Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2229677
Lieve mensen ik kom er met het rekenen niet aan uit.
Het zal voor jullie ook even puzzelen zijn denk ik met mijn vraag, toch hoop ik dat jullie mee willen kijken?

Ik heb wel vijf diersoorten, maar volgens mij mis ik vleesbot in het menu.

Ik geef de honden mixen van kiezenbrink, dat lusten ze graag, is handig want 1 kilo met de groenteprut erbij is precies wat ze samen nodig hebben aan voeding per dag, en betaalbaar ook nog. Daarnaast runderhart en paardenvlees als dagmaaltijd, en elke ochtend een beetje vis (haring of sprot).

Dus elke ochtend een visje, en qua grote maaltijd wissel ik nou af:
- kipmix
- konijnmix
- zalmmix
- runderhart
- paardenvlees
allemaal met groen erbij.

Maar als ik nou ga kijken wat er in die mixen zit, dus verhoudingen vleesbot/organen/spiervlees, dan kom ik tekort.

Ik heb het opgezocht op de site:

- kipmix: rug 35%, lever 15%, nek 35 %, maag 15% (er staat mix bevat 30% bot)
- konijn: karkas 70%, hart 15%, long 15% (wederom staat er mix bevat 30% bot)
- zalmmix: zijn gemalen zalmlijven, er staat bevat 35% visgraat.

Wat moet er nou nog bij, komen jullie er wel uit?
Voor wie wil meerekenen, ontzettend bedankt.
#2229696
die 30% bot die volgens Kiezebrink in de mix zit, betreft het kale bot percentage. het bot percentage wat hier op Barfplaats gehanteerd wordt, betreft vleesbot. vleesbot bestaat voor 50% uit kaal bot, en voor 50% uit vlees.

hier wordt het een beetje ingewikkeld van.

in de kip mix zit 35% rug en 35% nek. dat is beide vleesbot. volgens de barfplaats percentage's bestaat die mix dus uit 70% vleesbot.

het karkas in de konijnmix is vleesbot. ook die mix bevat dus 70% vleesbot.
#2229725
Los daarvan, geef je nu niet veel te veel hart? (zit ook al in de konijnmix )???
En ook wat veel vis?


Krijgt je hond ook pens?


Als ik het allemaal een beetje goed kan rekenen zit je, als je deze pakketen steeds afwisselt, op dik 40% vleesbot. En dan reken in enkel de mixen en je hart en paardenvlees, de vis en groente laat ik eraf. Als je die er nog bij zou tellen, kom je dus nog een stuk lager uit.
Er mag dus wat bot bij.
Verder kom je dan op 23%!! hart, dat mag hoogstens 5% zijn, volgens de richtlijnen. Die hele dag hart is gewoon bijna allemaal te veel.  Pens zou toegevoegd moeten, dat mag dik 10% zijn, en nier moet ook toegevoegd. Lever zit je op 3%, dat is goed, zou iets meer mogen aangezien de groenten er niet bij gerekend zijn. 
Je paardenvlees komt dan op 20%, dat zit ongeveer goed. Zou iets hoger moeten omdat het iets lager komt te liggen als je de groenten toevoegd. En vis komt al op 20% zalm en daar komt dan de dagelijkse vis nog bovenop, en dat zou niet hoger dan 25% mogen komen om goed te zijn. Zo'n 10-15% wordt aangeraden als ideaal.

Ik weet natuurlijk niet of je deze zaken altijd dag na dag afwisseld of op een andere manier combineert? Een bepaalde botmix wat meer geeft of zo? Dan verandert het allemaal weer natuurlijk.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 jan 2012, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2229733
Aha ik begin het te begrijpen waarom ik er niet uit kom.

Ik had al uitgerekend de honden samen per week (Puck weegt 32 kilo en Frodo weegt 6,6 kilo)

vleesbot 4053 gram
orgaan 1621 gram
spiervlees 1215 gram
groenprut 1215 gram.

De kipmix en de konijnmix hebben dus allebei 70% vleesbot en 30% orgaan, samengenomen 1400 resp 600 gram.
Runderhart is ook orgaan dus 1000 gram.
Het paardenvlees moet onder het spiervlees denk ik dus 1000 gram.

Hou ik over om nog in te vullen:
vleesbot 4053 minus 1400 = 2653 gram
orgaan 1621 gram minus 600 minus 1000 van de hart, = 0 gram
spiervlees 1215 gram minus 1000 gram paardenvlees = 215 gram
(groenprut doe ik er dagelijks bij dat lukt wel)

Reken ik zo goed?

Maar die gemalen zalmlijven dan, reken ik dat onder vleesbot?  Idem de haring of sprot of spiering die ze 's morgens krijgen, onder welke categorie valt dat dan?

nb zie bij het posten de reactie van pearls.
Er ligt nu pens te ontdooien, de bedoeling is dat ze dat ook eens per week krijgen. Maar ja dat valt ook onder de organen, en daar hebben ze al genoeg van zie ik.
Teveel vis of hart, dat weet ik dus niet... ik weet niet wanneer het "teveel"is.

Hmm.. dacht met de mixen handig te doen, maar het wordt er alleen maar lastiger op heb ik het idee
#2229750
Ja, mixen zijn niet zo handig.

Je hebt inderdaad al orgaan genoeg maar daarvan moet ongeveer de helft pens zijn en de andere helft verdeelt over hart, lever en nier. Nu heb je dus veeeel te veel hart, dat trekt alle uit balans.
Je hebt dan in de week maar 150gr lever en 1150gr hart. Terwijl dat ongeveer evenveel moet zijn.  Ideaal zou zijn 250gr lever, 300gr hart en 250 nier en dan 800gr pens erbij.  Maar dat werkt dus niet met die mixen.  Daar heb je 150gr lever en 150gr hart en geen nier maar wel nog 300gr ander orgaan. Dat kan niet veel kwaad, maar dan kom je dus als de mixen gebruikt op uit dat je al 900gr orgaan gebruikt en dan moet er nog minstens wat nier bij, 150-200gr, zodat je nog zo'n dikke 500gr pens kan toevoegen...

De kleine visjes tellen als compleet dus die trek je gewoon van de totale hoeveelheid af.  De zalmmix is voor 70% vleesbot en 30 spier.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 jan 2012, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#2229752
[quote="iris"]
Aha ik begin het te begrijpen waarom ik er niet uit kom.

Ik had al uitgerekend de honden samen per week (Puck weegt 32 kilo en Frodo weegt 6,6 kilo)

vleesbot 4053 gram
orgaan 1621 gram
spiervlees 1215 gram
groenprut 1215 gram.

De kipmix en de konijnmix hebben dus allebei 70% vleesbot en 30% orgaan, samengenomen 1400 resp 600 gram.
Runderhart is ook orgaan dus 1000 gram.
Het paardenvlees moet onder het spiervlees denk ik dus 1000 gram.

Hou ik over om nog in te vullen:
vleesbot 4053 minus 1400 = 2653 gram
orgaan 1621 gram minus 600 minus 1000 van de hart, = 0 gram
spiervlees 1215 gram minus 1000 gram paardenvlees = 215 gram
(groenprut doe ik er dagelijks bij dat lukt wel)

Reken ik zo goed?

Maar die gemalen zalmlijven dan, reken ik dat onder vleesbot?  Idem de haring of sprot of spiering die ze 's morgens krijgen, onder welke categorie valt dat dan?

nb zie bij het posten de reactie van pearls.
Er ligt nu pens te ontdooien, de bedoeling is dat ze dat ook eens per week krijgen. Maar ja dat valt ook onder de organen, en daar hebben ze al genoeg van zie ik.
Teveel vis of hart, dat weet ik dus niet... ik weet niet wanneer het "teveel"is.

Hmm.. dacht met de mixen handig te doen, maar het wordt er alleen maar lastiger op heb ik het idee
[/quote]

als je googled op kiezenbrinkmix, dan vind je hoe je die compleet maakt.
#2229775
Dank jullie wel voor het meedenken.
Lil ik heb zitten zoeken naar die aanvulling maar vond het niet, ook niet op http://www.kiezebrink.nl/index.php?pid= ... stcode=MIX

Dit zo op een rijtje zettend met die mixen gaat het m niet worden zo besef ik, het is gewoon te omslachtig om het in totaal in balans te krijgen. En ik heb nog wel voor een dag of tien besteld vanmorgen,  :-[

Nou.. dat voer ik maar op, ze zullen er niet dood aan gaan denk ik maar.
Ik denk dat ik ga zoeken naar de barfmenu's die links en rechts hier staan van mensen die kloppen, om te zien of er eentje is die me aanspreekt en niet ingewikkeld is. Want carnibest worsten vinden ze maar lala, kan ik ze toch ook niet dag in dag uit geven lijkt me, en wordt ook aardig aan de prijs.
Het lastige aan barf is dat ik geen type ben voor de hele beesten, zelfs kippennekken vind ik eng.

Nou... wordt vervolgd weer. En als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door