Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Joss
#2224982
Het lijkt er op dat onze katers niesziekte hebben opgelopen. Tom (noorse boskat 11 maanden oud) niest wat, heeft waterige oogjes en lijkt onder 1 pet te vangen (hij eet nog wel gewoon). Sem (5 jaar) niest ook maar die is nog fris en fruitig qua gedrag en heeft ook geen waterige oogjes oid.

Kan ik wachten tot maandag om met Tom naar de DA te gaan of moet dat acuut? En moet ik ze beiden tegelijk meenemen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2225122
Je kan wel wachten tot maandag. Ik zou ze wel beide meenemen.
Weet wel dat als je naar de DA gaat, ze beiden een AB-kuur gaan krijgen. 

Ik ga meestal niet met nies, tenzij ze ook beginnen snotteren. Maar gewoon een paar keer per dag niezen en wat loopoogjes, daar ga ik niet voor.  Zalf voor bij oogontsteking heb ik altijd in huis, ik kijk het zelf na. Ik ben ook niet voor zalven als er geen ontsteking zit.
Mijn meisje is chronisch, dus die heeft altijd wel wat loopoogjes en af en toe niest ze eens een weekje. Als ik daar altijd mee zou naar de DA hollen had ze nu al zoveel AB en zalfjes gehad dat ze er veel slechter aan toe was geweest.

Maar als ze beginnen snotteren en hoesten of lusteloos worden en slecht gaan eten, dan moet je zeker wel gaan.  En dan moet er AB aan te pas komen ook.
Nies is een virus, en daar helpt geen AB aan, maar het snotteren en hoesten komt van bacteriën die met het virus samengaan, vandaar dat er dan wel AB nodig is.

Dit bovenstaande geldt trouwens niet voor kleine kittens (kleiner dan 4 maand). Daarmee zou ik ALTIJD naar de DA hollen, want die zijn er zo kwetsbaar aan.  Als nies als kitten niet behandeld wordt is er veel kans dat ze chronisch worden en ze kunnen er zelfs aan sterven als het heel erg is.  Ik weet dat dit niet voor jouw katten het geval is, maar er zijn later misschien nog mensen met die vraag, dus even voor de volledigheid. ;)
Gebruikersavatar
Door Joss
#2228254
Even update,Tom lijkt lichamelijk een stuk te zijn opgeknapt, echter zat er vanochtend wat pus in zijn oogjes. Dus hij traant nog wel. Het niezen is veel minder en hij is ook weer fitter qua gedrag en wil zelfs weer naar buiten.

Wat moet ik doen, alsnog naar de DA of het lichaam het zelf op laten knappen? En kan het lichaam dit uberhaupt, want ik las op een site dat onbehandelde niesziekte tot de dood kan leiden.

N.B. Hij eet dus ook nog steeds als een slootgraver.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2228259
Met uitvloeing uit ogen of neus die niet doorzichtig is, ga ik altijd naar de dierenarts.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2228327
Volgens mij hoef je hier niet mee naar de DA. Niet als het verbetert. Maar dat is iets wat je zelf moet aanvoelenen uitmaken.
Hij lijkt het zelf op te lossen, de DA kan enkel maar AB voorschrijven. Als hij geen snot heeft of niet moet hoesten heeft dat echter toch geen zin.  Tenzij hij een ontsteking op zijn oogje zou hebben natuurlijk.... Dan kan je zalf krijgen...
Maar je moet het dus zelf wat weten. Het virus moet hij toch zelf overwinnen, en AB kan dat enkel tegenwerken.

Onbehandelde niesziekte kan dodelijk zijn bij kittens. Volwassen, verder gezonde katten, gaan daar echt niet dood aan.
Bovendien moet hij dan al een heeel stuk zieker zijn dan hij nu is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2228333
Ik vind het altijd prettig om bij zulke zaken de boel even na te laten kijken. Dus ogen beoordelen, longen luisteren en in bek kijken. Ik kan dat zelf niet of niet juist beoordelen. Ik weet van mijn DA dat ik niet onnodig AB meekrijg en als ik het wel krijg, vraag ik meestal nog extra of het echt zeker nodig is. Ik ben dus ook wel eens geweest dat ik niets meekreeg, of alleen een pijnstiller.
Mijn DA hier in A'dam houdt een goed dossier bij en daar staan verschillende dingen in. Bij Sien dat ze amper handelbaar is (daar dan) en bij Ot dat alle ramen en deuren dicht moeten zijn en bij voorkeur ook keukenkastjes, wegens vluchtgevaar. Het zou me niet verbazen dat er bij mij instaat dat ik niet de meest makkelijke poezenmoeder ben en altijd het naadje van de kous wil weten.
Gebruikersavatar
Door Joss
#2229017
Ik ben toch maar even naar de DA gegaan, was er niet gerust op. Tom is nogal een harde en je merkt weinig aan hem, dus ik dacht, better save then sorry  ;).

Het was geen niesziekte, want hij had geen koorts volgens de DA en hij is er als kitten ook tegen ingeënt. Het is een luchtwegeninfectie/ontsteking aan de rechterkant. Hij heeft een prikje gehad en een kuurtje voor 5 dagen (clavubactin) en hij mag de komende dagen niet naar buiten. het moet na het kuurtje helemaal over zijn en ik moest over 6 dagen even bellen met de DA hoe het gegaan is. Ben toch wel iets geruster en nu maar ff flink met hem troetelen.  :-* :-* :-*
Door Mevroi Kruim
#2229319
Een niesziekte-vaccinatie werkt maar beperkt dus dat hij er als kitten tegen is ingeent betekent niet dat hij nu nog immuniteit zou hebben.
Clavubactin kan behoorlijk heftige bijwerkingen hebben heb ik gemerkt dus ik zou 'm goed in de smiezen houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door