Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miruske
#2235916
Hallo allemaal,
Ik ben nu al een tijdje bezig met het verzamelen van alles wat ik kan vinden over de voeding voor mijn hond. Nou is mij duidelijk dat brokken niet echt je van het zijn al heeft ze het daar een tijd prima op gedaan. Ik ben nu over op kvv van naturis en dat bevalt al goed. Eigenlijk kan mijn hond zo'n beetje alles eten al gaat ze soms bij iets nieuws wel een beetje aan de dunne. Maar goed, ik vind Barf de mooiste manier van voeren, maar ik durf er nog niet aan omdat ik alles goed wil doen en niet een teveel aan het een of een tekort aan het ander te voeren waardoor mijn hond straks de dupe is.

Maar nu heb ik eens een vraagje: Bij brokken ben ik er ongeveer uit dat 50 euro voor 17 kilo het gemiddelde is. Dat is 2,95 per kilo en mijn hond deed 5 dagen met een kilo dus 60 cent per dag. Wat neerkomt op 17,50 per maand. ( het gemiddelde dus he. Er zijn brokken die veel goedkoper zijn, maar ook die veel duurder zijn).

Bij kvv is dat: 2 euro per kilo waar mijn hond 3 dagen mee doet dat is dan 66 cent per dag wat neerkomt op 20 euro per maand

Hoe zit dat nou bij barf? Wat kost dat gemiddeld per kilo? hoeveel voer je een hond van 15 kilo? en wat kost dat per dag en maand?
Ik zit echt niet op de centen en voor wat geld meer heb ik liever goed eten, maar ik wil dingen graag kunnen vergelijken.
Door madeleine
#2235922
Ik heb zo even geen idee wat het allemaal kost, dat zou je dan eerst in kaart moeten brengen i.v.m. de diverse diersoorten en spier/bot/orgaan.
Wat ik wel weet is dat je als je via de lijntjes van barfplaats besteld het wel veel kan schelen, maar dan koop je automatisch meer kilo's in en dat kost dus wel meer in ruimte.

Persoonlijk ben ik gaan barfen omdat ik mijn hond zo optimaal mogelijk wil voeren.
Als je een menu maakt dan kun je die hier vervolgens plaatsen en kijken er meerdere na. Mogelijke foutjes worden dan snel ondekt en je wordt er steeds zekerder in  ;)
Door Mevroi Kruim
#2235925
Bij barf kun je het zo duur maken als je maar wilt. Maar als je met veel beleid kunt inkopen en idd ook flinke partijen tegelijk kan het ook rond de 1,50 per kilo. Dan moet je dus wel veeeeel vriezerruimte hebben.
Door Cupcake
#2235941
Je kan het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt. Ik BARF ook nog niet zo lang en heb geen enorme vriezer tot mijn beschikking.
Ik bestel via richards en veel goedkoper uit dan brokken en ca 10%-15% goedkoper dan met KVV.
Een precies bedrag kan ik je niet zeggen, want het ligt eraan wat ik bestel (heb nu bijv haas- konijn en fazantenkarkas en dat iets duurder dan de kip en eend die ik hiervoor had), maar omdat ik de kvv ook afwisselende blijft het ongeveer evenveel goedkoper.
Door **Jolanda**
#2235993
Ik heb al eens een goedkoop menu gemaakt. De prijzen varieerde van 50cent per kg (kipkarkas) tot 3euro per kg (voor niertjes bijv). Daarbij had ik iets van 7 diersoorten + vis (kip, eend, lam, kalkoen, rund, paard, lama meen ik uit mijn hoofd)
Als je dan oplet wat je hoevaak voerd, dus bijv 3x per week kipkarkas, 3x eendenrug en 1x lamsribben en dan hoofdzakelijk het goedkoopste spiervlees en 1x per week het duurdere spiervlees en van het orgaan neem je per soort het goedkoopste wat je kunt krijgen (bijv runderhart ipv paardenhart of runderpens ipv lamspens)
Toen kwam ik uit op en bedrag van ongeveer 1,10 per kg en ik dacht zelfs dat het nog goedkoper kon.

Een hond van 15kg zou je ongeveer 450gr per dag voeren. Met mijn menu kom je dan uit op 50cent per dag.
Maar dan heb ik geen stroom en brandstofkosten geteld en dat hoord er eigenlijk ook bij.
Gebruikersavatar
Door Kees
#2236384
Hallo allemaal,
Ik zie hier bedragen langskomen waar ik echt verbaasd over ben  ??? Barfen voor € 1,50 de kilo? Dat haal ik bij lange na niet. Ik zit gemiddeld op zo'n € 3,30 de kg. Van spiervlees koop ik altijd wel A kwaliteit, niet die vette rommel. Ik koop alles bij één leverancier en daar ben ik heel tevreden over: alle producten zien er vers en  prima uit.
Ik heb voor de honden wel een aparte vriezer. Ik bestel zo'n 50 kg in één keer. Toen ik ze vroeger Carnibest gaf, kon ik meer tegelijk inkopen: 100 kg. Maar die worsten stapelen gemakkelijker dan barf-producten.
Ik barf nu zo'n 2 à 3 jaar en ik moet zeggen dat mijn honden het er geweldig op doen. Barfen moet wel een beetje je hobby zijn, want het is wel wat bewerkelijker dan wat brokken in een bak gooien  ;D
In het voorjaar en 's zomers vind ik het helemaal leuk om te doen. Dan gooi ik wat kluifwerk achterin de tuin, wijntje erbij en de hele roedel kan genieten!

Kees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2236391
Als je een beetje rondkijkt en met de aanbiedingen meedoet, kan je natuurlijk veel goedkoper uit zijn dan als je maar bij 1 leverancier bestelt. ;)
Er komt hier ook vaak mooi spiervlees voorbij, zoals het paard van Sietie.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2236398
Nou, ik kom ook niet aan zulke goedkope prijzen. Nou weet ik ook dat ik niet bij de meest goedkope adressen bestel, maar ik vind het gemak van alles in 1 keer geleverd krijgen ook wel wat waard. Zelfs al zou ik meer budget gaan kopen, met 4 verschillende leveranciers kom ik echt niet aan 1,50 per kilo.

Ik denk dat ik zo tussen de 2,50 en 3,50 per kilo uitkom. Beetje wisselend met wat ik bestel, met een kleine vriezer heb ik wat meer wisseling in wat ik op een bepaald moment in voorraad heb.
Door eelke
#2236427
Nou, ik ga eendenrugstukken halen bij vse a 0,80 cent per kilo. Kippenruggen bestel ik rond de 1 euro, konijnenrugstukken zijn 1,50 de kilo. Omdat je menu voor het grootste deel uit vleesbot bestaat, kun je daar het meest op besparen denk ik.

Het super mooie konijnenspiervlees van Orinake, waar we zelf ook nog van gegeten hebben, is 3 euro per kilo. Ik heb volgens mij prima runderspiervlees a 2,30 de kilo, paardenspier zit meestal ook rond die prijs.
Orgaan wissel ik veel van af. Ik let op wat ik waar bestel. Soms verschilt het bij verschillende zaken behoorlijk.
Maar alles wat ik bestel is toch wel max 3,- de kilo denk ik hoor... soms misschien iets horen voor bepaalde dingen, maar dat is dan uitzonderlijk. Ook via internetzaken.
Door **Jolanda**
#2236436
Ik denk dat jullie verkeerd tellen ;)

Je moet niet tellen:
kipkarkas        60cent
eendenrug      80cent
kalkoennek      2euro
lamsribben      1euro
pens              1euro
paardenvlees 2euro
lama              2,85
hert                3euro
nieren            3euro
hart              2euro
lever              3euro  +
                  --------------
                    15,65
21,25 : 11 = 1,93

Maar je moet tellen (even een voorbeeld uit het verleden erbij gepakt)
Hierin staat hoeveel ik van wat voer, hoeveel het kost(te) en hoeveel het me per week kost(te).

Kipkarkas 3x per week, 50cent per kg X 3,75kg per week = 1,88
Lamsribben 1x per week, 1euro per kg X 1,25kg per week = 1,25
Fazant/konijnkarkas 1x per week, 1,50 per kg X 1,25kg per week = 1,88
Eendenrug 1x per week, 0,70 per kg X 1,25kg per week= 0,88
Lamspens , 50cent per kg X 1,75kg per week = 0,88
Kalkoenhart , 2,00/2 per kg X 0,875kg per week = 1,75
Kalkoenlever  2,00/2 per kg X 0,44kg per week =  0,88
Lamsnieren 2,25 per kg X 0,8kg per week = 1,13
Spiervlees kost gemiddeld 1,93 per kg X 3,5kg per week = 6,75
Totaal: 1,88 + 1,25 + 1,88 + 0,88 + 0,88 + 1,75 + 0,88 + 1,13 +6,75 = 17,28

17,28 : 7 = 2,47 per dag voor 3 honden die samen 2,5kg eten. (nu even erbij gezet: 2,47:2,5 = 98cent per kg gemiddeld)

Je kunt bijv het kakoenhart vervangen voor runderhart, dan ben je al goedkoper uit en je hebt 1 diersoort extra. Of je neemt bijv hertenhart die is even duur en je hebt een extra diersoort of wisseld runder- en hertenhart af.
Ik heb nu geitenlever kunnen bestellen voor 1,50 per kg, als ik kalkoenlever vervang voor geitenlever, ben ik goedkoper uit.
Vervang konijnkarkas voor konijnenkoppen en je bespaard je weer wat.
Vis heb ik in dit menu niet meegerekend, ik krijg dit voor niks, dus dat drukt de kosten ook weer wat. Of op het spiervlees of op vleesbot.
Als je al een gemiddelde prijs van 2euro per kg betaald voor spiervlees, vallen de kosten toch nog mee en als je zorgd dat je 2 andere diersoorten heb dan waar de rest van het menu uit bestaat, heb je nog eens 2 diersoorten extra en kom je uit op 7 of 8 diersoorten.
Helaas zijn een aantal producten inmiddels wat duurder geworden, dus vandaar dat de gemiddelde prijs per kg bij mij ook omhoog is gegaan naar 1,10 per kg.
Door smulpaap
#2236460
Hier knaagden ze voorheen met zijn vieren voor zo,n 20 euro per week op . Het totaal gewicht van de vier honden bij elkaar was 64 kg
Dit is alleen het vlees , groenten en dergelijke komt er dan per 2 weken nog bij

In het jachtseizoen kan je gevarieerder en (soms ) goedkoper voeren als je via een jager bv wat spullen kan krijgen ( of voor een zacht prijsje )

Verder let ik bv ook wel op zuinigheid vriezer etc . Electra is ook niet bepaald goedkoop , brandstof idem

Ik let zelf wel op kwaliteit , liever wat meer betalen voor goed spiervlees dan de helft weggooien omdat er hele kluiten vet aanhangen bv

Verder bespaar je in veel gevallen wel weer uit op d.a kosten , zeker als er (voorheen ) kwalen waren die voortkwamen uit verkeerde voeding zoals in mijn geval .
Ik weet nu wat ik kwijt ben aan voeding , voorheen wist ik nooit voor welke verassingen we weer kwamen te staan met 1 hond
De rest heeft een veel betere weerstand , ze kunnen tegen een aardig stootje
Door smulpaap
#2236464
Ooh ja , nog even een voorbeeld . Konijnennieren met vet vind ik bv weggegooid geld , als je daar het vet vanaf wilt halen
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2236465
eelke schreef: Nou, ik ga eendenrugstukken halen bij vse a 0,80 cent per kilo. Kippenruggen bestel ik rond de 1 euro, konijnenrugstukken zijn 1,50 de kilo. Omdat je menu voor het grootste deel uit vleesbot bestaat, kun je daar het meest op besparen denk ik.

Het super mooie konijnenspiervlees van Orinake, waar we zelf ook nog van gegeten hebben, is 3 euro per kilo. Ik heb volgens mij prima runderspiervlees a 2,30 de kilo, paardenspier zit meestal ook rond die prijs.
Orgaan wissel ik veel van af. Ik let op wat ik waar bestel. Soms verschilt het bij verschillende zaken behoorlijk.
Maar alles wat ik bestel is toch wel max 3,- de kilo denk ik hoor... soms misschien iets horen voor bepaalde dingen, maar dat is dan uitzonderlijk. Ook via internetzaken.
Nou, een beetje lams of geitenrib zit al snel aan de 4 a 5 euro. Herten en lamsvlees is ook aardig duurder dan rund en paard. Dus wil je wat variatie, dan zit je toch al snel aan hogere prijzen vast. Niet dat ik elke dag die dure soorten voer, maar ze zitten wel af en toe in zijn menu voor de afwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door