Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2221695
Nadat ik mijn hond een tijdje KVV heb gegeven voer ik sinds kort ook regelmatig karkassen bij.
Nu vind ik het veel te veel gereken om dat allemaal kloppend te krijgen. Dus heb ik bedacht dat er maar eens meer gebarft moet worden.
Daarnaast vind mij hond een BARF-bak toch echt vele malen interessanter dan een KVV-bak. Ik hoef er ook echt niet mee aan te komen om hem 2 dagen dezelfde smaak voor te zetten ;-)

Kortom, ik ben gaan proberen met de barf rekenhulp.

Mijn hond weegt +/- 27 kg. Het is een hele actieve vizsla van 1,5 jaar. Hij eet +/-800 KVV, ik heb dus 3% aangehouden.

Maandag
Vleesbot Kippenruggen  405
Spiervlees Runderkopvlees      350
        Eitje

Dinsdag
Vleesbot Eendennekken        405
Orgaanvlees Runder Pens 280
Groente Mix                 200

Woensdag
Vleesbot Konijnenkoppen 405
Spiervlees Geitenvlees 350

Donderdag
Vleesbot Eenden nekken 405
Orgaanvlees Hart en lever kip? 280
Groente Mix                 180

Vrijdag
Vleesbot Kippenruggen 405
Spiervlees Runderkopvlees 350

Zaterdag
Vleesbot Eendkarkas 405
Orgaanvlees Runder Pens 280
Groente Mix                 180

Zondag
Vleesbot Haaskarkas+Konijn 405
Spiervlees Geitenvlees 350
Haring


Lijkt het er een beetje op zo?
De Haring heb ik er opgezet omdat hij er gek op is en ik las dat 1x per week een visje erg goed was. Of moet je dit als vervanging zien van een deel van de maaltijd? Ik wil later nog zalmkoppen toevoegen, maar omdat hij soms nog wat loopt te klooien met de konijnenkoppen... lijkt het me beter nog even te wachten.
Het eitje... ook gelezen, maar 1 een voldoende. Ik heb geen idee of hij het lekker vind, nog nooit gegeven. Ik ga hem er morgen maar eens een geven.... in de tuin ;-)

Voor de groente mix; dit mag ook rauw zijn he? Hij lust graag gekookte groente, maar rauw zal het er ook wel in gaan. Wanneer ik een mix maak met witlof, broccoli, wortel en sperziebonen is dit voldoende? Of is Selderij nog zinvol als extra toevoeging.

Een groot deel heb ik in huis... dus als dit een beetje klopt ga ik kijken hoe ik aan de rest kan komen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Berna op di 17 jan 2012, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MJoze
#2221736
Hele goede poging voor een eerste keer.  :thumbsupup:

Runderkopvlees en geitenvlees zijn allebei vet. Ik zou niet zo`n groot gedeelte van het spiervlees uit kopvlees laten bestaan, dat is kwalitatief niet het beste vlees.
Er wordt vaak geadviseerd om de helft van het orgaan uit pens te laten bestaan en de rest te verdelen over hart, lever en nier. Nier zie ik niet terug in je menu. Alhoewel je niet te veel lever en nier moet voeren zitten er wel belangrijke stoffen in die ze nodig hebben.
Als je maar 3 keer per week orgaan wilt voeren kun je de ene week 2 keer pens voeren en 1 keer de andere organen en de andere week 1 keer pens en 2 keer de andere organen (kun je het nog volgen?)

Heel veel succes met barfen.

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door Berna
#2221785
Thanks voor de aanvulling! Ik volg het nog hoor  :)

Voor spiervlees zou 1x kopvlees, 2xpaardenvlees, 1x geit (is lam minder vet??) bijv beter zijn??

Wat orgaan betreft kan ik het ook over 4 keer verdelen natuurlijk; 2*pens en 2*overige organen. De overige organen; 50% hart en 50% lever en nier, zoiets???
Nier was ik gewoon helemaal vergeten... Organen kunnen natuurlijk wat laxeren... dus misschien is over 4 dagen verdeelt wel beter.

Praktisch gezien: hoe doen jullie het eigenlijk? De dagporties in een zakje (compleet)? Of alle varianten per portie... ik zoek nog wel een beetje naar een praktische invulling (voordat ik 60 verschillende zakjes in mijn vriezer heb waar de etiketje vanaf gevroren zijn)  :biggrin2:
Door Cupcake
#2221888
Hier wel een 'vriezer vol zakjes'
Het vleesbot is in de vriezer ingdeeld in vakjes per diersoort.
Spiervlees en orgaan zitten ook per stuk verpakt per soort in een pedaalemmerzak waarin ik een briefje doe met wat het is.
Ik maak bewust geen dagzakjes omdat dit niet zo handig is als blijkt dat een bepaalde combi toch niet lekker valt. Dan is iets aanpassen niet makkelijk.
Door MJoze
#2222377
[quote="Berna"]
Voor spiervlees zou 1x kopvlees, 2xpaardenvlees, 1x geit (is lam minder vet??) bijv beter zijn??
[/quote]

Lam is ongeveer even vet als geit (tenminste het vlees dat ik gehad heb). Als je er paard bij doet is je verdeling al beter. Vet op zich is niet slecht, maar niet te veel hè.

[quote="Berna"]
Wat orgaan betreft kan ik het ook over 4 keer verdelen natuurlijk; 2*pens en 2*overige organen. De overige organen; 50% hart en 50% lever en nier, zoiets???
Nier was ik gewoon helemaal vergeten... Organen kunnen natuurlijk wat laxeren... dus misschien is over 4 dagen verdeelt wel beter.
[/quote]

Mijn honden krijgen iedere dag compleet, dus vleesbot, spier en orgaan. Ik vind dat prettig en de ontlasting is dan aardig constant.
Als verdeling voor de overige organen wordt vaak het volgende geadviseerd: 1/3 hart, 1/3 lever en 1/3 nier.

[quote="Berna"]
Praktisch gezien: hoe doen jullie het eigenlijk? De dagporties in een zakje (compleet)? Of alle varianten per portie... ik zoek nog wel een beetje naar een praktische invulling (voordat ik 60 verschillende zakjes in mijn vriezer heb waar de etiketje vanaf gevroren zijn)  :biggrin2:
[/quote]

Ik verpak alles per portie (dus vleesbot, spiervlees en organen apart). Dan kun je per dag kijken wat je voert. Er gaat hier geen etiketje op het zakje. Ik doe een knop in de zakjes en dan een stukje schilderstape om het uitstekende stukje plastic. Op de schilderstape schrijf ik wat er in zit, hoeveel en de datum. De schilderstape plak ik tegen elkaar, dan gaat het nooit los.

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door Berna
#2224229
[quote="MJoze"]
Lam is ongeveer even vet als geit (tenminste het vlees dat ik gehad heb). Als je er paard bij doet is je verdeling al beter. Vet op zich is niet slecht, maar niet te veel hè.
[/quote]
Nee zeker niet. Maar te veel zorgt voor diarree.
Misschien nog een ander diersoort er aan toevoegen bij spiervlees? Tips zijn welkom ;-)
Door Fige
#2224353
Ik heb ook allemaal aparte zakjes bot, spier, vis etc. De pens en orgaan zitten in aparte zakjes weer in een grote zak. Bevroren vind ik anders spier en zeker orgaan niet zo goed te onderscheiden. Toen wij begonnen hadden we ook zakjes per dag, maar dat kost te veel tijd met maken en op een gegeven moment weet je ook precies wat je er elke dag uit moet halen.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2227060
Een nieuwe poging;

Graag jullie mening??

Maandag
Vleesbot Eenden nekken 405
Spiervlees Runderkopvlees 350
Eitje

Dinsdag
Vleesbot Kippenruggen 405
Orgaanvlees Runder Pens 200
Groente Mix                 200

woensdag
Vleesbot Konijnenkoppen 405
Spiervlees Paardenvlees 350
Orgaanvlees Hart, lever, Nier 200

Donderdag
Vleesbot Eenden nekken 405
Orgaanvlees Runder Pens 200
Groente Mix                 180

Vrijdag
Vleesbot Kippenruggen 405
Spiervlees Kalfsnippers 350

Zaterdag
Vleesbot Eendkarkas 405
Orgaanvlees Hart, lever, Nier 200
Groente Mix                 180

Zondag
Vleesbot Haaskarkas 405
Spiervlees Geitenvlees 350
2 Haringen
                       

Hopelijk is het zo beter verdeelt?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door