aan de weinige variatie?
Dat is net aan 4 diersoorten maar toch, met de vis en de groenten en de extra's erbij gaat dat natuurlijk prima. In feite is het zo dat als je het menu van de gemiddelde BARF hond bekijkt, is het rijker aan afwisseling en voedingsstoffen als menig mensen menu (en het ludieke is dan dat de hele dierenartsenwereld zich alsmaar smeriger en vuiler verzet en zo langzamerhand serieus de anti-barf-lobby kan worden genoemd, puur en alleen omdat zij het in hun portomonee voelen, wanneer mensen massaal rauw gaan voeren en niemand maalt er dus over al die arme Nederlandse kindertjes die 3 keer per week patat, 2 keer per week pizza en 2 keer per week brood krijgen... Daar ondervind niemand financieel nadeel van). Ik zou dus ook, als ik jou was, geen varken bij gaan voeren. Spanje heeft volgens mij nog niet eens een Aujeszky vrije status en met Aujeszky is het gewoon vrij lullig, als je hond dat krijgt, heb je geen hond meer om te voeden..... Verder neemt het nog steeds niet weg dat ik 3 diersoorten in een menu niet graag aanmoedig op een openbaar forum als Barfplaats. Want nogmaals, waar 3 goed is, is 2 ook wel best en voor je het weet voeren mensen rund en kip.
Door Laura2004
#2237176
En Xada: kan je in Portugal niet aan lamskoppen komen? In Spanje zijn die toch vrij goed te verkrijgen. Mijn moeder koopt vaak tien lamskoppen tegelijk.
Door Laura2004
#2237178
@ Lizzy: duidelijk! Ik merk ook helemaal niets aan de gezondheid van mijn honden, dus zou het idd wel een onnodig risico zijn om ze varkensvlees te voeren.

En Xada, mijn honden worden ook ziek van rauwe vette vis, dus krijgen ze vis uit blik.
Door Xada
#2237186
ulla schreef: Kan je er geen kwartels bij houden om te slachten?
Natuurlijk is dat mogelijk, net zoals ik gedaan heb met kip, eend en ook al kwartel. Bij het fokken ging het niet echt goed, veel jongen stierven al voor 1 week oud of wamen niet uit het ei.
En wat mijn probleem verder is dat het me teveel werk en energie neemt. Ik ben dus alles aan het afbouwen.
Dit ivm de ziekte van Parkinson. 
Door Xada
#2237191
Yuka 2004 schreef: Geef jij het rauw Dory?

In Spanje hebben wij hetzelfde 'probleem', de honden krijgen kip, lamskoppen, runderpens en runderorganen, soms kalkoen (soms krijgen we konijnenkoppen, maar heel soms) en mijn vriend is zo gek om weleens kwartels te kopen, maar ik vind dat echt te duur. Ze krijgen ook wekelijks een blikje vis en regelmatig een rauw ei. En binnenkort ook extra supplementen, visolie en chlorella.

Maar over het algemeen bestaat het menu dus uit veel kip, lamskop, runderorgaan en een heel klein deel kalkoen. Dat zijn dus net vier diersoorten.

Ik merk geen enkel verschil aan de gezondheid van mijn honden, ook niet als ze soms maanden alleen maar lam, rund en kip krijgen, maar voor mijn gevoel is het niet ok. Varkensvlees is heel veel verkrijgbaar in Spanje en betaalbaar.

Maar goed, ik vind eigenlijk ook wel dat als je niets negatiefs merkt aan de gezondheid van je honden, waarom zou je dan dat risico nemen. Ik zorg dat de honden wel regelmatig groentemix krijgen.

Xada, merk jij iets negatiefs aan de gezondheid van je honden? En denk jij dat dit te wijten is aan de weinige variatie?
Ik merk niets aan de gezondheid van mijn dieren, maar hoe zit dat in de toekomst. Als ze nu tekort krijgen hoeft in de toekomst pas tot uiting te komen.

@Lizzy: In je eerste topic hier zeg je dat je dan gekookt zou geven, terwijl je in het topic hierboven zegt geen varkensvlees te voeren. Dus dan kan ik beter op drie diersoorten blijven zitten?
En er wordt nogal wat varkensvlees gevoerd in Europa, in Nederland gaan de oren ook als warme broodjes over de toonbank. Dus wat is verstandig.
En wat is de andere ziekte die in varkensvlees voorkomt, die met verhitting niet over gaat?
Laatst gewijzigd door Xada op do 26 jan 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#2237194
Jeetje Xada, dat is niet niks, de ziekte van Parkinson, heel veel sterkte daarmee  :-*

Ik geloof niet dat jouw honden ernstige tekorten oplopen op jouw menu, ze krijgen drie tot vier diersoorten, geef er een blikje vis bij af en toe, misschien wat supplementen of multi-vitamines als je bang bent dat ze ergens iets van tekort komen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het geven van varkensvlees zoveel bij zal dragen, maar als het jou geruststeld kan je het natuurlijk geven.

Het kan altijd beter, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en ik denk niet dat jouw honden tekorten aan het oplopen zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door