Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wenmart20
#2229052
Hoi Hoi..
Ik ben nieuw hier.
Maar ik voer sinds een paar weken mijn katten kvv.
Ze eten hier tammenga fijn gemalen.
Geit , rund en lam.

Ik vroeg me alleen even af of dat hier nu ook alles inzit wat ze nodig hebben.
Ze doen het er wel goed op.
De kattenbak ruikt amper , ze eten het heeel goed, poepen een stuk minder.

Groetjes wendy
Door Limpy
#2229069
Weet je of er een premix zit in die mixen?
Zo ja, kan het net.
Zo niet, zou ik nog zeker 2 andere diersoorten/smaken toevoegen want dan is 3 diersoorten erg karig...
Door Wenmart20
#2229072
Nee .
Het is echt puur deze diersoorten.
Ik wil zelf iets van vis bij gaan voeren door de weeks en 1 dag in de week 1dags kuikens geven.
Maar ik durf niet te zeggen of ze dat willen eten .
En wat kan ik dan het beste geven kwa rauwe vis ?
Door Limpy
#2229082
Sardientjes,anjovis, (hors-)makreeltjes, haring, zalm.
Bij sommige visboeren op de markt kun je nog wel eens gratis/goedkope vis krijgen als je zegt dat t voor de dieren is.

Als je de 1e x kuikens voert zou je er eens boter op kunnen smeren als lekkermakertje....
Door Wenmart20
#2229084
Okee..
Hier wouden ze de kvv eerst ook niet eten.
En dat heb ik toen gemengd met een beetje almo nature.
En toen ging het erin als zoete koek.
Ik zal dinsdag eens naar de markt gaan en kijken wat ze hebben.

En de vis kan ik gewoon in zn geheel geven ?
Door Limpy
#2229089
Jup, alhoewel sommige katten vissendarmen niet zo lekker vinden.

Anjovisjes en horsmakreeltjes zijn ook niet zo groot en dus leuk formaat voor n kat.
Tip: koop er eerst een paar anders zit je met een hele kilo...  ::)
Door Wenmart20
#2229093
Ja zal ik doen..

En wat is een goede ( niet al te dure ) kvv voor katten.
Ik heb de honden toen kivo gegeven maar dat hebben ze helaas niet voor katten.
Dat is wel goed voer.
Door Limpy
#2229117
Pff, ik ben er een beetje uit met de kvv´s omdat ik zelf samenstel (ook vanwege de prijs)
Ik gaf ze wel eens BIBI-kip erbij, maar das de hondenverpakking (daar betaalde ik hier in a´dam 3,25 per kg voor) hun kattenversie heeft geen kip, alleen diersoorten die je al voert.

Maar als je ze aan de vis kunt krijgen zit je al op 4 soorten en dan af en toe eens kuiken en evt kippennekjes erbij heb je er 5....
Gebruikersavatar
Door koekje
#2229386
In principe kan een kat ook een hondenkvv eten. De meeste katten blieven geen pens, dus zoek een kvvtje zonder pens uit. Als het kvv van 1 dier is waar van zichzelf geen pens inzit, zit je al goed (bv kip of eend).
Ik weet ook niet wat er allemaal niet in Tammenga zit, maar een aantal toevoegingen zijn voor katten niet zo geschikt (aloe vera, knoflook, allerlei uien en familie, zeewieren). Volgens mij zit het grootste verschil in kattenkvv en hondenkvv in de prijs (voor honden is goedkoper), de maling (voor honden is meestal iets grover gemalen) en ook wel de samenstelling (kattenkvv bevat wellicht iets minder bot en iets minder orgaan).

Om te beginnen zou ik extra diersoorten toe gaan voegen. Als ze geen kuikentjes eten, is dat geen ramp. Je kan ook een geklutst rauw ei geven.
Als je toch blijft twijfelen of dit wel het beste voor je katten is, voeg dan ook 2 soorten/smaken andere kvv toe, en dan kan je ervoor kiezen voor iets te nemen dat speciaal voor katten is. Er zijn verschillende goede merken die ook kvv voor katten hebben en dan kan je zelf iets kiezen wat in je budget past. De meest bekende merken zijn wel goed en worden al jaren gebruikt: Carnivoer, Carnibest, Bibi, Bandit, Haaksbarf. Tinlo schijnt nog wel eens te harde drollen op te leveren.
Kies wel een kvv uit met een natuurlijke calciumbron (dus gemalen bot ipv calciumsupplement) en bij voorkeur geen extra rare dingetjes (olietjes bv). Premix vind ik zelf niet zo nadeling, want dat betekent alleen maar dat je ook die bepaalde smaak altijd en alleen die zou kunnen voeren. Neem je iets zonder premix, heb je het wel meer in de hand, maar zorg dan dat je zeker 5 diersoorten voert.
Een andere optie is zelf samenstellen. Dan heb je het nog meer in de hand en kan je zelf het menu precies op de behoeftes van je eigen huisdieren maken. En je hebt dan ook maar 1 voorraad barfspullen nodig voor alle huisdieren (zowel honden als katten). Barf is ook goedkoper.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2229391
Ik heb Tammenga gevraagd wat er in de vleesmixen zit.
Het antwoord was. In onze vleesmixen zitten hart, nier, pens(dit zit niet in de paardenmix) en een beetje lever.
Wij gebruiken lever van jonge dieren, maar doen er bewust weinig in omdat lever behalve bouwstoffen ook gifstoffen bevat.

Dus in paard zit geen pens. Mijn ene kat eet ook pens kan volgens mij geen kwaad. Alleen niet alle katten lusten het. Ze gebruiken geen premix maar puur alles van 1 diersoort. Dit zijn de verhoudingen.70% spiervlees 15% orgaanvlees 15% gemalen bot.
Door Wenmart20
#2234136
Tammenga eten ze hier heeel goed.
Zowel de rund , lam en de geiten versie.
Paard komt hier uit eigen belang niet in huis.

Barf durf ik niet aan aangezien ik niet zo een grote vriezer heb en ook ben ik te bang dat honden en katten beide wat te kort komen.
Dus voor nu houd ik ze even op tammenga.

Kijk even of ik wat vis erbij kan krijgen en eventueel 1 dag in de week een eendagskuiken of zo kan geven
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door