Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door grandmaster B
#2230368
hallo ik ben Bjorn ,
ik heb nu 2 honden en vanf zaterdag komt daar een bouvier pup bij

ik ben nu de 2 andere honden  (amerikaanse coker en engelse buldog ) via kvv aan het wennen op rauw voedsel de bul eet het goed ( ook al voorzichtig wat bot gegeven) de amerikaan verdomt het.
nou wil ik als ik door mn voorraadje kvv heen ben overschakelen op barf , en heb me een beetje ingelezen hierin  en ben tot het volgende menu gekomen .

uitgangspunt is :
50 % bot
12 % gepureerde groente
18 % orgaan
20 % spiervlees

1 dag

kippe nek + groente + kippehartjes + paardesnijsels

2e dag

runderknars + groente + runderlong +kalfsnippers

3 e dag

houtduif karkas + groente + konijn organen ( zit van alles bij) + zalmkop

4 e dag

kip karkas + groente + schapen pens + hert snijsel

5e dag

runder knars + groente + konijn organen + paarden snijsels

6e dag

patrijs karkas incl ingewanden + groente + hert snijsel

7 e dag

konijn karkas + ingewanden + groente + kalfsnippers


als snack af en toe een runderluchtpijp

na c.a. een maand wil ik wat verder gaan met grotere botten

graag jullie mening op dit "menu"

alvast bedankt
Bjorn
Door MJoze
#2231667
Een goed begin!  :thumbsupup: De bul zal het vast waarderen en misschien vindt de amerikaan het ook wel lekkerder dan KVV.

Runderknars is volgens mij geen echt vleesbot, dus dat kun je m.i. beter vervangen door echt vleesbot.
Duif vinden veel honden niet lekker (heb ik hier gelezen) dus daar zou ik niet te veel van bestellen en eerst maar eens kijken of het goed gegeten wordt.
Het is moeilijk om zo te beoordelen wat je precies aan orgaan voert. Hart, lever en nier moeten ze in ieder geval binnen krijgen. Long heeft niet zo`n hoge voedingswaarde, het is wel leuk om te drogen dan heb je een lekkere magere snack, maar ik zou het niet zo op mijn menu zetten.
Vaak wordt geadviseerd om de helft van je orgaan te laten bestaan uit pens en de rest eerlijk te verdelen over hart, nier en lever.

Succes, MJ
Door Lizzy
#2232034
grandmaster B schreef: hallo ik ben Bjorn ,
ik heb nu 2 honden en vanf zaterdag komt daar een bouvier pup bij

ik ben nu de 2 andere honden  (amerikaanse coker en engelse buldog ) via kvv aan het wennen op rauw voedsel de bul eet het goed ( ook al voorzichtig wat bot gegeven) de amerikaan verdomt het.
nou wil ik als ik door mn voorraadje kvv heen ben overschakelen op barf , en heb me een beetje ingelezen hierin  en ben tot het volgende menu gekomen .

uitgangspunt is :
50 % bot
12 % gepureerde groente
18 % orgaan
20 % spiervlees
Prima uitgangspunt!
1 dag

kippe nek + groente + kippehartjes + paardesnijsels

2e dag

runderknars + groente + runderlong +kalfsnippers

3 e dag

houtduif karkas + groente + konijn organen ( zit van alles bij) + zalmkop

4 e dag

kip karkas + groente + schapen pens + hert snijsel

5e dag

runder knars + groente + konijn organen + paarden snijsels

6e dag

patrijs karkas incl ingewanden + groente + hert snijsel

7 e dag

konijn karkas + ingewanden + groente + kalfsnippers


als snack af en toe een runderluchtpijp

na c.a. een maand wil ik wat verder gaan met grotere botten

graag jullie mening op dit "menu"

alvast bedankt
Bjorn
Ik vind kalfsvlees niet zo geschikt voor de hond. Ik zou proberen het kalfsvlees in te ruilen voor rundvlees. Runderlong is leuk maar bevat weinig voedingswaarde.

Houtduif: ik ben benieuwd of je hond dat eet.... Zo niet kun je altijd parelhoen of haas of konijnkarkas proberen. Ofzo.

Ik weet niet of je patrijs en konijn met ingewanden vers geeft? Is dit echt wild? Ik raad je aan dat eerst in te vriezen, vanwege eventuele parasieten.

Verder ziet het er goed uit hoor!
Door Lizzy
#2232035
Ik neem trouwens aan dat je met ingewanden het hele ingewandenpakket bedoeld, dus hart, lever, nieren, etc.? Want je hond heeft zeker lever nodig voor de vitamine A en D.
Door grandmaster B
#2232467
@mjoze  bij de omschrijving geven ze aan dat runderknars bestaat uit zachtbot/kraakbeen met vlees  dus ik dacht eigenlijk om de spijsvertering te laten wennen dat het wel goed was

@ lizzy ik kan de houtduif vervangen voor konijnkarkas is misschien wat safer

en vervang ik de runderlong voor schapen niertjes  en levertjes
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2232605
Ga je je nieuwe pup ook vers geven vanaf vandaag?
Ben benieuwd...  ;)
Ik mis trouwens de percentages in je menu en je schrijft niet hoe zwaar je honden zijn.
Verder sluit ik me helemaal aan bij wat al geschreven is.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#2233663
[quote="Lizzy "]

Ik vind kalfsvlees niet zo geschikt voor de hond. Ik zou proberen het kalfsvlees in te ruilen voor rundvlees. Runderlong is leuk maar bevat weinig voedingswaarde.

[/quote]

Waarom is kalfsvlees niet zo geschikt voor de hond?
Door grandmaster B
#2234505
[quote="luka en kira"]
Ga je je nieuwe pup ook vers geven vanaf vandaag?
Ben benieuwd...  ;)
Ik mis trouwens de percentages in je menu en je schrijft niet hoe zwaar je honden zijn.
Verder sluit ik me helemaal aan bij wat al geschreven is.
[/quote]

percentage heb ik boven in gezet
de pup is 8,5 kg en de bulldog c.a. 15

de pup staat nu ook op vers ( ze staan nu nog alle 2 op kvv met kippenekken maar gaan als dit op is over op echte barf)
Door Limpy
#2234524
[quote="*Remy*"]
Waarom is kalfsvlees niet zo geschikt voor de hond?
[/quote]

Is baby-dier dus voedingsstoffen nog niet volwaardig aanwezig zoals bij volwassen dier....
Gebruikersavatar
Door Thea
#2234547
[quote="Limpy"]
Is baby-dier dus voedingsstoffen nog niet volwaardig aanwezig zoals bij volwassen dier....
[/quote]
Geld dat dan ook voor lamsvlees?

Ik krijg zaterdag ook kalfsribben. Wou dat ook 1x per week geven.
Door Lizzy
#2235028
[quote="Thea"]
Geld dat dan ook voor lamsvlees?

Ik krijg zaterdag ook kalfsribben. Wou dat ook 1x per week geven.
[/quote]

Kalfsribben zijn in de regel echt knetterhard. Dus ik vind dat al zo niks.
Op zich geldt voor heel jong lam hetzelfde als voor kalf, waren het niet dat lammeren meestal buiten staan en iets later geslacht worden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door