Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door kimmeke
#2231134
Het gaat er eindelijk van komen  ;D
Dus ben ik maar eens begonnen om een menu te maken. Liefst zou ik dus met een basismenu willen werken die dat lichtjes varieert naar gelang seizoen enz
De hoeveelheden bereken ik met de rekenhulp van hier, twijfel nog aan het percentage... Het gaat om een lekker actieve malamute, maar voer de huidige brokken ook op het oog dus ga dat hierbij ook doen om te kijken welk percentage goed is voor haar

Maandag: kippennek, rundsvlees en rundslever
Dinsdag: Eendennek, kalfsvlees en lamslever + haring
Woensdag: kipkarkas, rundsvlees en rundsnier
Donderdag: haaskarkas, kipfilet en rundshart + zalmsnippers
Vrijdag: kippennek, rundsvlees en lamslever
Zaterdag: eendennek, kalfsvlees en rundsnier
Zondag: haaskarkas, kipfilet en rundspens
En uiteraard overal groentenmix bij he

Alle tips, commentaar enz is zeker welkom!
Door MJoze
#2231686
Mijn commentaar  ;) :
Kippen krijgen veel antibiotica en daar kunnen ook restjes van achterblijven in het vlees. Dat is voor mij een reden om kip met mate te voeren. In je menu staat nu 5 dagen kip en dat vind ik persoonlijk erg veel.
Rund en kalf zijn van dezelfde diersoort dus ik zou kiezen voor kalfs of rundvlees. Vlees van volwassen dieren bevat meer voedingsstoffen dan vlees van jonge dieren dus dan zou ik voor rundvlees gaan.
In de nieren van oudere runderen kan veel cadnium zitten en dat is niet zo gezond. Nier (en lever) van jonge dieren bevat minder afvalstoffen, dus in jouw geval zou ik de lamsnier en lamslever kiezen.
Er zit veel lever in je menu. Meestal wordt geadviseerd om de helft van je orgaan uit pens te laten bestaan en de rest eerlijk te verdelen over hart, lever en nier.

Ik hoop dat je iets aan mijn commentaar hebt.
Succes, MJ
Door Lizzy
#2232038
Ziet er goed uit. Ik zou alleen kalfsvlees vervangen door rundvlees. Kalfsvlees is armen aan voedingsstoffen. Overigens staat er nu 7 keer rund/kalf op je menu (dat is 1 diersoort) en dat vind ik een beetje te veel en dus te weinig afwisseling. Ik zou iets van 2 keer rund (zeker) vervangen door lamsvlees en/of geitenvlees. Ofzo. In ieder geval een ander vlees dan kip of rund.
Door smulpaap
#2232068
Ik ben het met MJoze eens , als je perse kip wilt voeren dan zou het fijn zijn als dat biologische kip is . Kip uit de bio-industrie  is immers een dier wat er erg slecht aan toe is
Ik zou verder ook het kalfsvlees vervangen voor rund , en er bv paard lam en geit bij kopen 
Haaskarkas vind ik niet echt een beginners vleesbot , haas kan soms pittig hard zijn , ik zou dat de eerste tijd vervangen met bv konijnkarkas
Stel dat je geit gaat kopen , let dan wel weer op de combinatie . Geit is vetter spiervlees en dat kan je weer beter niet voeren bij bv lever
Door kimmeke
#2232178
Bedankt voor de tips!
Zelf had ik dus ook de indruk nogal veel rund erop te hebben staan, was dus nog aan het bekijken wat ik daarmee kon vervangen. Straks de menu nog eens bekijken en dan gooi ik er weer een probeersel op  ;)
Zou haaskarkas echt nog te hard zijn? Ik begin nu met volledig op barf te zetten maar ze krijgt zeker al een jaar ofzo enkele keren per week in combinatie met brokken een heel kipkarkas of vis ofzo. Dus ze is wel wat bot gewend hoor
Door kimmeke
#2232463
Heb het menu nog eens bekeken, wat vinden jullie hiervan:

Maandag: kippennek, rundsvlees en rundslever
Dinsdag: eendennek, lamsvlees en lamsnier + vis
Woensdag: kipkarkas, geitenvlees en pens
Donderdag: haas/konijnkarkas, kipfilet en runderhart + vis
Vrijdag: kippennek, rundsvlees en lamslever
Zaterdag: eendennek, geitenvlees en pens
Zondag: haas/kipkarkas, lamsvlees en pens

Zou trouwens 3x per week vis te veel zijn?
Door MJoze
#2232612
Netjes!
Haas is harder dan kipkarkas. Als je hond een tijdje volledig barft kun je rustig haas voeren, maar je kunt beter met konijn beginnen.
Ik zou ipv 2x lever en 1x hart, 1x lever en 2x hart voeren.
Je geeft de vis toch als extratje? Dan is 3x volgens mij geen probleem.

Groetjes, MJ
Door kimmeke
#2232619
Nog even konijn geven ipv van haas dan  :)
De vis is als extra, kan dit eventueel in de menu zelf? Maar ter vervanging/afwisseling van wat dan?
Laatst gewijzigd door kimmeke op ma 23 jan 2012, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MJoze
#2233676
Je kunt eventueel zalmlijf geven als vleesbot, dan kun je op een dag  bv kipkarkas vervangen door zalmlijf en hoef je niet je hele menu opnieuw uit te rekenen.

Groetjes, MJ
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door