Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2232155
De topictitel is duidelijk, klopt het dat leishmania besmettelijk is voor andere honden? Mijn vriend vertelde mij dat als een mug een hond met leishmania steekt en daarna een andere hond zonder leishmania steekt dat deze dan ook leishmania kan krijgen (dit heeft een dierenarts hem verteld). Ik was daar niet van op de hoogte en ben daar toch wel benieuwd naar.
#2232163
Een hond kan niet direct een andere hond besmetten daar moet een zandvliegje tussen zitten.
Soms gaat het gerucht dat als er maar genoeg honden met Leishamnia in Nederland zijn, onze Nederlandse muggen het mischien ook over gaan brengen. Dat is nergens op gebaseerd en wordt meestal gebruikt door mensen die het vervelend vinden dat er zoveel honden uit het buitenland gehaald worden.
#2232188
Hitam schreef: Een hond kan niet direct een andere hond besmetten daar moet een zandvliegje tussen zitten.
Soms gaat het gerucht dat als er maar genoeg honden met Leishamnia in Nederland zijn, onze Nederlandse muggen het mischien ook over gaan brengen. Dat is nergens op gebaseerd en wordt meestal gebruikt door mensen die het vervelend vinden dat er zoveel honden uit het buitenland gehaald worden.
Ja, maar in theorie zou dat zandvliegje toch al leishmania over kunnen brengen, ook zonder eerst dus een hond die met leishmania besmet is te steken? Die dierenarts had het over een gewone mug die een besmette hond steekt en daarna een gezonde hond steekt, dat deze dan besmet kan raken, dat klopt dan niet. Ik vond het al een onwaarschijnlijk verhaal...
#2232549
Hitam schreef: Nee, het zandvliegje moet ook eerst zelf besmet zijn. Maar ik heb geen idee hoe het met de besmettingsgraad van de zandvliegjes is. Misschien zijn ze allemaal wel besmet.
Dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik ging er idd vanuit dat ze allemaal besmet zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door