Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door crutz
#22002
vraagje
wil het enten zo veel als mogelijk naar beneden brengen, ben alleen helaas wel gebonden aan; trainingen; pensions; buitenland (waaronder ook Engeland)
voor de trainingen maakt het niet zoveel uit, als ze maar goed beschermd zijn (lopen regelmatig pups van 7 weken mee), dus daar is minimale enting voldoende voor
alleen het pension en het buitenland, daar zit ik mee
Ben niet te kinderachtig om de honden als ze echt niet mee kunnen naar een pension te brengen, maar als ik bv bij familie in Engeland, Belgie of Frankrijk op visite ga en er een doe vakantie aan vast plak, neem ik graag de honden mee.

Zelf zit ik te denken om het ene jaar (komend jaar) in januari Rabies te enten (ze gaan dit jaar voor de bloedcontrole) en dan in maart/april Parvo en Weil (kleine enting) en met mn teefje zit ik natuurlijk dit jaar met de 6, 9 en 12 weken entingen en haar wil ik dan pas in maart/april Rabies laten enten (zodat ze niet alles tegelijkertijd krijgt)
kennelhoest is (dacht ik) verplicht bij het pension waar ze wel eens naartoe gaan (moet daar nog over bellen, als het niet verplicht is krijgen ze het niet, maar anders kan ik haast niet anders, het is bij de meeste pensions verplicht en de kwaliteit van dit pension staat me aan, ervaring met werkhonden en vers voeren is GEEN probleem ;D)

dan volgend jaar allemaal in januari weer Rabies (bijhouden voor Engeland), de "grote" enting in maart/april (dus de cocktail) en het jaar daarna weer alleen Parvo en Weil in maart/april.

Weet iemand of deze manier van enten voldoende is voor tripjes naar het buitenland (evt Engeland in het bijzonder), anders zal ik toch genoodzaakt zijn ze ieder jaar helemaal te enten (waar ze gelukkig nog nooit verkeerd of heftig op gereageerd hebben) omdat ik ook voor trainingen, pups ed wel de grens over moet/ga (dus niet alleen familie en vakanties)
Door Helen
#22005
Ik zou op zoek gaan naar een da die wel de stickers wil plakken, maar de entingen in de prullenbak mikt. Zelf zou ik ervoor bereid zijn om er naar Belgie voor te rijden. Ik had van Nicolette begrepen dat het er daar wat makkelijker aan toe gaat.

groetjes Helen
Door oebaya
#22239
Voor Engeland hoef je niet elk jaar Rabiës te laten enten. Engeland accepteert de geledigheidsduur van het vaccin, zoals de fabrikant die aangeeft. Dat is voor Nobivac 3 jaar. Eis dus sowieso van je dierenarts dat hij voor rabiës die 3 jaar geldigheid invult.
Bovendien veranderen volgend jaar voor de hele EU de regels en dan geldt voor de hele EU dat een enting een geldigheid heeft die gelijk is aan wat de fabrikant aangeeft. Voor de overige entingen gewoon zorgen dat je de stickertjes in je boekje krijgt en de handtekening met stempel van de dierenarts. Wees wel bereid het vaccin te betalen, want de stickertjes zitten op de flesjes, dus als het stickertje eenmaal in je boekje zit, dan is het flesje voor de dierenarts verder waardeloos.
Voor Engeland moet je trouwens ook ontwormen en spuiten tegen teken met frontline. Ik krijg van mijn dierenarts gewoon de pillen mee en kan er mee doen en laten wat ik wil (papier is toch al afgetekend) en spuiten met frontline wordt wel op het papier gezet, maar gebeurt ook niet.
Het is dus gewoon een kwestie van je dierenarts mee krijgen. Maar inderdaad, bij de Belgen lukt dat meestal makkelijker dan bij de Nederlanders. De Belgische dierenartsen zeggen gewoon: Jij bent de klant, dus wat jij wil.
gr.
Nicolette
Door Helen
#22247
Nou Nicolette, volgend jaar gaan wij in Engeland op bezoek bij vrienden, als we het hier niet kunnen regelen, weet ik bij welke da ik dan langs ga!!

groetjes Helen
Door crutz
#22248
oebaya schreef: Voor Engeland hoef je niet elk jaar Rabiës te laten enten. Engeland accepteert de geledigheidsduur van het vaccin, zoals de fabrikant die aangeeft. Dat is voor Nobivac 3 jaar. Eis dus sowieso van je dierenarts dat hij voor rabiës die 3 jaar geldigheid invult.
Bovendien veranderen volgend jaar voor de hele EU de regels en dan geldt voor de hele EU dat een enting een geldigheid heeft die gelijk is aan wat de fabrikant aangeeft. Voor de overige entingen gewoon zorgen dat je de stickertjes in je boekje krijgt en de handtekening met stempel van de dierenarts. Wees wel bereid het vaccin te betalen, want de stickertjes zitten op de flesjes, dus als het stickertje eenmaal in je boekje zit, dan is het flesje voor de dierenarts verder waardeloos.
Voor Engeland moet je trouwens ook ontwormen en spuiten tegen teken met frontline. Ik krijg van mijn dierenarts gewoon de pillen mee en kan er mee doen en laten wat ik wil (papier is toch al afgetekend) en spuiten met frontline wordt wel op het papier gezet, maar gebeurt ook niet.
Het is dus gewoon een kwestie van je dierenarts mee krijgen. Maar inderdaad, bij de Belgen lukt dat meestal makkelijker dan bij de Nederlanders. De Belgische dierenartsen zeggen gewoon: Jij bent de klant, dus wat jij wil.
gr.
Nicolette
oke, toppie, print dit ff uit, ga nl waarschijnlijk vanmiddag (anders morgen) bij mn DA langs om een volle verpakking metacam terug te brengen

denk dat het geen probleem is aangezien hij zelf van het voorjaar al aangaf dat er in de toekomst minder geent hoeft te worden omdat de vaccins langere werking krijgen
en dat van die rabies wist ik nog niet, is ook toppie, dus van het jaar rabies, bloedproef en dan alleen nog maar eens per 3 jaar ;)

verder is hij helemaal niet moeilijk ;) kreeg van het voorjaar bij de rabies enting al een ingevulde gezondheids verklaring mee, zonder datum, dan hoefde ik niet langs te komen als ik naar het buitenland ging (wel zelf ff de datum invullen ;))
Door qyan
#22477
carmen, hoe zit het met je vereniging als je 1x per 3 jaar zou enten?
qyan noemen ze een bijzonder geval mocht het ooit weer fout gaan ;) maar de rest moet gewoon ieder jaar enten, alleen kennelhoest niet verplicht.
heb ook gevraagd hoe dat zit, aangezien nobivac 3 jaar zegt.
maar ze zweren nog steeds bij 1x per jaar, totdat het echt vast staat dan, maar nu dus nog niet
Door crutz
#22570
qyan schreef: carmen, hoe zit het met je vereniging als je 1x per 3 jaar zou enten?
qyan noemen ze een bijzonder geval mocht het ooit weer fout gaan ;) maar de rest moet gewoon ieder jaar enten, alleen kennelhoest niet verplicht.
heb ook gevraagd hoe dat zit, aangezien nobivac 3 jaar zegt.
maar ze zweren nog steeds bij 1x per jaar, totdat het echt vast staat dan, maar nu dus nog niet
geen probleem, sowieso is het bij ons op de club een beetje ieder doet wat hij het beste vind (op dat gebied dan), maar, er wordt dan ook niet door de honden ontlast op het veld, zieke honden blijven thuis, de meeste pups hebben tot een week of 12 een eigen waterbakje met vers leiding water(overigens doe ik daar eigenlijk niet aan mee, van mij mogen ze gelijk uit de grote waterbak (2 bij 3 meter, oefentoestel van de militairen) drinken, moeten ze maar tegen kunnen, op straat willen ze ook wel eens wat regenwater op drinken dus waarom dit niet ;) en ook worden de honden eigenlijk niet samen los gelaten (behalve eigen honden bij elkaar)

Verder is rabies wel enigzins aan te raden bij ons op de club aangezien wij in de duinen trainen en er toch nog best wat vossen rondstruinen en je weet maar nooit

maar al het enten is op eigen verantwoording, vind alleen dat als je naar een andere club gaat je de verantwoording hebt dat eea in orde is en of dat nou jaarlijks is omdat dat de gewoonte is of 3 jaarlijks omdat het 3 jaar werkt, dat moet ieder zelf weten.
Door oebaya
#22609
qyan schreef: carmen, hoe zit het met je vereniging als je 1x per 3 jaar zou enten?
qyan noemen ze een bijzonder geval mocht het ooit weer fout gaan ;) maar de rest moet gewoon ieder jaar enten, alleen kennelhoest niet verplicht.
heb ook gevraagd hoe dat zit, aangezien nobivac 3 jaar zegt.
maar ze zweren nog steeds bij 1x per jaar, totdat het echt vast staat dan, maar nu dus nog niet
Hoi Wendy,
Die jongens moeten eens flink door die honden gebeten worden. Als zelfs de fabrikant de tijd dat het vaccin geldig is bijstelt, wie zijn die kl***tzakken dan wel om het beter te weten.
Ik weet het, niet jou schuld, maar stuur ze eens bij me langs, mogen ze in mijn map kijken, zal alles nog voor ze vertalen ook als ze het Engels niet begrijpen.
gr.
Nicolette
Door qyan
#23032
oebaya schreef:

Hoi Wendy,
Die jongens moeten eens flink door die honden gebeten worden. Als zelfs de fabrikant de tijd dat het vaccin geldig is bijstelt, wie zijn die kl***tzakken dan wel om het beter te weten.
Ik weet het, niet jou schuld, maar stuur ze eens bij me langs, mogen ze in mijn map kijken, zal alles nog voor ze vertalen ook als ze het Engels niet begrijpen.
gr.
Nicolette
denk dat je dan eerder bij de examencommissie ed moet zijn.
in princiepe is iedereen op de vereniging wel tegen jaarlijks enten, maar zoalg het voor examens, pension en wedstrijden verplicht is, kunnen ze niet anders en eisen ze het voor honden op de vereniging dus ook, ookal zegt de fabrikant van een vaccin wat anders.
voor mij zou in het uiterste geval gelden dat ik wel kan trainen en examens alleen als ik een da zou vinden die de stikkertjes in de boekjes zou plakken.
het moet er dus eerst helemala doorkomen het nieuwe vaccinatieschema.
dit is wat ik ervan berepen heb hoor ;)
Door oebaya
#23136
Er heerst geloof ik bij verenigingen het misverstand, dat jaarlijks enten een wettelijke verplichting is en dat is niet zo. Het is in die zin dus gewoon starheid van een paar ouwe zakken die de macht hebben om vast te houden aan jaarlijks enten voor honden op een club of die examen moeten doen.
gr.
Nicolette
Door qyan
#23204
oebaya schreef: Er heerst geloof ik bij verenigingen het misverstand, dat jaarlijks enten een wettelijke verplichting is en dat is niet zo. Het is in die zin dus gewoon starheid van een paar ouwe zakken die de macht hebben om vast te houden aan jaarlijks enten voor honden op een club of die examen moeten doen.
gr.
Nicolette
dus in princiepe zou ik er dan eens het examenreglement op na moeten slaan van de commissie werkhonden??? ;)
weet wel dat met een examen waar ik ooit ben wezen kijken van 1 hond de entingen niet compleet waren en dat examen voor geleider en hond ging dus niet door.
eerst entingen compleet aldus de keurmeester :-\
ik ga zo toch eens kijken of ik daar iets over kan vinden ;)
Door oebaya
#23350
Het staat iedere vereniging natuurlijk vrij om in zijn reglement dingen over enten op te nemen, maar een wettelijke basis is er niet voor. Maar als je b.v. bij O&O de cursus Algemene Vorming volgt (de voorbereiding op de instructeurscursus) krijg je ook zo'n heel verhaal over entboekje vragen, welke prikken gegeven moeten zijn en op welke leeftijd. En daarbij wordt natuurlijk geleerd wat de praktijk in Nederland is qua enten. Hier in België moet je trouwens ook op elke vereniging je entboekje tonen. En bij tentoonstellingen ook, men is kennelijk heel bang, dat als er grote concentraties honden bijeen zijn, er acuut een zwaar besmettelijke ziekte uitbreekt.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door