Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2228972
Nu er hier sinds 1,5 maand voor 95% gebarft (of is dat met een D??) wordt, gaat het echt super goed. (die overige 5% is de kvv die in d'r kong gaat)
Het hondenbeest glimt als een spiegel, is eindelijk de kilo aangekomen die ik graag wilde en ze is wat meer verzadigd (lees: ze eet bijna niet meer van de straat) Ze vindt het meeste erg lekker en haar ontlasting gaat nu goed. Dit is echt op een wat aangepast menu en dat is lijkt me niet helemaal compleet. Ze krijgt nu:
60% vleesbot
25% spiervlees
5% orgaan
10% vis
Hierop heeft ze mooie drollen, maar de groente ontbreekt. Als ze groentemix krijgt is het 100% zeker de volgende dag schijterij.
Ik had groentemix met wortel, broccoli,  komkommer en snijbonen.
Wat wel goed gaat is 1-2 gekookte worteltjes.
Verder is een rauw ei ook garantie voor diarree, gekookt gaan ze wel goed.
Nu dus de vraag of het een goed plan is gekookte groentemix te gaan geven? En zoja met welke groente?
Of toch een groentemix te geven met gepureerde groenten maar dan de vraag welke?
Is het verstandig de eieren gekookt te blijven geven, wat zijn de na's aan gekookte eieren? Of is het slim de eieren steeds korter te koken?
Is het een probleem om deze percentages te blijven voeren of ben ik dan toch het 'complete van de barfpercentage's' om zeep aan het helpen?
Door Lizzy
#2228980
Cupcake schreef: Nu er hier sinds 1,5 maand voor 95% gebarft (of is dat met een D??) wordt, gaat het echt super goed. (die overige 5% is de kvv die in d'r kong gaat)
Het hondenbeest glimt als een spiegel, is eindelijk de kilo aangekomen die ik graag wilde en ze is wat meer verzadigd (lees: ze eet bijna niet meer van de straat) Ze vindt het meeste erg lekker en haar ontlasting gaat nu goed. Dit is echt op een wat aangepast menu en dat is lijkt me niet helemaal compleet. Ze krijgt nu:
60% vleesbot
25% spiervlees
5% orgaan
10% vis
Ik vind eerlijk gezegd je percentage vleesbot zo hoog... En orgaanvlees laag.... En vis hoog.... Is dat de bedoeling, of om een reden?
Hierop heeft ze mooie drollen, maar de groente ontbreekt. Als ze groentemix krijgt is het 100% zeker de volgende dag schijterij.
Ik had groentemix met wortel, broccoli,  komkommer en snijbonen.
Wat wel goed gaat is 1-2 gekookte worteltjes.
Verder is een rauw ei ook garantie voor diarree, gekookt gaan ze wel goed.
Nu dus de vraag of het een goed plan is gekookte groentemix te gaan geven? En zoja met welke groente?
Of toch een groentemix te geven met gepureerde groenten maar dan de vraag welke?
Is het verstandig de eieren gekookt te blijven geven, wat zijn de na's aan gekookte eieren? Of is het slim de eieren steeds korter te koken?
Is het een probleem om deze percentages te blijven voeren of ben ik dan toch het 'complete van de barfpercentage's' om zeep aan het helpen?
Je kunt ook gewoon een frutje gekookte groenten geven, hoeft niet persee mix te zijn. Je kunt dan denken aan gekookte witlof, courgette, andijvie, pompoen, sperzieboontjes, paksoi, worteltjes, broccoli.

Voor wat betreft ei kun je heel goed het ei heel zacht koken. Meestal krijgen ze dan geen diarree, is het ei nog wel gezond (als de dooier zacht/rauw is en het eiwit gekookt). Je kunt dan echter niet meer de schil geven.
Door Cupcake
#2229059
Bedankt voor je snelle antwoord.
Het menu begon met 50% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan, 10% groente en 5 % vis.
Doordat er toen continu diarree (echt chcocoladepap) bleef ben ik gaan schuiven. Van vis krijgt ze geen diarree, of zou het het én én zijn van orgaan en vis zijn?
Of is het slim om niet en orgaan en vis op 1 dag te geven, dus liever 5 dagen orgaan en 2 dagen vis?
En ik zou de vis omlaag moeten brengen en orgaan wat omhoog. Het vleesbot is omhoog gegaan omdat ik begreep dat dat stopt?
Zal een gekookte groentemix gaan maken, kijken hoe dat valt.
Ik kook het ei inderdaad maar kort en dan inderdaad zonder schil.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2229147
hier reageren ze ook met diaree op een rauw eitje
iedere zondag krijgen ze hier een geschild en gekookt eitje , misschien minder voedings waarde maar ze vinden t heerlijk ;)
als ik groentes kook voor mezelf gooi ik er altijd wat extra in voor de dames , en haal t er iets eerder uit (dan zijn ze al dente zeg maar) want rauw heb ik al zo vaak geprobeerd maar ze eten het dan gewoon niet :-\
Door Cupcake
#2229396
Dan geef je neem ik aan ook niet elke dag groente of wel? En het is dan minder afwisselend toch? Althans, ik eet lang niet alle dagen iets wat geschikt zou kunnen zijn.
Door Lizzy
#2229404
Cupcake schreef: Bedankt voor je snelle antwoord.
Het menu begon met 50% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan, 10% groente en 5 % vis.
Doordat er toen continu diarree (echt chcocoladepap) bleef ben ik gaan schuiven. Van vis krijgt ze geen diarree, of zou het het én én zijn van orgaan en vis zijn?
Of is het slim om niet en orgaan en vis op 1 dag te geven, dus liever 5 dagen orgaan en 2 dagen vis?
En ik zou de vis omlaag moeten brengen en orgaan wat omhoog. Het vleesbot is omhoog gegaan omdat ik begreep dat dat stopt?
Zal een gekookte groentemix gaan maken, kijken hoe dat valt.
Ik kook het ei inderdaad maar kort en dan inderdaad zonder schil.
OK, in dat geval, als ze het op 60% vleesbot goed doen, zo blijven voeren.
Ik zou zeker geen orgaan en vis op 1 dag geven nee, dat laxeert beide. Bladgroenten, rauw ei, orgaanvlees en vette vis: dat laxeert allemaal dus dat doe je dan het beste apart van elkaar voeren. Pompoen, wortel, courgette, dat soort groenten: dat laxeert trouwens niet.
Door Cupcake
#2230298
Dankje, we kunnen weer aan de slag, ga dan nu 2x per week vleesbot, spiervlees en vis geven en dan andere dagen orgaan ipv vis, kijken wat dat doet. En dan naar 5% vis en 10% orgaan.
Zal ook als bovenstaande goed gaat gaan kijken of groente goed gaan en dan starten met wortel, pompoen en courgette.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door