Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kathyamber
#2232093
Hallo, ik ben vrij nieuw op deze site.
Ik heb me eens geregistreerd maar daarna nooit meer iets meegedaan.
Maar nu heb ik een probleempje en dat wil ik graag aan jullie voorleggen.
Ik heb 2 golden retrievers 1 van 9 jaar en eet al jaren vlees in rund – kip - vis – lams – pens - botten en strotjes en karkassen  alles van de fa. Lotgering
En die verwerkt het prima nooit eetproblemen en gelukkig geen gekke dingen, ook mijn vorige hond heeft het jaren gegeten zonder problemen.
Nu mijn jongste hond met de kerst 2 jaar geworden is het eerste jaar opgegroeid met brokken en zit nu dus een jaar aan vers vlees.
De eerste maanden ging de overgang voortreffelijk ze eet wel eens wat gras er tussendoor maar dat deed ze met haar brokken ook en dat was zeker niet verontrustend.
Maar na ongeveer een half jaar begon zij steeds meer gras te (vr)eten maar dan ook echt  grazen en ook steeds meer met lange tanden te eten en na dit begon ze het vlees van lotgering te weigeren, nu ben ik wel honden gewend en raak niet meteen in paniek, maar na 10 maaltijden weigeren ben ik even overgegaan naar Rodi en dat ging erin als een gebakje.
Dit 1 maand gegeven en het echte grazen was stukken minder en het eten was gewoon een feest en als ze haar eigen bak leeg had toch de bak met lotgering vlees van de andere hond nog eens schoonlikken en als er nog wat in lag gauw naar binnen werken
Daarna heb ik toch weer geprobeerd haar op lotgering vlees te zetten en de eerste maand ging dat redelijk goed en was de bak gauw leeg maar na deze maand begon het grazen weer als een gek en steeds weer begon zij te eten met de z.g. lange tanden.
En ook begon zij avonden lang een soort kokhals gebaar te vertonen net of zij luchtgebrek had, daarmee de dierenarts geraadpleegd en toen bleek zij een flinke ontsteking in haar keel te hebben en daarvoor kreeg zijn ontstekingremmers en gelijktijdig een maagbeschermer en ik ben gelijktijdig weer overgegaan naar de Rodi hamburgers.
Na een dikke week was de ontsteking geheel verdwenen mede door de maagbeschermers en/of Rodi,  het kokhalsen was  ook verdwenen en het gras eten was weer terug in normale doen.
En ik kreeg van de dierenarts te horen dat het wel eens een alergie kon zijn op het vlees.
Nu een maand verder en alleen Rodi vlees gevoerd begint zij ook daarop te reageren met een soort kokhalsen maar dan nog niet zo fanatiek als voorheen.
Nu mijn vraag, hebben jullie daar ervaring mee of  enige tips waarmee ik misschien mee uit de voeten kan.
Ik hou mijn hond het liefst op versvlees, maar als het echt niet anders kan gaat zij natuurlijk over op brokken.
Ik hoor graag van jullie.

Fred Rietbergen (Kathyamber)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2232108
Aangezien voor mij alles beter is dan brok, zou ik eerst een andere kvv, liefst een zonder granen en een complete variant proberen. Bijv. Tinlo of Naturis.
Wat voor de ene hond goed werkt, hoeft voor de andere niet per se de juiste kvv te zijn.

Een allergie op vlees lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het lijkt me dan eerder dat er een toevoeging in zit waar ze slecht op reageert. Schrokt ze erg met eten?
Door nienk
#2232231
dit klinkt mij niet als een allergie, allergieën gaan (hoe ik het begrepen heb) meestal gepaard met huid, vacht en/of oor problemen. een intolerantie zou betekenen dat de hond last zou hebben van de spijsvertering, braken, aanhoudende diaree e.d. maarja, ik ben geen dierenarts, alleen ervaringsdeskundige met 1 allergische hond. aan de andere kant, dat kokhalzen zou misschien ook kunnen duiden op een verdikking van haar keel, wat wel (in ieder geval bij mensen) een allergische reactie op eten kan zijn zonder dat er sprake is van andere symptomen.

hoe is ze verder? tierig? hoe is de ontlasting?

dat gras eten, dat zou er op kunnen duiden dat ze misselijk wordt van het eten. vertoond ze daar ook andere kenmerken van? smakken of kwijlen enzo? heeft ze ook buikpijn denk je?

hartstikke goed dat je haar in ieder geval op vers wilt houden, dat is (een hele enkele uitzondering daar gelaten) immers het beste.

ik zou je ook aanraden om over te stappen op een andere kvv, zonder granen en toevoegingen.

Lotgering wordt over het algemeen als een vrij vette kvv beschouwd, er zijn meer honden die daar niet goed tegen kunnen.

1 kleine tip: als je uiteindelijk echt denkt dat het een allergie is, dan zul je met haar een eliminatie dieet moeten gaan volgen. dit betekent dat je begint met 6 weken 1 diersoort voeren en daarnaast niets maar dan ook niets anders. na deze 6 weken (of misschien wel langer), ga je dan 1 voor 1 per paar weken weer een diersoort toevoegen. zo kan je kijken welke diersoorten ze wel en niet verdraagt.

bij de eerste (en liefst ook de tweede, vind ik) diersoort is het heel belangrijk zo niet dan essentieel dat het een diersoort is die ze nog nooit gegeten heeft. dan is de kans dat ze er allergisch op reageert het kleinst.

als je nu dus overstapt op een andere kvv, houdt dan in je achterhoofd dat je 1 of liever 2 diersoorten achter de hand moet houden. ik vind zelf konijn en eend mooie diersoorten daarvoor, omdat er redelijk makkelijk alles en ook kvv van te krijgen is. als ze nog nooit eend en konijn gehad heeft, ga dat dan nu ook niet voeren. zodoende kan je die smaken gebruiken als je toch moet gaan elimineren.

in de tussen tijd zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een dierenarts die voorstander is van vers vlees voeren. mijn voorkeur zou uitgaan naar een holistische. mocht dan het overstappen op de andere kvv geen uitkomst bieden, dan kan je samen met de DA gaan kijken wat er aan de hand is.

succes ermee!
Door 202Spots
#2232361
Wanneer ze zoveel gras vreet...gaat ze daar dan van overgeven of blijft 't er in?
Misschien helpt 't wanneer je wat van 'n groentenmix geeft of door d'r eten doet?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2234625
kun je niet overstappen op zelf samengesteld vers. dan weet je precies wat je hond krijgt en dan kun je ook gaan elimineren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door