Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2233779
Hallo allemaal,

Zoals ik in mijn voorstel-topic schreef ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 798.0.html ), maal ik voor Mowgli zelf kvv met mijn Westmark nr. 10 vleeswolf. Omdat Mowgli erg mutst met eten van barf producten, zorg ik ervoor dat ik altijd een compleet menu van  vleesbot, spiervlees en orgaanvlees maal.

Vandaag wilde ik weer een menu maken, maar het liep allemaal niet zo lekker als normaal. Hoewel het vlees bevroren was liep de molen een aantal keer vast en moest ik hem daarom 2 keer uit elkaar halen om de vastgelopen stukken te verwijderen. Bij de tweede keer waren mijn handen ineens erg zwart en stelde ik tot mijn schrik vast, dat de wokkelvormige draaias van de vleeswolf tijdens het wolfen aan het slijten was en er veel ijzerpoeder in de schacht van de vleeswolf lag!

De laatste portie die ik had gedraaid kon ik dus helaas weggooien, daar zat overduidelijk ijzerpoeder in. Ik ben me echt kapot geschrokken, ik weet niet in hoeverre dit giftig kan zijn voor Mowgli.

Ook baal ik als een stekker. Mijn vriend, die altijd het zware werk voor me doet, meende dat het door de botten komt. Hoewel we op dat moment geloof ik geen vleesbot meer aan het wolfen waren.

We hebben kippenvleugels en Geitenribbetjes door de vleeswolf gejakkerd, verder nog spiervlees en orgaanvlees. Het was een beetje een doorelkaar gebeuren, omdat het vleesbotvandaag niet zo wilde. Daarom hebben we een beetje afgewisseld moeilijk met makkelijk wolfen.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? Ik ben echt niet de nige die vleesbotten wolft, en ik weet dat hier meerdere leden met de Westmark nr. 10 wolfen. Iemand een advies welkde vleeswolf ik beter kan gebruiken, of een machine die ook vleesbotten wolft?

Ik ben wel een beetje radeloos, ik weet niet hoe ik Mowgli nu nog vleesbot kan geven. Als ik de kippenvleugels heel erg plat mep met een hamer, vervolgens erg fijn probeer te snijden en dan met iets vermeng wat hij wel graag eet, krijg ik het evengoed niet bij hem naar binnen, of met heel erg veel pijn en moeite direct vanuit mijn hand.

Afbeelding
de schacht van de vleeswolf: er ligt echt een enorme berg ijzerpoeder

Afbeelding
draai as: Je kunt duidelijk zien aan de kanten dat deze zijn versleten, de randen zijn hierdoor best wel scherp geworden en op de vleesplank ligt veel ijzerpoeder
Laatst gewijzigd door Mowgli op ma 23 jan 2012, 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2233803
hmmm,
k vrees dat er ergens binnenin de molen (wokkel?)  iets erg scheef heeft gezeten?
anders krijg je geen ijzer op ijzer maalsel toch?


mwjah, 'k bestel regelmatig bij herby de botmix 2: 70 % bot en 30% vlees,
t verdere vlees krijgen ze in stukken, en t orgaan maal/meng k door t botmix heen...
daarnaast krijgen ze wat prooi en af en toe een kale duif of kwartel

'k weet t ; liever alles zelf in de hand, helaas is dit niet altijd eenvoudig, en voor ons een redelijke oplossing  :)
#2233956
Ik heb een porkert, maar dat is hetzelfde idee molen (wolf is een germanisme, wel grappig  :D ). Deze heeft inmiddels na wat jaren gebruik wel gebruikssporen, maar ik heb nog nooit ijzerslijpsel gehad. Het lijkt me geen goed teken. Kan je kijken of het ijzer elkaar niet raakt? Bot-ijzer contact maakt nog geen ijzerslijpsel, wat flin al zegt.
Ik zou de molen goed afwassen en weer invetten en dan eens langzaam een lapje spiervlees malen en kijken wat er gebeurt.

Ik denk wel dat de geitenribben te hard zijn geweest en dat je wellicht wel gelukkig mag zijn dat de hele molen niet ineens naar de molenhemel is. Ik snap dat je niet zo makkelijk aan barfspullen kan komen daar. Anne in Duitsland woont, hoe verrassend, ook in Duitsland en zij voert wel konijn (zelf- of voorgemalen) aan de katten. Ik denk dat ze je wel meer kan vertellen over barfen in Duitsland en waar je verschillende dingen kan halen.
#2234280
[quote="koekje"]
Ik heb een porkert, maar dat is hetzelfde idee molen (wolf is een germanisme, wel grappig  :D ). [/quote]
Welke maat heb jij van Porkert en waar heb je hem vandaan? Porkert molens zijn best wel moeilijk te krijgen, en vele shops die ik zag versturen niet naar het buitenland :(

Er zullen vast wel veel germanismen uit mijn toetsenbord rollen. Ik merk dat na 6,5 jaar in Duitsland te wonen en te werken, het moeilijk is om weer naar het Nederlands om te schakelen, hoewel ik iedere dag nu.nl en het nhd.nl lees. Ik vertaal af en toe letterlijk vanuit het Duits en mijn zinnen bouw ik op volgens de Duitse regels. Ik praat ook al Nederlands met een licht Duits accent (zegt men). Daarentegen is mijn Duits ook niet perfect :( 

[quote="koekje"]Deze heeft inmiddels na wat jaren gebruik wel gebruikssporen, maar ik heb nog nooit ijzerslijpsel gehad. Het lijkt me geen goed teken. Kan je kijken of het ijzer elkaar niet raakt? Bot-ijzer contact maakt nog geen ijzerslijpsel, wat flin al zegt. [/quote]
Ik heb gisteravond laat nog eens gekeken. Het ijzervijlsel zat daar in de schacht waar het vlees valt, op de "bodem". Daar waar de "wokkel" in het huis gestoken wordt, zit een plastic beschermkap. Na de eerste keer malen is daar een deel van het plastic afgevallen. Daardoor schuurt waarschijnlijk metaal op metaal. Bij de "aanzet" van de "wokkel" zie je ook duidelijk dat veel staal is weggesleten.
Dit is al het 2e "huis" wat ik heb van Westmark. Van mijn eerste Westmark is de de voet afgebroken waar je de vleesmolen mee aan de tafel schroeft. Omdat Westmark 5 jaar garantie belooft, heb ik toen opgebeld en er werd meteen een nieuw "huis" opgestuurd, zonder dat ik een rekening moest laten zien, of het "huis" moest opsturen voor controle.
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de kwaliteit van Westmark niet zo denderend is.


[quote="koekje"]Ik denk wel dat de geitenribben te hard zijn geweest[/quote] OMdat ik de ribben heel makkelijk kon doorsnijden met een scherp mes (makkelijker als kippenvleugels) dacht ik dat ik ze wel door de vleesmolen kon jakkeren.

[quote="koekje"]Ik snap dat je niet zo makkelijk aan barfspullen kan komen daar. Anne in Duitsland woont, hoe verrassend, ook in Duitsland en zij voert wel konijn (zelf- of voorgemalen) aan de katten. Ik denk dat ze je wel meer kan vertellen over barfen in Duitsland en waar je verschillende dingen kan halen.
[/quote]
In mijn voorstelrondje heeft ze inderdaad al een tip gegeven van een online shop (Tierhotel). Ik kende de naam al wel. Omdat wij van een heel klein inkomen moeten rondkomen (Berlijn heeft een werkeloosheidspercentage van ca. 20-25% waardoor de lonen erg laag worden gehouden, Duitsland kent geen minimum loon) probeer ik te voorkomen dat ik verzendkosten moet betalen. Maar na nog eens te hebben gekeken en nagedacht zijn de verzendkosten (maar 7,50 tot 28 kg.)  niet zo hoog. Ik zou eventueel veel tijd kunnen sparen (ik rij nu door heel Berlijn met mijn fiets), als ze de vleesjes in het assosrtiment zouden hebben die Mowgli wél lust. Tijd is natuurlijk ook geld.
#2234295
Mijn porkert (ik heb een 10) komt van En Garde uit Den Haag. Hij is gewoon naar NL verstuurd, dus ik weet niet of ze ook buiten NL verzenden. Ik weet ook niet of er nog porkerts te krijgen zijn, aangezien die niet meer gemaakt worden tegenwoordig.

Dat van de molen vind ik klinken alsof hij kapot is, of dat aan het gaan is. Bij mijn porkert komt de wokkel namelijk niet zo schurend tegen de behuizing (zit geen plastiek aan).
Het is allemaal een beetje te technisch voor me om er vanuit hier helemaal een diagnose over te kunnen stellen.

Als je de ribben zelf met een vleesmes kunt snijden, lijken ze me aardig zacht ja. Normaal zijn ribben een nono voor katten en de vleesmolen, dus ging ik ervan uit dat het grote harde ribben waren.
#2234494
Ik heb nog eens goed gekeken, maar ik denk dat ik de vleesmolen wel bij het grofvuil kan zetten  :rant: Ik durf hem niet meer te gebruiken.

Beter op zoek naar een andere, een die niet zo'n rare zink laag heeft en ook geen plastic o.i.d. aan de binnenkant heeft. Helaas is dat met plastic natuurlijk niet te zien bij de online shops.
Vanacht heb ik bij het zoeken ergens een porkert 32 voor 185,00 euro geloof ik bij een online slagerij-benogdigheden-shop in Nederland gezien. Ik geloof dat de winkel rook en vuur ofzo heet. Wel een hele grote uitgave, maar misschien is het met een grotere vleeswolf makkelijker om botvlees te malen en misschien de geitenribbetjes beter links laten liggen.

Hmmm... moet nog maar eens met mijn vriend overleggen, hij is degene die moet draaien (hehehe...)

@Koekje: Hoe bevestig jij je porkert eigenlijk?
Want op de foto's zie ik, dat je hem van boven moet vastschroeven op een plank of iets dergelijks? Tot nu toe hebben wij altijd de Westmark aan onze balkontafel (marmer plaat) geklemd, wat behoorlijk instabiel is. De schroef gaat iedere keer los tijdens het malen en ook is er weinig ruimte tussen klem en tafel om nog een extra plank ter stabilisering te gebruiken.

Bij een Porkert moeten we iets nieuws bedenken... Lijkt me wel dat het stabilier zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Mowgli op ma 23 jan 2012, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2234605
Hele grote vleesmolens moet je idd met 4 poten permanent ergens aan vastschroeven. Die gaan anders aan de wandel tijdens het malen. En voor dat geld is het vast idd een hele grote.
Mijn ouwetje gaat met een klembek met een grote slotbot vast aan de Workmate, dan staat íe voor mij op de goeie hoogte en prima stabiel. Ik draai de slotbout nog wel aan met een schroevendraaier-steel door het oog.
#2234645
Mevroi Kruim schreef: Ik draai de slotbout nog wel aan met een schroevendraaier-steel door het oog.
Zo hebben wij de eerste ook altijd extra vast aangedraaid. Tot 2 maanden geleden. Toen brak dus die klem in 2 stukken. OMdat Westmark zegt 5 jaar fabrieksgarantie te geven heb ik toen de volgende dag naar Westmark gebeld. ER werd meteen een nieuwe opgestuurd. Ik hoefde geen rekening te sturen, geen foto's, of zelfs het kapotte huis. Mede hierdoor heb ik het gevoel dat Westmark niet zo'n goede kwaliteit is.
#2234663
koekje schreef: Kan het zijn dat je een wokkel voor een grotere maat hebt? Hier raakt de wokkel de binnenkant van de behuizing echt niet.
Eigenlijk niet, het 2e huis wat werd toegestuurd is net zo groot als het eerste huis. Er is binnenin als eens een stuk plastic afgebroken, wat "rond" de ingang zat daar waar de wokkel zeg maar wordt ingestoken en dan aan de slinger wordt geschroefd. Die gang is zeg maar met plastic bekleed, en dat plastic gaat ook nog rondom voor de ingang. Dat "rondom is afgebroken.
#2234692
Ow zo! Ik heb wel plastic bij het gat waar de wokkel doorgaat en aan de slinger vast gaat. Dan is de boel kapot doordat het plastic geen stabiliserende functie meer heeft. Daardoor komt de wokkel tegen de behuizing aan tijdens het draaien en heb je ijzerslijpsel.
Nieuwe behuizing vragen (garantie) en volgende keer minder kracht zetten tijdens draaien. Als het niet lukt met draaien, dan even stukje terug draaien en nogmaals. Na gebruik en afwassen de molen ook netjes invetten met neutrale olie en niet in de directe zon bewaren (dan verhardt het plastic en kan het broos worden).
Dat het ding nu kapot is, heeft niet direct iets met bot malen te maken (indirect waarschijnlijk wel). Dus ook met alleen lapjes vlees (waar het ding voor bedoeld is), zou je ijzergruis ertussen krijgen.
#2234754
Liekiepiekie schreef:
Dit is al het 2e "huis" wat ik heb van Westmark. Van mijn eerste Westmark is de de voet afgebroken waar je de vleesmolen mee aan de tafel schroeft. Omdat Westmark 5 jaar garantie belooft, heb ik toen opgebeld en er werd meteen een nieuw "huis" opgestuurd, zonder dat ik een rekening moest laten zien, of het "huis" moest opsturen voor controle.
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de kwaliteit van Westmark niet zo denderend is.
daar is onze Westmark ook doormidden gebroken, ga ook maar eens bellen voor garantie :)
Denk niet dat het aan de kwaliteit van Westmark ligt, wij barfers maken gewoon grof misbruik van een vleesmolen ;) Ik gebruik de molen alleen voor sommige haasdelen en wilde eend, omdat dat echt te hard is. Ik denk wel dat te hard bot voor de kat zeker te hard voor een vleesmolen is, maar zolang ze zo gemakkelijk zijn met garantie ;)
#2234798
koekje schreef: Ow zo! Ik heb wel plastic bij het gat waar de wokkel doorgaat en aan de slinger vast gaat.
Hmmmm... dat doet me dan wel weer twijfelen. Hoewel, ik heb bij vuur en rook gezien dat ze ook rvs vleesmolens van Porkert hebben. RVS is natuurlijk enorm hard deze molens hebben geen zink- laag. Zink is een zwaar metaal, ik heb de schacht van mijn vleesmolen nog even verder bekeken en heb vastgesteld dat ook verder aan de zijkanten overal krassen en beschadigingen van de vele botten zijn.
koekje schreef: volgende keer minder kracht zetten tijdens draaien. Als het niet lukt met draaien, dan even stukje terug draaien en nogmaals.
Wij (lees: mijn vriend) hebben extra voorzichtig gedraaid, omdat het ding bij zwaar werk niet goed aan de tafel blijft zitten en inderdaad terugdraaien als er iets vast zit.
koekje schreef:Na gebruik en afwassen de molen ook netjes invetten met neutrale olie en niet in de directe zon bewaren (dan verhardt het plastic en kan het broos worden).
Afwassen doen we altijd meteen. Invetten doe ik eigenlijk niet, maar uit de zon bewaren wel. Ik ben een "verpakkingsfetisjist", de molen gaat dus terug in zijn verpakking en staat op een donkere plek in onze minikeuken.
koekje schreef:Nieuwe behuizing vragen (garantie)
Ik hoop dat ze nog een nieuwe sturen. Ik weet niet wat ze allemaal registreren. Dit is dan de tweede keer binnen 2 of 3 maanden tijd dat ik me daar meld :biggrin2:
*Flip* schreef: daar is onze Westmark ook doormidden gebroken, ga ook maar eens bellen voor garantie :)
Ik hoop dat je Duits goed is, succes ;)
Laatst gewijzigd door Mowgli op ma 23 jan 2012, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door