Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Krullebol
#2227646
Vanochtend vond ik een mini plasje met bloed. Monster was haast fluorescerend rood..
Naar dr DA maar plasje was al paar uur oud (minstens 2). Volgens DA ontstekingswaarden en struviet. Ze wilde me brokken aansmeren. En om haar punt te verduidelijken had ze nierstenen laten zien.

Wat moet ik nu doen?

Eireann wordt gepest. Ze heeft al eens niet durven plassen. Ze heeft daarom haar eigen kattenbak zonder grind. Gisteren heeft Athena haar weer lopen zieken, dus ik vermoed dat ze stress heeft gehad, plas op gehouden en blaasontsteking heeft gekregen. Eireann drinkt niet en haalt haar vocht uit het vlees.

Dat bloed baart me zorgen. Betekent dit meteen dat ze nierstenen heeft?

Waar kan ik het beste mee verzuren? Hoe vaak? En die phstrips, kan ik die zo bij de apotheek halen (hoe vaak testen?)

Vanochtend was ze wat slomig. Asha ging bij haar liggen voor steun. Kom net thuis en ze wilt spelen, knuffelen en lijkt alert.
Laatst gewijzigd door Krullebol op vr 10 feb 2012, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cizsel
#2227655
Ik moet zeggen dat ik het als een blaasontsteking vindt klinken.

Nierstenen en struviet zou minder moeten worden door vers, vanwege de natuurlijke verzuring van urine.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2227664
Dat bloed wil zeggen dat ze een blaasontsteking heeft. Je zegt dat ze ook stuviet gevonden hebben, dat is blaasgruis.
Dat wil niet zeggen dat ze nierstenen heeft, maar een blaasontsteking kan wel verder kruipen naar de nieren, met alle gevolgen van dien.

Kijk eens in de bib voor blaasgruis en lees je daar wat in.
Vlees is een natuurlijke urineverzuurder, dus de kans is groot dat ze struviet heeft van de blaasontsteking.  Die ontsteking kan dan weer van de stress komen. Dat is veel voorkomend.  Van plas ophouden krijgen ze ook gemakkelijk ontsteking.

Ik ken je situatie niet, maar je zou haar stress naar omlaag moeten krijgen.  Het klinkt me alsof je kattengroep niet in evenwicht is. Is dat al lang zo? Of is het een dominantiestrijd en van overgaande aard?
Je zou haar zo snel mogelijk minder stress moeten laten hebben. Destresserende middelen kunnen daarbij helpen, maar dat is niet voldoende en niet goed voor op lange termijn. Je zou er toch iets moeten kunnen veranderen zodat ze niet dag in dag uit in de stress zit.  Dat is veel te ongezond.
Dus eens goed overdenken hoe je dit gaat oplossen...

Veel beterschap voor je poes. Ze heeft toch wat gekregen tegen de blaasontsteking?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2227669
Blaasontsteking door stress kan volgens mij wel en komt ook vaker voor. Blaasontsteking kan zeker bloed geven. Nierstenen zijn niet te zien in de urine (als dat wel is, zijn ze al uitgeplast namelijk), blaasgruis vormt zich altijd in een oud staal (ik weet niet hoe oud).
Strips kan je idd zo bij de apotheek halen, ik weet niet welke je moet hebben (ik zou ze bij de dierenarts halen). Testen zou ik 1-2x per week doen, geen onderbouwing over de frequentie wegens gok.
Om te verzuren kan je in deze afdeling even kijken wat wordt geadviseerd en goed schijnt te werken, ik heb nergens ervaring mee.

Ik weet dat het pest-probleem al langer is en moeilijk op te lossen is. Ik wil je nogmaals wel aanraden om het toch te blijven proberen.  Dit is voor Eitje geen goede ontwikkeling en helemaal niet als ze er nu ook fysieke serieuze klachten van heeft gekregen. Wellicht heeft ze vaker al (lichte) blaasontsteking gehad en kwam het wildplassen daar ook vandaan.
Door *Flip*
#2227675
blaasontsteking van stress gaat vaak samen met bloed. Mijn DA vertelde dat het eigenlijk geen bacteriele ontsteking is, maar een zweer in de blaaswand. Deze bloed en opgelost in urine lijkt het al snel heel veel bloed.
Beetje als maagzweer bij mensen die stress hebben.

Ik zou proberen de oorzaak vd stress aan te pakken.

Waarom een kattenbak zonder grind? Omdat toch echt geen een kat daar op wilt en zij uit nood die dan kan gebruiken? Hoeveel kattenbakken heb je?
Aantal kattenbakken moet aantal katten in huis +1 zijn en dan verspreid door het huis. Katten zijn er namelijk erg goed in 'gewoon' ergens te zitten, maar zo wel de doorgang naar de kattenbak te versperren voor andere katten in huis. Als de bakken in verschillende ruimtes staan (dus ook niet allemaal boven, want dan wordt de trap bezet) ben je van dat probleem af.

Hoe heeft jouw DA stuviet bepaald en wat heeft ze jou laten zien? 2u oude urine dat op de grond heeft gelegen is volgens mij waardeloos om ontstekingswaarden op te kunnen bepalen...

edit: lees dat je al tijdje bezig bent met stresvermindering, hoop voor je dat het gaat lukken!
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 17 jan 2012, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2227682
In een huis waar de katten elkaar wat moeilijk maken op de bak (typische plaats daarvoor trouwens), is nog een bak meer dan aantal +1 zelfs geen overbodige luxe.  En minstens een keer per dag uitscheppen, liever wat meer.
Door Krullebol
#2227687
Het stomme is dat Eitje zich juist beter voelt. Zeker sinds Asha er is. Ze plast keurig in de bak, krijgt genoeg aandacht, versiert de visite,eet goed en komt van haar comfort plek af om te zoeken naar eten. Ze speelt in haar eentje, tolereert andere katten, vindt het ook leuk om te pesten,ze komt meer naar beneden.. katten in het algemeen zijn blijer. Bastet komt na al die jaren op schoot. Ook bij vreemden, Harley is knuffeliger en speelt met Athena (die ook bij vreemden gaat liggen).. ze liggen soms mrt 4 lepeltje lepeltje onder dekens tegen me aan.


Net plast Eitje een mega grote plas, zonder bloed. Snap er niks van.
Door Krullebol
#2227698
Eitje plast niet op de kattenbak. Die plast dan bovenop de vensterbank, 2m plasdruip langs de muur naar beneden. Ze plaste eerst graag in de gootsteen dus zonder korrels vindt ze fijner.
De andere katten vinden zonder grind niet fijn.
Eitje heeft dus meestal 2 (nu toevallig 1 ivm schoonmaak) kattenbakken voor haar alleen. Zo blijft ze zindelijk, ze durft te plassen.
Door Krullebol
#2227703
Ik heb de uitslag zelf niet gezien. Monster ging in de centrifuge. Verder weet ik het niet. Ze vroeg hoe oud het was,minimaal 2 uur dus.

ik heb haar daarnet haar pil gevoerd: Noroclav.
Door *Flip*
#2227723
Krullebol schreef: Eitje plast niet op de kattenbak. Die plast dan bovenop de vensterbank, 2m plasdruip langs de muur naar beneden. Ze plaste eerst graag in de gootsteen dus zonder korrels vindt ze fijner.
De andere katten vinden zonder grind niet fijn.
Eitje heeft dus meestal 2 (nu toevallig 1 ivm schoonmaak) kattenbakken voor haar alleen. Zo blijft ze zindelijk, ze durft te plassen.
sommige katten zijn zo raar  :D  maar goed dat er zo een oplossing gevonden is.

Als er nu een gewone grote plas is, dan kan ik mij niet voorstellen dat het een bacteriele ontsteking is (Noroclav is toch AB?!). Het kan natuurlijk wel vol bacterien zitten, na 2u op de grond gelegen te hebben en wat koekie zegt, blaasgruis vormt zich altijd in een oud staal...
Ik zou een verse plas proberen op te vangen en nogmaals laten onderzoeken bij de DA. Denk je dat ze op de een bak bekleed met vershoudfolie wilt?
Door Krullebol
#2227757
De bak had ik gisterenavond gesopt en dit was het eerste plasje,2  cm groot.
Ze graaft altijd naast haar plasje, dus ik weet wanneer ze plast. Mijn DA is helaas in Nuth, dus erheen is lastig. De DA wil dat ik over 2 weken laat controleren.
Noroclav is AB ja. Ze moet 2x per dag, week lang geloof ik (boel pillen).
Ik wil met phstrips testen. Zal komende week elke dag ff testen. Als ph verkeerd is, weer plasje brengen en mss echoën.
Door Tomcat
#2227896
Een van mijn vorige katten reageerde steevast met blaasontsteking op stress. Na elk verblijf in het pension was het raak. Vóórdat hij bij ons kwam zat hij in het asiel, daar reageerde hij op de stress niet alleen met blaasontsteking, maar ook nog eens met ernstige haaruitval. Hij was zo goed als kaal toen we hem ophaalden. De vacht was snel terug toen hij bij ons tot rust kwam en is ook nooit meer uitgevallen, de blaasontstekingen tgv stress bleven zijn leven lang terugkeren. Geen stress, geen problemen en hij is er 18 mee geworden, toe is hij snel afgetakeld en aan nierfalen gestorven.  Omdat hij 18 was hebben we destijds besloten hem te laten gaan.

Ninin
Door Krullebol
#2231871
Met Eireann gaat het goed. Die was weer blij en levendig en haar oor stond weer in normale positie.

Maar.. Ik zag Athena continue naar de bak gaan. Dacht er eerst niet bij na, maar werd steeds meer en zag haar ook knijpen. Ben haar telkens gaan controleren en zag maar 2 druppels.
Omdat ze errug lastig te pillen is [ook met handdoek om, tussen de benen], wilde ik kijken of het met zilverwater minder werd. Maar dat ging me niet snel genoeg. AB achter de hand. Zag nu vandaag dat ze ook weer pietsie bloed plaste dus omdat ik toch al naar de DA ging, haar meegenomen. Gelukkig vervoer geregeld en ze hoefde geen roesje [want ze laat zich moeilijk behandelen en geeft zich ook niet over aan een roesje]. ARme kind had op zichzelf geplast [uit angst of omdat ze niet meer kon ophouden??]. Ik had gevraagd om convenia, dus ze zit nu gewoon goed. Ook weer opgelost. 2 katten blij.

Waarom ik in eerste instantie naar de DA moest: Asha heeft zich bezeerd. Flink ook. Gat in haar pootje. Gelukkig niet tot op het bot. Spieren waren wel oke. Wilde me metacam geven, maar wilde liever Tolfedine. Ze heeft wat prikjes gehad en is nu weer wat levendiger [ze liep als een breakdancende dolfijn op het droge: trok haar rug zo raar omhoog].

Kreeg nog complimenten over iig Athena haar zachte vachtje.
De assistente zei nog dat het dan betekende dat ze in goede conditie waren.
Maakte die stomme brokkenopmerking van eerder ook weer goed [kreeg nog nierstenen te zien om haar verhaal kracht bij te zetten :S]
Door Krullebol
#2238723
Update: ik zie Athena nu een week later, nog steeds mini plasjes doen...
Ze drinkt niet van de drinkfontein. Krijgt wel apart te eten.
Tips?
Door Mevroi Kruim
#2238729
Water mengen met een beetje kattenmelk of zelfgetrokken bouillon (vleesbot laten trekken met water zonder zout en het vocht geven). Als je kvv voert: mengen met water.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door