Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#2234363
Ik kom net terug van de dierenarts.
Nu had ik de afgelopen weken al vaker Buffy zien manken. Ze is, als ik terug beredeneer zeker al 2 maanden chagie.  Maar ik weet dit aan het natte weer, en dat ze dus niet naar buiten kon om lekker de hort op te gaan. Ze is een echte buitenkat.

Nu kwam ze afgelopen vrijdag de trap niet normaal op. En we hebben dit weekend even aangekeken maar het leek alleen maar slechter te worden. We hebben haar binnen gehouden. Maar het manken ging niet over. Ze kan nog net op het aanrecht springen en verder komt ze niet.

Beide knieen schiet haar pattela ernaast. as woensdag gaan we kijken met rontgen hoe erg het is.

Wat als het zo erg is als ze geopereert moet worden? Wie heeft daar ervaring mee? Buffy is geen kan die de rest van haar leven binnen zou kunnen slijten. Ze is heel veel buiten. Vangt haar eigen prooidieren bij elkaar. En moet ze verplicht binnen blijven dan vliegt ze alles aan wat bij haar langsloopt. Kan ze na een operatie weer naar buiten? of springt ze dan gelijk weer haar knieschijven eruit??

Ze zit nu op de metacam. Daar baal ik van  >:( Maar ik wist ook niet zo snel wat we haar konden geven wat een iets minder heftig goedje is en wat wel tegen de pijn helpt.
Door Too
#2234373
Sien van Koek heeft [maar] 1 kippepoot gehad

Wat is dit waardeloos zeg, ik hoop dat metacam voor nu iig wat verlichting geeft.. voortdurend zere pootjes is ook niks.
Door Nathascha
#2234402
nee ik wil ook niet dat ze pijn lijd. Maar metacam voor jaren....dat kan niet. En een operatie, heb ik er wel voor over. Maar dan moet ze daarna wel weer gelukkig en normaal kunnen leven.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2234447
Sien had graad 4, door een ongeluk. Opereren was dus de enige optie. Ze heeft ruim 6 weken benchrust gehad, maar na 2 weken mocht ze al langzaam opbouwen. Sien is helemaal hersteld, maar heeft toch wel een jaar soms wat pijn aangegeven (teveel gelopen, schuine sprongen maken of rennen), maar na een paar uur gaf ze dan geen pijn meer aan.
Sien kan niet meer zo hoog springen en rent bij voorkeur rechtdoor. Ik ga er vanuit dat ze wel artrose gaat krijgen aan dat pootje en de DA zei dat dat een grote kans was.
Als het te opereren valt (die operatie gaat minder extreem zijn dan bij Sien, die kreeg hele nieuwe kniebanden), wil ik je aanraden dat zeker te doen. Het geeft zoveel meer levenskwaliteit. Mensen die het niet weten, zien niet aan Sien dat ze een kippenpoot heeft gehad.
Na de operatie was Siens poot geschoren, alleen het geopereerde gedeelte. dat leek net op een roze kippenpoot, vandaar dat we die naam erin hebben gehouden.

Ik had er eerst ook een beetje een hard hoofd in, ook over de benchrust. Sien is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, zogezegd.
Benchrust bleek ze zelf helemaal te snappen. Alleen de eerste paar uur weer thuis heeft ze zichzelf een blauw oog gemept tegen de tralies, maar dat zal de combinatie narcose, onrust en operatie zijn geweest. En ze wilde geen kap om, die wilde ze met hoofd en al eraf trekken (ook met de net geopereerde kippenpoot). Ik had het idee dat ze bench wel luxe vond. Ot mocht er immers niet in en ze had daar haar eigen kattenbak, eigen slaapmandje, eigen voer- en drinkbakjes. En ze kreeg ook 2x per dag lekker chemisch voer wat alleen zij mocht, ik mengde de dope (metacam en AB dacht ik) met 1/4 blikje gourmet moes.

Waarschijnlijk is het draadje over Sien nog wel te vinden met de zoekfunctie.
Aangezien het aan beiden pootjes is en niet zo dramatisch als bij Sien, kan je ervan uitgaan dat het aangeboren is. Voor de operatie wil ik je aanraden om naar een orthopeed te gaan. In Hilversum zit een goede, Jolanda Krooshof oid.
Door Nathascha
#2234575
Als ik jou verhaal goed begrijp dan is het na de operatie niet meer mogelijk om dus als buitenkat te functioneren. Hmm dan hoop ik dat het leefbaar met haar te maken word.

Maar als jij ook een hard hoofd in de benchrust had. Tja dan zullen die zorgen er wel bij horen. Welke bench heb jij? Een gewone draadkooi die je ook met de honden gebruik?

Alice heeft ook wel eens in zo'n bench gezeten...die is het gelukt eruit te kruipen. Hoe? weet ik niet. Deurtje open? Nee deurtje zat nog dicht  :-X hopenlijk is Buffy minder slim  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#2234601
Het is na de operatie zeker mogelijk om als buitenkat de leven. Buitenstaanders die hier komen en niet van Siens kippenpoot weten, zien dat ook niet. In vergelijking met Ot springt Sien wat minder hoog. Een metertje kan ze makkelijk halen, maar de 1.80 van Ot niet. Waar Ot graag zigzaggend rent, heeft Sien een voorkeur voor rechtdoor in 1 streep, maar ze kan zeker bochten en scherpe hoeken maken. Het verschil tussen Ot en Sien heeft ook met bouw en natuurlijke atletische neigingen te maken. En Sien is een stukje dikker dan Ot.

Ik heb een grote hondenbench van gegalvaniseerd draadstaal, met 2 deurtjes. Geen idee welke maat hond, maar het is de 1 na grootste die er is. Het is voor een kat heel ingewikkeld om die open te maken en anders kan je een wasknijper op het schuivende gedeelte zetten. Als de kat heel iel of klein is, zou het kunnen dat ze door de tralies kan. Sien past daar echt niet door.
Ik heb ook een metalen plaat onderin de bench. Dat is nogal koud, dus er lag een kleedje in. In de bench had ik dus kattenbak zonder kap, slaapkussen en placemat met bakjes om uit te eten en drinken. Met 2 weken mocht ze er af en toe even uit om een rondje te lopen etc. Springen mocht toen nog niet, maar deed ze zelf ook niet.
Sien accepteerde de benchrust zonder problemen.
Door Nathascha
#2234614
Bedankt voor je uitleg en ervaring! Stelt me enigsins gerust.

Die bench zou weleens dezelfde maat kunnen zijn als die ik heb. Daar kwam Alice dus door de tralies heen.  :o hoe ze het gedaan heeft....geen idee.

Waar ik zo bang voor ben, is dat buffy misschien niet behendig genoeg meer is straks. Ze is nu de enige overlevende van de 4 HTK's die ik had. De andere 3 zijn doodgereden. op 9, 3 en 1 jaar leeftijd. Allemaal een jaar na elkaar  :'( Buffy was de enige vrouw in het kattenhuishouden. En nu de enige overlevende van de buitenkatten. We zijn nu al aan het verzinnen hoe we haar voortaan toch binnen kunnen houden. Maar het moet voor haar dan wel een leuk leven blijven.  :-\ Ik zit weer eens te dubben. Ik zal het ook met de DA overleggen as woensdag. Dan kijken we hoe erg het is met Buffy en of er al artrose zit.

Is metacam echt het enige wat je haar kan geven tegen de pijn?? Tis troep  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#2234637
Sien heeft ook metacam (voor katten) gekregen en ik heb dat met volle overtuiging gegeven. De andere optie was pijn laten lijden en dat vind ik dierenmishandeling.
Metacam kan (dus hoeft niet) op langdurige termijn (je geeft het maar een bepaalde periode) nierproblemen veroorzaken. Vergeet ook niet dat je vers voert, dus de nieren zijn in betere conditie.

Ik geloof dat jullie vast een grotere tuin hebben dan wat ik heb. Investeer in goede en hoge afzetting om de hele tuin/weiland. Zo heeft Buffy toch een buitenruimte die echt niet klein zal zijn en waar ze nog lekker muisjes en vogeltjes kan vangen, maar loopt ze geen risico om tot roadpizza getransformeerd te worden.
Toen ik met Sien met haar poot bij de dokter kwam, was het eerste dat hij vroeg of ze was aangereden...
Mijn grote voorkeur voor afgezette tuinen heeft niets te maken met hogere idealen, maar puur vanuit de kat. Jij woont toch aardig in the middle of nowhere en nog zijn er al genoeg katten van je doodgereden. En ja, Buffy zal iets minder atletisch (en minder wendbaar etc) worden door de operatie. Buffy komt nu al vaak genoeg binnen, dus is geen verwilderde buitenkat. Dit zal jou en de kat moeite gaan kosten, maar het is zeker mogelijk. En revalideren zal toch binnen moeten gebeuren, kan ze er gelijk aan wennen. Hou haar voldoende bezig, dat is de eerste stap in de gewenning om op eigen terrein te blijven.

Ik weet niet hoe oud Buffy is, maar Sien was bijna 3 toen ze haar kippenpoot kreeg. Toen had ze natuurlijk nog geen artrose en ik merk nu (2,5 jaar later) nog steeds niets van mogelijke artrose. Katten zijn er ook minder gevoelig voor dan honden. Als ze artrose erdoor gaat ontwikkelen (er vanuit gaande dat Buffy Siens leeftijd heeft), zal ze een jaar of 10 zijn. dat is voor een kat nog steeds jong om artrose te krijgen, maar is niet op korte termijn.

Als ze pl graad 2 (of misschien 3) heeft, zullen ze de poten 1 voor 1 opereren. In het geval van dubbele pl (met mogelijke erfelijke factor) is het probleem dat de groef in het bot niet diep genoeg is om de knieschijf er altijd goed in te houden. Wat ze dan doen is zeg maar de groef wat dieper maken, zodat de patella beter spoort. Als blijkt dat ze door de jaren heen bandenschade heeft opgelopen, kan het zijn dat ze nieuwe band krijgt, maar dit is alleen als deze echt kapot is.
Ik heb zelf pl en kan je zeggen dat het pijnlijk is en dan zit ik nog wel aan de stevige dope. Iedere stap voel je en vooral trap af is een crime. En je loopt er heel wankel en instabiel door.
Door Nathascha
#2234648
Buffy word 8 as 11 april. Dus wel wat ouder als jou Sien.
Tis een kitten, gewoon 'van de hoek'. Dus weet niets van ouders ed. Of het erfelijk is? geen idee. Dat is het lastige voor een HTK.

We hebben 500m2 tuin. We gaan maar eens plannen hoe we die gaan afzetten. schuine stukken gaas met evt. stroomdraad erop? hmm word een leuke klus voor van de zomer!

Ze krijgt nu katten metacam. Ik geef het haar zeker wel!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2234684
Ja, dan is ze een stukje ouder. Het kan dan zijn dat ze al wat artrose heeft en de pl daarom aan het licht is gekomen. Hier moet de dokter verder over oordelen, want ik kan niet meer doen dan gissen.
Ik heb toen met Sien het eea gelezen over pl bij katten en 9 van de 10 stukken gingen over dubbelzijdige pl en daar zit meestal een erfelijke factor in. heb jij niets aan, want je fokt toch niet met haar. Het geeft wel aan dat het dan een aangeboren afwijking is, dus die zit er dan al bijna 8 jaar.

500 m2 is een geweldige grote speelruimte en daar is zeker iets van te maken. Als je al een afzetting (schutting bv) hebt, kan je hierop een stuk stevig gaas zetten onder een bepaalde hoek. Zorg er dan wel voor dat de schuttingdelen goed aansluiten, dus dat ze niet tussen de planken door de hort op kan.
Is het helemaal open, dan zoals hier. Grote palen van een metertje of 3. Stukje in de grond in beton (kuiltje graven met grondboor, paal er in, beton roeren en erin gieten, tijdje laten uitharden). Dan tussen de palen goed gaas spannen en dat ook aan de palen vast maken. Dan schuin stuk erop en klaar! Ik heb partanet-family gaas. Ik vind het mooi en degelijk spul. Onderaan heb ik er wel 1 meter hoog rieten matten tegenaan gezet, want Ot kon erdoor. Je hebt ook palen van betafence (merknaam van het gaas). Voor mij waren de palen niet rendabel, want ik had er maar 5 nodig. Voor meer palen is het wel rendabel en kan je bedrijf vinden wat ze wil leveren. Het zal best een paar centen gaan kosten (mijn gaas komt van MP voor 100 eu en de palen zijn viavia gemaakt), maar dan heb je ook wat. Ik neem aan dat je geen zin hebt om ieder jaar de boel te vervangen omdat het geroest, rot of omgewaaid is.
Ik heb geen stroomdraad, want ik krijg dan gelijk plaatjes in mn hoofd van Sien-confit. Volgens meneer koekje werkt stroomdraad ook niet zo bij katten, want die hebben haar. En het schijnt dat stroomdraad een soort pulsen afgeeft. Een kat dan dan net tussen 2 pulsen door de draadjes heen. Ik heb vaak genoeg verhalen gelezen van katten die ondanks stroomdraad toch waren ontsnapt. Of juist visite in een tuin met stroomdraad.
Door Mevroi Kruim
#2234720
Hier werken de stroomdraadjes op de schutting prima. Het zijn er wel 2, plus 2 aardedraden, zodat er geen Gnurkel stiekem tussendoor kan glippen. Ze kunnen niet bovenop de schutting staan en wachten tot er ff geen stroom op staat, ze moeten zich bovenaan vastklemmen om er overheen te kunnen en daar zit een aarde-draad, erboven een stroomdraad zodat ze altijd een tik krijgen. Daar schrikken ze van maar van gefrituurde kat is geen sprake, het is gewoon een flinke statische elektriek-tik zoals van een acryl trui oid.
Door *Flip*
#2234745
Nathascha schreef:
Ze krijgt nu katten metacam. Ik geef het haar zeker wel!
wat een rot nieuws, arme Buffy :-*

De katten metacam is er in suspensie en pilvorm, de pilvorm schijnt minder belastend voor de nieren te zijn. Ik heb ze ooit gehad en Flip at ze zo uit mijn hand.
(Flip had toen zijn heup gekneusd en moest min 6dagen bankrust. Als ze pijn hebben blijven ze wel liggen hoor, ook als ze normaal het huis afbreken als ze niet naar buiten mogen ;) )
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2234767
Je kan op het internet onderzoeken vinden over metacam in relatie met chronisch nierfalen bij katten.
Je mag een prik eenmalig krijgen, maar niet verder opvolgen met suspensie (of pil). Dat staat ook in het protocol van de fabricant. In die mate is er nog geen significant effect op de nieren waar te nemen, bij opvolging wel.  De fabricant dekt zichzelf trouwens in tegen nierproblemen en ik ken heel wat katten die er nierproblemen van gekregen hebben.  Velen ook niet natuurlijk, of toch niet meteen. Maar er wordt niet opgevolgd of die katten meer kans hebben ze later te ontwikkelen.  Nierfalen zie je natuurlijk pas als er al heel veel schade is, ervoor merk je niets, maar de schade kan er wel zijn.
Ik zou het nooit langer geven, enkel eenmalig.  Maar je moet natuurlijk wel een pijnstiller hebben.  Ik weet verder ook niet precies welke dan wel zou kunnen...  :-\
Door Nathascha
#2235630
Het moet voor Buffy wel een beetje leuk blijven om te leven. Tot nu toe blijft ze niet doodstil liggen. Maar loopt nog wel van slaap plek naar slapp plek. Speelt af en toe mee met de hengel. Tussen haar oren zit het nog helemaal snor met haar. Tis dat haar achterpootjes niet willen op dit moment. Ze wil ook nog steeds heel de tijd naar buiten.

Morgen gaan we zien hoeveel artrose er al op haar knieen zit. En of de boel goed te herstellen is met een operatie. ik vind het best wel spannend allemaal.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2235646
Het is ook wel mogelijk een leuk leven voor haar te creeëren. Voor nu wat dingetjes samen doen die niet veel van de achterpoten vragen (met de voorpoten spelen als ze ligt bv) of een denkspelletje ofzo. Met Sien heb ik toen veel spelletje gedaan met 3 bekertjes en dan onder 1 een snoepje en dan de bekertjes draaien. Ze moet dan aanwijzen waar het snoepje zit en Sien is daar nu nog steeds heel goed in.
Voor in huis heb ik toen gelijk wat opstapjes gemaakt. Om op de tafel (en dus ook vensterbank) te komen, 1 stoel wat naar achter en voor die stoel een opstapkrukje wat ik normaal zelf in de keuken gebruik. Voor het bed ook zoiets. Gewoon dingen waardoor ze kan stappen en niet zo hoeft te springen. Sien had dat heel snel door. Sien ging ervoor zitten (of ik zette haar daar weg), en dan dan met je hand of vinger tikken wat het eerste stapje is en dan de volgende, kat iedere keer belonen met 'goedzo' of een snoepje.
Sien hield destijds ook nog meer van lekker en spannend ruikende dingen. Denk aan catnip, valeriaanwortel, van die joint-stokjes (matatabi), etc.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door