Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2224750
Ik zal de situatie even uit proberen te leggen, ik vind het lastig om uit te leggen, allereerst omdat ik niet medisch onderlegd ben en ten tweede omdat het mij allemaal is uitgelegd in het Spaans.

Het gaat om een hond van (nu) 9 maanden. Deze hond is aangereden (tenminste dat is het verhaal) is bij de dierenarts gebracht, heel lang na de aanrijding en bleek een gebroken heup te hebben, op meerdere plekken gebroken (en zat ook volledig onder de schurft). Eigenaar wilde niet van tevoren de operatie betalen, dus dierenarts heeft niet geopereerd, daarna is eigenaar nooit meer op komen dagen.

Hond heeft anderhalve maand in de dierenkliniek doorgebracht met die gebroken heup (is gelukkig wel behandeld voor zijn schurftplekken). Op de plekken waar de heup gebroken was is het bot weer aan elkaar gegroeid, dus kon er niets meer aan de breuk zelf gedaan worden en hebben ze een stuk bot van de poot (de kop? als ik het goed begrepen heb) afgezaagd  (omdat de bovenkant van het bot zou gaan vergroeien in het vergroeide heupbot en de poot zijn functies volledig zou verliezen) en een soort pseudoheupgewricht gemaakt van een stuk spier, dit moet littekenweefsel gaan vormen en zal dan fungeren als heupgewricht. Het schijnt redelijk vaak gedaan te worden deze ingreep. Ik vind het ontzettend lastig om uit te leggen omdat ik het zelf ook niet helemaal begrijp, maar misschien dat er dierenartsen of mensen zijn met wat meer medische kennis die begrijpen wat ik bedoel.

Na een tijd zal de hond weer op zijn pootje gaan leunen en vrijwel normaal kunnen functioneren en een redelijk normale spierontwikkeling hebben in de beschadigde poot (tenminste, dat zegt de chirurg). Maar voorlopig is er niets over van het pootje en denk ik dat het nuttig is om hem naast goede voeding (hij barft) ook te ondersteunen met wat supplementen, dus vandaar mijn vraag.

Mijn vraag is: Welke supplementen zijn aan te raden voor deze hond?

Ik zag net een topic over groenlipmossel, zou dat nuttig zijn? En glucosamine? En ik dacht ook aan spiersupport.

Ik ben benieuwd wat jullie nuttig lijkt qua supplementen.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op ma 16 jan 2012, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2229355
Tjonge wat een verhaal zeg!
Helaas kan ik je geen goed onderbouwde medische tips geven. Heb wel ervaring met e.e.a.
Ik begrijp dat de hond nu vers vlees krijgt! Prima!
Krijgt de hond goede begeleiding/revalidatie/fysiotherapie?
Dat lijkt me het beste om mee te beginnen.
Waarin wil jij de hond ondersteunen met supplementen?
Groenlipmossel geef je als maagbeschermer of bij honden op leeftijd (bijvoorbeeld bij beginnende arthrose).
Spiersupport geef je bij verval van spierweefsel.
Glucosamine zou ik op zo'n jonge leeftijd nog niet geven.
De andere twee kun je proberen en kijken hoe je hond erop reageert.
Misschien is dit nog iets?  Zie: http://www.cetylm.nl/
Sterkte!
groetjes Ineke
#2229507
Dit is nog maar een deel van het verhaal, dit baasje heeft de oren van deze hond zelf geknipt met een botte schaar, dus hij heeft geen oren meer (alleen een heel klein stukje misvormde huid) en hij heette Adolf Hitler... Het lijkt er ook op dat hij altijd opgesloten heeft gezeten, want alles fascineert hem. Maar desondanks is hij ontzettend sociaal naar mensen en honden.

Ik denk dat die groenlipmossel wel goed zou zijn voor hem, want de situatie is een beetje veranderd. De overgang naar barf verliep niet goed en hij bleef overgeven en afvallen, dus hij is terug op brokken tot hij genoeg aangekomen is, hij weegt namelijk 15 kilo, maar zou toch wel minimaal 23 kg moeten wegen. Als hij weer wat aangesterkt is gaat hij weer over op barf, maar nu moet hij eerst aankomen en de mogelijkheden daar om te barfen zijn wat lastiger, beginnersbotjes zijn lastig te verkrijgen en veel variatie is er niet, dus ik denk dat het goed aangepakt moet worden en dat deze hond al herstelt moet zijn als hij weer overgaat op barf, want voorlopig heeft het een negatief effect gehad.

Volgens mij was het risico aanwezig dat hij door dit gedoe artrose zou ontwikkelen, dus dan is die groenlipmossel ook wel goed om te geven denk ik.

Ik zou hem willen ondersteunen in het herstel, hij heeft schurft (gehad), daar wordt hij nog voor behandeld, is bijna helemaal kaal, hij heeft nauwelijks spierweefsel in de aangetaste poot (dus spiersupport is dus zeker aan te raden, dat dacht ik al), hij heeft dus blijkbaar ook een hele zwakke maag, geeft snel over (op barf, met brokken niet) en is veel te dun en heeft ontzettend veel medicatie gekregen, al ruim twee maanden medicatie tegen de schurft en na de operatie ook van alles.

Eigenlijk wil ik hem gewoon laten aansterken en ondersteunen in het opbouwen van zijn spiermassa en ik denk dat iets voor zijn gevoelige maag ook geen kwaad kan, helemaal niet zodra hij weer overgaat op barf. Er is daar volgens mij niet de mogelijkheid tot fysiotherapie oid (maar ik zal het laten navragen), maar hij gaat wel zwemmen in een warm bad in overleg met de chirurg en zodra het warmer is in de zee.

Ik wil de supplementen naar Spanje opsturen, want ik vrees dat in de koffer meenemen voor problemen zou kunnen zorgen.

Bedankt voor je reactie en de link, ik ga het morgen even doorlezen  ;)
#2230375
Allemachtig... wat in en in triest zeg dit hele verhaal!
Wat lief van jou dat je je inzet om dit diertje te helpen.  :-*

Als de hond last heeft van de maag dan is het wellicht een kwestie van eerst kokend water gooien over het verse vlees.
Dan kan de hond er langzaam aan wennen. Je kunt ook beginnen met een kvv? (heb alleen geen idee of dat voor handen is daar?)
Waarschijnlijk was de overgang op vers ineens te abrupt?!

Misschien nog een tip: ik zou probiotica geven om de spijsvertering en de weerstand te verbeteren!
Tevens zou ik dan chlorella geven. Dat werkt niet alleen ontgiftend maar is ook een zeer goed voedingssupplement ter ondersteuning!
Zie: http://www.chlorella-alg.com/

Voorzichtige knuf voor deze hond en hopelijk komt het allemaal goed!
#2231129
Er is helaas geen versvlees in Spanje en ook beginnersbotjes zijn lastig te vinden, maar misschien kunnen er kippen- en kalkoennekken geregeld worden, dat wachten we nog af, ik denk dat het teveel verandering tegelijk was in combinatie met een gevoelige maag en een aangetast imuunsysteem. Eerst met brokken op gewicht komen, dat is de eerste prioriteit. Hij is al aangekomen.

Daarna weer een poging om hem op BARF over te zetten, heel langzaam, ik moet het op afstand begeleiden en dat is lastig, maar ik doe mijn best. Maar één ding tegelijk, voorlopig heeft hij schurft, ondergewicht en zijn de hechtingen van de operatie er nog niet uit (zaterdag gaan ze eruit) en is de heup nog erg opgezet, hij begint wel al op zijn pootje te leunen, dus dat is positief.

Het lijstje dat ik nu ga bestellen/kopen is:

Probiotica (iemand nog tips waar en welk merk, kosten maakt niet uit!)
Chlorella
Groenlipmossel (de tuinen?)
Spiersupport (waar?)

Dat middel cetylm ken ik niet, heb jij er ervaring mee? Ik weet niet of het nut heeft, want eigenlijk heeft hij geen gewricht meer van kraakbeen, meer een pseudogewricht van spierweefsel (tenminste, zo is het mij uitgelegd), dus ik weet niet of het iets toevoegt..

Iemand nog andere tips?
#2231974
Lizzy schreef: Qua supplementen geef je nu echt genoeg. Qua homeopathie zou dit nog kunnen : http://www.nmlhealth.com/p,34,435/PUUR-Bot.aspx

Arm hondje :'(
Besteld! Bedankt voor de tip! Ik denk dat het zo ook wel genoeg is.

Lizzy, misschien een beetje off-topic, maar hoe zou jij de overgang laten verlopen naar barf bij zo'n hond? Hij heeft een paar keer diarree gehad en alles uitgekotst en hierdoor viel hij zoveel af dat hij weer terug is gegaan op brokken. Hij heeft denk ik in totaal 3 weken barf gehad.

De diarree die hij had was precies hetzelfde als de diarree die Ziggy jaren had toen ze zo'n last had van haar darmen, bij Ziggy heeft het twee jaar geduurd voordat ze er vanaf was en nooit is er duidelijk geworden wat ze had, sinds de operatie vanwege de darmtorsie gaat het pas echt perfect met haar. Ik ben daardoor bang dat bij hem de overgang ook zo moeizaam zal verlopen, maar weet ook dat BARF uiteindelijk het beste is voor de algehele gezondheid.

We hebben daar vrij veel beperkingen op het gebied van barf, maar mijn vriend is wel wat barfcontacten aan het leggen en heeft wat rondgevraagd, hij heeft nu gevraagd of ze 20 kg eenden en kalkoennekken voor hem kunnen regelen, hij wacht nu af of dat gaat lukken.
Ook kan hij voor veel te veel geld wel wat kwartels kopen. Dit zijn dus de enige beginnersbotjes die er zijn, ik heb ook gevraagd of hij niet ergens aan eendennekken kan komen, hij gaat op zoek, maar het is daar gewoon erg lastig.

Zelf zat ik er aan te denken om langzaam rauw rundvlees of rundergehakt te introduceren en gedeeltelijk ook brokken te blijven voeren en misschien idd zelfs zoals Luka en Kira zegt wat heet water over het vlees heen gieten. En dus op die manier in ongeveer twee weken hem volledig laten overgaan op rauw vlees (maar hiervan vind ik dus weer het risico dat hij aan de diarree gaat, omdat het alleen vlees is zonder bot, dus ik twijfel nog aan deze manier). Dan langzaam geplette kippennekken introduceren, heel langzaam, dus eerst één en per dag één erbij (als het goed gaat dan ook wat orgaan toevoegen, dit even overgieten met heet water) en zodra dit goed gaat de geplette kwartels en ga zo maar door.

Denk je dat dit een goede manier is? Of zou jij het anders doen?
#2232557
Voor de geïnteresseerden, de hechtingen zijn eruit, het heertje is 2,5 kg aangekomen en de dierenarts was positief over het herstel  :)

Ook gaat hij fysiotherapie en massages krijgen, in de kliniek en thuis. En hij krijgt nu alleen nog maar medicatie tegen de schurft.

Nu hoop ik alleen nog alle supplementen binnen te krijgen, zodat hij dat ook zo snel mogelijk kan krijgen ter ondersteuning.

Wij zijn dus erg blij  :)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door