Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ayra
#2204482
Hallo allemaal,

Vanmiddag het bericht gekregen dat onze kat Remi, nierfalen heeft. 3 verhoogde waardes kwamen er uit het bloedonderzoek:

AMYL: 1535
UREA: 23,9
CREA: 481

Ik ben ooit, jaren geleden begonnen met barfen. De hond kreeg vers omdat ze eczeem had en later de kat ook, nadat hij blaasgruis bleek te hebben. Allebei hebben ze het een hele poos heel goed gedaan op de barf. Een paar jaar geleden ben ik ermee gestopt, wegens tijd en geldgebrek.

Na vanmiddag denk ik erover om de kat in ieder geval weer op barf over te zetten, ik heb eerst even het forum weer even doorgespit en ik denk dat ik zsm ermee ga beginnen!

Ik heb alleen nog wel een paar vraagjes, waar ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:

heeft hij ernstig nierfalen of niet, ik geloof dat dat een beetje de verhouding vleesbot:vlees:g/f mix bepaalt? Ik denk dat ik ga beginnen met 50% vleesbot (3:1). Ik las dat er geen tomaat door de gf mix mag, maar daar is hij juist gek op?! is dat echt geen optie?

als ik er ei door doe, mag/moet de schaal er dan ook bij?

ik heb Benakor en Prednoral meegekregen. Wat de benakor doet weet ik niet precies, maar de prednoral moet zijn eetlust te stimuleren neem ik aan. ik heb daar niets over gelezen, wordt dat vaker gedaan die prednoral? Ik vind het een beetje vreemd.

De zak met nierdieet brokjes had ik er achter af beter niet bij kunnen doen, maar oke, die is nu aangebroken dus... ik denk dat ik die maar per dag ik wat water laat weken en dan opvoer, met evt wat vers erdoor? Of zal ik het maar gewoon weggooien... wel zonde verdikkie 25 euro :rolleyes2: maar als jullie nou allemaal zeggen dat t vreselijke troep is dan laat ik me heel makkelijk overhalen hoor :biggrin2:

kan ik er een homeopatisch middel bij geven, zoals blaas en nier compositum van groene Os?

alvast bedankt!
#2204613
Jeetje, da's echt balen meid  :-\ nierfalen wordt niet beter helaas, alleen maar slechter  :-\
Hoe oud is Remi?
Ik heb echt de ballen verstand van die waardes dus ik hoop dat iemand anders er iets meer van weet. Misschien heb je ook de normaalwaardes erbij?

Ik heb wel ervaring met katten met nierfalen en barf, en die is dat de katten iig langer en gezonder leven. Maar als de kat al last heeft van misselijkheid en slecht eet is dat wel een veeg teken ben ik bang.
Benakor verlaagt de bloeddruk waardoor in theorie de nieren het wat makkelijker hebben. Het is eigenlijk een hart-medicijnen Tannetje schreef een tijd geleden dat ze er niet zo enthousiast over is vanwege bijwerkingen. Mijn nier-katten hebben Fortekor gehad en leken daar niet veel last van te hebben.
Prednoral is prednison, een ontstekingsremmer en immuun-onderdrukker. Een paardenmiddel dat kortdurend kan worden ingezet bij ontstekingen, jeuk, allergie e.d. En het heeft idd als bijwerking dat het de eetlust opwekt. Het klinkt voor mij als een hamer om een mug mee dood te slaan maar ik zou niet weten of er betere middelen voorhanden zijn. Mijn katten hebben het iig nooit gehad. Ze hebben hier allebei nog jaren geleefd met progressief nierfalen en waren oud tegen de tijd dat de nieren zo slecht werden dat ze niet meer wilden eten. Dat was voor mij het teken dat het klaar was.

Die nierdieetbrokken zijn vreselijke troep  ::) als het enigszins lukt zou ik zsm over op vers, en wel met veel vocht toegevoegd. Katten hebben geen groente nodig maar als die van jou af en toe wat tomaat lust, ach ... ik zou me verder aan het nierdieet houden, dus geen rood vlees, wel gevogelte, weinig bot en weinig orgaan, dat is het minst belastend voor de nieren.
Je kunt idd Solidago geven en ook niercompositum, als Remi dat wil eten.

Heel veel sterkte!
Door Ayra
#2205099
Ayra (de hond) heeft ook een keer prednoral gehad, de hond van mijn moeder ook. Ze krijgen er echt verschrikkelijke (vr)eetlust van, en dorst! maarja idd een beetje een overdreven maatregel in dit geval :-\

Ik had eigenlijk gelijk al spijt van die nierbrokken, nadat ik het had opengemaakt... ik heb een portie in water geweekt vannacht, daar heeft hij een miniscuul klein beetje van gegeten, plus een paar droge brokjes die ik had neergezet.

Vanmiddag gelijk wat carnibest gehaald, dat eet hij hopelijk wel goed, totdat ik zelf wat in elkaar heb geflanst. Normaal gesproken is hij gek op rauw dus ik ga er vanuit dat hij mijn zelfgemaakte prut ook gaat eten.

Ik heb water met kattenmelk gemengd, daar heeft hij best veel van gedronken gelukkig. Zijn vel blijft nu al niet meer zo erg staan als ik het omhoogtrek, dus dat lijkt de goeie kant op te gaan.

die brokken doe ik dan maar als bijgerechtje ofzo ::)

de normaalwaarden van het bloed:

AMYL 500 tot 1500
UREA 5.7 tot 12.9
CREA 71 tot 212

de laatste twee zijn vooral erg hoog dus...
Door Mixxy
#2205217
Ik zou zeker vers gaan voeren. Veel gevogelte en konijn. Weinig bot /orgaan en daarbij solidago en visolie toevoegen. Hebben ze de bloeddruk gemeten, want fortekor / Benakor verlaagt de bloeddruk en als die normaal is lijkt mij een bloeddrukverlagend medicijn niet juist? Ik geef het zelf niet, omdat één van de bijwerkingen van een Ace remmer nierfalen is.
Ik heb zelf ook een kat met nierfalen. zie link http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 97632  Hierin staat mijn dieet en daar doet ze het goed op tot nu toe. Dankzij de visolie heeft ze nog nooit zo'n dichte vacht gehad. :)
Ze kunnen het nog best even volhouden hoor. Veel succes met zelf samenstellen.
#2205856
Ok, ik zou vooral geen brokken en vers gaan mengen. Dit omdat de brokken op een onnatuurlijke manier proberen de nieren te sparen en vers net omgekeerd werkt.
Bij nierbrokken mijden ze dierlijke eiwitten en steken ze er plantaardige in, terwijl de dierlijke in vers net de goede zaken zijn omdat ze het lichaam het minst belasten.  Ik kan het niet juist beargumenteren, maar iets zegt me dat het niet verstandig is om dat te combineren omdat ze elkaar wel eens zouden kunnen gaan tegenwerken. Het is het 1 of het ander...
Vraag eens bij een asiel in je buurt, er durven nogal eens katjes met nierfalen zitten, en anders is het nogal altijd voedsel en voor een gezonde kat niet erg veel slechter dan gewone brok.

De waarden zijn behoorlijk hoog, is hij opgenomen om te laten doorspoelen? Of is er minstens een onderhuids infuus gegeven? Tenzij er van de kat uit tegenindicaties zijn, zou ik hem laten opnemen en een paar dagen laten spoelen. Daarmee kunnen de waarden heel fel zakken. Dan heb je weer ietsje meer ademruimte. Nu zitten al die afvalstoffen nog in zijn bloed, met het spoelen worden die al even verwijderd en kan je met je dieet hopelijk de verdere ophoping erna beperken.

Prednison zou ik ook niet geven, er zijn andere middelen die eetlustopwekkend werken.
Fortekor bindt aan de fosfor en wordt daarom bij nierfalen gegeven. De invloed op de bloeddruk is maar een bijwerking (of zo heb ik het toch begrepen). Ook bij een vers dieet lijkt me dat wel aan te raden want aan fosfor ontkom je nu eenmaal niet.
Tenzij je andere medicijnen kan vinden die hetzelfde doen natuurlijk.

Veel sterkte! Ik hoop dat hij toch nog kan opknappen.
#2205959
pearlsofpassion schreef: Ok, ik zou vooral geen brokken en vers gaan mengen. Dit omdat de brokken op een onnatuurlijke manier proberen de nieren te sparen en vers net omgekeerd werkt.
Bij nierbrokken mijden ze dierlijke eiwitten en steken ze er plantaardige in, terwijl de dierlijke in vers net de goede zaken zijn omdat ze het lichaam het minst belasten.  Ik kan het niet juist beargumenteren, maar iets zegt me dat het niet verstandig is om dat te combineren omdat ze elkaar wel eens zouden kunnen gaan tegenwerken. Het is het 1 of het ander...
Vraag eens bij een asiel in je buurt, er durven nogal eens katjes met nierfalen zitten, en anders is het nogal altijd voedsel en voor een gezonde kat niet erg veel slechter dan gewone brok.

De waarden zijn behoorlijk hoog, is hij opgenomen om te laten doorspoelen? Of is er minstens een onderhuids infuus gegeven? Tenzij er van de kat uit tegenindicaties zijn, zou ik hem laten opnemen en een paar dagen laten spoelen. Daarmee kunnen de waarden heel fel zakken. Dan heb je weer ietsje meer ademruimte. Nu zitten al die afvalstoffen nog in zijn bloed, met het spoelen worden die al even verwijderd en kan je met je dieet hopelijk de verdere ophoping erna beperken.

Prednison zou ik ook niet geven, er zijn andere middelen die eetlustopwekkend werken.
Fortekor bindt aan de fosfor en wordt daarom bij nierfalen gegeven. De invloed op de bloeddruk is maar een bijwerking (of zo heb ik het toch begrepen). Ook bij een vers dieet lijkt me dat wel aan te raden want aan fosfor ontkom je nu eenmaal niet.
Tenzij je andere medicijnen kan vinden die hetzelfde doen natuurlijk.

Veel sterkte! Ik hoop dat hij toch nog kan opknappen.
Dat klopt niet. Je bent denk ik in de war met Ipaktine, dat is de fosforbinder. Fortekor is primair een middel dat de bloeddruk doet dalen, bij honden wordt het gebruikt in geval van cardiomyopathie en mitralisinsufficiëntie omdat het de werking van een vasoconstrictor tegengaat. Het idee is dat de lagere bloeddruk voor de nieren ook minder belastend is, en daarom wordt het aan katten gegeven bij nierfalen.
Door Ayra
#2207822
oh die brokken aan het asiel geven vind ik een goeie, ik gooi nu steeds wat er na 2 dagen nog in het bakje zit (=alles) bij de hond in haar voerbak :P

Remi eet ze dus helemaal niet, tot zover gaat alleen maar de carnibest erin... Ik meng kattenmelk of Viyo spul met water, daar drinkt hij ook wel aardig van, zal ik dat blijven doen?

Hij heeft geen infuus gehad oid, hebben ze het niet over gehad. Alleen dat hij met deze medicijnen + voer binnen een maand wel zichtbaar moest opknappen.

Ik ga morgen even met de da bellen over het afbouwen van de prednoral, dat sowieso.

Ik ga volgende week denk ik zelf wat maaltijdjes beginnen te maken, volgens de info die ik hier heb gelezen over nierpatientjes!
Door Ayra
#2226798
Even een update; Carnibest is op, en Remi lijkt het prima te doen tot zover.

Ik ben nu bezig met een zelfgemaakt menu. Gevonden op barf-natuurlijk. De samenstelling is als volgt :

50% Rauwe vleesbotten (kipkarkas, aangevuld met kippenvlees om de verhouding bot:vlees op 1:3 te krijgen)
5% Orgaanvlees
45% Groente/fruit

toevoegingen:
yoghurt
eieren
lijnzaadolie

Ik hoop dat Remi het gaat eten... het is best veel groente/fruit :-\

wish me luck :biggrin2:
#2226846
Geef je alleen maar kip?
Dat is veel te eenzijdig!
Heb je al naar het nierdieet hier op barfplaats gekeken? Daar staat beschreven welke diersoorten je nog allemaal kan voeren.

En zoveel groenten lijkt me eigenlijk ook helemaal niet zo goed...  :-\
Door Limpy
#2226890
Zou er ook andere vogels bijgeven en evt nog klein wild als konijn en haas.
Minder eiwitten bij nierdieet, okay maar als die 45 % groentes gaat lukken bij een kat vind ik knap.

Lijnzaadolie is niet echt een toevoeging, kun je beter een goeie kwaliteit visolie geven bv van doils.
Omega 6 wat in lijnzaadolie zit hebben katten niet zoveel aan, omega 3 daarintegen wel uit goeie visolie.
http://www.nmlhealth.com/pc,48,/Doils-en-Catoils.aspx
#2226925
Sterker nog, lijnzaadolie kan vervelende bijwerkingen hebben voor katten, ik zou het dus niet geven.
En idd is kip alleen voor de lange duur wel erg eenzijdig. Hoewel ik  moet zeggen dat ik het mijn katten een jaar gevoerd heb en ze deden het er 100% beter op dan op br*kl. Vette vis of witvis is een hele goeie toevoeging en extra visolie kan ook.
#2226946
In groenten zitten ook eiwitten, en die zijn toch moeilijker verteerbaar?
Er zit wel geen fosfor in, wat in vlees wel zit. Ik dacht dat dat de reden was om groenten te geven. Maar niet overdrijven, want die plantaardige eiwitten zijn ook belastend. Dat is toch wat ik hier in de bib gelezen had.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door