Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ascoprmist
#2233932
hallo,

mijn naam is astrid en ik heb twee engelse cocker spaniels van 4 jaar en 2 jaar oud. Het zijn volle zussen en lief en ondeugend. Nu hebben we veel problemen met de jongste hond gehad; vanaf 5 maanden continue blaasontstekingen met blaasgruis. Gesteriliseerd hiervoor want ook dat zou helpen, maar helaas.
Nu zijn we sinds 3 maanden over op kompleet vers vlees en de blaasontstekingen blijven tot nu toe weg.
Alleen de jongste hond werd heel erg mager; de dierenarts geraadpleegd, deze zei meer te gaan voeren want verder was alles in orde.
Nu heb ik contact gehad met de voedingsdeskundige van carnibest en mijn verhaal gedaan; toen kwam ik erachter dat tinlo (dat was hun voeding vers vlees) niet
geheel compleet is en dat het mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn.
Op de sticker van de worsten staat inderdaad aanvullend hondenvoer.
Nu voeren we sinds 3 dagen carnibest natuur maar nu plast de jongste hond weer ontzettend veel, kan mogelijk een vorm van ontgiften zijn? Ze drinkt ook wel
meer maar lijkt verder wel tevreden. :D

Ik heb weinig tot geen verstand van voeren met vers maar volgens de site van tinlo zou het voeren van alle diersoorten (complete versie) ervoor zorgen dat
ze geen tekorten kregen. Is dit dan echt zo afhankelijk per hond of mis ik bepaalde informatie? :-*
Door Parelridder
#2234047
Als ik me niet vergis bevat Tinlo per 'worst' 1 diersoort en zit er wel alles in: vleesbot, spiervlees, orgaan (groenten?) maar is het niet 'compleet' omdat het maar 1 diersoort bevat. Om 'compleet' te zijn moet het ofwel en premix bevatten (zoals Carnibest) ofwel tenminste 4 diersoorten bevatten (als DARF). Maar er zijn ook merken die compleet zijn mits je tenminste 4 varianten/diersoorten uit het assortiment afwisselt.
Als Tinlo zo'n merk is (dat dacht ik me te herinneren) dan zou je dus gewoon terug kunnen op Tinlo, zolang je maar afwisselt tussen tenminste 4 (liefst 5) varianten.
Door nienk
#2234094
Tinlo is inderdaad een merk waar je 4 diersoorten van af moet wisselen om het compleet te laten zijn.

welke smaak Tinlo voerde je? als dat bijvoorbeeld alleen de konijn smaak is geweest (super mager) dan kan het inderdaad best dat je daar (veel) meer van moet voeren om de hond op gewicht te houden.

dat plassen als ontgiften, dat weet ik niet. in carnibest zit wel rijst, groenten en 2 soorten olie, en in Tinlo zit (in de meeste smaken) alleen maar dier van 1 diersoort.
Door ascoprmist
#2234106
Ik voerde allle 5 de soorten keurig om en om, dus op 20 dagen tijd hadden ze beiden 2 x de 5 diersoorten gehad. Waarschijnlijk zou ik rijst en groenten toe moeten voegen. Carnibest bevalt wel, zou alleen wat afwisseling willen na een tijdje.
Als ik nog meer Tinlo moet voeren dan wordt het wel aan de dure kant. :-\
Door nienk
#2234108
ok, nou dan denk ik persoonlijk dat het niet aan de Tinlo ligt.

groente zetten amper aan, volgens mij. het kan wel de spijsvertering bevorderen.

rijst heeft een hond niet nodig, kan het ook niet goed verteren en is geen goede energie bron. het kan wel aan zetten, maar dat is omdat het hondenlijf het niet goed kan verwerken en er dus maar vetjes van maakt, ipv spier.

Tinlo heeft ook een groente mix. die zou je toe kunnen voegen aan de 5 andere smaken.

of zelf een groente prutje maken.

er zijn zat andere kvv merken om mee af te wisselen, die wat goedkoper zijn dan Tinlo. kijk eens op www.voerwijzer.com , daar vindt je alle kvv merken met alle info en prijzen.
Door M@rina
#2234171
Welkom met je twee cockers, ik heb er ook twee geen familie wel bij dezelfde fokker vandaan.  Hoe heten je meiden en waar komen ze vandaan?

Tinlo staat erom bekend dat je er meer van kan voeren dan bijv. van carnibest. Ik zou lekker terug gaan naar Tinlo, daar deed je jongste meiske het goed op qua blaasontstekingen en de 5 verianten in 3 weken is hartikke compleet. Pas als maar 1 maar soort voert van Tinlo heb je kans op te korten van bepaalde voedingstoffen. Gewoon meer gaan voeren.

Saartje, mijn gesteriliseerde teefje eet er 230 gram per dag van ze weegt 11.5 kg, Teun, de reu, eet wel 500 gram per dag en weegt 12,5 á 13 kg.
Pas als het weer helemaal goed is met je jongste, kan je wat anders proberen maar zodra de klachten terug komen terug gaan naar Tinlo.
Persoonlijk zou ik het even op Tinlo houden.

Geen rijst of groente toevoegen, wel de groentemix van tinlo erbij doen, dat is een prima aanvulling in die drie weken.
Door ascoprmist
#2238268
De beide zusjes heten Brenda en Delphi, er zijn sinds de vleesvoedingen geen blaasontstekingen meer; wegen respectievelijk 10 kg en 7,5 kg en Delphi is zelfs met Tinlo afgevallen tot 7 kg; niet goed dus.
Delphi eet 250 gram per dag net als Brenda;de laatste doet het prima met die hoeveelheid. Heb nu ervaren dat Delphi met Tinlo veel meer plast dan met bijv carnibest en ook tevredener is els in voldoende eten....... 8)

Ga nu verder met carnibest en hoop dat het verder goed blijft gaan; als ik Tinlo moet voeren en grotere hoeveelheden dan wordt het wel een kostbare zaak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door