Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cat
#223368
Ik heb nu zo'n 2 maanden een oude gecastreerde kater overgenomen. Het dier moet zo'n 15 jaar oud zijn en is nog zeer vive voor zijn leeftijd.
Hij kreeg van ons eerst half brok half Carnibest, maar uiteindelijk ben ik hem volledig op de Carnibest gaan zetten.
Hij weegt ongeveer 4 kilo en krijgt dus naar aanleiding hiervan de hoeveelheid voer dat wordt geadviseerd op de verpakking.
Maar nu het probleem: die kat maakt me tegenwoordig horendol met zijn gekrijs om eten! Hij krijgt 's Ochtends en 'S avonds voer, maar het is nooit genoeg. Elke keer als ik opsta, staat dat beest alweer klaar bij z'n bak. Het dier is verder in topconditie en gezond.
Uiteraard heb ik de normale methodes gevolgd die je bij honden en dit gedrag zou toepassen: negeren. Helaas, volgens mij moet ik er nog even aan wennen dat een kat iets anders in elkaar steekt ;)

Naar mijn idee krijgt hij ook echt zo ontzettend weinig vlees, maar uiteraard vergelijk ik dat met de hoeveelheid van mijn honden.

Herkent iemand dit probleem en zijn er tips om het 'hongergevoel' van de kat aan te pakken c.q. het daarbij behorende gekrijs ?

groetjes Cat
Door gonny
#223375
een lamsnek om aan te kluiven?? ;D
nee, sorry ik kan je niet helpen, misschien een idee om verdeeld over de dag porties te geven??? :-\
succes ermee!!!! ;)
Door Cat
#223393
gonny schreef: een lamsnek om aan te kluiven?? ;D
nee, sorry ik kan je niet helpen, misschien een idee om verdeeld over de dag porties te geven??? :-\
succes ermee!!!! ;)
Maar het is al zo weinig... :-\ hap slik en het is verdwenen. Misschien moet ik dan maar wat meer gaan voeren, maar dit dier beweegt amper. Ik zet hem af en toe eens even buiten om 'te luchten', maar meneer wil het liefst lekker de hele dag bij de kachel maffen.

groetjes Cat
Door gonny
#223426
ach als tie 15 jaar is....geef em dan lekker wat extra's ;)
Door Kefraya
#223486
gonny schreef: ach als tie 15 jaar is....geef em dan lekker wat extra's ;)
Lijkt mij ook een goed plan!
Ik zou wel in de gaten houden dat-ie niet te dik wordt. En als hij blijft vragen om eten, kun je misschien de da naar zijn schildklier laten kijken. Voorlopig eerst maar lekker een grotere portie
;)
Door An
#223590
Hoeveel geef je hem? Ik vind meestal de aanbevolen hoeveelheiden bij zowel honden als katten nogal op het randje, dus ik zou gewoon meer geven hoor ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#223597
Hier krijgen de katten ook ruim meer als wat is aangegeven.
Door Cat
#223703
Hij was al aan de dikke kant toen we hem kregen. De vorige eigenaar zei dat ie belust is op eten. (hij at gewoon met de pot mee + brokken). Ik denk dat deze kat bij elke manouvre in de keuken ook iets kreeg bij zijn vorige eigenaar.
Vanmorgen heeft hij echt zeer ruim gekregen en hij flikte het om na 1 minuut weer het hetzelfde gedrag te vertonen. Krijsen, heen en weer lopen.
Het is zo godallemachtig irritant, dat ik hem dan met kop en kont buiten zet (waar die lekker doorgaat).
Daarbij worden mijn honden er erg onrustig van. Ik trek natuurlijk een kwaad gezicht en jaag dat beest ook af en toe weg uit eigen frustratie. Nu is mijn oudste reu al zo geconditioneerd dat bij de eerste miauw van de kat hij al uit mijn aanwezigheid verdwijnt naar zijn mand toe.
Een gespannen situatie dus.
Ik zit er serieus over te denken om weer over te gaan op (vieze) brokken. Hij vertoonde in ieder geval hierbij minder probleemgedrag dan bij dat overheerlijke vers.

Ik baal.

groetjes Cat
Gebruikersavatar
Door sylvia
#223714
Ik zou hem eens lekker een kippenvleugel geven, of geef ook eens wat dagen zelf bereid in combie met het kvv maar geef dan grote stukken vlees, waar hij even mee moet stoeien voor het op is. B.v. kopvlees die is vrij taai spiervlees waar ze even moeite voor moeten doen om dat weg te krijgen als je het in grote brokken geeft.
Kijk ook eens of hij runder of schapenpens lust en geef daar lapjes van, is hier ook een groot succes bij de katten (Boris luste eerst alleen schapenpens maar nu lust hij beide)
Laatst gewijzigd door sylvia op di 14 dec 2004, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#223796
Ik herken het helemaal! Toen die 2 hier kwamen..jezus zeg wat een gebrul om dat eten altijd, ik kreeg zelfs klappen als ik nog maar in de buurt kwam van hun eten. Nu is dat helemaal voorbij. Ze lopen niet meer zo te zeuren om eten en eten normale porties en willen er niet meer voor knokken met mij ;D

Ik dacht en denk dat dat kom omdat ze voor het eerst "echt" eten krijgen. Lilly is grootgebracht op Whiskas lievelingsmenu ::) en Gringo in het asiel op troep van de Aldi wss. Jou kat heeft zo te horen 4 jaar op troep geleefd. Ik denk dat goh moest ik 4 jaar geleefd hebben op snickers, ik denk dat je na 4 jaar dan ook brult als je is een degelijke maaltijd verwacht? Ik denk ook dat dat lichaam dan probeert zo snel mogelijk alle tekorten aan te vullen en eens dat gebeurt is en dat lichaam doorheeft dat er echt nog goeie voeding komt dat die eetlust weer normaal wordt.

Mijn theorie he :D
Door Cat
#223804
An schreef: Ik herken het helemaal! Toen die 2 hier kwamen..jezus zeg wat een gebrul om dat eten altijd, ik kreeg zelfs klappen als ik nog maar in de buurt kwam van hun eten. Nu is dat helemaal voorbij. Ze lopen niet meer zo te zeuren om eten en eten normale porties en willen er niet meer voor knokken met mij ;D

Ik dacht en denk dat dat kom omdat ze voor het eerst "echt" eten krijgen. Lilly is grootgebracht op Whiskas lievelingsmenu ::) en Gringo in het asiel op troep van de Aldi wss. Jou kat heeft zo te horen 4 jaar op troep geleefd. Ik denk dat goh moest ik 4 jaar geleefd hebben op snickers, ik denk dat je na 4 jaar dan ook brult als je is een degelijke maaltijd verwacht? Ik denk ook dat dat lichaam dan probeert zo snel mogelijk alle tekorten aan te vullen en eens dat gebeurt is en dat lichaam doorheeft dat er echt nog goeie voeding komt dat die eetlust weer normaal wordt.

Mijn theorie he :D
haha, dat moeten taferelen geweest zijn bij jou thuis!
Mijn kat heeft niet 4 jaar, maar helaas al 15 jaar verkeerd voedsel gehad. Dus dat 'afkicken' zal nog wel eventjes duren dan :-\

groetjes Cat
Door An
#223842
ow waar haal ik die 4 dan vandaan ???


Oooooh hij weegt 4 kilo ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#223891
An schreef: ow waar haal ik die 4 dan vandaan ???


Oooooh hij weegt 4 kilo ;D
ik denk dat de kat zelf het liever ook andersom zag die cijfers....4 jaar en 15 kilo ;D
Door Robian
#224368
Cat schreef: Hij was al aan de dikke kant toen we hem kregen. De vorige eigenaar zei dat ie belust is op eten. (hij at gewoon met de pot mee + brokken). Ik denk dat deze kat bij elke manouvre in de keuken ook iets kreeg bij zijn vorige eigenaar.
Vanmorgen heeft hij echt zeer ruim gekregen en hij flikte het om na 1 minuut weer het hetzelfde gedrag te vertonen. Krijsen, heen en weer lopen.
Het is zo godallemachtig irritant, dat ik hem dan met kop en kont buiten zet (waar die lekker doorgaat).
Daarbij worden mijn honden er erg onrustig van. Ik trek natuurlijk een kwaad gezicht en jaag dat beest ook af en toe weg uit eigen frustratie. Nu is mijn oudste reu al zo geconditioneerd dat bij de eerste miauw van de kat hij al uit mijn aanwezigheid verdwijnt naar zijn mand toe.
Een gespannen situatie dus.
Ik zit er serieus over te denken om weer over te gaan op (vieze) brokken. Hij vertoonde in ieder geval hierbij minder probleemgedrag dan bij dat overheerlijke vers.

Ik baal.

groetjes Cat

Wat klinkt dit bekend ;D ;D
Heb je ook dat je het gevoel krijgt van "ik ga je zo wurgen kat" 8)

Ik heb hetzelfde met mijn kat gehad, maar die was ziek.
1 van mijn honden stond dan al klaar met een blik van "zal ik even vrouwtje???"

Ik heb nu een kitten in huis en die ging het gedrag ook vertonen. Ik heb hem gewoon vol gestouwd met voer en nu is het gedrag weg en eet hij ook een stuk minder.

Groetjes,
Sylvia
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door