Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#2227109
hoi

de mensen die me hier kennen in de katten hoek, weten uiteraard dat ik mijn katten absoluut op BARF wil hebben.

MAAR.... (heel leuk!) we krijgen een MC kitten. Ze is iets ouder als normaal bij het plaatsen bij een eigenaar, ze is nl eerst aan een cattery verkocht geweest. Daar is ze 1 dag geweest. Ze is gelijk daar in huis tussen alles neergezet, stresskeutel neergelegt ( wat ik normaal vind bij plotselinge confrontatie). Blijkt na een week dat ze Giardia heeft opgelopen daar. Naar navraag, bleken bij die cattery waar ze zat dus de hele kattenbende ziek te zijn :(

Daarom komt ze ook later bij mij. De fokster heeft eerst al har katten getest wie wel en niet besmet waren, alles gescheiden. En de katten die helaas wel bemet waren, appart gezet en AB. Nu is de 2e kuur voorbij. En hopelijk ook de Giardia.

De kitten krijgt nu sensible RC 33 br*k.
Ik schrok me 3 maal door de ronte dat ik voor 2kg meuk 19,95 moet betalen :o :o :o
( Samenstelling:
Pluimveemeel, rijst, dierlijke vetten, maïs, maïsglutenvoer, reuzel (gedehydreerd)*, dierlijk eiwit (gehydroliseerd), plantenproteïnenisolaat*, gist, gedroogde bietensnippers, mineralen, visolie, soja-olie, plantaardige vezels, fructo-oligosaccharide (FOS), natriumtrifosfaten, dl-methionine, taurine, l-lysine, gedroogd ei
*L.I.P.: Geselecteerde, licht verteerbare proteïne met hoge biologische waarde ) meuk dus.... :o

Maar ik koop toch helaas wel dit voer. Ze moet overgezet worden. Dat lijkt me duidelijk.

Gezien haar geschiedenis wil ik gelijk icm de br*k haar vitamines geven en pro biotica. Welke raden jullie aan? En wat kan ik vanaf dag 1 dat ze hier is al gaan doen om gelijk haar weerstand te verhogen??
Gebruikersavatar
Door koekje
#2227201
Als haar algehele conditie niet te dramatisch is, zou ik haar eigenlijk gelijk overzetten (eventueel eerst kvv+blik erdoor). Wennen moet ze bij jou toch wel en dat kan ze dan gelijk ook aan het nieuwe voer doen.
Ik zou ze wel pas effectief in huis halen als de giardia echt helemaal over is. Anders steekt ze geheid je eigen katten, honden, kinderen en mogelijk andere mensen aan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2227203
Krijg je geen kittenpacket mee met wat brok in?
Volgens mij hoef je dan geen extra pak brok meer te kopen, want op een weekje tijd krijg je ze wel overgezet. Die kleintjes lusten dat net heel snel en voor de spijsvertering te laten wennen is het niet nodig daar nog 2kg brok voor te kopen.
Dat is wat ik denk he.

Enne, wat leuk! Een nieuw kittentje! :)
Ik kan wel niet volgen waarom ze nu weg moest bij de andere cattery?  Lijkt me niet de beste plek, dus ik ben heel blij dat ze bij jou komt! Maar ik kan het niet helemaal volgen.
Proficiat met je nieuwe aanwinst!
Door *Flip*
#2227263
vanaf dag 1: brok doneren aan asiel en meteen overzetten ;)
Probiotica is volgens mij altijd goed. Met vitamines zal ik niet te veel knutselen, gewoon goed voer geven.

Mocht je bang zijn dat haar darmpjes het niet aan kunnen, dan kan je er kokend water over gieten (wel af laten koelen :biggrin2: )
Hoe oud is ze nu?

Ik heb Flip op 20 wkn van RC cold turky over gezet op kippennekken. Had het met KVV op een plankje gelegd, maar KVV was niet te vreten. Ff spoedcursus BARF, dus meer probleem voor de bazin het personeel. Was trouwens de dag na zijn casteratie, tja ik wist toen nog niet beter....

edit: foto's mogen tzt geplaatst worden ::)
Laatst gewijzigd door *Flip* op di 17 jan 2012, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door calimero_a
#2227271
Ik ga mee met de rest: meteen overzetten op kvv/barf, brok zo snél mogelijk de deur uit. Eventueel eerst kvv met beetje kokend water of blik erdoor, maar zo snel mogelijk over.

RC  :-X :-X :-X
Door Nathascha
#2227320
koekje schreef: Als haar algehele conditie niet te dramatisch is, zou ik haar eigenlijk gelijk overzetten (eventueel eerst kvv+blik erdoor). Wennen moet ze bij jou toch wel en dat kan ze dan gelijk ook aan het nieuwe voer doen.
Ik zou ze wel pas effectief in huis halen als de giardia echt helemaal over is. Anders steekt ze geheid je eigen katten, honden, kinderen en mogelijk andere mensen aan.
de fokster komt haar niet eerder brengen, dan dat alles binnen haar cattery schoon getest is. Dus dat zit wel snor. Ze is daar heel strikt en streng in.
pearlsofpassion schreef: Krijg je geen kittenpacket mee met wat brok in?
Volgens mij hoef je dan geen extra pak brok meer te kopen, want op een weekje tijd krijg je ze wel overgezet. Die kleintjes lusten dat net heel snel en voor de spijsvertering te laten wennen is het niet nodig daar nog 2kg brok voor te kopen.
Dat is wat ik denk he.

Enne, wat leuk! Een nieuw kittentje! :)
Ik kan wel niet volgen waarom ze nu weg moest bij de andere cattery? Lijkt me niet de beste plek, dus ik ben heel blij dat ze bij jou komt! Maar ik kan het niet helemaal volgen.
Proficiat met je nieuwe aanwinst!
Ze moest daar weg, omdat ze een poep niet op de kattenbak had gedaan. Ze was nl direct tussen de andere katten gegooit. En durfde niet van haar plekkie af. Pure stress.
Door Nathascha
#2227327
ik ben ook absoluut TEGEN RC. En wil het ook eigelijk niet kopen. Maar de fokster vroeg/eist erom of ik het in huis wilde halen. Dus ben ik eens gaan rondkijken. Maar het staat me tegen om dit te kopen, tis veel geld voor troep.  :-X

Ik maal alles voor Alice (tandloos). Mijn eigen KVV dus  ;) Buffy eet daar voor het gemak ook van mee. En deze nieuwe kitten ( trouwens 6 maanden) gaat ook meeeten in de gemalen porties. En natuurlijk krijgen Buffy en de nieuwe wel hun kuikens, muizen, kwartels ed zo aangeboden. Dus elke week wel wat knaagwerk.

Natuurlijk wil ik de nieuwe over hebben op vers. Maar ja, om dit een fokker uit te leggen die dat niet snapt. En eist dat ik ze haar ouwe voer voorzet...( en ik begrijp dat, want ik eis dat als fokker van mijn pupeigenaren ook) Ik zal haar eens vragen of ze voor de zekerheid even wat meegeeft van de brok... ;D dan komt dat na een paar dagen wel goed. Ik heb al wel blikvoer op basis van 85% vlees in huis, mar hoop eigelijk dat ze cold turkey over kan op vers.
Door fem fatale
#2227333
Mijn Kai kwam hier met 12,5 week, en had ook brokjes meegekregen. Ik gaf hem een bakje brokjes en een bakje carnibest en toen heeft hij zichzelf meteen overgezet. hij heeft nergens last van gehad en na 5 dagen ging hij over op prooi.

van plien wist ik niet wat ze hiervoor had gegeten, dus die mocht ook op kvv, zij had wel nies, daarom heb ik bij haar wat langer gewacht voordat ze op prooi ging, tot het moment dat ze een rat stal van Kai.
Door eelke
#2227337
Dus de fokster en de cattery is wat anders.

Bij fokster geboren, toen naar cattery gegaan, daar ging het niet goed, terug naar fokster, en toen bleek dat ze giardia had? Het ding heeft al heel wat meegemaakt in dr leventje dan!

Proficiat met de aanwinst alvast. Ik weet inderdaad niet of Rc ook puppy pakketten doet. Bij Gijs moesten we ook een zak brok kopen. Wat je ook kunt doen is de week evoor zak brok kopen, en de week erna weer terug brengen met bon. Maar dan zou je net zo goed kunnen liegen dat je een zak brok gekocht hebt eigenlijk.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2227345
Oh, ze is al 6 maanden!

Nou, dan zou ik ook cold turkey gaan, als ik gewoon naar het welzijn van het kitten kijk. Ik dacht dat ze jonger was en dan moet je opletten met plotse overgangen, zeker als de darmen net herstellende zijn, maar op 6 maanden kunnen ze daar wel al tegen. Maar je moet dus rekening houden met de fokster.
Eist ze dat je het gewoon in het begin geeft en dan overschakelt, of wil ze dat je het altijd blijft geven (en ga jij dat niet vertellen)?
Want ik zie niet in waarom ze zou eisen dat je nog een tijd RC blijft geven als ze daarna toch op vers gaat.  ???
Is ze al gesteriliseerd (daar is het zowiezo wel tijd voor)? Anders is RC kitten ook wel erg zwaar en zal ze er snel dik op worden, dus daar heb je ook een argument om dat niet te blijven geven. (laat je dan wel geen Indoor aansmeren want dat is nog zwaardere meuk!)

Ik zou er nog eens over door praten.  Nodig ze eens uit bij je thuis, dan kan ze zelf zien hoe Alice (en Buffy) het op vers doet. Misschien is ze er dan al wat geruster op.  Vele mensen vinden vers maar iets mystiek en vinden het eng. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 17 jan 2012, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nathascha
#2227370
Nee ze is intakt als ze bij me komt. Deze fokster doet zowiezo haar kittens pas laat weg met een week of 15/16 en nu dus afgelopen 2 maanden ook 2x 3 weken AB met tussendoor een 'rustpauze'. Om dit parasiet aan te pakken. Dus kom je al snel op 6 maanden.

Ze weet ervan dat ik mijn katten op vers heb. En dat dit kitten ook overgezet word. Door de Giardia heeft ze de hele kattenbende bij haar op de RC33 gezet, omdat dit licht verteerbaar is. En beter voor de darmen die het zwaar te verduren hebben door de AB  :D
Omdat ze, als ze schoon is bij mij komt, wil de fokster wel dat ik nog even doorgaat met het ouwe voer. dit ivm stress, poep, wennen etc redenenen. Als ze gewent is, dan vind ze het niet erg als ik de kitten overzet.

Ze komt de kitten zelf bij mij brengen. Dus ze kan dan ook zien hoe Alice en Buffy eruit zien. En heus, ik zal haar vertellen waarom ik vers voer. Maar ja, bij de meeste mensen gaat dit helaas niet cold turkey  ::) dus doe ik dat met beleid. 8)
Door Nathascha
#2227394
eelke schreef: Dus de fokster en de cattery is wat anders.

Bij fokster geboren, toen naar cattery gegaan, daar ging het niet goed, terug naar fokster, en toen bleek dat ze giardia had? Het ding heeft al heel wat meegemaakt in dr leventje dan!

Proficiat met de aanwinst alvast. Ik weet inderdaad niet of Rc ook puppy pakketten doet. Bij Gijs moesten we ook een zak brok kopen. Wat je ook kunt doen is de week evoor zak brok kopen, en de week erna weer terug brengen met bon. Maar dan zou je net zo goed kunnen liegen dat je een zak brok gekocht hebt eigenlijk.
hmm is ook geen gek idee. ;D
Ik ga zowiezo even kijken in de dierenspeciaalzaak of ze ook kleine verpakkingen hebben, of proefverpakkingen ofzo.
Door eelke
#2227401
En eens google'en op kitten pakket RC.

Heb ik ook gedaan voor puppy pakketen. Krijg je best leuke dingen :)
Ik had de puppy brokjes van die pakketen gebruikt voor in de voederbal. Had er 1 van pedegree en 1 van eukanuba.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door