Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#223024
Nu bij Viento ver gevorderde arthrose is geconstateerd als gevolg van een oude lpc ben ik mij aan het oriënteren op voedingssupplementen. Een middel dat zowel Dorit Aharon als de d.a. in Wageningen aanbevelen is glucosaminemiddel. Dorit verkoopt Canoflex, een pot kost euro 41,-- en dat was na ongeveer 3 1/2 week op. In Wageningen verkochten ze glucosamine van De groene Os, 500 gram euro 56,-- en daar zou ik ongeveer 2 à 3 maanden mee moeten kunnen doen. Nu is bij alle drogisterijen ook glucosamine verkrijgbaar, heel wat goedkoper dan de varianten voor dieren. Waarom zijn die veterinaire voedingssupplementen zo duur en wat is nou zo anders in de samenstelling (behalve misschien de dosering)? Kun je zo'n supplement voor mensen ook gewoon aan dieren geven? Volgens de d.a. van Kortenoord kon ik het beter bij een veterinair middel houden. Ik heb veel voor m'n honden over, maar als Viento de rest van z'n leven aan de glucosamine zit, dan is het toch wel de moeite waard om eens kritisch naar die prijzen te kijken.
#223025
Het prijsverschil zit hem meestal in wat er behalve de glucosamine nog meer in zit en in de herkomst van de grondstoffen.
Ik denk dat om te beginnen zo´n duurdere met allerlei mineralen, ontstekingsremmers en andere bouwstoffen wel nuttig is maar later, als het beter gaat kun je over op eenvoudige glucosamine.
Misschien moet je ook even kijken waar hij het beste op reageert.

In principe zit er echter weinig verschil tussen de humane en veterinaire soorten. Een gewricht is een gewricht en die zijn bij mensen en dieren op dezelfde manier opgebouwd.

Theoretisch gezien zou er een verschil in opname van de verschillende grondstoffen kunnen zijn. Omdat mensenmaag en darmen niet helemaal hetzelfde zijn als die van een dier, maar er is niemand die daar rekeing mee houdt.
#223028
Ik zit natuurlijk met hetzelfde 'probleem'.

Ik vraag me af hoeveel mg. Glucosamine ze binnen krijgen (per dag) met Canoflex en die van de Groene Os (laten we zeggen de hoeveelheden mg. voor een middelgrote hond - hoeveel Gluco krijgen ze dan binnen bij deze middelen). Ik heb wel gezocht, maar kan het antwoord niet vinden.

Laatst heb ik uit de Whole Dog Journal de hoeveelheden gehaald die je gemiddeld aan een hond zou moeten geven (per dag). Ik moet even zoeken naar dit bericht.

Maar goed, stel dat je je hond 750 mg Glucosamine per dag moet geven, dan is het dus absoluut (volgens mij) goedkoper om bijv. dat preparaat van het Kruidvat te nemen! Dat bevat 60 tabletten voor ongeveer 7 euro en het bevat 750 mg Gluco. Die van de Hema bevat minder Gluco, namelijk 600 mg, maar die bevat wel weer 1000 mg MSM. Dit potje kost ongeveer 6 euro en bevat ook 60 tabletten.

Bloem heeft ook een Gluco middel waar ook duivelsklauw en wilgenbast en bromalaine, boswelia enzo in zit. Dus ook pijnstillende middelen. Helaas bevat het maar een lage dosering Gluco, namelijk 250 mg. Dus moet je hier weer meer capsules per dag van geven. Dit pak bevat 60 capsules en kostte 17 euro.
#223032
Doseringen volgens Whole Dog Journal gevonden:

Daily dosages glucosamine:

• Dogs 5-20 pounds: 250-500 mg
• Dogs 20-45 pounds: 500 mg
• Dogs 45-90 pounds: 1,000 mg
• Dogs more than 90 pounds: 1,500 mg

Use chondroitin supplements in the following daily dosages:

• Dogs less than 80 pounds: 900 mg
• Dogs more than 80 pounds: 1,800 mg

1 pound = 0,453 kilo
#223036
Dank je wel voor dit lijstje Lizzy! :-* Ik zat nl te twijfelen of ik Gitte minder kon gaan geven of zelfs zou moeten stoppen vanwege haar steedsvaker voorkomende misselijkheid. Dus ga ik haar vanaf nu voortaan een halve dosering geven, kijken hoe dat gaat.
Zonder lukt niet, ik heb haar nu een paar dagen niets gegeven en ze begint af en toe weer waanzinnig te kraken terwijl ze loopt :o.

Oja, en voor Petra: ik gebruik glucosamine en chondroïtine voor mensen (voor mijn hond) ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 13 dec 2004, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#223045
Mmmm, ik zal dit ook eens halen, Timo kan bijna niet meer in de auto springen :-\.Bij spanningen trilt zijn achterpoten.
Ook moet hij afvallen maar het lukt gewoon niet en hij krijgt al zo weinig.
Ik ga het eens halen bij het kruitvat.
#224867
Ik had nog even mijn schoonzus gevraagd wat zij aanraadde bij arthrose (ze is huisarts en doet momenteel een aanvullende studie orthomoleculaire voedingsleer). Zij zei:

"...... Daarnaast heeft Viento stoffen nodig waaruit hij opnieuw botweefsel en kraakbeen kan opbouwen, en dat is oa glucosamine, chondroitinezuur en MSM (methyl-sylfonylmethaan). MSM bevat zwavel en is niet alleen bouwstof maar is bovendien pijnstillend. Als er voldoende bouwstoffen aanwezig zijn kan een homeopatisch middel een prikkel aan het lichaam geven om die bouwstoffen ook daadwerkelijk te benutten, tot het maken van nieuw kraakbeen en bot. De homeopatische middelen (osteovetsem en arthrosecomplex van VSM) die je schrijft lijken mij complexmiddelen, dus ik denk dat ze behalve een homeopatische "prikkel" misschien ook nog bouwstoffen bevatten zoals chondroitine of MSM. Dat staat
er waarschijnlijk wel op."

Lizzy, heb jij toevallig ook nog zo'n mooi lijstje hoeveel MSM je een hond mag geven?
Laatst gewijzigd door petrap op do 16 dec 2004, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#224881
petrap schreef: Ik had nog even mijn schoonzus gevraagd wat zij aanraadde bij arthrose (ze is huisarts en doet momenteel een aanvullende studie orthomoleculaire voedingsleer). Zij zei:

"...... Daarnaast heeft Viento stoffen nodig waaruit hij opnieuw botweefsel en kraakbeen kan opbouwen, en dat is oa glucosamine, chondroitinezuur en MSM (methyl-sylfonylmethaan). MSM bevat zwavel en is niet alleen bouwstof maar is bovendien pijnstillend. Als er voldoende bouwstoffen aanwezig zijn kan een homeopatisch middel een prikkel aan het lichaam geven om die bouwstoffen ook daadwerkelijk te benutten, tot het maken van nieuw kraakbeen en bot. De homeopatische middelen (osteovetsem en arthrosecomplex van VSM) die je schrijft lijken mij complexmiddelen, dus ik denk dat ze behalve een homeopatische "prikkel" misschien ook nog bouwstoffen bevatten zoals chondroitine of MSM. Dat staat
er waarschijnlijk wel op."

Lizzy, heb jij toevallig ook nog zo'n mooi lijstje hoeveel MSM je een hond mag geven?
Oeps, nee... helaas. Volgens mij heeft dat ook niet in Whole Dogs Journal gestaan... ik zal wel even gaan zoeken voor je.
#226913
Het glucosaminemiddel van De Groene Os bevat per maatschepje 1000 mg glucosamine en 500 gram MSM. De d.a. van Kortenoord raadde mij aan Viento de onderhoudsdosering te geven ( = 1/2 maatschepje), maar dan kom je dus op 500 mg glucosamine en 250 MSM per dag, dat is de helft van de hoeveelheid glucosamine die de Whole Dogs Journal hanteert (Viento weegt bijna 34 kg). Op de Canoflex staat helemaal geen specificatie van de hoeveelheden, raar.

Op de website http://www.ergogenics.org/msm.html wordt MSM overigens een "onzinsupplement met fans" genoemd. Over glucosamine staat weer een heel positief artikel en een interview met degene achter www.glucosamine.com .
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door