Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Migudu
#2230763
Zo, dat is er uit. Flynn is voor de derde keer in zijn korte leventje aan de nies.
Hij oogt (nog) niet ziek, eet gewoon, ogen staan helder. Hij likt alleen na het niezen aan zijn neusje, dus er zal wel iets van snot zitten.
Nu hebben we hier een neusspray, zoutoplossing.
Ik weet dat als we nu naar de da gaan, dat hij meteen weer antibiotica krijgt, en om eerlijk te zijn, houdt me dat nu even tegen.
Hij kan toch wel "normaal" opknappen hier van, hoop ik?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2230771
Bij kittens is het afweersysteem nog niet helemaal compleet en daarmee zeg maar minder werkzaam. dat zie je bv ook bij kleuters, die zijn ook vaker ziek dan volwassenen.
Als de mogelijke uitvloeiing uit ogen/neus/etc helder is en niet teveel, zou ik het ook nog even aanzien. Wordt dat meer of erger, maak ik wel een ritje richting dokter, om longen te luisteren, in bek te kijken en ogen onderzoeken. Ik geef aan dat ik niet onnodig AB wil hebben en mijn mening wordt daarin gerespecteerd. Dat kan natuurlijk ook DA-afhankelijk zijn.
Door Migudu
#2230773
Ja, ik houd het zeker in de gaten, ik heb ze nu weer op dat Lysine poeder.
En eigenlijk heb ik nog helemaal geen uitvloeiing uit zijn neus gezien. Maar het zal er wel zijn, omdat hij dus likt.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2230776
Als hij met zn bek open gaat ademen, is het ook raadzaam om snel naar de dokter te gaan. maar tegen die tijd heb je allang ook andere dingen gemerkt. Bek open ademen betekent dat de neus helemaal dicht zit en is hij best ziek.
Door Migudu
#2230780
Ik hoop dat hem dat bespaard blijft, maar nogmaals, zonder antibiotica zou hier normaliter
gewoon beter van moeten kunnen worden?

Gerda
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2230829
Hoe oud is hij nu?

Hij kan natuurlijk chronische nies hebben. Dan gaat het niet meer echt over en speelt om de zoveel tijd eens op. Hoe beter hij behandeld wordt als kitten tegen de nies, hoe meer kans hij heeft om niet chronisch te worden.
Zolang er geen snot is of geen hoesten, heeft het geen zin om AB te geven. Als er wel snot is (of alles zit dicht, das ook van snot), dan kan je er beter wel om gaan.  Zeker als hij nog wat jonger is.
Nies is namelijk een virus, maar er komt vaak een bacterie bij. Die bacterie zorgt voor de ergere symptomen zoals het snot en hoesten.  Daar kan dus AB gegeven worden ter ondersteuning, maar het virus moet hij echt zelf overwinnen.
Bij een chronische nies blijft het virus dus aanwezig. Herpes is een gekend voorbeeld maar niet het enige.
Ik zou inderdaad L-lysine gaan geven, dat helpt erg goed bij nies. En dan hopen dat hij toch niet chronisch blijkt.
Als hij wel chronisch zou blijken (het dus blijft opspelen in de volgende maanden) zou ik AB zoveel mogelijk vermijden. Hem proberen ondersteunen op alle mogelijke andere manieren en zowiezo zijn weerstand ondersteunen (nu dus ook al, kan maar helpen).
Want als het echt chronisch is, wil je zeker wat achter de hand hebben voor moest het ooit echt erg worden. En dan wil je niet hebben dat er geen enkele AB meer werkt!

Maar daar ben je nu nog niet hoor. Geen zorgen. ;)
Ik hoop dat hij snel herstelt en dan jarenlang geen nies meer heeft!
Ik weet niet of je laat enten, maar ik zou dat met dode entstof laten doen. En zeker niet jaarlijks.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 20 jan 2012, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Migudu
#2230843
En hoe kan ik hem dan het beste ondersteunen, buiten L-Lysine?
Hij is een jaar geleden ongeveer voor het laatst geënt, zou dus weer "moeten", maar nu maar even niet, denk ik zo.

En hij is in oktober een jaar geworden.

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2230860
Oh, dat is al geen kitten meer.
Nee, ik zou zeker niet laten enten.  Of anders zeker met dode entstof (als hij genezen is!).  Je moet een beetje zelf weten of je wilt enten of niet, maar ik kom ervan terug. 

Verdere ondersteuning weet ik niet zo goed...  :-\
Echinacea? Maar of dat beter werkt dat de L-lysine betwijfel ik. Ik weet ook niet of je het mag combineren, maar ik denk van wel.

Verder let ik gewoon op geen tocht te hebben en de kat niet buiten te laten of voor het open raam te laten zitten als het een dag plots een stuk kouder is dan de vorige of als het erg regent of waait. Dat is om te voorkomen dat het opspeelt als hij nog niet ziek is natuurlijk, als hij ziek is, zou ik hem gewoon binnen houden totdat de nies weg is.

Als er snot is en verstopt zit, kan je wat losweken met bisolvon (zoals ze bij baby's doen), maar dat is nu nog niet aan de orde.
Door Migudu
#2230876
Ok, nou, ze komen al niet buiten, dus dat scheelt.
Het is een groep van 5, dus besmetting her en der heb je al snel.
Dus ik denk dat ik ze nu allemaal maar standaard op die L-lysine zeg.

Bedankt hoor!

Gerda
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2230881
Ik denk eigenlijk niet dat hij het van de anderen zal hebben hoor.
Het zal wel gewoon opspelen uit zichzelf.
Nu zal L-lysine bij geven wel geen kwaad kunnen, maar ik denk niet dat rest het geven hem zal helpen.

Mijn jongens worden ook nooit ziek als Kleintje een opspeling heeft van nies. Maar bij Kleintje is het heel onschuldig. Wat niezen en wat meer loopoogjes, meer heeft ze nooit...
Door Too
#2230902
Ik kan me voorstellen dat je hier even geen zin in hebt...
t enige dat je preventief kunt doen doe je al... door goede voeding weerstand zo hoog mogelijk houden.
L-lysine kán werken wanneer t een herpes-achtige veroorzaker is, er zijn meerdere mogelijkheden

Hier gaan ze steevast aan de proest als 1 vd 2 'íets'  heeft gehad [virus oid]... de patient wil nogal eens
eindigen met genies en de solidaire zus snuffelt dan gezellig een paar dagen mee.
Hier blijft t over t algemaan beperkt tot niesaanvallen, dun kleurloos snot en soms een wat lodderig dagje...
ze krijgen dan wat meer vocht, een kuurtje echinacea en verder ..
wie wil mag lekker op t balkon hangen, met of zonder natte neus
Door Migudu
#2230913
Ja, ik denk dat wel of niet buiten (afgeschermd in de tuin) ook niet zoveel uitmaakt, eerlijk gezegd.
We gaan hem gewoon goed in de gaten houden en hopen dat er geen bacterie bijkomt.

Gerda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2230919
Gerda, verwacht je zelf dat hij iets chronisch onder de leden heeft? Hoe vaak heeft hij nu al (bij jou) niesziekte en vergelijkbare klachten gehad en hoe lang duurde dat? Ot is vroeger ook best veel (voor mijn doen veel) ziek geweest, maar toen ze ongeveer 6-7 maanden was, eigenlijk niet meer zo.
Ot is nu ruim 4 en heeft zeker 4x niesziekte gehad (3x bij mij) en 1x kennelhoest (toen was ze al volwassen). Verder eigenlijk niets, behalve een keer een haarbal enzo en ze had vaginitits toen ze krols was.
Sien heeft 1x niesziekte gehad (oogontsteking) als kitten na haar ontstokking en 1x kennelhoest (toen vond ze zich heel ziek). Ik ben met Sien wel vaker bij de dokter geweest wegens ingewanden; diarree enzo (sinds barf veeeeeel beter) en ze heeft ook vaker wel eens gekke dingen opgegeten. En Sien heeft natuurlijk de operatie aan haar kippenpoot (pl door trauma graad 4) gehad, maar dat is niet besmettelijk.
Flynn is nu ruim een jaar en hoe vaak is hij al ziek geweest? Ook 4x? Heeft hij er iedere keer AB voor gehad en knapte hij er wel snel van op?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door