Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#2226009
Mijn dwergteckel (inmiddels 11 1/2 jaar)  zit 's zomers goed in haar vacht, maar zodra het gaat vriezen wordt ze kaal. Dat is nu al voor het 4de jaar. Ze heeft in het verleden een AB kuur gehad, andere medicijnen (weet echt niet meer wat) speciale shampoo, maar niets helpt. De AB kuur leek wel even te helpen, er kwam wat haar terug, maar een paar weken later was ze weer kaal. Maar zodra het weer voorjaar wordt komt al het haar vanzelf terug. Ze krijgt nu bijna een jaar barf, maar dit heeft geen invloed op haar vacht. Het is alleen haar rug. Het begint bovenaan ter hoogte van haar schouders en op haar kont en de kale plekken 'groeien' langzaam naar elkaar toe. Ze heeft er geen last van, het jeukt niet. Enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe ik het kan voorkomen/verhelpen?
Door BubbaBling
#2226435
Allergie wat mss alleen voorkomt in de koude periodes?
Dus een bacterie ofzo die alleen maar onder de tien graden leeft ofzo.
(zo is Bubba allergisch voor de alternaria alternata schimmel, komt ook alleen voor bij bepaalde temperaturen).

Gelukkig maar dat hij er zelf geen last van heeft  :)
Door Lida. S
#2226521
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Maar een mens is nooit te oud om te leren. Ik ga eens op zoek. En gelukkig heeft ze er geen last van (en lelijk is ze toch wel)
Door Lida. S
#2228049
Jantina schreef: Is het een ruw, kort of langhaar?
ruw, maar wel enigszins mislukt. Het is een rashond, maar ze heeft altijd een (lelijke) donsachtige vacht en kale oren (lijken gewoon zeemlerenlappen)
Door Lida. S
#2228054
Ik heb via een pb bericht gekregen dat het : cyclische folliculaire dysplasie oftewel Seizoensgebonden Flank Alopecia zal zijn. Ik ga eens zoeken wat dat nu precies is.
Door SjaakBF
#2228190
BubbaBling schreef: Huisstofmijt heb je in de zomer ook  ;)
Ja maar doorgaans niet in de mate waarin het tijdens de herfst en kwakkelwinter voor komt. De lucht in  huis is veel vochtiger wat ideaal is voor de huisstofmijt.
Waarom ik dacht aan huisstofmijt? Ik heb zelf een hond die met een allergietest voor 19 van 20 allergenen positief scoorde. Problemen begonnen afgelopen voorjaar en alle hoop was gevestigd op het najaar en de winter. In tegenstelling tot wat ik hoopte verslechterde hij na het pollenseizoen. Buiten waren er voor hem nog amper tot geen (bekende) allergenen dus het vermoeden is dat het iets in het binnenklimaat is en gezien zijn score op de diverse huis(stof)mijten...

Ik weet niet hoe bij jou vorige winter de luchtvochtigheid in huis was (hier 40 of zelfs iets minder, gemeten ivm botanische orchideeën in huis). Dit jaar ligt het door het minder stoken beduidend hoger, vanaf 55% tot 68% gemeten :-( Goed voor de orchideeën, slecht voor de hond.
In de zomer, zeker met zonnig weer zit ik in huis vaak op 30-35%.

Ik schrijf dit niet om te overtuigen hoor, maar gewoon even mijn gedachtengang neergezet. Wie weet...
Door Lida. S
#2228374
Huisstofmijt lijkt me in dit geval niet erg logisch. De honden zijn bijna altijd buiten. Met de kou zijn ze wel wat meer binnen (ik ook), maar ze zijn ook nu maar z'n 4 tot 5 uur per etmaal binnen. Daarnaast hebben we een oude boerderij, altijd in de verbouw en ben ik niet de beste (misschien wel de slechtste) huisvrouw, dus naar mijn idee is mijn huis ook 's zomers niet bepaald huisstof (mijt) vrij. De seizoensgebonden theorie lijkt mij meer van toepassing. Maar bedankt voor het meedenken en misschien heeft een ander er wel wat aan.
Door deja
#2228696
Is het symetrisch, ik heb nl. een poes die ook regelmatig aan beide kanten kaal wordt, heb jaren aan de prednison gezeten (alleen natuurlijk als het weer zover was) maar dat hielp eigenlijk niets.
Ben er toen mee naar Erwin v. Geijtenbeek gegaan die vroeg gelijk is ze gestereliseerd ik zei ja toen zij hij dit is hormonale kaalheid eigenlijk niets aan te doen op hormonen geven na.
Dus ze is al jaren weer van de prednison af en nu 13 jaar, maar moet zeggen echt in vacht komt ze niet meer is nu weer kaal bij haar kont en achterpoten zelfs haar voorpoten doen mee aan de achterkant.
Ik weet niet of je hond geholpen is maar mss komt het daar dan wel van.
Door Lida. S
#2228856
Ze is niet geholpen, maar er zit ook wel logica in wat je zegt. Ze wordt maar 1x per jaar loops, zo rond oktober. Ze heeft daarna een lichte aanval van schijnzwangerschap, dus het zouden hormonen kunnen zijn.
Door Lida. S
#2230086
pallas schreef: Het kan ook een schildklier probleem zijn. Is daar al eens naar gekeken?
Nee, behalve dat ze 2 maanden per jaar nagenoeg kaal is (waar ze zelf geen last van heeft) heeft ze geen enkel ander probleem.  Als ze problemen heeft met haar schildklier zou ze dan ook geen andere klachten moeten hebben? Ze is 11 1/2 jaar, maar volgens mij kerngezond, levendig, actief, eet goed, echt geen enkele klacht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door