Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door kaszi
#2230284
Donna heeft overvloedig melk en de eerste week had ik al gezien dat de pupjes de tepels niet altijd leegdrinken en heb ik een paar keer de borsten handmatig moeten soepel maken (borsten werden hard).  Waarna de pups ze weer goed konden leegdrinken.

Nu weer een probleem met 1 borst.  Zag weer dat er 1 hard is, maar toen ik deze wou leegmaken met de hand komt er wel melk uit, maar die ziet gelig en is niet meer zo vloeibaar - ze dikt al in en ik vermoed dat het pusserig wordt.  Ik krijg de borst ook niet meer soepel, ze blijft wat hard. De puppen drinken ook niet meer aan deze borst. 

Ik ga zo gelijk een warme pamper maken (tip die ik kreeg in het ziekenhuis en die mij zelf veel heeft geholpen) en laat dat dan even op de borst liggen.  Donna was vandaag ook niet helemaal in haar doen, heeft diarrhee en volgens mij nu ook een beetje koorts, neus is warm en voelt droog aan. 

Hoop dat ik de borst zo snel mogelijk weer aan de praat krijg.  Weet uit ervaring dat dit zeer pijnlijk is.

Kan ik iets extra doen voor haar? (buiten antibiotica, maar dat wil ik nog even uitstellen)
Door kaszi
#2230289
O ja, nog een bedenking, heeft die diarhee met de borstonsteking te maken?  Enkel zij heeft er last van, de andere honden niet en de puppen ook niet. 

Diarhee is afgelopen nacht begonnen en heel de dag door. Ze heeft daar nu wel enterol voor gekregen.  Hoop dat die snel gaat werken.
Door kaszi
#2230477
nova schreef: Ik weet het even niet hoor, maar een mastitis zou ik eerder koelen dan warm houden.

En puppen aanleggen  :-\
Puppen aanleggen, ja die willen daar niet uit drinken :-(

Door het warm te maken stroomt de melk sneller en kan je de harde plekken makkelijker doen oplossen.

Het is een beetje beter, Donna heeft nu geen koorst, geen diarhee meer.  Maar de borst is nog niet soepel en nog rood.  Er komt nu wel weer gewone melk uit.

Maar klinkt ook logisch: ontsteking is warm ---> dus koelen.
Door tessa
#2230891
Zolang de pups slapen moet je de borst koelen en als ze weer moeten drinken moet je hem weer opwarmen met warme washandjes oid.
Ik zou hem zoveel mogelijk leegmelken en een dikke, hongerige pup eraan leggen.
Steeds weer aanleggen, het duurt minimaal een minuut of drie voordat de melk gaat stromen, dus niet gelijk opgeven, natuurlijk vinden de pups deze tepel minder aantrekkelijk maar ik zou toch proberen om ze eruit te laten drinken, dit is de enige manier om erger te voorkomen.
Succes!
Door K@rin
#2230940
wanneer ik merk dat er 1 niet goed leeggedronken wordt en harder wordt, dan leg ik de teef buiten de werpkist op een deken en leg de gretigste pup aan die tepel.
meestal wil de teef dan opstaan en ontwijken, maar ik houd haar net zolang plat, totdat ze ontspant en de pup de druk er af heeft gehaalt.
als je dat een paar maal doet is het vaak snel over.
vaak kun je het voor die tijd al merken, wanneer een teef steeds maar op één zijkant gaat liggen, zodat de pups niet bij de zere tepel kunnen komen.
Door kaszi
#2231212
Het gaat al beter, maar de pups drinken er nog niet uit.  Ze weigeren gewoon, likken er wel aan, maar zuigen ho maar!  Ze zijn ook al 5 weken dus weten ze waar de goede melk zit.  Toen ze de eerste week een borstonsteking dreigde te krijgen, was het me wel gelukt om ze weer aan die 2 bewuste borsten te krijgen (die achterste die zoooveeel melk geven)
Maar dan wisten die kleintjes niet beter he.
Nu heb ik het in een later stadium gezien. De melk die er nu uitkomt is wel weer lopend. Gisteren kwam er eerst gele dikke melk uit (volgens mij al pus) en de keer erop dikke room.

Een borstonsteking is natuurlijk niet op 1,2,3 genezen en het duurt wel een paar dagen, maar heb er nu meer vertrouwen in. 
Door Lizzy
#2231988
Maar, je bent voorzichtig positief? En je hebt geen AB hoeven geven?

Mij is het nog steeds volstrekt onduidelijk wanneer je nou moet koelen en wanneer je nou moet verwarmen......

Hoe dan ook: sterkte met mams!
Door kaszi
#2232357
De borst is vandaag nog niet soepel (de harde plek is wel kleiner), maar er komt ook bijna geen melk uit.  Donna heeft er geen last van, het ziet er normaal uit van kleur.  Ik denk dat deze borst langzaam aan zal opdrogen. Is nu ook geen ramp voor de pupjes. 
Gebruikersavatar
Door nova
#2232404
Lizzy schreef: Maar, je bent voorzichtig positief? En je hebt geen AB hoeven geven?

Mij is het nog steeds volstrekt onduidelijk wanneer je nou moet koelen en wanneer je nou moet verwarmen......

Hoe dan ook: sterkte met mams!
Met koelen  rem  je de ontsteking en verzacht je de pijn  toepasbaar  als er geen sprake is van abcesvorming.
Met opwarmen  v d  borst stroomt  de melk beter.

Wanneer er sprake is van  een abces  wat geopend moet worden kun je beter warm houden, dan 'rijpt' de ontsteking  en  kun je  eerder openen
Door **Jillaroo**
#2232997
O ik weet wat je mee maakt, galyi had ook borstontsteking aan 1 en bijna aan twee tepels, zij had toendertijd wel hoge temp 40+ en moest echt aan de Ab en alles uitmelken. met warmte compressen de dikke pustroep eruit drukken, O dat deed echt veel pijn bij haar en alleen maar zachtjes mijn hand likken he. Ze is soms echt een felle tante maar toen naar mij dus niet. Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door