Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2225002
Ik las vandaag een stukje.
Labrador was overleden. Na onderzoek aan chocolade vergiftiging.....

Balou heeft geen chocolade gegeten en er lagen
geen cacaodoppen in zijn tuin.
Balou is gestorven aan het eten van organische
mest. Organische mest is een product waarin
alleen dierlijke en plantaardige meststoffen zitten.
Waar niet zo veel mensen zich bewust van zijn, is dat
de meeste soorten milieuvriendelijke tuinmest vermalen
cacaodoppen bevatten, soms in hoge concentraties
van 1400 tot 3000 mg per 100 gram. In organische
grondverbeteraars zitten vaak nog hogere concentraties.
Voor een hond van 10 kg. is het eten van 30 gram
organische meststof dodelijk. De gemiddelde labrador,
golden of Duitse herder kan dus sterven door het eten
van zo’n 80 gram.


Bizar he !!!  :?
Ik wist dit niet. En eigenlijk doe ik ook nooit zo moeilijk als mn honden een hapje mest eten....
Maar als je dan nagaat dat een handjevol al dodelijk kan zijn, dan ga ik voortaan toch wat voorzichtiger zijn !!!
#2225244
Ik dacht dit kan toch niet en vroeg het na aan Jurgen van de Vosse hovernier. Hieronder zijn antwoord.

Organische mest is een product waarin alleen dierlijke en plantaardige meststoffen zitten. klopt!, tuinafval, ed…compost

Waar niet zo veel mensen zich bewust van zijn, is dat de meeste soorten milieuvriendelijke tuinmest vermalen c...acaodoppen bevatten, in milieuvriendelijke tuinmest bv in zakken koemest (en organische grondverbeteraar) zitten soms hoge concentraties theobromine, de stof die in de cacaoboon voorkomt

Theobromine

Theobromine is een stof die van nature voorkomt in cacao en daardoor te vinden is in chocolade. Theobromine draagt bij aan de bitterheid van de smaak en het heeft over het algemeen een positief effect op de stemming. Echter, bij overdoseringen zijn vooral bij dieren schadelijke effecten waargenomen. Het is echter niet algemeen bekend dat milieuvriendelijke tuinmest vermalen cacaodoppen kan bevattensoms in hoge concentratiesvan 1400 tot 3000 mg per 100 gram. In organische grondverbeteraars zitten vaak nog hogere concentraties.
Voor een hond van 10 kg. is het eten van 30 gram organische meststof dodelijk. De gemiddelde labrador, golden of Duitse herder kan dus sterven door het eten
van zo’n 80 gram.

Toch ff schrikken als je dit leest!
#2225250
goed dat je het hier plaatst!

ik wist het wel. athans, een beetje. mijn ouders dachten ook leuk de tuin te strooien met dat soort korrels. totdat ze bedachten dat Reus snel kwam logeren en maar even op de zak gingen lezen... daar stond op dat er onder andere cacaodoppen in verwerkt waren. nadat Reus 2 jaar geleden bijna het loodje heeft gelegd door chocola te eten zijn we allemaal hyper alert op alles wat met chocola te maken heeft. mijn vader heeft dus met een thee lepeltje al die nog zichtbare korrels weer uit het gras en de aarde zitten scheppen, en Reus mocht pas de tuin weer in toen het heel erg flink geregend had. (hij is sowieso niet zonder toezicht in de tuin, maar even voor de zekerheid).
Door sella
#2225381
Het zit ook in onze gedroogde koemestkorrels. Het staat ook op de zak van dcm.
Wij roken het al dat de zak openging, wij hebben het dus niet toegestaan dat onze hond mest eet.
We hebben het nooit toegestaan omdat we nooit weten wat erin zit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door