Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door staffordshire bull terrie
#2231059
kun je buiten de gebruikelijke verhoudingen van barfen ook gerichter voeren op spierengroei/stimulans?
b.v. zoals onder de bodybilders(mensen) meer biefstuk eten en koolvis om grotere/meer spiermassa te ontwikkelen.
ik heb namelijk staffords en een pittje(workingdog) waar de sieren goed zichtbaar zijn als ze goed ontwikkelt zijn.
Door Laura2004
#2231077
Gebruiken bodybuilders niet vooral veel anabolen om meer spiermassa te ontwikkelen?

Verder heb ik geen antwoord op je vragen, ik heb wel een gespierde hond, maar ben er niet mee bezig om haar spieren extra te accentueren, ze krijgt gewoon veel beweging en gezonde voeding (BARF).
Door Martine-Tom
#2231105
Naar ik begrijp zijn barfhonden vaak gespierder doordat er meer en hoogwaardiger eiwitten in vlees zitten dan in brok.
Verder zou ik het niet weten, ik vind het ook niet mooi zo'n overbespierde hond (of mens) dus heb me daar totaal niet mee bezig gehouden.
Door suzanne 1
#2231138
Ik voer gewoon barf, maar mijn pyreneese herdertje is ook mega gespierd. Ben vorige week met hem bij de chiropractor geweest voor een sportkeuring en die vond hem ook mega gespierd. Dus ja, op gewoon barf worden ze gespierder. Onze husky's zijn "normaal" gespierd maar dat zijn ook 2 bankaardappels  :D. Mijn pyr is ook de hele dag in de weer en daar fiets ik ook grote stukken mee.

Ik zou dus zeggen. Gewoon barfen en veel beweging is voldoende. Oh ja, en niet te zuinig voeren. Je kunt de spieren dan wel beter zien, maar er worden ook minder snel spieren opgebouwd dan als ze een klein beetje reserve hebben zeg maar.

Jamey heeft als jonge hond giardia gehad en had toen geen grammetje vet. Toen had hij een gemiddelde spierontwikkeling, nu hij geen giardia meer heeft en wat is aangekomen heeft hij nu dus ook giga spieren ontwikkeld.
Door Cizsel
#2231153
Voor spiertraining is een eiwitrijk dieet belangrijk en ik geloof dat dat met BARF al aardig bereikt is.
Persoonlijk vindt ik het niks om gericht te gaan voeren op spiermassa, als ik soms van die bodybuilder honden zie dan krijg ik spontaan medelijden.
Een hond moet gewoon voldoende beweging krijgen en een gezond dieet, en als hij/zij inderdaad een topatleet is/wordt, dan komen de juiste spieren vanzelf met de juiste opbouw.
Door eliza4u
#2231192
Een bodybuilder eet vooral in zijn dieet periode koolhydraat arm en eiwitrijk. En dan na de weging en vlak voor prestatie worden er zoals zij zeggen vaak koolhydraten geladen om de spieren vol te maken.

En onze barf honden eten vooral eiwitten en weinig koolhydraten. Maar voor een sporthond is het niet handig om volle ronde bespiering te hebben. Dit kost meer zuurstof, energie en verzuurt sneller. Je ziet bij Tug of war al een duidelijk verschil als je een engelse staff en een pit samen de strijd aan laat gaan. Bij een doorsnee engelse staff zie je sneller de spieren trillen en merk je eerder de verzuring dan bij een pit. Een pit ziet er als hij goed getraind is ook heel gespierd uit maar de spieren zijn minder bol en langer dan bij een engelse staff. Die spieren zijn veel functioneler.

Toen wij nog veel trainden met onze staffies deden we vooral duurtraining en weinig korte krachtinspanning training. Dit om te voorkomen dat de spieren nog voller en zwaarder werden dan dat ze al waren.
Door Laura2004
#2231211
Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar ik heb ooit een documentaire gezien over jonge bodybuilders en die jongens droogden zichzelf voor de wedstrijd uit, zodat de spieren beter zichtbaar waren.

@ Eliza: wat is duurtraining? Lopen naast de fiets? of iets anders, ik heb daar totaal geen verstand van, ik wandel alleen door de bergen met de honden.
Door Deesje
#2231227
om even iets leuks tussendoor te gooien... de meeste bodybuilders eten minder goed voor spieropbouw dan ze zouden 'denken'.. alle dierlijke produkten zijn helemaal zo geweldig goed niet..

daarnaast is spiermassa 'bouwen' een kwestie van trainen, massa bouw je door een manier van trainen die voor honden zeker niet handig is en uberhaupt slecht realiseerbaar.. in de humane wereld gaat het om langzame contracties en dan met name excentrische, dit is voor de hond maar in bepaalde mate te doen en zeker niet functioneel. daarom waag ik het ook mijn vraagtekens erbij te zetten bij mensen die hun hond zo gespierd willen hebben, in de meeste gevallen heeft het weinig met doordachte training te maken en vooral met showerij... doordacht trainen doe je door een goede basis te creeren, stabiliteit en coordinatie als basis en van daaruit kracht en conditie opbouwen.

een hond is heel simpel een volledig ander wezen dan een mens, buiten het feit dat een hond een heel andere inspanningsfysiologie heeft, in veel gevallen van goed getrainde (duur getrainde) honden veel meer energie rechtstreeks uit vet kan halen, hierdoor veel minder spierschade oploopt en alleen al hierdoor niet vergelijkbaar is met de mens.

een hond die zijn eiwitten en vetten binnen krijgt op de meest natuurlijke manier zal fysiek beter in elkaar steken, meer energie hebben voor opbouw en herstel omdat zijn lichaam minder met de vertering bezig is.. maar sommige manieren van training ondersteunen daar zeker niet bij.
voor een hond is het met name belangrijk dat hij snel en wendbaar is, explosief, en laat nu net massa en snel en wendbaar minder handig samen gaan omdat de trainingsprincipes praktisch tegen gesteld zijn..

het is maar net wat je wil, net als bij mensne.. ik zie liever de snelle en krachtige gewichtheffers dan de bodybuilders die als het op kracht aan komt nauwelijks iets kunnen waar maken (daarmee zeg ik niet dat het gewichtheffen gezond is, maar wel minder nep).. hetzelfde geldt voor honden, ik zie graag honden die functioneel zijn, die hond kunnen zijn en snel zijn, en geen opgepomte spierbonken, daarvoor is een hond nooit gemaakt..
Door Juul
#2231701
daarnaast is spiermassa 'bouwen' een kwestie van trainen, massa bouw je door een manier van trainen die voor honden zeker niet handig is en uberhaupt slecht realiseerbaar.. in de humane wereld gaat het om langzame contracties en dan met name excentrische, dit is voor de hond maar in bepaalde mate te doen en zeker niet functioneel. daarom waag ik het ook mijn vraagtekens erbij te zetten bij mensen die hun hond zo gespierd willen hebben, in de meeste gevallen heeft het weinig met doordachte training te maken en vooral met showerij... doordacht trainen doe je door een goede basis te creeren, stabiliteit en coordinatie als basis en van daaruit kracht en conditie opbouwen.
Helemaal mee eens.
Door Cizsel
#2231874
Deesje schreef: om even iets leuks tussendoor te gooien... de meeste bodybuilders eten minder goed voor spieropbouw dan ze zouden 'denken'.. alle dierlijke produkten zijn helemaal zo geweldig goed niet..

daarnaast is spiermassa 'bouwen' een kwestie van trainen, massa bouw je door een manier van trainen die voor honden zeker niet handig is en uberhaupt slecht realiseerbaar.. in de humane wereld gaat het om langzame contracties en dan met name excentrische, dit is voor de hond maar in bepaalde mate te doen en zeker niet functioneel. daarom waag ik het ook mijn vraagtekens erbij te zetten bij mensen die hun hond zo gespierd willen hebben, in de meeste gevallen heeft het weinig met doordachte training te maken en vooral met showerij... doordacht trainen doe je door een goede basis te creeren, stabiliteit en coordinatie als basis en van daaruit kracht en conditie opbouwen.

een hond is heel simpel een volledig ander wezen dan een mens, buiten het feit dat een hond een heel andere inspanningsfysiologie heeft, in veel gevallen van goed getrainde (duur getrainde) honden veel meer energie rechtstreeks uit vet kan halen, hierdoor veel minder spierschade oploopt en alleen al hierdoor niet vergelijkbaar is met de mens.

een hond die zijn eiwitten en vetten binnen krijgt op de meest natuurlijke manier zal fysiek beter in elkaar steken, meer energie hebben voor opbouw en herstel omdat zijn lichaam minder met de vertering bezig is.. maar sommige manieren van training ondersteunen daar zeker niet bij.
voor een hond is het met name belangrijk dat hij snel en wendbaar is, explosief, en laat nu net massa en snel en wendbaar minder handig samen gaan omdat de trainingsprincipes praktisch tegen gesteld zijn..

het is maar net wat je wil, net als bij mensne.. ik zie liever de snelle en krachtige gewichtheffers dan de bodybuilders die als het op kracht aan komt nauwelijks iets kunnen waar maken (daarmee zeg ik niet dat het gewichtheffen gezond is, maar wel minder nep).. hetzelfde geldt voor honden, ik zie graag honden die functioneel zijn, die hond kunnen zijn en snel zijn, en geen opgepomte spierbonken, daarvoor is een hond nooit gemaakt..
Da's een beetje wat ik probeerde te zeggen
Alleen verwoord jij het beter haha
Door eliza4u
#2231907
Yuka 2004 schreef: Ik weet dat het een beetje off-topic is, maar ik heb ooit een documentaire gezien over jonge bodybuilders en die jongens droogden zichzelf voor de wedstrijd uit, zodat de spieren beter zichtbaar waren.

@ Eliza: wat is duurtraining? Lopen naast de fiets? of iets anders, ik heb daar totaal geen verstand van, ik wandel alleen door de bergen met de honden.
Dat zogenaamde uitdrogen is echt heel erg slecht. Binnen "onze" rassen dacht men eerst ook dat als je je hond droog trainde dat je hem dan geen water gaf  :o. Echt vreselijk.

Wat ik bedoel met duurtraining is eigenlijk gewoon conditie training. Dus niet je hond trainen door middel van een flirtpole en andere vormen van kracht maar fietsen en vooral veel lopen en zwemmen. Lopen door de bergen vind ik een ideale manier. Het is eigenlijk je hond trainen als een allround atleet en niet puur op het voor het oog zichtbare bespiering. Die bespiering heeft die hond helemaal niets aan als hij moet presteren. Die overmatige bespiering zit flink in de weg. Het is de kunst om hier een mooie balans tussen te krijgen.

Die bespiering doet er alleen toe als je je hond showt en verder niets van hem verwacht op prestatie gebied.
Door haba
#2231965
dat je door barf te voeren je hond optimaal voert voor spieropbouw, is niet helemaal waar!
voor spieropbouw zijn verschillende eiwitpatronen nodig,vooral de langzame eiwitten zijn belangrijk en deze zitten vnl. in zuivel.
Door nienk
#2232198
haba schreef: dat je door barf te voeren je hond optimaal voert voor spieropbouw, is niet helemaal waar!
voor spieropbouw zijn verschillende eiwitpatronen nodig,vooral de langzame eiwitten zijn belangrijk en deze zitten vnl. in zuivel.
is dat bij mens en  hond hetzelfde dan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door