Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2229151
Ik vraag mij af wat ik eigenlijk het best kan gebruiken als trainingsnoep?

momenteel geef ik hele kleine stukjes weense worstjes maar heb hier toch men twijfels over of dit wel zo gezond is?
er zit namelijk varken en varkenscollageen,glucose,zetmeel,etc in
ware het dat ze dit maar af en toe zou krijgen maakte ik me daar niet zo druk in, maar met haar training kapt ze toch wel een volledige blik per dag achterover  :-\
nu heb ik dinsdag op de markt van dat gedroogd vlees gekocht van proline enzo, maar nu blijkt dat hier ook de bekende "in eg toegestane antioxidanten, conserveermiddelen" in gebruikt worden.. :o

na wat opzoekingswerk heb ik deze site gevonden --> http://www.consumentenpagina.be/article/2008/24/het-verschil-tussen-goeie-en-slechte-e-nummers
en blijkt dat ik zelf ook aardid van dat spul achteroverkap  :P
is het dan toch niet "zooo" erg?

nu, aangezien dat ze heel veel van die snoepjes/worstjes krijgt per dag had ik graag jullie mening hierover geweten :)
en wat geven jullie al trainingssnoep?

bedankt  ;)
#2229172
zelf gaan drogen is de meeste zekere optie, dan weet je precies wat je geeft. het is nog leuk ook.

als dat geen optie is gaan voor iets waar geen toevoegingen in zitten. of er dan echt niets in zit is niet 100% zeker, er zijn blijkbaar redelijk wat mazen in de wet met de betrekking tot het vermelden van toevoegingen. mijn Reus bijvoorbeeld krijgt geen jeuk van konijnenoren van merk A, maar wel van merk B, terwijl op beide staat dat ze '100% natuurlijk zonder toevoegingen' zijn. Merk A ziet er ook anders uit, glimt en voelt vetter. daar zit dus duidelijk nog iets bij, waar Reus niet tegen kan.
#2229181
lauraV schreef: vaak wordt er iets in gedaan zodat de houdbaarheid langer is
ja en er schijnt ook iets  te zijn met het moment van toevoegen van de toevoegingen. ik heb dit eens ergens na gezocht, precies weet ik het niet meer. maar, ongeveer: als de toevoegingen er bij gaan voordat het product in beheer is van het bedrijf wat het product uiteindelijk op de markt brengt, dan hoeven bepaalde toevoegingen niet vermeld te worden op de verpakking. zoiets is het, ik weet het niet precies meer. ik droog zelf, en ben groot fan van de snackjes van Carnivoer.
#2229277
Bedankt voor de snelle reacties!  :D
voor zover ik weet is er buiten ongepureerde groenten en fruit niet iets wat mevrouw niet lust  :)
en drogen vond ik niet echt een optie aangezien ik gelezen heb dat het ongeveer acht uur duurt vooraleer het vlees droog is...

maar ik heb net nog wat verder het net afgezocht en ben op een ander forum op een paar hele fijne recepten om zelf hondekoekjes te maken gevallen!!
dit weekend zeker eens uitproberen!

als er iemand geïnteresseerd is in de receptjes laat je maar iets weten dan post ik deze wel ff  ;)

oja, kheb ook nog een mail gestuurd naar proline petfoods om te vragen welke e-nummers ze gebruiken in hun producten, afwachten op een antwoord!
#2229290
Hondenkoekjes, das met graan? Of iets dergelijks?  Das dan een brokje?

Waarom vind je drogen te lang duren? Je stopt je vlees erin, zet de droger aan en zoveel uren later haal je het eruit. Waarom maakt het voor je uit hoelang het duurt?
Het is wel veeeel gezonder dan granen. En het hoeft niet duur te zijn.
Long vb kan je vaak heel goedkoop krijgen, en is goed te drogen.

Ik kan het niet in jouw plaats beslissen natuurlijk, maar ik zou er toch nog eens over denken.
#2229305
Paar eieren klutsen, beetje kruiden er door (zonder zout)bv knoflook of Italiaanse kruiden, eventueel een blikje vis er doorheen mengen. Dan op een laag vuur in de koekenpan droog bakken. Af laten koelen en dan in stukjes knippen/ snijden. Wordt hier erg gewaardeerd!
#2229310
geen graan!
receptjes zijn heel simpel en gaan in grote lijnen als volgt:
-orgaan of vlees of vis of een mengeling
-eieren
-olijfolie
-knoflook
-indien nodig bloem voor de binding, maar het kan zonder
je kan er ook nog kruiden of groenten doordoen.

uitsmeren op een bakplaat en ongeveer 20min. op 180-200°c
uithalen, in vormpjes snijden en ofwel verder laten drogen of laten vriesdrogen.
of op 65°c tot ze de gewenste droogte hebben.
#2229347
Oh, maar snackjes drogen kan je beter in een speciale droogoven (hoeft ook geen fortuin te kosten) doen ipv in een gewone oven. Dat is veeeel energiezuiniger (een gewone oven vreet energie dan, want de deur moet ook nog eens open). Ergens in een topic, hebben ze dat eens uitgerekend, maar ik weet niet meer waar...  :-\
Nu ja, je komt het vast wel eens tegen, en je kan nu ook verder.  ;)
#2229356
voorlopig kan ik idd verder :)

heb het vlug eens uitgerekend:
een bomann droogmachine verbruikt 250watt
250watt = 0.25kw
8 x (0.25kw x 0.17€)= 0.34€ -->dagtarief
8 x (0.25kw x 0.10€)= 0.20€ -->nachttarief

mss toch best eens nadenken om zon droogmachine aan te schaffen  ;D
#2229367
Oooh ik ben wel nieuwsgierig naar die recepten van de hondenkoekjes!
Je mag ze sowieso wel even met een pb naar me toe sturen, posten kan natuurlijk ook..

Zijn die een beetje makkelijk te breken trouwens? Vast dan ook handig voor trainingen? :biggrin2:
Ik kan wel eens kijken of ze dan makkelijk met de Bomann te doen zijn, de mijne maakt al overuren en die
is voorlopig nog niet klaar met drogen haha
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door