Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Jacqueline&Rica
#2225561
Hoi,

Ik wil graag gaan beginnen met het geven van barf, op dit moment eet mijn hond 4 dagen in de week brokken en 3 dagen kvv. Is het dan beter om eerst over te stappen op kvv en dan op barf of kan ik gelijk al beginnen met het geven van barf?

Ik heb het menu op basis van 2 % van het lichaamsgewicht gemaakt. Ze weegt op dit moment 23 kg en ze is 1 jaar en bijna 2 maanden.

Dit is het menu:

Maandag: Kippennek 230 gr. Kalfsnippers 115 gr. Lamslever 70 gr. Groentemix 45 gr. extra 1 sardien.

Dinsdag: Runderrib 230 gr. Kipfilet 115 gr. Schapenpens 70 gr. Groentemix 45 gr. extra 1 ei.

Woensdag: Geitennek 230 gr. Kalfsnippers 115 gr. Runderhart 70 gr. Groentemix 45 gr. extra yoghurt

Donderdag: Zalmkop en groentemix

Vrijdag: vasten

Zaterdag: Kippennek 230 gr. Kalfsnippers 115 gr. schapenpens 70 gr. groentemix 45 gr. extra 1 ei

Zondag: Runderrib 230 gr. kipfilet 115gr rundernier 70 gr. groentemix 45 gr. extra yoghurt

Ik hoor graag jullie mening hierover.

Groetjes Jacqueline.
Door nienk
#2225656
hoi en welkom hier!

wat zijn je percentage's?

runderribben zijn te hard en daarmee ongeschikt als vleesbot. geitennek en zalmkop is iets voor gevorden barf honden, niet voor beginners.
Gebruikersavatar
Door Jacqueline&Rica
#2225709
oke, ja ik dacht eigenlijk dat het wel goed was om een dag te vasten. Ik weet niet wat voor ras ze is, ze komt uit spanje dus weet het niet.
De persentages per week zijn: 50 % vleesbot, 25 % spiervlees, 15 % orgaanvlees, 10 % groente.

Maar kan ik dan het beste beginnen met alleen kippennekken en eendennekken? En het dan steeds rustig opbouwen?
Door nienk
#2225720
[quote="Ricamylove"]
oke, ja ik dacht eigenlijk dat het wel goed was om een dag te vasten. Ik weet niet wat voor ras ze is, ze komt uit spanje dus weet het niet.
De persentages per week zijn: 50 % vleesbot, 25 % spiervlees, 15 % orgaanvlees, 10 % groente.

Maar kan ik dan het beste beginnen met alleen kippennekken en eendennekken? En het dan steeds rustig opbouwen?
[/quote]

sommige mensen vasten, anderen (de meesten?) niet. Als je gaat vasten is het wel belangrijk dat je de hond daar rustig aan laat wennen.

precies, kippen en eendennekken, konijn, kwartel karkasjes, etc.

heb je de beginners documentatie en de BARF-handleiding gelezen?
Door MJoze
#2225737
[quote="Ricamylove"]
Ik wil graag gaan beginnen met het geven van barf, op dit moment eet mijn hond 4 dagen in de week brokken en 3 dagen kvv. Is het dan beter om eerst over te stappen op kvv en dan op barf of kan ik gelijk al beginnen met het geven van barf?
[/quote]

Sommige mensen geven hun hond eerst KVV, maar je kunt je hond ook zo overzetten op barf. Het is wel belangrijk om te beginnen met beginnersbotten zodat je hond leert om goed te kauwen en om bot goed te verteren. In het begin is het belangrijk om haar ontlasting goed in de gaten te houden. Als er nog stukjes bot in zitten kan ze de botten nog niet zo goed verteren, is de ontlasting te hard dan krijgt ze teveel bot.
Kijk goed naar je hond en naar haar poep, dan komt het helemaal goed  :thumbsupup:

Groetjes, MJ
Gebruikersavatar
Door Jacqueline&Rica
#2225742
Oke bedankt dan weet ik met welk bot ik moet gaan beginnen. Ja ik heb wel de handleiding gelezen. En ik had via gelukkigdier.nl berekent welke percentages ik moet geven. Maar zijn die wel goed? En kan verder de rest in het menu wel gewoon geven?
Dan is dit het nieuwe menu:
Maandag: Kippennek 230 gr. rundvlees 115 gr. Lamslever 70 gr. Groentemix 45 gr. extra 1 sardien.

Dinsdag: Eendennek 230 gr. Kipfilet 115 gr. Schapenpens 70 gr. Groentemix 45 gr. extra 1 ei.

Woensdag: kwartelkarkas 230 gr. Kalfsnippers 115 gr. Runderhart 70 gr. Groentemix 45 gr. extra yoghurt

Donderdag: Kippennek 230 gr. kipfilet 115 gr. rundernier 70 gr. groentemix 45 gr. extra sardien

Vrijdag: Eendennek 230 gr. rundvlees 115 gr. runderhart 70 gr. groentemix 45 gr. extra yoghurt

Zaterdag: Kippennek 230 gr. Kalfsnippers 115 gr. schapenpens 70 gr. groentemix 45 gr. extra 1 ei

Zondag: kwartelkarkas 230 gr. kipfilet 115gr rundernier 70 gr. groentemix 45 gr. extra yoghurt

is menu zo goed of moet ik er nog wat aan veranderen?
Door MJoze
#2225824
Prima beginnersmenu. Percentages zijn volgens mij goed.
5 diersoorten is voldoende: rund en kalf is dezelfde diersoort en lam-schaap ook. Misschien kun je het kalfsvlees vervangen door geit? Dan heb je iets meer variatie.
Ik zou de ene week 2 keer nier geven en de andere week 2 keer lever, dan komen beide organen voldoende aan bod.

Heel veel succes.
Groetjes, MJ
Door Lida. S
#2226686
Ik zal het wel helemaal verkeerd gedaan hebben, maar ik heb alle honden in één keer overgezet. Ik ben te snel (eigenlijk direct) begonnen met verkeerd (te hard) bot. Gelukkig heeft niet één hond er problemen mee gehad (ontlasting was in het begin wel erg 'droog'. Nu ik meer weet over voeding ben ik wat voorzichtiger, maar als je een gezonde hond hebt en hem goed in de gaten houd, zie je -naar mijn mening- zelf wel of je menu (soort) goed is. Natuurlijk moet je wel de percentages in de gaten houden, maar de ene hond verteerd het bot veel beter dan de ander. De ene hond krijgt last van ontgifting, de andere niet. Dus mijn idee is: let goed op je hond,  wissel voldoende af en dan zie je vanzelf wel wat 'goed' valt en wat niet. Maar houd je wel aan de basis regels
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door