Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2226114
Wij weten het niet meer. We zijn al 8 maanden aan het dokteren met Brandy. Ze is nu 10 maanden. Ze heeft van jongs af aan al AB het hele nest van mij werd ziek. Ik zal jullie de details besparen maar 4 zijn er boven op en alles alles vrij en geen drager van niks. Alleen de mijne die blijft ziek, Zodra ik stop met Ab begint hele riedeltje opnieuw. We hebben zelfs een rhinoscopie gedaan om te kijken en zo. Ze is toen onder narcose geweest en gespoelt. Haar neusslijmvlies was geirriteerd.. een monster is genomen en er kwam herpes uit en mycoplasma. Ze kreeg voor 3 weken opnieuw ab mee (baytrill de rest had ze allemaal al gehad). ik moest 2 x daags spoelen met zoutoplossing waar 2,5% baytrill in vermengt zat. moest ik ook 3 weken doen. ook voor de oog kreeg ik druppels mee en dat moest ik 2 weken doen, na 2 weken gestopt met de oogdruppels. Haar ab is na 3 weken verlengt met opnieuw 3 weken Ab ook krijgt ze een humaan middel tegen herpes nu al voor de 2de maand herpes is ze nu schoon van. We hebben geprobeerd van de Ab af te halen dus gestopt met de baytrill afgelopen donderdag sinds zaterdag is het weer mis. OOg dicht snuiven heel erg zit pot dicht dus vanaf vandaag weer baytrill erin. De doktoren weten het niet meer en wij ook niet. op dit moment is ze best zielig. Eten drinken groeien ontlasting is altijd goed geweest. We weten niet meer wat te doen en de dierenarts ook niet. Ze heeft last van de mycoplasma. De kat kan niet de rest van haar leven aan de AB maar zo blijven leven ook niet. Wij kunnen haar dat niet geven en de da ook niet meer. Eigenlijk zijn wij enorm radeloos en ik slaap er super slecht van ik hoop dat iemand hier mij nog een tip kan geven anders blijft er maar 1 optie over en dat wil ik eigenlijk niet :'(

toen ze nog stukke jonger was zijn ze ook bij homeopaat geweest en dat heeft weinig geholpen.

Help ik/wij weten het niet meer. Hier blijven kan niet. Heb kittens liggen en straks is hun immuniteit ook minder. Dan zijnde gevolgen ook groot voor hun.

alsjeblieft zit hier potje te janken :'( :'(
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2226129
Je zou engystol kunnen proberen van heel en ik heb wel eens wonderbaarlijke resultaten gezien door 2x per dag 3 druppeltjes propolis te geven bij katten die al heel lang worstelden met niesziekte. Verder is het van belang om de weerstand op te bouwen als dat beestje al d'r hele leven aan de ab zit dus probiotica zou ik sowieso doen. Eigenlijk zou ik in dit geval op zoek gaan naar een goede holistische therapeut of holistische dierenarts die kunnen helpen Brandy stap voor stap weer op te bouwen en kijken of je haar immuunsysteem zo kan opbouwen dat ze de AB niet meer nodig heeft. AB helpt overigens niet tegen de herpes zoals je wel zal weten  :-\
Knuffel voor Brandy en jezelf!! :bigarmhug:
#2226131
Hele stomme vraag, maar zou het allergie kunnen zijn? ik weet niets van allergie bij katten, maar ab helpt bij mij ook tegen de ontstekingsreacties door allergie (maar omdat we bij mij zeker weten dat het allergie is, krijg ik corticosteroiden en antihistamine) en een deel van mijn allergiën ziet eruit als een flinke en suoerhardnekkige verkoudheid.

en heb je haar wel eens geplaatst in een huis zonder andere katten? misschien heeft ze een slechte weerstand en omdat jij meerdere katten en af en toe kittens hebt, kan er altijd wel eentje iets dragen, misschien is zij daar gewoon heel gevoelig voor? (kan bij mensen ook samenhangen met allergien)

ik ben absoluut niet medisch onderlegd hoor, dus best kans dat het onzin is wat ik zeg.
Door lightning
#2226134
Het is bewezen dat het mycoplasma is. Allergie geen idee. Beestje is nu 10 maanden dus is bij mij geboren. Nog nooit problemen gehad op deze manier bij 1 van mijn nesten of volwassen katten.

Wie wilt een kat hebben dat ziek is? Hoe kan ik haar dan herplaatsen? Dat is het probleem hier juist van. Kan een ander niet met dit probleem opzadelen :'(.

niezen doet ze niet dus geen snot gezien. :(
#2226159
Maar waarvan zit ze dan dicht?
Weet je heel erg zeker dat de herpes weg is? En geen andere niesziekte heeft?

Die Mycoplasma, kan je daar wat meer over vertellen? Is het een virus? Wat doet het? Of is het een bacterie?
Want hoe komt het dat die AB werkt? Waar werkt die dan op in?

Ik zou de AB ook zo laten, want straks werkt hij helemaal niet meer. Ik zou ook proberen haar weerstand op te krikken. Propolis, echinacea, enz... Vooral L-lysine schijnt erg goed te werken bij katten, en zeker bij chronische nies.
Maar AB zoveel mogelijk vermijden of toch afbouwen.
Ook kan je ondersteunen met baby-neusdruppels (Bisolvon of zo) om zo haar neus vrij te krijgen, als het snot is. Maar als het geen snot is, weet ik niet wat het veroorzaakt dat ze dicht zit. Wat is er dan juist?

En haar oogje waarvan zit dat dicht? Is het ontsteking of is het zoveel pus dat het dicht blijft (wat dan ook zo goed als altijd ontsteking is). Kan je het verhelpen door met wat afgekookt water uit te wassen, of helpt dat niet?

Wat zegt de DA over haar verdere leven nu?
Wat kan je nog doen?
#2226163
lightning schreef: Wie wilt een kat hebben dat ziek is? Hoe kan ik haar dan herplaatsen? Dat is het probleem hier juist van. Kan een ander niet met dit probleem opzadelen :'(.
kan je niet een proefplaatsing doen bij iemand die je kent? gewoon om te kijken of het helpt? als niet, dan weet je dat zeker, en anders kun je haar herplaatsen en uitleggen dat het beter gaat in een andere omgeving.
Door lightning
#2226182
Waarvan ze dicht zit? Tja zal we taai snot zijn. Google maar eens op mycoplasma (bacterie) zit in haar neus. L-lysine gebruikt ze al sinds de klachten. ja herpes is weg door humane middel. aangezien het nu getest is kan het alleen de mycoplasma zijn.

Geen Ab geven gaat ze steeds harde snuiven en zit ze dicht. AB kan je niet afbouwen het is altijd kuur afmaken en klaar maar na dat klaar gaat het weer starten haar problemen.

bisolvon al gebruikt zo vast zit ze nu nog niet het is een snuivend geluid wat NIET hoord. Ze hebben bij de rhynoscopie geen poliepen gevonden of andere nare dingen.

enchinacea krijgt ze al maar weinig nut door AB stort weerstand in en met dat probeer je het op te krikken het is een cirkeltje waar we niet uit komen.

Oogje is nagekeken toen de scopie was volgens hun geen passage. Na een week of wat was oogje altijd droog dus wel passage?

Nu is oogje gezwollem slijmvlies rood en opgezet en ze knijpt hem dicht. Die arme meid ziet er zo zielig uit. Maar nog steeds gewoon eten drinken spelen nooit koorts gehad.

De DA weet niet wat haar toekomst is. Ziet het somber in.


Ik ken niemand waar ze kan zitten die mensen hebben katten en willen dat er niet bij hebben daarbij willen andere die kosten niet hebben, Ben nu in laatste half jaar al 3000 euro uit eigen zak kwijt. :'(
#2226228
al prednison oid geprobeerd ipv AB?

op kattenplaza is er ook iemand met een vernevelaar, kweenie hoe ze eraan komt, maar zelfs al doe je daar alleen maar stoom, dan nog wordt slijm daar minder taai van, en helpt dat het neusje misschien.
Door Martine-Tom
#2226282
Soms is een leven zelfs zo pril niet te redden...
Als ik lees wat je al gedaan hebt denk ik dat je eigenlijk al weet wat er gaat gebeuren...
Het lijkt me voor de poezel ook geen leven zo  :-\
#2226284
Nee Prednison helpt hier ook niet tegen.

Dus: haar neus zit wat dicht, maar niet zo erg dat ze er niet door kan ademen? Ok, dan zou ik dat zo laten. Geen AB meer, als haar neus dicht kom te zitten oplossen met bisolvon.
En dan haar weerstand opkrikken. Zolang ze aan de AB zit kan dat inderdaad niet, dus daar moet ze echt vanaf. Anders is het binnenkort inderdaad einde verhaal.
Met afbouwen van AB bedoel ik dus: meer tijd tussen de kuren laten. Liefst gewoon niet meer, maar ik kan me voostellen dat dat misschien niet werkt. Ik weet het niet precies.

Haar oogje is ontstoken, dat is duidelijk. Daar moet zalf in.
Krijgt ze dat ook altijd terug als de AB weg is?  Dus het is gerelateerd aan de Mycoplasma?

Heb het eens gegoogled en Baytril zou wel de ideale AB zijn tegen deze microbe, dus het is heel vreemd dat het niet verdwijnt!
Wat is de langste kuur die je al aan 1 stuk door gegeven hebt? En je dient altijd op precies hetzelfde uur per dag toe? Als ik op internet lees is het normaal iets wat echt wel weg zou moeten gaan, niet chronisch blijven...  :-\
Door lightning
#2226313
Als ik stop met AB word snuiven zo erg dat het net geroggel klinkt in haar neus. Ik moet oppassen dat er niks naar de longen gaat. Ze zit nu al weken lang aan de Ab achter elkaar 6 weken Baytrill gehad 4 dagen niet nu dus opnieuw baytrill. Als ik stop komt op een gegeven moment ook snot daarmee moet ik oppassen voor de kittens/andere zwangere en of moeder poezen. De snot/niezen schijnt de meeste schade aan te richten bij andere en dat wil ik dus niet.

Verder is er nooit iemand ziek van haar geworden wat ik ook zo wil houden. Heb een nest liggen van 3,5 week dus straks is hun immuun ook bijster laag omdat ze dan geent moeten worden.

Ik kan dus niet meer tijd laten tussen de kuren AB.

Baytrill krijgt ze 1 keer per dag en ja altijd zelfde tijdstip sochtends.

Ze krijgt om slijmvlies te herstellen silicea maar ja. ik weet het niet meer.

Oog heeft nog nooit zo gereageert na stoppen AB. Maar is dus nu goed gerriteerd. De financiele middelen houden voor mij nu ook straks op betaal nu nog steeds rekeningen van november :-\


Ik las ook weer op internet over mycoplasma over bloedarmoede en bloedtransfusies en dergelijke daar heeft ze geen last van en dat het dodelijk kanzijn. ik word er niet gelukkig van en deze dame ook niet. :'(
#2226352
Tja.... Zucht....
Dan weet ik het ook niet meer...  :(

Dat oogje zou ik wel behandelen. Als je het financieel moeilijk hebt, ga je gewoon om Terramycine bij de apotheek. Dat is vrij verkrijgbaar, kost misschien 10euro. Dat 3 maal daags een sliertje zalf in haar oogje doen.  En als het beter is, nog een weekje doordoen.  Als het andere oog ook wat rood ziet (of niet helemaal normaal) doe je dat maar meteen mee, zoiets gaat heel snel over naar het tweede oog.
Dit is door mijn DA goedgekeurd hoor (ik doe niet zomaar wat).  Ik heb het altijd in huis omdat mijn chronische niesziekte katje ook meer kans heeft om af en toe oogontsteking te ontwikkelen en je zal zien dat dat net in het weekend is.  De laatste keer zei mijn DA: ga maar daar om bij de apotheek, dat is even goed.  Na eerste gebruik mag je het later wel niet meer gebruiken als oogzalf (zoals bij al die zalven). 
Je kan het wel bijhouden voor vb huidwondjes, maar je kan het ook gewoon weggooien.

En erg veel sterkte voor de rest.  :(
Door lightning
#2226387
Nou normaal financieel geen probleem maar niet als het je al zoveel heb gekost. Krijg wel leuke bonussen maar gaat op naar de kat en die extra geld is nu dus op.

Wat ik moet doen aan die neus weet de DA ook niet. Ik weet het dus echt niet. Zit al met mijn handen in het haar. Die zalf heb ik nog in huis en die smeerde ik al ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2226398
Ik denk dat herplaatsen geen zin heeft in deze. Ik denk dat jij en de kat daar niet gelukkiger van worden. En een herplaatsing geeft altijd stress, dus in haar geval ook nog eens meer terugkomen van de chronische niesziekte (niet dat ze chronisch niest, maar ze heeft wel chronisch iets aan de luchtwegen).
dat neus-onderzoek geeft aan dat ze geen dingen heeft die iets ander kunnen verklaren, dus obstructies zoals poliepen oid. Ik denk dat het dan logischerwijs aan de slijmvliezen (en verminderde weerstand, waardoor die dingen iedere keer opspelen) ligt.
Een andere kat met chronische nies heeft wel iedere keer een risico voor kleine kittens en zwangere poezen in theorie, dus dat is niet handig in een cattery. Deze poes lijkt me niet geschikt voor de fok.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door